Pagina 1 van 1

zwabberkont 110

Geplaatst: di 28 sep 2010, 15:19
door Paul Kampeerrover
M'n 110 (uit 1986) heeft de neiging om met 100 km per uur zonder en vanaf 90 km per uur mét aanhanger zich wat nerveus op de weg te gedragen. Dat voelt niet fijn!! Voor mijn idee is deze afwijking geleidelijk gekomen.Het is net alsof de wagen iets later op de correctie aan het stuur reageert. Het voelt bovendien alsof je met een aanhanger rijdt die niet in het spoor wil blijven.
Zo'n jaar ( 20.000km) geleden heb ik de schokkers vervangen voor Procomp9000's . Achter heb ik hulpveren. Voorop een zware bumper met lier.
Geen speling op de lagers en geen noemenswaardige speling op de rubbers. Althans zeker geen afkeurpunt.
De wagen is wat zwaarder ivm het Dormobile hefdak en voorzien van (landrover-) hulpveren.

Achter heb ik een stabilisatiestang met nieuwe kogels en rubbers .

Zou dubbele schokkers helpen? Of zwaardere?
Wat de kwaliteit van dat wishbone stabilisatieding midden achter is weet ik niet, hoe kan ik dat testen?
Ik heb geen loadleveller.

Tips?

Groet! Paul

Re: zwabberkont 110

Geplaatst: di 28 sep 2010, 15:22
door Frans Bonnes
Hoe is je bandenspanning, en het profiel van de banden?

fb

Re: zwabberkont 110

Geplaatst: di 28 sep 2010, 15:36
door Tinus 110
ken het - heb hetzelfde. ook 110 en zware caravan.

vlg mij komt dit gewoon door speling in stuur - zit altijd een centimetertje afwijking dat er niets gebeurd, daardoor stuur je net ietsje te laat bij en lijkt het alsof hij zwabbert. erg vervelend maar als je het weet prima mee te rijden. maar laat niemand in mijn 110 met sleurhut sturen

Re: zwabberkont 110

Geplaatst: di 28 sep 2010, 17:05
door JustinvS
Vertrouw vooral niet te veel op die Procomps, naast een behoorlijke dosis slechte verhalen heb ik destijds de Procomp 9000 +2 Inch van de 90 van mijn vader bij het aanschaffen van de auto vervangen (voor dezelfde schokbrekers, eens maar nooit weer). Hij begint inmiddels, na ongeveer een jaar, al weer te zweven achter. Dit is een beetje merkbaar op de snelweg, maar vooral op zandweggetjes met een hobbeltje hier en daar bij zo'n 60 km/u. En die haalt de 20.000 km per jaar niet en doet weinig in het terrein, wel wat zwaar trekwerk zo af en toe. Volgens mij zijn voor dat geld een boel betere en betrouwbaardere schokbrekers te vinden.
Kijk vooral ook je stuurinrichting na, dus speling op de assen van het stuurhuis en alle stuurkogels. Verder is het interessant om de uitlijning van de wagen te (laten) controleren.

Groeten,
Justin

Re: zwabberkont 110

Geplaatst: di 28 sep 2010, 17:11
door Puffino
Eens.

Paul, vergeet niet dat jij met jouw wagen doet waarvoor ie ook deels bedoeld is. Hij moet lasten gewoon aankunnen, kon die ook tenslotte.

Dit hoort niet. Punt.

Heb je geen speling op het stuurhuis? En ook niet op de overbrenging naar de pitmanarm? LEg er je hend eens omheen (Om uitgaande as - Pitmanarm), en laat iemand he tstuur heen en weer jutteren, dan voel je dat heel goed. En de ingaande ten opzichte van de uitgaangde van het stuurhuis? Gaat dat wel goed? Geen speling daar binnen?

Als je ook al een stabilisatie er op hebt achter, verwacht ik daar niet snel het probleem. Al zou die driehoek natuurlijk wel kunnen, het A Frame. Die aframe-kogel is tenslotte door vrijwel niemand ooit goed bekeken.... Die wordt nog al eens overgeslagen. Echter, die zit in het midden van de as, waardoor zwabberen niet echt verklaard kan worden, das dan ook weer zo....

Gedoe he....

Sander Lelieveld


Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V

Snorkel.Runde.NL

Re: zwabberkont 110

Geplaatst: di 28 sep 2010, 17:59
door bram-rrc
Had percies hetzelfde met mijn rrc. Ben er wel ff mee bezig geweest, alles vervangen intussen.
Eerst alle bussen, orgineel. nieuwe stuurhuis, Koni Heavy track schokbrekers. alle kogels etc. nieuwe swiffels etc.

Maar de grootste verandering zat in (er van uitgaande dat de rest goed is natuurlijk):

- De banden. Nu Michelin Latutide. Echt waar, de soort banden maakt een enorm verschil.
Zelfs bus banden geprobeerd, omdat deze zijdelings erg stijf zijn. Maar komen niet in de buurt van de Michelin's,
- Zwaardere veren aan de voorkant (achter had ik al HD, maar aan de voorkant nu ook. scheelt ook. auto is veel koers vaster.


En uit ervaring: gooi die procomps er maar meteen vanaf.

Re: zwabberkont 110

Geplaatst: di 28 sep 2010, 20:29
door laro mark
heb je je 110 ook verhoogt?
die van mij is dat wel en daar heb ik nu reactiestangen met een kromming op gezet met nwe rubbers.
tevens heb ik er andere banden op gezet generals at2 en nu rijd die als het spoor.
kan rustig 110 rijden zonder dat de landrover begint te zwabberen. en met de autoambu erachter ook geen probleem meer.
de panhard stang aan de vooras zijn daar de rubbers niet van versleten?

gr mark

Re: zwabberkont 110

Geplaatst: di 28 sep 2010, 20:49
door bram-rrc
dat zal wel niet onder mijn berichtje horen?

Maareh, met die general AT2 heb ik juist slechte ervaring! Hoef ik er nooit meer op.

Re: zwabberkont 110

Geplaatst: di 28 sep 2010, 22:36
door Paul Kampeerrover
Hoi Frans,

Het profiel is rondom 10 a 12 mm, BFG at's met achter 3.5 atmosfeer en voor 3.0 atmosfeer.

Groet, Paul

Re: zwabberkont 110

Geplaatst: di 28 sep 2010, 22:37
door Paul Kampeerrover
Ik ga eens een setje andere schokers lenen.
Hoe meer ik er over lees, des te somberder wordt ik van de procomps........

Re: zwabberkont 110

Geplaatst: di 28 sep 2010, 22:39
door Paul Kampeerrover
Ik heb wolf veren aan de voorzijde. Auto staat ondanks de lierbumper en lier op de goede hoogte.
De banden zijn bf goodrich a/t met ruim voldoende profiel. Nog niet eerder van gehoord dat deze het weggedrag negatief beinvloeden, maar ik zal eens een ander setje lenen.

Groet, Paul

Re: zwabberkont 110

Geplaatst: di 28 sep 2010, 22:41
door Paul Kampeerrover
Ik ga me eerst eens concentreren op de schokbrekers en de stuurinrichting.


Wordt vervolgd.

Groet en dank, Paul

Re: zwabberkont 110

Geplaatst: wo 29 sep 2010, 01:57
door Michel
Ik had een lichtelijk dronken 90, vooral aan de achterkant, totdat ik de schokbrekers en veren verving achter door nieuwe verving: De veren door orginele LR HD veren en de schokbrekers ook procom's. Maar na een paar duizend Km wordt het zachtjes aan al wat minder qua gevoel achter, ook ik verdenk de procom's van een te korte levensduur eigenlijk.... (en dan heb ik er geen aanhangers achter gehad, alleen maar onroad en wat redelijk licht offroad rijden)

Alleen wat is wijsheid? Orginele LR schoks, koni of nog wat anders? Maar procom ben ik best wel klaar mee eigenlijk :-<



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28/09/2010 23:58 door Michel.

Re: zwabberkont 110

Geplaatst: wo 29 sep 2010, 22:02
door Henk Bossinade
Sander,als de Aframe rubbers defect zijn (of zelfs eentje)dan heeft dit wel degelijk invloed op het rijgedrag.Je wagen kan dan in sommige gevallen een''zwabberkont'' krijgen,zoals Paul het zo mooi noemt.Het Aframe houdt de achteras in het midden.De eventuele speling op de kogel heeft inderdaad niet zoveel invloed hierop(tenzij de kogel natuurlijk heeeel veel speling heeft :-) ) , je hebt dan meer last van kloenkgeluiden bij gasgeven en terugnemen etc. Vr gr Henk B.

Re: zwabberkont 110

Geplaatst: wo 29 sep 2010, 23:05
door bram-rrc
Slechte ervaring heb ik met de General Grabber AT2.
Bf goodrich heb ik nooit geprobeerd.

zijn die wolf veren wel HD, dus wat stugger. dat maakte het verschil bij mij.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29/09/2010 21:06 door bram-rrc.

Re: zwabberkont 110

Geplaatst: do 30 sep 2010, 23:08
door willem vroegh
Ik had het ook heel erg,ook heb ik het hier proberen duidelijk te maken,en de tip gekregen,o.a de wiellagers,nou daar zat wel 2centimeter speling op,maar daarna bleef hij toch nog zwabberen,wel iets minder,maar toch,maar op de grote weg merkte ik niets,veren en schokbrekers zijn goed,ik blijf daarom ook denken dat het aan de banden ligt,het lijkt of je op ballonbanden rijd,die kunnen ook dweilen,er zitten nu Goodrich AT onder.Ik dacht wel de enigste te zijn maar ben opgelucht dat er ook nog meer zijn met dit probleem,maar wat is het nu!!!!!!!!!!!!!

Groetjes,Willem

Re: zwabberkont 110

Geplaatst: do 30 sep 2010, 23:14
door willem vroegh
Ik heb het alleen aan de acherkant,en de voorkanr heb ik ook speling aanhet stuur maar geen probleem met zwabberen.
Willem

Re: zwabberkont 110

Geplaatst: do 30 sep 2010, 23:47
door Michiel 109 V8
Hoe vol zit die aanhanger eigenlijk van je?

Als je een flinke kogeldruk hebt is het normaal dat je auto wat gaat zwabberen en het sturen wat raar aanvoelt. Door de druk achterin verminder je juist de druk op je voorwielen.


Re: zwabberkont 110

Geplaatst: vr 01 okt 2010, 10:07
door Paul Kampeerrover
Het effect van te zware kogeldruk is mij bekend.
De wagen heeft het ook als ik meerdere mensen meeneem, dus de wagen zwaarder wordt em als ik eens ( sporadisch) boven de 110 km/u kom.

Groet, Paul

Re: zwabberkont 110

Geplaatst: za 02 okt 2010, 11:06
door willem vroegh
Hoi Paul

IK had hetzelfde achter,het bleek bij mij een flinke speling op de pitmanarm,ik had ook veel speling op het stuur,is nu in orde en geen centimeter speling meer,en het zwabberen is voor 90% weg,misschien heb je er wat aan.

Groetjes,Willem

Re: zwabberkont 110

Geplaatst: za 02 okt 2010, 19:43
door Paul Kampeerrover
Dank voor de tips.

Ik heb geen speling op de pitmanarm, maar wel op de stuurkogels.
Die ga ik vervangen.
Ik ga meteen even hier een vraag over stellen.

Dank, Paul