Pagina 1 van 1
RRC 3.5 EFI bonken, stotteren
Geplaatst: zo 26 sep 2010, 22:22
door Tom_RRC
Luitjes,
Ik heb lpg in mijn RRC 3.5 EFI in laten bouwen (lpg met mixer). Een kort stukje zonder problemen gereden en de volgende dag een kleine backfire gehad. Sindsdien loopt mijn RRC niet echt geweldig. Op dit moment rijdt hij bonkerig of stotterig. Als je rustig gas geeft is er niets aan de hand, vraag je meer vermogen dan begint het en vooral boven de 2000rpm.
Eerst zag ik een vacuumslang losliggen. Deze vastgemaakt en de symptonen waren beter. Alle vacuumslangen gecontroleerd, zitten goed. Teven diverse slangen preventief vernieuwd. Alle bougies, kabels, bobine, rotor, enz vernieuwd. Symptonen zijn allemaal iets beter geworden, mag nog steeds is de V8 niet goed. De stappenmotor is beschermd met een backfire ventiel en dit alles ziet er nog goed uit (niet krom of zo).
De auto start warm en koud goed en loopt netjes stationair. Zowel warm als koud begint deze te bonken. Zowel op lpg als op benzine. Na die ene backfire ook geen meer gehad, en de backfire was relatief klein (voor mijn gevoel een kleine plofje). Het ventiel werkte blijkbaar naar behoren.
Ik ga nog even contact met de lpg installateur opnemen, is geen verkeerde vent, maar ik denk dat hij me ook niet heel veel verder kan helpen in dit specifiek geval.
Heeft iemand andere ideeen?
Alvast bedankt, Tom
Re: RRC 3.5 EFI bonken, stotteren
Geplaatst: ma 27 sep 2010, 00:11
door Andrew Colville
Ik zou ook eerst terug naar de installateur gaan, misschien dat je motor te arm loopt op LPG, kun je ook op benzine rijden? en heb je dat hetzelfde probleem??
Groetjes Andrew
Re: RRC 3.5 EFI bonken, stotteren
Geplaatst: ma 27 sep 2010, 10:45
door Tom_RRC
Hoi Andrew,
Precies hetzelfde probleem op benzine.
Dus:
- benzine-lpg hetzelfde gedrag
- koud-warm hetzelfde gedrag
Ik heb niet het gevoel dat het aan de lpg ligt. Brandstof is volgens mij goed. Alle 8 bougies vonken netjes (geen haperingen). Dus ik verdenk nog steeds dat hij ergens vacuum verliest, maar dan zou hij ook moet bonken/stotteren bij constant rijsnelheid en dat doet hij juist niet (of bijna niet)...
Het klepje in de leiding waar de vacuumvervroeger van de ontsteking op zit. Welke kant moet deze opwerken? Volgens de aanwijzingen zit deze juist aangesloten, maar voor mij gevoel precies verkeerd om...
bedankt, Tom
Re: RRC 3.5 EFI bonken, stotteren
Geplaatst: ma 27 sep 2010, 22:31
door Henk Bossinade
Moet andersom als op het klepje staat. Vr gr Henk
Re: RRC 3.5 EFI bonken, stotteren
Geplaatst: di 28 sep 2010, 12:59
door G-men (gargamel)
De lucht stroomt uit de vervroeger in het manifold bij een hoog vacuum en terug als het vacuuum lager wordt. er mag dus geen klepje tussen de vacuumvervroeger en het intake manifold / carburateur.
Sommige oudere modellen hebben een kleine flame-trap in het slangetje zitten, is dat wat je bedoelt ? Lijkt op een klepje idd.
Gebruik eens een direct slangetje, zonder de flame trap. Als het dan wel goed werkt, zit hij verstopt, en werkt je vervroeging dus niet goed, wat je vooral met (snel) accelereren merkt....
Gerrit
Re: RRC 3.5 EFI bonken, stotteren
Geplaatst: di 28 sep 2010, 14:31
door Tom_RRC
Ik kan er maar aan 1 kant aanzuigen (met moeite). De andere kant blokkeert echt. Het is volgens mij geen flame-trap (het is dan ook een EFI). Ik zal het idd eens met een los slangetje proberen!
Ik hou jullie op de hoogte.
Bedankt alvast,
Tom
Re: RRC 3.5 EFI bonken, stotteren
Geplaatst: di 28 sep 2010, 23:02
door Tom_RRC
Nou.... Ik heb een nieuw slangetje zonder het klepje er tussen gezet. Het gedrag is voor 90% verbeterd na een kort ritje

) . Het is nog niet helemaal perfect tussen 2100 en 2600 rpm, maar daaronder en boven de 2600 rpm loopt de motor als vanouds.... Hoe kan dit klepje nu opeens problemen geven. Volgens mij heeft het er altijd tussen gezeten zonder problemen... Toch eens rustig verder kijken of er nog verder iets niet goed zit...
Als iemand nog meer ideeen heeft....
Re: RRC 3.5 EFI bonken, stotteren
Geplaatst: wo 29 sep 2010, 02:31
door Dennis101
Waarschijnlijk heb je het over een vacuümvertrager, deze moet de ene kant op vrij kunnen stromen en de andere kant op zou je een verhoogde weerstand moeten voelen.
Als hij de ene kant op blokkeert en de andere kant op hoge weerstand biedt dan lijkt hij defect.
Aan de hand van de kleurcode is de tijdsvertraging te herkennen.
De bedoeling van dit onderdeel is om de vacuümvervroeging van de ontsteking geleidelijker op te laten komen als de gasklep snel sluit.
Als de gasklep geopend wordt moet de vervroeging wel gelijk met de gasklep opening wegvallen.
Dennis B
Re: RRC 3.5 EFI bonken, stotteren
Geplaatst: wo 29 sep 2010, 09:27
door Henk Bossinade
Tom ,zoals Dennis al schrijft kan het klepje defect zijn.Je kunt dit controleren door aan de gekleurde kant te zuigen(jij hebt een oranje?) , en daarna aan de andere kant te blazen.In beide gevallen moet je doorstroming hebben met een zeer lichte weerstand .Er zit namelijk ook een soort filtertje in. Als jevervolgens aan de gekleurde kant blaast of aan de niet gekleurde kant zuigt,moet hij in beide gevallen afsluiten . Let op ; op de gekleurde kant staat DIST. Deze wordt op de inlaat aangesloten.Op de niet gekleurde kant staat CARB. Deze wordt op de vacuumvervroeger aangesloten.Dit klinkt onlogisch , maar het is de enige manier . Succes . Vr gr Henk B.
Re: RRC 3.5 EFI bonken, stotteren
Geplaatst: wo 29 sep 2010, 16:41
door Tom_RRC
Henk, Dennis,
Bedankt voor jullie uitleg.
Henk, ik heb er idd een oranje tussen zitten. Zoals ik al zei leek het voor mij logisch dat het andersom zou moeten zitten (ik kan aan de DIST kant er wel aan zuigen, maar aan de CARB kant niet), erg raar voor mij gevoel aangezien het in een vacuum circuit zit.
Hij blokkeert wel degelijk aan 1 kant, maar de andere kant heeft een erg hoge weerstand (voor mij gevoel). Dus het lijkt me niet helemaal zoals het hoort. Ik ga eens kijken naar een nieuw exemplaar en zal deze incorrect op een goede manier plaatsen (de logische manier dus qua werking, CARB aan de distributeur en DIST aan het EFI spruitstuk en niet volgens de aanwijzigingen).
Je moet het maar net weten.
De RRC rijdt nu niet verkeerd, maar het is nog steeds niet perfect. Ik heb wel het idee dat we zo het probleem opgelost krijgen. Ik hou jullie op de hoogte.
Nogmaal bedankt luitjes!!
Groet, Tom
Re: RRC 3.5 EFI bonken, stotteren
Geplaatst: do 30 sep 2010, 01:33
door Dennis101
Ter info: De oranje vertrager geeft een vertraging van 30 +/-7,5 seconden.
Dennis B
Re: RRC 3.5 EFI bonken, stotteren
Geplaatst: wo 06 okt 2010, 23:44
door Tom_RRC
Hij rijdt weer prima!!
Nieuwe vertrager erop, oranje aansluiting richting de inlaatmanifold en rijden maar... Heerlijk om weer de normale pk'tjes te kunnen gebruiken zonder haperingen!!!
Heren, allemaal bedankt!
Tom
Re: RRC 3.5 EFI bonken, stotteren
Geplaatst: zo 10 okt 2010, 02:36
door GeraRRCd
Hoi Tom,
Goed om te horen dat het allemaal weer OK is.
Maar is er ook wat aangepast/afgesteld in het ontstekingssysteem, andere vervroeging, bougies, etc.? Je wilt uiteindelijk niet weer een backfire-situatie.
Ik heb het zelf meegemaakt en uiteindelijk bij een specialist laten afstellen, nieuwe bougies, andere bougie electrode-afstand en sindsdien geen problemen meer (behalve dat hij ietwat te rijk stond en daarmee geweldig liep maar ook teveel verbruikte).
groet,
Gerard
range%20liggend.jpg --> mod_embed_images_loadimage('330aaac0bd5292db7062df83bb5b560e', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fdl.dropbox.com%2Fu%2F19667019%2Frange%2520liggend.jpg', 'http://dl.dropbox.com/u/19667019/range%20liggend.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fdl.dropbox.com%2Fu%2F19667019%2Frange%2520liggend.jpg', '', 12932501, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: RRC 3.5 EFI bonken, stotteren
Geplaatst: zo 10 okt 2010, 12:43
door neef Henk
Bij welke specialist heb je dat laten doen Gerard? Ik woon in Noordwijkerhout en zoek ook nog een goed afstel adres voor mijn V8 efi op lpg.
Groeten neef Henk
Re: RRC 3.5 EFI bonken, stotteren
Geplaatst: zo 10 okt 2010, 14:23
door GeraRRCd
Ik heb het laten doen bij Iwema in Eindhoven.
Auto is aan zijn Crypton computersysteem gehangen, bleek een probleem in het ontstekingssysteem te hebben. Te hoge bougiespanning (19K Volt) en de curve qua ontlading klopte ook niet (te snel). Leek eerst de versterker te zijn, maar na vervangen bleek ook dat niet de oplossing. Uitiendelijk was de bobine dus niet goed meer. Nieuwe bobine erop en toen was het ontstekingsbeeld wel goed. Maar hij liet ook zien dat door het plaatsen van een andere bougie met een kleinere electrodeafstand van 0,6 mm (NGK BP6ES) die ene bougie 10K V nodig had terwijl mijn Champions 19K nodig hadden. Da's een fors stuk minder qua belasting van de bobine. Daarna alle bougies vervangen door NGK's. Uiteraard ook gekeken op Benzine of de zaak goed werkte, o.a. of de lambda regeling van het EFI systeem correct werkt, door remmenreiniger op de inlaatfilter te spuiten, toerental loopt heel even op maar moet door EFI dan gecorrigeerd worden door brandstof-toevoer te knijpen. Ik denk echter dat mijn EFI al een tijd op noodloopprogramma werkt en kan dat zelf niet resetten, maar ik start alleen maar op Benzine en dan schakelt het systeem zelf over op LPG.
De afstelling op LPG was uiteindelijk iets aan de rijke kant, maar liep dan ook toppie (bijna niet onder de 130 km/uur te houden op de snelweg met een klein beetje gas), maar verbruik liep ook de spuigaten uit, ging van 1:5 naar 1:4 (logisch met die snelheden). Iwema heeft me toen de tip gegeven hoe ik dit zelf kan afstellen met gasregelventiel in toevoerslang naar mengstuk. Simpelweg iets meer dichtdraaien totdat je vermogensverlies gaat merken. Nu zit ik weer iets boven de 1:5.
Ook loopt de motor veel mooier en zachter, je hoort me nog wel aankomen maar de motor is echt veel stiller geworden door deze afstelling.
Het systeem kan verder verbeterd worden door het plaatsen van een TAP (Timing Advance Processor) waardoor je een ontstekingscurve voor LPG en voor B hebt, zodat je op beide brandstoffen het optimale onstekingstijdstip hebt. Andere optie is een vacuum/belasting gestuurd ventiel als LPG-regelklep.
Door deze verschillen ben ik verder op onderzoek uitgegaan naar mogelijkheden om het motor-systeem verder te optimaliseren. Ik zag bij Tinley-tech een lambda geregelde stappenmotor voor het LPG systeem, waardoor je het arm/rijk mengsel op LPG kunt sturen. Da's een redelijk goedkope methode (120 pond ex), als je dit combineert met een MegaJolt ontsteking heb je ook 2 curve's. Een andere optie is om voor MegaSquirt te gaan als EFI-vervanger en dan te kijken naar LPG injectie, want dit systeem kent ook 2 curves en inspuitmogelijkheden. Ook BS-Autotune heeft een dergelijke oplossing met de Kdfi motormanagement-oplossing. Mijn volgende stap zou een onderhoudsvrij ontstekingssysteem zijn met 2 curves, met name omdat ik gemerkt heb dat een goede ontsteking zoveel invloed heeft op de loop van de motor. Een ford EDIS-8 is superbetrouwbaar en met MegaJ/S of Kdfi kan je dat allemaal aansturen en weet je zeker dat het nooit meer verloopt omdat het altijd gerelateerd is aan de positie van je krukas (36-1 triggerwheel op de krukas met opnemer voor jusite positie, op de graad nauwkeurige ontsteking) met als extra voordeel een schonere verbranding omdat restmengsel ontsteking in uitlaatslag plaatsvindt.
Ik ben echter niet zo handig met electronica en electriciteit en dat heeft me tot nu toe weerhouden om deze stap te zetten. Wil eigenlijk eerst ervaringen van andere prikkers horen die deze stap al gemaakt hebben en dat ik evt voor wat hulp ergens terecht kan. Dus als er meer prikkers zijn die een dergelijke optimalisatie van plan zijn, laat me weten. Samen zijn we sterker (en wijzer).
groet,
Gerard
range%20liggend.jpg --> mod_embed_images_loadimage('2d881f6f75cce91e81c9846a90672a57', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fdl.dropbox.com%2Fu%2F19667019%2Frange%2520liggend.jpg', 'http://dl.dropbox.com/u/19667019/range%20liggend.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fdl.dropbox.com%2Fu%2F19667019%2Frange%2520liggend.jpg', '', 12933538, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: RRC 3.5 EFI bonken, stotteren
Geplaatst: zo 10 okt 2010, 18:06
door jodi
Misschien ook even contact opnemen met Andrew Colville. ik ben zelf ook niet zo'n held met electronica. Andrew bouwt nu een megajolt in in mijn RRC. Deze heeft een 3.5 met een 3.9 EFI en gas.
Jodi
Re: RRC 3.5 EFI bonken, stotteren
Geplaatst: ma 11 okt 2010, 00:07
door Tom_RRC
Ik had er nog oude ontstekingsrommel op zitten (mede dankzij een olielekkage van de kleppendeksels en een lekkende uitlaat. Beide net een dag voor installatie gerepareerd, maar geen tijd gehad om ontsteking te vernieuwen). Inmiddels alles (bobine, kabels, bougie, verdelerkap en rotor) vervangen. Auto loopt ook meteen prettiger. Eigenlijk nog maar 1 backfire gehad en dat was met oude rommel. Helaas was dat meteen eentje die funest was.
Ik moet nog wel even de ontsteking controlleren/afstellen, maar dat is werk voor volgende week. Iemand suggesties voor ontstekingstijdstip voor een '86 EFI op LPG? 8-10 graden?
Ik ga nog wel een keertje met nieuwere ontstekingen aan de gang, maar dat ik pas als ik aan een totale motorupgrade voor mijn '82 RRC begin. Voorlopig werkt dit goed genoeg!
Re: RRC 3.5 EFI bonken, stotteren
Geplaatst: ma 11 okt 2010, 00:36
door BEN110
ik krijg komende week de laatste onderdelen voor mijn kfdi binnen en ga dan de eerst volgende gat in de planning gebruiken voor installatie ( zelfstadige die het eventjes te druk heeft ) heb alleen geen idee waneer dit gaat gebeuren
Re: RRC 3.5 EFI bonken, stotteren
Geplaatst: zo 17 okt 2010, 23:38
door henk-jan
Ik ben al een tijd aan het hobbyen met V8jes in mijn RRC en Mg's, sind's 2 jaar loopt de MG-V8 (caburatie) met 8 bobines aangestuurd door een KdfI systeem.
Afgelopen weekende is de V8 gestart met een injectie systeem met een monsterlijk resultaat mbt het koppel, van 1200-4700 omw/min bijft het motortje trekken.
Ik ben blij dat ik het lucas systeem overbord heb gegooid en de route van en after market systeem op ben gegaan. Het was de bedoeling om de MG op LPG te zetten maar dat stuite op iets teveel ruimte problemen. voor de geintereseerde kijk even op www.vonknet.nl hier staan wat foto's op van de ombouw. in de loop van de week zet ik er de laatste foto's op hoe eea onder de motorkap zit.
Re: RRC 3.5 EFI bonken, stotteren
Geplaatst: vr 09 dec 2011, 15:27
door Ron
Dag Henk Jan,
ik zag inderdaad foto's van jou MG op British V8. Momenteel ben ik doende een Rover 3,5 V8 EFI op te bouwen en in een Triumph Stag te plaatsen. De motor ga ik aansturen middels KDFI, LPG injectoren, en disbobines. De benzine-injectoren wil ik ook aansturen middels de KDFI en wisselen naar LPG. Mijn vraag is kan ik de originele injectoren van de lucas-injectie gebruiken en heb jij toevallig de basisinstellingen om het blok op KDFI op te starten.