Pagina 1 van 1

Koppelingsleiding SIII

Geplaatst: zo 26 sep 2010, 00:05
door Apke
Op dit moment ben ik bezig met het opknappen van onze SIII. De wings zijn er af, de motor is er uit en het is de bedoeling om de balken en het schutbord eens grondig aan te pakken.

Nu heb ik mij al enige tijd verbaasd over de wijze zoals de koppelingsleiding gemonteerd is. Larrie is linksgestuurd en vanuit de cilinder loopt de leiding over het schutbord naar rechts. Daar zit een flexibel stukje slang en van daaruit loopt de leiding terug naar links naar de cilinder aan de bak.

Het lijkt mij een stuk eenvoudiger om de leidingen aan de linkerkant te houden.
Is er iemand die dit al eens heeft aangepast?

Ik denk dat ik zelf leidingen moet maken voor deze aanpassing of zijn er Landrover leidingen waarmee ik dit voor elkaar kan krijgen?

Alvast bedankt voor het medenken en jullie reacties.

Apke
Beheerder PrikkersWinkel

larrie-nu.jpg --> mod_embed_images_loadimage('d9d4a4a59330916395daf4fcca2bb605', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', 'http://www.matteman.nl/images/larrie-nu.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', '', 12860960, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Larrie - Serie III 109 Stawag (in onderhoud)
Duck - Disco 2 TD5 (voorlopige naam)

Re: Koppelingsleiding SIII

Geplaatst: zo 26 sep 2010, 00:24
door Exfietser
Dit is gedaan omdat de wagen als rechts gestuurd is ontworpen. De enige andere leiding is die van het slangetje naar de hoofdremcilinder. De rest is hetzelfde bij links en rechts gestuurd. En ja er zijn prikkers die het verandert hebben. Je kunt dan alleen geen standaard onderdelen van de plank gebruiken. Let wel op dat het slangetje nodig blijft om de bewegingsverschillen tussen motor en schutbord op te vangen.

Arnold.

Re: Koppelingsleiding SIII

Geplaatst: zo 26 sep 2010, 00:33
door Wim Janssen
Ik heb destijds in mijn linksgestuurde 109 ook een directe leiding van de mastercilinder direct naar de slavecilinder gelegd. Als je er een beetje ruime bocht inlegt, is er voldoende flexibiliteit voor de motorbeweging. De leiding had ik bij de lokale hydrauliekboer gehaald.

Met vriendelijke groeten
Wim Janssen

Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[wim-janssen.fotopic.net]

Re: Koppelingsleiding SIII

Geplaatst: zo 26 sep 2010, 00:40
door Apke
Hey Arnold,

De history ken ik. Wat me echter verbaasd is dat dit nooit voor linkssturend is aangepast.

Mijn idee is om een leiding te maken die overgaat in een flexibel stuk. Het laatste stuk zal "gefixeerd" op het motorblok zitten.
Ik ben al gaan kijken of er "out of the box" leidingen zijn die ik kan gebruiken, maar tot op heden niets goeds kunnen vinden. Zal wel zelfbouw worden (ik denk dat ik de standaard leidingen ga inkorten / aanpassen).

Apke
Beheerder PrikkersWinkel

larrie-nu.jpg --> mod_embed_images_loadimage('0b9d4f728c29398130ef7038bf5d5577', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', 'http://www.matteman.nl/images/larrie-nu.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', '', 12861206, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Larrie - Serie III 109 Stawag (in onderhoud)
Duck - Disco 2 TD5 (voorlopige naam)

Re: Koppelingsleiding SIII

Geplaatst: zo 26 sep 2010, 13:10
door richard78
Hallo,

Ik heb gewoon een origineel flexibel koppelings slangetje tussen de slave en eht schutbord zitten. De ene kant zit direct in de slave en de andere kand zit met een standaard moer aan de kopere leiding vast gezet. De leiding heb i toen naar de koppelingscillinder geleid. De kopere leiding zit tussendoor nog aan het schurbord vast gemaakt. Lijkt me zo te werken en ik heb orginele onderdelen gebruikt.
Helaas heb ik geen foto.

Richard78

Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!

handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('edb74fc97147fdb7e4257f69357f0034', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 12862248, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: Koppelingsleiding SIII

Geplaatst: zo 26 sep 2010, 13:56
door paulus-109
hey ap

ik denk dat ze met het bouwen van een lhd de leiding zo hebben gelaten vanwege de warmte afgifte van het uitlaatspruitstuk. de warmte zou de levensduur van de flexibele leiding aanzienelijk inkorten.
een vaste leiding zonder flexibel kan ook zolang je maar een ,,varkensstaart,, krul in de leiding legt die de trillingen op kan vangen. bij de ombouw van mijn 109 naar 2,5na heb ik het gelaten zoals het is
volgens mij heeft marijn bij de inbouw van zijn indenor ook een ,,korte,, leiding gemaakt.

paul.

Re: Koppelingsleiding SIII

Geplaatst: zo 26 sep 2010, 15:17
door Marijn & Simba
Klopt, ik ga nu ook min of meer rechtstreeks omlaag.
Op de slave zit de oude leiding, maar dan ingekort zodat ie langs de motor omhoog steekt. Vanaf de master een stuk nieuwe koperleiding tot naar de "slaveleiding" en daartussen zit het bekende korte slangetje voor de flexibiliteit.

Wilde er eerst 1 flexleiding van maken, maar uiteindelijk opgelost volgens hetzelfde principe als origineel.

Oh ja, ik heb daar geen last van spruitstukken, maar volgens mij heb je daar niet per se last van met een 2.25 als je het goed uitkient.

Marijn & Simba & Serious

Since I've got my Land Rover, my other car needs therapy.

prikavatar.jpg --> mod_embed_images_loadimage('8fbccf4a77d30330ec1b5afcbccbde8d', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', 'http://i777.photobucket.com/albums/yy53/atmosferic/Land%20Rover%20-%20Simba/prikavatar.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', '', 12863089, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: Koppelingsleiding SIII

Geplaatst: zo 26 sep 2010, 16:01
door Apke
Klinkt overtuigend. Ik denk dat ik het mij mij ga aanpassen :-)

Door alles links te houden scheelt dat aardig wat leiding en ben ik eindelijk van die leiding af die strak langs het blok loopt
Verder wil ik de elektra wat aanpassen, nu zit het dashboard links, lopen de kabels naar rechts om vervolgens weer naar links te gaan (linker lampen). Volgens mij kan er een groot deel links blijven.

Weet iemand nog meer verbeterpunten op te noemen?
Tja, ik ga nu toch bezig en dan kan je uiteindelijk beter maar alles aanpakken.

Apke
Beheerder PrikkersWinkel

larrie-nu.jpg --> mod_embed_images_loadimage('9d74f3e04a5941cd6386c60ba2dd1ff5', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', 'http://www.matteman.nl/images/larrie-nu.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', '', 12863373, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Larrie - Serie III 109 Stawag (in onderhoud)
Duck - Disco 2 TD5 (voorlopige naam)