Pagina 1 van 1

Problemen met de remmen.

Geplaatst: di 21 sep 2010, 21:24
door Corné van Dongen
Help! Ik heb een probleem met de remmen. Gaat om deze Landy:

239m36.jpg --> mod_embed_images_loadimage('c26da1014c3747a2e9b8d699cce3469d', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi53.tinypic.com%2F239m36.jpg', 'http://i53.tinypic.com/239m36.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi53.tinypic.com%2F239m36.jpg', '', 12838499, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Een serie 1a (vermoedelijk) begin jaren 70. Heb de rubbers van de remcilinder (rechtsachter) vervangen, daar deze lekte. Hierna het systeem gebleed, in de juiste volgorde. Er kwam geen lucht meer uit.
Alles blijft zichtbaar droog aan de binnenzijde van de wielen.

Wanneer ik ga rijden dan remt hij de 1e en 2e keer aardig goed. Maar hierna is het nog steeds sponsachtig... soms gaat het goed, vaak moet ik 3 x of vaker pompen voordat er tegendruk komt.
Het reservoir van de remvloeistof blijft keurig op niveau.

Wat kan dit zijn? Kan het zijn dat de remschijven versleten zijn?

Hoor het graag. Alle suggesties meer dan welkom!

Groetjes uit de bush,
Corné.

Amukela Game Lodge.
www.amukela.com

Re: Problemen met de remmen.

Geplaatst: di 21 sep 2010, 21:31
door Roy Bruurs
Remschoenen goed afgesteld?

Toevallig de schoenen los gehad en de veren verkeerd terug gezet?

ab4l87.jpg --> mod_embed_images_loadimage('21d7b1d358c18778f1d3a62a1e17cd67', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi53.tinypic.com%2Fab4l87.jpg', 'http://i53.tinypic.com/ab4l87.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi53.tinypic.com%2Fab4l87.jpg', '', 12838552, 600, 600, 'Loading image ...', false);


Dagelijkste auto Land Rover Freelander 1 2001 1.8i
Hobby auto Land Rover Ninety 1984 200Tdi
(Totall los) Land Rover Ninety RHD 1984 2,5N/A
Verkocht Land Rover series III 109" RHD 2,25B

Re: Problemen met de remmen.

Geplaatst: di 21 sep 2010, 22:17
door Boelo
Ha Corne,
Inderdaad zoals Roy zegt, de remschoenen stellen, zodanig stellen dat ze hoorbaar net een heeel klein beetje aanlopen.
Volgens mij heb je een IIa, aan de grille en de hinges te zien!!

Succes,
Boelo



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21/09/2010 20:18 door Boelo.

Re: Problemen met de remmen.

Geplaatst: di 21 sep 2010, 22:19
door Roy Bruurs
Wat is een frill?

Lijkt iddop een 2A gekeken naar de neus en de scharnieren. Dashboard kan ik niet zien

Re: Problemen met de remmen.

Geplaatst: wo 22 sep 2010, 00:09
door Sylvester
Hi, je schrijft:

Wanneer ik ga rijden dan remt hij de 1e en 2e keer aardig goed. Maar hierna is het nog steeds sponsachtig...
Sponsachtig pedaal is per definitie lucht in het systeem. Lucht is samendrukbaar , vloeistof niet. Kijk eens in het archief, er is genoeg over geschreven.
Suc6
Sylvester.

Re: Problemen met de remmen.

Geplaatst: wo 22 sep 2010, 00:21
door Marco de Lange
Hoi Corne, het moet haast wel lucht zijn en met afstellen van de remschoen kom je waarschijnklijk ook wel verder. Stel je remschoenen eerst helemaal terug, dan ontluchten en daarna weer de schoenen zo afstellen dat ze net aanlopen. Check ook alle verbindingen op lekkage. Geen schijven op een Series 2 :-)

Groeten,
Marco
[www.marcodelange.nl]

Re: Problemen met de remmen.

Geplaatst: wo 22 sep 2010, 09:50
door Dennis101
De schoenen mogen niet aanlopen, ook niet een heel klein beetje.

Dennis B

Re: Problemen met de remmen.

Geplaatst: wo 22 sep 2010, 12:24
door Rickske
Idd mogen de schoenen niet aanlopen. Ik doe het altijd zo: Boutje aandraaien tot de schoen contact maakt met het wiel (opgekrikt kan je direct voelen als hij contact maakt). Dan een keer flink het pedaal intrappen. En nog maals stellen. Net zo lang tot hij niet aanloopt maar wel dicht aan de trommel zit. Check voor de zekerheid bij de eerste rit dat de trommels (je hebt toch niet een schijfremconversie??) niet warm zijn geworden. Als ze warm worden staan de remmen te strak en lopen ze nog iets aan.

Begin uiteraard met zorgen dat er geen lucht in je systeem zit.
Heeft deze een nieuwe Paint-job?

Rickske
14444.jpg --> mod_embed_images_loadimage('7d473c928859d07c45143af6f486b9ff', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/smoelenboek/fotos/landrover/14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', '', 12841038, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Uiteraard kan ik strax in 2014 niet voor beiden de belasting ophoesten..
1978 Series3 109 Stawag 2,25Diesel 5brg "Burro"
1979 Range Rover Classic 3,5L V8 LPG "Amarillo"

Re: Problemen met de remmen.

Geplaatst: wo 22 sep 2010, 12:26
door Corné van Dongen
Thnx guys voor alle reacties! Als er dan toch lucht in het systeem zit, hoe kan het dan dat wanneer ik 10 x ontlucht per wiel er geen luchtbelletjes komen?

Groetjes,
Corné.

Amukela Game Lodge.
[www.facebook.com]

Re: Problemen met de remmen.

Geplaatst: wo 22 sep 2010, 12:28
door Corné van Dongen
Hoi Marco,

Dus eerst de remschoenen helemaal open, ontluchten en dan afstellen dusdanig dat hij een klein beetje aanloopt?

Zou het ook kunnen dan er slijtage zit op de schijven? En dat die gewoon vervangen moeten worden?

Alvast bedankt

Groetjes uit de bush,

Corné.

Amukela Game Lodge.
[www.facebook.com]

Re: Problemen met de remmen.

Geplaatst: wo 22 sep 2010, 12:38
door Rickske
Standaard zitten op een 2a geen schijfremmen maar trommelremmen. Dit maakt uit, omdat schijfremmen wel licht mogen slepen bij het stellen en trommelremmen absoluut niet.
Kijk even wat voro remmen je hebt. Post hier eventueel een foto.
Mocht je trommelremmen hebben, Krik hem even op, haal het wiel er af. En ook de trommel. Nu kan je de remschoenen zien zitten en bekijken of ze (te) ver afgesleten zijn. Adem niet het remstof in wat in de trommel ligt maar maak het wel schoon.

Rickske
14444.jpg --> mod_embed_images_loadimage('48d4e8017e63e89d51a65222e69e5420', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/smoelenboek/fotos/landrover/14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', '', 12841116, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Uiteraard kan ik strax in 2014 niet voor beiden de belasting ophoesten..
1978 Series3 109 Stawag 2,25Diesel 5brg "Burro"
1979 Range Rover Classic 3,5L V8 LPG "Amarillo"



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22/09/2010 10:41 door Rickske.

Re: Problemen met de remmen.

Geplaatst: wo 22 sep 2010, 12:57
door JvD
Hi Corné,

Het gaat dus om trommelremmen en niet om schijfremmen.

Het probleem zit naar alle waarschijnlijkheid in de afstelling rechtsachter.
Deze remtrommel laat zich niet echt meer afstellen. Naar een paar keer echt remmen schiet de nok op de remschoen over de "schelp" heen en is die trommel ineens weer niet meer afgesteld. Die nok op de remschoen is danook voor de helft afgesleten.
De afstand die dan, bij het intrappen van het rempendaal, overbrugd moet worden voordat de remschoen de trommel weer raakt is dan dermate groot dat de remcylinder dat niet een een slag kan bewerkstelligen.
Door een paar keer te pompen lukt dat dan weer wel een beetje, zeg maar.

Mijn idee is om die nok van die remschoen er uit de halen en te vervangen door een dikkere nok.

Ik hoop dat ik het een beetje begrijpelijk heb beschreven. Ik denk wel dat de deskundigen op dit forum het probleem wel zullen begrijpen en misschien hebben die nog wel een betere oplossing.

Greetz,

Pa

Re: Problemen met de remmen.

Geplaatst: wo 22 sep 2010, 22:41
door Rickske
er zijn nieuwe nokken los te koop voor deze remmen. De diverse onderdelen leveranciers die je op internet ziet hebben ze wel.
bijvoorbeeld hier

Rickske
14444.jpg --> mod_embed_images_loadimage('094ef0c6cdc32e0558c3cff40e0159b5', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/smoelenboek/fotos/landrover/14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', '', 12844202, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Uiteraard kan ik strax in 2014 niet voor beiden de belasting ophoesten..
1978 Series3 109 Stawag 2,25Diesel 5brg "Burro"
1979 Range Rover Classic 3,5L V8 LPG "Amarillo"



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22/09/2010 20:45 door Rickske.

Re: Problemen met de remmen.

Geplaatst: vr 24 sep 2010, 20:55
door Raoul
Hi Corné

heb jij soms een remsysteem met dubbele cilynder(aangezien je een 109 hebt) zo ja dan is het ontluchten niet zo makkelijk als een enkel cilinder systeem.
Dan kun je het beste bottum-up filling methode toepassen(google maar eens). Verder kijk ook eens of de veren op de remmen goed zitten als je de remmen eraf hebt
gehaald voordat hij opeens zo slecht ging remmen. En tenslotte kijk of er nog genoeg remvoering op de remschoenen zitten. Als dit allemaal in orde is de
remschoenen afstellen zodat ie NET niet aanloopt

Groetjes raoul

Problemen met de remmen, controleer de schoenveren

Geplaatst: za 25 sep 2010, 00:26
door paulus-109
kijk eerst of de terugtrek veren juist gemonteerd zitten.
is dit niet het geval dan krijg je makkelijk het verschijnsel dat je nu hebt.

paul

Re: Problemen met de remmen, controleer de schoenveren

Geplaatst: za 25 sep 2010, 11:35
door Corné van Dongen
Hoi Paulus,

Die terugtrek-veren, waar zitten die precies? Heb je daar misschien een foto van?

Alvast bedankt!
Groetjes,

Corné.

Amukela Game Lodge.
[www.facebook.com]

Re: Problemen met de remmen.

Geplaatst: za 25 sep 2010, 11:36
door Corné van Dongen
Nee, het is geen 109 maar een serie II (of eerder). Ik heb geen dubbele cilinders, 1 per wiel.

Bedankt voor je reactie,
Corné.

Amukela Game Lodge.
[www.facebook.com]

Re: Problemen met de remmen.

Geplaatst: za 25 sep 2010, 11:46
door Cor
Corne,

Ik zou eerst beginnnen te ontdekken waar de lucht zit: simpele methode is een grip tang op de flexibele leiding van de achterste remleidingen te zetten (beide) en dan controleren of de remdruk verbeterd. Is dat zo, zit het probleem van achteren, zo niet herhalen met de remleidingen voor.

Cor

Re: Problemen met de remmen.

Geplaatst: za 25 sep 2010, 17:59
door vossehoff
De 109 is de as-afstand van een lang model Series II, IIa of III. Je hebt ook een 88, kort model.

Wat jij waarschijnelijk hebt (zo op de foto en het bouwjaar) is een series IIa of een vroege series III, 109 inch (lang model), stationwagon (vaak afgekort to SIIa of SIII 109 Stawag). En die wenkbrauwen (spatbord verbreders) horen er officieel niet op.

gr Niels

Re: Problemen met de remmen, controleer de schoenveren

Geplaatst: za 25 sep 2010, 21:51
door paulus-109
kijk even in de manual, die kan je hier vinden:

www.solidebolide.nl

succes paul

Re: Problemen met de remmen.

Geplaatst: ma 27 sep 2010, 15:48
door Jos Daalmans
Hoi,

Er is een ouderwetse manier die we vroeger bij koppelingen van vrachtwagens gebruikten. Daar was de afstand tussen de koppelinghoofdcilinder en de hulpcilinder wat hoogte betreft ongeveer 1,5 meter en daar kreeg je de lucht echt niet naar beneden "getransporteerd".

Dit hebben we opgelost met een oliespuit(je), helemaal schoongemaakt en gevuld met de juiste remolie. Daarna een rubber of plastic slangetje op de oliespuit gezet en het slangetje volgepompt met de olie. Daarna het slangetje op de ontluchtingsnippel gezet, de nippel losgedraaid en dan rustig de remolie in de leiding gepompt.

Let op, als je dit met je remmen doet (maakt eigenlijk niet uit remmen of koppeling), dat het peil in de hoofdremcilinder zal stijgen. Let op dat de remolie er niet overheen loopt.

Als je met zijn tweetjes bent (moeders de vrouw kan dit ook), laat je medesleutelaar (of moeders de vrouw natuurlijk) kijken of er luchtbelletjes door de hoofdremcilinder omhoog komen. Ik weet niet of deze serie een plastic of metalen remoliehouder heeft, anders even het dekseltje er van af.

Succes,

Jos en nog vele Smile-Miles