Pagina 1 van 1

Onderdruk in V8 carter

Geplaatst: di 21 sep 2010, 14:16
door Michiel 109 V8
Bojour,

Nu m'n carbs gesynchroniseerd zijn en het mengsel juist is afgesteld loopt die weer als een zonnetje. Ik wou kijken hoeveel olie er nu onder de kleppendeksels rondgepompt wordt en het viel me op dat de olievuldop als het ware vastgezogen werd. Toen de dop er af was begon de motor een heel stuk slechter te lopen (te arm dus). Is deze onderdruk normaal bij een V8?

En hoe ontstaat zoiets eigenlijk? De zuigers bewegen zowel naar boven (= onderdruk) als omlaag (= overdruk), dus er zou een evenwicht moeten zijn lijkt me. In ieder geval heeft het geen overdruk wat de aanduiding is van versleten zuigerveren.

En wat de olietoevoer betreft, is het normaal dat er maar een heel klein beetje olie op de bovenkant van de cilinderkop ligt (na stationair lopen, heb er niet mee gereden).

Greetz,

Michiel


Re: Onderdruk in V8 carter

Geplaatst: di 21 sep 2010, 20:39
door Eric&Betty Boop
Ik heb niet zo veel verstand van de V8,maar ik heb een tijdje een RRC Voque 3,5EFI gehad en die deed dat ook.
Volgens mij zit er ergens tussen de luchtinlaat en een kleppendeksel een slang.
Ik hield het er op dat zodra je de olievuldop losdraait er wat valse lucht wordt gezogen waardoor het blok wat minder gaat lopen.

Mijn EFI had ook maar heel weinig olie onder de kleppendeksels(zeker in verhouding tot een 2,5NA diesel )

Groet.
Eric.

Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('f1046c529d165fd31acaaac6a823ac71', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 12838260, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('fd0fd6d509510016ccf2f3e65bf1d178', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 12838260, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: Onderdruk in V8 carter

Geplaatst: di 21 sep 2010, 20:50
door Mrah
Hoi,

Als je V8 slechter gaat lopen bij er af halen vuldop betekend dit dat de motor in goede conditie is.

Re: Onderdruk in V8 carter

Geplaatst: di 21 sep 2010, 21:07
door Bart van Dessel
BMW 6 cylinders hebben ook die eigenschap. Gaan belabberd lopen bij losdraaien olievuldop of slaan zelfs af,

gr, Bart

Re: Onderdruk in V8 carter

Geplaatst: wo 22 sep 2010, 09:46
door Michiel 109 V8
Dom, dom, dom, dom, dom, dom, dom

Ik begin al net zulke onzin uit te kramen als mijn zwangere vriendin! Als de olievuldop zowat naast de afzuiging van de cartergassen naar de carburateurs gaat is die onderdruk wel te verklaren..........

Shame on me! En sorry voor het vervuilen van het prikbord

Re: Onderdruk in V8 carter

Geplaatst: wo 22 sep 2010, 11:09
door G-men (Gargamel)
Je bent me net te vlug af....... Maar wel goed nieuws, betekend dat de rest toppie is !

Gerrit

Re: Onderdruk in V8 carter

Geplaatst: ma 27 sep 2010, 17:57
door Jos Daalmans
Hoi,

Ik had overdruk in mijn 90 V8, maar dat kwam omdat de buisjes op de kleppendeksels en de ingang van de Stromberg carburateurs helemaal dicht zaten met aangekoekt koolstof/smurrie/sludge. Nadat dit was schoongemaakt, liep de boel slechter, omdat hij nu via het carter wat lucht binnenhaalde. opnieuw afgesteld en alles loopt weer lekker.
Als je onderdruk in het carter hebt, lekken je zuigerveren niet of nauwelijks en dan heb je een gezonde motor.

Als iemand praat over onderdruk in de cilinders, heb je net het tegenovergestelde en lekt er gecomprimeerde lucht langs de zuigers/zuigerveren naar het carter.

Hou die pijpjes op de kleppendeksel en de caburateur goed in de gaten wat betreft verstopping, dan heb je heel lang plezier van deze motor en gaat hij ook niet zo snel lekken bij de spruitstukpakking op het blok en de kleppendeksels.
De olie op je cilinderkoppen als de motor gelopen heeft, hoeft niet veel te zijn, moet wel overal en gelijk verdeeld zijn, anders wijst dit op een verstopping in het oliekanaal.

Vele Smile-Miles toegewenst

Jos