Pagina 1 van 1
geen aandrijving?? 300TDI automaat
Geplaatst: ma 20 sep 2010, 15:09
door Constantijn
Ik ben het afgelopen halfjaar wat aan het knutselen geweest, en heb daarbij o.a. mijn '76-er RRC voorzien van een 300TDI uit een '95-er RRC icm een ZF 4HP22 automaat met LT230 tussenbak uit een '95-er Discovery. Op zich niets mis mee, ware het niet dat ik afgelopen zaterdag zover was om het geheel weer te starten en erachter kom dat de motor prima draait, maar de auto komt niet in beweging. Hoog/laag, diff.lock, P, R, D,3,2,1 alle funkties geprobeerd, totaal geen beweging in de auto. Wat wél werkt is de P-stand, zodra ik deze inschakel valt de auto ook met de hand niet meer te verplaatsen. Ik vermoed dat het vloeistofniveau in de automaatbak mogelijk wat aan de lage kant is, (de oliekoeler en bak waren waarschijnlijk volledig leeggelopen bij de uitbouw) heb er nu in totaal 7 liter ingegooid, maar ben bang dat ik er misschien teveel in ga gooien. Probleem is nu echter dat ik niet direkt kan peilen (bij draaiende motor) omdat hij ergens binnen staat zonder ventilatie, en ik hem dus maar kortstondig kan laten draaien. Waarschijnlijk duurt het even voordat het gehele systeem gevuld is,(en de lucht uit de leidingen en oliekoeler is verdwenen?) en hij druk op kan bouwen? Hoe controleer ik of de transmissieolie überhaupt verpompt wordt? Zou ik anders misschien de bak niet goed op de motor gekoppeld kunnen hebben? Bij mij slaat de twijfel toe. Heeft iemand ideëen?
Re: geen aandrijving?? 300TDI automaat
Geplaatst: ma 20 sep 2010, 15:38
door Gert Jan B
Komt de 300TDi uit een RR met automaat of met een handbak. Volgens mij zit er verschil in het vliegwiel van beide.
Re: geen aandrijving?? 300TDI automaat
Geplaatst: ma 20 sep 2010, 15:45
door ToyRoverlander
Ik weet zeker dat er te weinig olie inzit, ik meen dat er ergens rond de 11liter inging. Je moet het echt even volgens het boekje de olie peilen, daar moet ie dus langer voor draaien. Dus, hop naar buiten dat ding en olie erbij en meten.
Te weinig oliedruk, maar wel in D, kan de koppelingsplaten verbranden..
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
- Toy-Rover, '65 Series IIa 112" 4deurs softtop
3B 3.4 diesel, H41 4bak, HDJ80 assen, dual E-locked, SOA, 48" voorveren, 5125series 14" Bilsteins rondom, 4:1 Orion tussenbak, 63" chevy achterveren, custom tank, Mitsu TD04L-13T turbo, Saab intercooler, Hellfire Fabworks High-steer, rolbeugel, Crow 4point harnesses. Alu radiator, 2x 24V Spal fans, OBA...En nog wat klein spul....
Rijdend en al! nu nog geluidsisolatie om het zaakje wat stiller te krijgen..
Re: geen aandrijving?? 300TDI automaat
Geplaatst: ma 20 sep 2010, 15:52
door Dennis101
Volgens het boek gaat er 9,1 liter in en dan is 7 liter inderdaad nog veel te weinig.
Dennis B
Re: geen aandrijving?? 300TDI automaat
Geplaatst: ma 20 sep 2010, 16:35
door Constantijn
Okay bedankt voor de info heren, dan had ik het waarschijnlijk toch wel goed. Wist alleen niet dat de boel kon verbranden als er te weinig oliedruk zou zijn. In totaal moet er 9.1 liter in dus, maar had eigenlijk wel een soort lichte beweging of neiging tot beweging verwacht. Vanavond duw ik hem de hal uit, en zal hem op de normale manier peilen. (motor laten draaien in neutraalstand, toch?) Kan dat geen kwaad dan, als het peil misschien nog plm. 2 liter te laag is?
Re: geen aandrijving?? 300TDI automaat
Geplaatst: ma 20 sep 2010, 19:20
door ToyRoverlander
Zou eerst die 2 liter extra erbij gooien en dan pas peilen. Ik weet niet of de procedure hetzelfde is voor die bak, maar het is hetzelfde principe als bij mijn oude Buick dus het zal vast wel werken.
Starten, de selector door alle standen heenhalen en een paar seconden in elke stand laten staan, dan naar P en de olie peilen. Even in het boekje checken hoe het zit met die peilstok. Bij de Buick was het zo dat ie koud op Low/Add moest staan en als ie warm was op Full, gezien die olie redelijk uitzet als ie warm is. Weet niet hoe dat bij het peilen van de ZF werkt.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
- Toy-Rover, '65 Series IIa 112" 4deurs softtop
3B 3.4 diesel, H41 4bak, HDJ80 assen, dual E-locked, SOA, 48" voorveren, 5125series 14" Bilsteins rondom, 4:1 Orion tussenbak, 63" chevy achterveren, custom tank, Mitsu TD04L-13T turbo, Saab intercooler, Hellfire Fabworks High-steer, rolbeugel, Crow 4point harnesses. Alu radiator, 2x 24V Spal fans, OBA...En nog wat klein spul....
Rijdend en al! nu nog geluidsisolatie om het zaakje wat stiller te krijgen..
Re: geen aandrijving?? 300TDI automaat
Geplaatst: ma 20 sep 2010, 19:21
door ToyRoverlander
Ohja, om nog even terug te komen op dat druk opbouwen. In de bak zit een oliepomp en die zorgt voor de hoge druk die nodig is in het hydraulisch systeem van de bak. Over het algemeen zorgt de koppelomvormer voor de lage oliedruk die nodig is voor het smeer en koelcircuit van de bak.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
- Toy-Rover, '65 Series IIa 112" 4deurs softtop
3B 3.4 diesel, H41 4bak, HDJ80 assen, dual E-locked, SOA, 48" voorveren, 5125series 14" Bilsteins rondom, 4:1 Orion tussenbak, 63" chevy achterveren, custom tank, Mitsu TD04L-13T turbo, Saab intercooler, Hellfire Fabworks High-steer, rolbeugel, Crow 4point harnesses. Alu radiator, 2x 24V Spal fans, OBA...En nog wat klein spul....
Rijdend en al! nu nog geluidsisolatie om het zaakje wat stiller te krijgen..
Re: geen aandrijving?? 300TDI automaat
Geplaatst: ma 20 sep 2010, 21:54
door Bart van Dessel
Is de bak los geweest van de motor? Als dat zo is dan kan het zijn dat je de oliepomp kapot hebt gemaakt bij het monteren. Verbrande koppelingsplaten is een broodje aap verhaal, sorry. Bij een heel laag oliepijl moet de auto wel iets van z'n plaats komen.
Gr, Bart
Re: geen aandrijving?? 300TDI automaat
Geplaatst: ma 20 sep 2010, 22:21
door ToyRoverlander
Quote Verbrande koppelingsplaten is een broodje aap verhaal, sorry. Ohja? Dus een laag oliepeil kan geen invloed hebben op de hoeveelheid olie die wordt aangezogen? En dus lucht bij de olie waardoor je niet voldoende oliedruk hebt om de koppelingsets in de bak fatsoenlijk te laten aangrijpen waardoor ze kunnen gaan slippen?
Goh, zo leer je iets nieuws elke dag......
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
- Toy-Rover, '65 Series IIa 112" 4deurs softtop
3B 3.4 diesel, H41 4bak, HDJ80 assen, dual E-locked, SOA, 48" voorveren, 5125series 14" Bilsteins rondom, 4:1 Orion tussenbak, 63" chevy achterveren, custom tank, Mitsu TD04L-13T turbo, Saab intercooler, Hellfire Fabworks High-steer, rolbeugel, Crow 4point harnesses. Alu radiator, 2x 24V Spal fans, OBA...En nog wat klein spul....
Rijdend en al! nu nog geluidsisolatie om het zaakje wat stiller te krijgen..
Re: geen aandrijving?? 300TDI automaat
Geplaatst: ma 20 sep 2010, 23:08
door Constantijn
Ja de bak is idd los geweest van de motor, sterker nog, de bak en de motor hoorden niet bij elkaar. Ik had de 5-bak immers verwijderd en de ZF automaat aan de motor gekoppeld. Ik had de indruk dat de bak en oliekoeler leeg waren gelopen tijdens de demontage/montage, maar had dat niet gecheckt, sowieso waren de koppelomvormer en de oliekoeler leeg gelopen. Afgelopen zaterdag in eerste instantie even de drain plug uit de oliepan van de ZF gedraaid,daar kwam in totaal zo'n 5 liter olie uit, Vanmorgen nieuwe olie erin gegooid, in eerste instantie 7 liter, zojuist nog een liter erbij geprobeerd te gooien, maar dat liep tijdens het vullen de vulbuis al even uit, en aan de zijkant van de bak begint het dan ook te lekken (ergens ter hoogte van de bovenste oliekoeler slang aansluiting??) Ik moet de voorste uitlaatpijp eerst demonteren om goed te kijken waar dat vandaan komt.(de katalysator zit er nl. pal onder). Of zou ik inmiddels tóch teveel olie erin hebben zitten, ik heb de 9,1 liter die Dennis aangaf nog niet gehaald, maar heb ook wel eens gehoord dat het moeilijk is om alle olie uit de automaatbak te kunnen krijgen, dus mogelijk dat er nog een restant ergens zat? Als ik nu (bij stilstaande motor) de peilstok eruit trek, zit het peil halverwege de peilstok (dus zo'n 20cm boven max) weet niet of hij dat rond gaat pompen bij draaiende motor, en het dus eigenlijk dan weer uit de vul/peilbuis wegzuigt, maar heb het idee van niet.
Eigenlijk begin ik te twijfelen of ik hem goed aangekoppeld heb, kan dat misgaan? Op de foto zie je de 2 uitsparingen in de centrale as vanaf de koppelomvormer, kan het zijn dat ik die niet goed in het tegendeel wat op de bak zit, heb ingestoken? Of is dat onmogelijk? mm6fyo.jpg --> mod_embed_images_loadimage('4db5591f097e26cf679ad4cfa643c087', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi54.tinypic.com%2Fmm6fyo.jpg', 'http://i54.tinypic.com/mm6fyo.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi54.tinypic.com%2Fmm6fyo.jpg', '', 12834056, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: geen aandrijving?? 300TDI automaat
Geplaatst: ma 20 sep 2010, 23:40
door Constantijn
Inmiddels heb ik waarschijnlijk al het antwoord gevonden, op de site van Ashcroft kwam ik deze vraag en antwoord tegen:
I have just fitted a reconditioned ZF autobox. I have filled the box with the correct amount of oil but have no drive at all, forward or reverse. Why?
-The first thing to do is to remove the oil cooler pipe from the bottom of the gearbox (put a container under the open end to catch the oil) and start the engine. You should get a good flow of oil. If not the pump has been broken during installation and will need replacing/rebuilding. The torque convertor must be fitted to the gearbox, located correctly on the pump and locked into postion before the gearbox is offered to the engine, otherwise damage will occur to the pump, resulting in no oil flow and subsequent to other parts of the autobox.
Toen ik dit las, besefte ik dat ik het geheel samengebouwd heb op de "handgeschakelde bak manier" dus koppelomvormer vastgezet aan drive plate, en daarna de bak tegen het blok geschroefd. Dit in tegenstelling tot wat hier genoemd word "eerst de koppelomvormer in de juiste positie op de bak zetten, en daarna motor en bak samenbouwen, waarbij daarna dus pas uiteindelijk de koppelomvormer aan de drive plate vastgezet wordt. Dit heb ik dus fout gedaan, en mogelijk heb ik hierbij idd de pomp beschadigd. Ik heb namelijk zojuist ook even getest of er een goede flow uit de onderste oliekoeler aansluiting komt door hem -zoals Ashcroft zegt- los te nemen, en de motor te starten, maar ik heb dus totaal geen flow.
Wat me uiteindelijk nog wél verbaasd is dat er verder ook nog geen druppeltje olie uit de onderste leiding van de oliekoeler komt lopen, noch uit de aansluiting hiervan op de bak. Het zal dan mogelijk kunnen komen doordat de pomp kapot is, en daardoor de oliekoeler niet gevuld is bij het vullen van het geheel. (maar dat er ook helemaal niets uit die onderste aansluiting op de bak komt lopen?? )
Re: geen aandrijving?? 300TDI automaat
Geplaatst: ma 20 sep 2010, 23:45
door BEN110
als de bak en motor moeilijk te koppelen is geweest met anderewoorden heb je de bak doormiddel van de bouten bij elkaar geschroefd en moes je die met veel kracht vast zetten om de bak aan de motor te koppelen ( de spleet te dichten ) dan is waarschijnlijk de pomp nu defect
Re: geen aandrijving?? 300TDI automaat
Geplaatst: ma 20 sep 2010, 23:54
door Constantijn
Ja, dat kostte idd iets meer kracht dan ik verwacht had, het geheel schoof niet heel soepel. Ik heb helaas een verkeerde montagevolgorde gehanteerd. (zie mijn zelf gegeven antwoord van 21:40 hierboven) Ik baal inmiddels natuurlijk als een stekker, sta niet te popelen om die bak weer te gaan demonteren nu. Ik zag dat Ashcroft voor een redelijke prijs een gereviseerde bak inbouwd, maar helaas zit ik aan deze kant van het water..
Re: geen aandrijving?? 300TDI automaat
Geplaatst: ma 20 sep 2010, 23:59
door BEN110
autotrans is en goed adres ( ik haal daar vaak onderdelen voor automaten ) ik heb geen moeite met het plaatsen van de automaat met en beetje geluk hoef je alleen het tand wiel te vervangen de hele pomp is kostbaar in welke omgeving zit je
Re: geen aandrijving?? 300TDI automaat
Geplaatst: di 21 sep 2010, 00:55
door Constantijn
Ik zit in Leeuwarden...
Re: geen aandrijving?? 300TDI automaat
Geplaatst: di 21 sep 2010, 09:53
door Bart van Dessel
Inderdaad, pomp kapot. Ga nou niet naar een revisiebak kijken of andere gekke dingen doen, is weggegooid geld. Ik heb losse oliepompen en die kan jij zelf goed vervangen. Als je de bak weer demonteerd (ja, helaas....) dan zit de oliepomp als eerste gemonteerd in je automaatbak. Er zitten in de oliepomp 2 inkepingen, daar valt de koppelomvormer in en wordt dus aangedreven door de motor. Je moet bij het monteren van de bak ALTIJD eerst de koppelomvormer over de as van de automaat schuiven en dan moet ie als laatste in de oliepomp "klikken", dus in de inkeping vallen, en dan dan pas kun je de motor monteren. Het klinkt wat lullig, maar dit is een beginnersfoutje. I've done it....for so many times....
Gr, Bart
Re: geen aandrijving?? 300TDI automaat
Geplaatst: wo 22 sep 2010, 21:04
door BEN110
overkomt en ieder ik heb er een gemold door de prieas lager er niet uit te halen van en toendertijd nieuwe 2.8 tvg ( buiten sleutelend in de sneeuw )
Re: geen aandrijving?? 300TDI automaat
Geplaatst: wo 22 sep 2010, 21:06
door Bart van Dessel
Je bedoelt het toplager? bronzen busje in het vliegwiel, die moet er inderdaad uit.
Gr, Bart
Re: geen aandrijving?? 300TDI automaat
Geplaatst: wo 22 sep 2010, 21:21
door Constantijn
Die bronzen bus, die was ik al tegengekomen en had ik reeds verwijderd. (dat dan weer wel) Bart, ik moet vrijdag ff naar België, denk dat ik dan gelijk even bij je langs kom.
Re: geen aandrijving?? 300TDI automaat
Geplaatst: wo 22 sep 2010, 22:34
door Bart van Dessel
Vrijdag helaas niet thuis, eerst werken en daarna direct door naar de Brabanthallen, vip kaartjes van Rowwen Heze verzilveren
Morgen ben ik hele dag in de buurt,
gr, Bart