Pagina 1 van 1

tectyl

Geplaatst: zo 19 sep 2010, 23:33
door Larosaurus
Ik lees iedere keer de meest exotische tips om het chassis mee te behandelen owatrol, saunders vet oid, en meer van dat, maar de gewone simpele body safe ed van tectyl hoe is de ervaring daarmee? Moet zeggen dat het in ieder geval makkelijk aan te brengen is. Ben zelf ook wel tevreden over de ML spray, en met name over het feit dat je met het verlengstuk een behoorlijk eind het chassis in kunt.

Re: tectyl

Geplaatst: zo 19 sep 2010, 23:38
door bas88pickup
Met het risico op weer een enorme discussie

ML is niks mis mee, zolang je het gebruikt op schoon staal, als er al roest zit doet het niks meer..... Dan zul je een andere ml moeten gebruiken, ik heb zelf goede ervaringen met die van Dinitrol, is gewoon in de handel verkrijgbaar, en niet duurder. Oa hier: [www.tools.vocor.nl]

Zwarte tectyl of wat voor merk ook gebruik ik niet, alleen maar de ml, zowel voor onder de auto als voor in de balken.

Re: tectyl

Geplaatst: ma 20 sep 2010, 10:47
door Puffino
Oh leuk onderwerp om lekker op te discuzeuren inderdaad ;-)

Als je chassis schoon is (zonder roest), kun je volstaan met een laag verf-achtige substantie als hechtende afdekker. Daarna een vettige afdekker er overheen, dat kan een ML, Tectyl, Dinitrol, Waxoyl, Mike Sanders zijn, whatever. Ik ben erg van de Mike Sanders (zoals bekend), maar dat is alleen omdat ik het lekker werken vind met dat spul, ik vind dat het erg goed past bij Land Rovers. Owatrol puur is hoe dan ook uit den boze (!!), daar is Owatrol (olie dan) niet voor bedoeld. Dan is er nog rx5 en zo, ook goed. Als je als onderlaag maar NOOIT een minder goed hechtende afdekker kiest, als van dat spuitrubber, of hammerite. Dat vlies van die lagen is sterk maar gaat na verloop van tijd iets loslaten. Daaronder komt water (condens is al voldoende) wat niet weg kan. Dan heb je de roestvorming mooi ingekapseld, ideaal broeinest. Foute boel.

Als je chassis vies is, en dan bedoel ik roestig, want al het andere vuil moet er hoe dan ook uit, ook als je vet gaat verwerken (!), is het beter om een goed kruipend middel te gebruiken, en dan kom je meer in de owatrolverdunde menie terecht, of ander dun afdekkertje dat iets met roestige lagen kan en wel hard wordt, waarna je ook met goed kruipende vettige afwerking moet gaan afwerken. Althans,d at is dus mijn mening. Dan is ook nakruipen erg handig, omdat je nooit allels helemaal netjes hebt kunnen bespuiten, en dat doet Mike Sanders als beste.

Bovenstaande, agh, kijk, ik denk dat het zo moet, het kan absoluut ook anders. Ieder heeft hier inderdaad zo zijn mening over.

Lees anders eens de test van Autobild.

Sander Lelieveld


Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V

Snorkel.Runde.NL

Re: tectyl

Geplaatst: ma 20 sep 2010, 21:07
door Apke
Mijn ervaring met tectyl is dat dit na verloop van tijd uitdroogt en barstjes gaan vertonen. Geen probleem natuurlijk als je het regelmatig inspecteerd en bijhoud.

ML is lekker spul, maar blijft een beetje kleverig. Zand en kleverig spul zijn een goede combinatie en trekken elkaar aan. Helaas willen we juist niet dat het zand blijft plakken (houd vocht vast enz), dus wordt er gezocht naar een alternatief.

Het beste ....... volgens mij bestaat dat niet.
Ook de was achtige laag die ze tegenwoordig onder auto's spuiten moet regelmatig worden bijgewerkt.

Blijft toch een kwestie van bijhouden.

Apke
Beheerder PrikkersWinkel

larrie-nu.jpg --> mod_embed_images_loadimage('ff0a152a38cc49bf0469761b8445df37', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', 'http://www.matteman.nl/images/larrie-nu.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', '', 12833302, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Larrie - Serie III 109 Stawag (in onderhoud)
Duck - Disco 2 TD5 (voorlopige naam)

Re: tectyl

Geplaatst: ma 20 sep 2010, 22:09
door Puffino
Zolang water geen contact maakt met het staal van het chassis zal dat chassis daar niet van te lijden hebben.

Sander Lelieveld


Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V

Snorkel.Runde.NL

Re: tectyl

Geplaatst: ma 20 sep 2010, 22:40
door Joost Nouwen
Hallo,
Vind het altijd verwarrend hoe het woord tectyl wordt gebruikt.
Volgens mij is het een merknaam , of heb ik het mis?
Binnen deze naam liggen de producten , zo dacht ik toch.
Zelf gebruik ik , de ml , de zwarte(body safe?) en soms de doorzichtige ml? , die wel opdroogd(lak-achtig).

Ik ga hier geen oordeel vellen over dingen waarmee ik geen ervaring heb en dat is al de rest , behalve body-shoot.

7 jaar geleden heb ik mijn huidige laro body-off gedaan en het chassis had toen vliegroest.
Maar ook nog zgan gedeelten, blank , na verwijdering van de harde....Body-safe?
Uit ervaring weet ik dat body-safe , die zwarte , uitdroogt en kan scheuren.
Ik heb toen op mijn chassis ml als grondlaag gezet , dat kruipt lekker in de vliegroest en daarna de body-safe gedaan.
Dit is wel erg moeilijk want je hebt veel kans dat het gaat drijven , moest de ml ook uit laten dampen alvorens ik verder kon.

Afgelopen voorjaar nog ff een body-off gedaan ivm vervangen achterbalk.
Hier en daar krimpscheuren gevonden van de body-shoot die was uitgedroogd , dit was wel op plekken waar ie erg dik zat, ook erachter gekeken maar daar was niets aan de hand.
Body-shoot die droog wordt kan niet zo goed tegen steenslag , dat is mijn constatering , wielkasten en outriggers waren ontdaan van body safe.
Ik heb de plekjes bijgewerkt met ml en eens iets anders geprobeerd.
Body-shoot , meer rubberachtig en droogt denk ik minder uit.
Gezien dat alles nog naar wens was , op de opgelapte plekken na , heb ik het chassis met de body-shoot overgespoten.
Tot nu toe ben ik erg tevreden.
Over 7 jaar zal ik je weten te vertellen of het ook daadwerkelijk zo goed is geweest.

Moet zelf nog de binnenkant van het chassis herhalen.
Zit er aan te denken om daar verdund vet in te spuiten.
Welk vet ben ik nog niet uit.

P.s. Als een medeprikker hier in het zuiden des lands (regio Echt) een ratje heeft voor op de karcher en bereid is die uit te lenen tegen..........?

Joost

Re: tectyl

Geplaatst: di 21 sep 2010, 00:01
door Jeroenm
Ben van mening dat alles wat je maar kan doen om roest of verder roesten te voorkomen altijd beter is dan helemaal niets ondernemen. De een vindt dit de ander dat. Ik ben meer van de owatrol. Kruipt goed en stopt roest, is wel aan herhaling onderhevig.

Succes met de toepassingen,
Jeroenm

Re: tectyl

Geplaatst: di 21 sep 2010, 01:56
door Joost Nouwen
Ik deel je mening.
Zelfs chassis verzinken is aan herhaling onderhevig.
Na 30 jaar zou je het eigelijk opnieuw moeten laten doen.
Als je de kans hebt , zou ik wel verzinken , ben je van al dat gezeik af van behandelen.
Weet dat vele prikkers ondanks verzinken nog vanalles doen , en dat help echt wel.
Maar vele , zoals ik , zijn nog steeds gebonden aan de periodiek onderhouds-smerigheid.
Realistisch gezien kan ik misschien beter niets doen aan mijn chassis , gewoon weg laten rotten en dan een nieuw gegalvaniseerd plaatsen.
Hmm misschien nieuwe topic maar ik durf het niet , duurzaamheid.
Meeste nederlanders kunnen er geen defenitie van geven , 90% snapt het niet.
Voor 99% worden we opgelicht doordat ze het duurzaam benoemen terwijl het niet zo is.
Ok , onderhoud je bestaand chassis maar , niet tegen elke kost maar het is wel duurzaam.
Paar kilo olieproduct is beter als een nieuw chassis moeten maken.
Maar als je dat toch doet , verzink dat ff , scheelt 20 jaar , best de moeite waard

Re: tectyl

Geplaatst: di 21 sep 2010, 20:51
door Roel
heb onlangs van een 110 uit 1986 het chassis helemaal kaalgemaakt . op het eerste gezicht zag het chassis er totaal verrot uit ( martin van de velde zal dit beamen ) maar na het stralen was duidelijk dat alleen de achterbalk en de bulkheadoutriggers vervangen moesten worden en ik heb 1 klein gaatje dicht moeten lassen.
dit soort reparaties komen ook voor bij veel jongere landrovers

dit chassis was van binnen onbehandeld ( dit kon ik zien nadat ik de achterbalk eraf geslepen had ) en van buiten zat waarschijnlijk de oorspronkelijke lak die in de fabriek erop gespoten was .
dus als je dan in ogenschouw neemt dat het standaard (onbehandeld) chassis de 25 jaar redelijkerwijs heeft doorstaan is het misschien ook wel een kwestie van goed blijven reinigen zodat troep , modder en pekel ook weer wegespoeld worden en geen schade kunnen aanrichten
natuurlijk zal een beschermmiddel (extra) helpen maar inderdaad wel goed aangebracht en in zijn juiste toepassing gebruikt.

Re: tectyl

Geplaatst: di 21 sep 2010, 21:03
door Marco de Lange
Ik smeer er nu owatrol op, daarna owatrol met zwarte verf gemengd en daarna tectyl ml, die witte bussen (eigenlijk voor holle ruimtes), op een aantal plaatsen gebruik ik ook de zwarte variant. Ben over de ml wel goed te spreken, bestaan alleen enorme prijsverschillen, goede autoboer 6 Euro en bij de Halfords 15,95.... zelfde witte bus.

Groeten,
Marco
[www.marcodelange.nl]

Re: tectyl

Geplaatst: di 21 sep 2010, 23:06
door Larosaurus
Gisteren naar wat overleg met wim 110 v8 besloten deze:
[www.farbenexpress24.de]
aan te schaffen, schijnt finnigan's te zijn, hij heeft dit op het chassis, is ook na jaren nog enigzins flexibel, mooi resultaat. Product is echter alleen in duitsland verkrijgbaar...

Re: tectyl

Geplaatst: wo 22 sep 2010, 09:39
door Dennis101
Ook in Nederland te koop:
Hammerite Waxoyl

Dennis B