Pagina 1 van 1
diesel > benzine motoren series 3
Geplaatst: zo 19 sep 2010, 23:25
door Roelandrover
Ik twijfel eraan om m'n 2.1/4 diesel motor (van de 109) te vervangen of om te bouwen naar een benzine.
Aangezien ik een ex-Nederlands leger 109 heb, is m'n motor ooit een benzine geweest.
In het Nederlands leger vonden ze dat te duur, en hebben ze deze motoren omgebouwd naar diesels.
Dit door de culassen te vervangen (en nog andere spullen).
Nu m'n vraag:
Is het dan mogelijk om terug een culasse van een benzine motor erop te schroeven + delco en ontstekingsbobijn?
Of zie ik nog iets over het hoofd
(natuurlijk moet de retourleiding naar de tank weer verwijderd worden, en dienen de metalen plaatjes met "DIESEL" van de tank gehaald te worden )
Re: diesel > benzine motoren series 3
Geplaatst: zo 19 sep 2010, 23:40
door RoLandrover
Je ziet de compressieverhouding over het hoofd, die is van een diesel aanzienlijk hoger.
grtn
RoLandRover
Re: diesel > benzine motoren series 3
Geplaatst: zo 19 sep 2010, 23:42
door Exfietser
QuoteRoelandrover Aangezien ik een ex-Nederlands leger 109 heb, is m'n motor ooit een benzine geweest.
In het Nederlands leger vonden ze dat te duur, en hebben ze deze motoren omgebouwd naar diesels.
Dit door de culassen te vervangen (en nog andere spullen).
Dit is niet waar.
Landrover heeft ooit een 2.25 blok ontwikkeld dat zowel als dieselmotor als benzinemotor kan worden uitgevoerd. Het nederlandse leger heeft af fabriek alleen maar diesels aangeschaft. Ze hebben nooit benzine versies gehad. Op een paar bijzondere legereenheden na mischien.
Wat er dan anders is:
Kop is anders.
Zuigers zijn anders.
Drijfstangen zijn anders.
In plaats van een ontsteking zijn er dan een injectiepomp, verstuivers en gloeipluggen geplaatst.
Brandstofopvoerpomp is ook anders.
Krukas weet ik niet zeker. Wat wel anders is dat een diesel krukas niet geslepen mag worden en een benzine wel geslepen mag worden.
Als je alles op een rijtje zet is het ombouwen van de motor niet lonend. Je kunt beter een benzine blok kopen (Die zijn niet duur.) en je dieselblok verkopen. Die levert waarschijnlijk meer op dan een benzienblok kost. Als je het handig speelt hoeft deze ombouw niet veel te kosten.
Blijft de vraag waarom je het wilt doen en wat je ervan verwacht. Het is namelijk wel een hoop werk.En je kunt je afvragen of die hoeveelheid werk opweegt tegen de voordelen die je denkt te verkrijgen.
Arnold.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19/09/2010 21:45 door Exfietser.
Re: diesel > benzine motoren series 3
Geplaatst: zo 19 sep 2010, 23:48
door bas88pickup
Zou wel leuk zijn als het zo simpel was....Maar volgens mij ligt het ietsje pietsje anders.
Krukas is hetzelfde, drijfstangen en zuigers niet, nokkenas is anders, kop is anders, klepjes, distributie ketting etc, etc,..
(ik denk dat je "iets" over het hoofd ziet...enne culasse, bedoel je daar de kop, of de koppakking mee?)
Edit: Arnold was weer eens sneller......
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19/09/2010 21:50 door bas88pickup.
Re: diesel > benzine motoren series 3
Geplaatst: zo 19 sep 2010, 23:55
door Exfietser
joint de culasse of te wel koppakking.
Culasse is cilinderkop
Arnold.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19/09/2010 21:59 door Exfietser.
Re: diesel > benzine motoren series 3
Geplaatst: ma 20 sep 2010, 14:40
door Eric_1
Hoi
Inderdaad dat het een benzineblok was is niet waar. Sterker nog ze hebben eerst de 2052cc diesel ontwikkeld (1956) met in het achterhoofd om er ook een benzine versie van te maken. dat werd in 1958 de 2286cc benzine. De 2052cc diesel is eind 1961 ook vergroot naar 2286cc. Maar het dieselblok was dus eerst!
Groeten
Eric
Re: diesel > benzine motoren series 3
Geplaatst: ma 20 sep 2010, 15:08
door Roy Bruurs
Eric_1 Schreef:
-------------------------------------------------------
> Hoi
>
> Inderdaad dat het een benzineblok was is niet
> waar. Sterker nog ze hebben eerst de 2052cc diesel
> ontwikkeld (1956) met in het achterhoofd om er ook
> een benzine versie van te maken. dat werd in 1958
> de 2286cc benzine. De 2052cc diesel is eind 1961
> ook vergroot naar 2286cc. Maar het dieselblok was
> dus eerst!
>
> Groeten
> Eric
Dus jij beweert dat ze van de 2L naar de 2 1/4 zijn gegaan en die daarna nog is aan hebben gepast naar een 2,5L om er vervolgens nog is een 2,5TD van te maken? (gaat over de Diesel maar dat had je denk ik al wel begrepen)