Waarde prikkers, wie heeft ervaring / een oplossing:
De achterbladveer van mijn 109 1982 liep aan op de voorste bevestiging (die aan het chassis). Tijdens het rijden, vooral bij nat weer voelde / hoorde ik een tik een in de achtertrein met een kleine zijwaartse beweging.
Ik veronderstelde een defecte bus en ging die vervangen.
Tijdens het vervangen zag ik dat de bus in zijn geheel draaide in het oog van de veer (en de bout zit dus lekker vastgeroest in de bus).
De veer schuift dus over de bus van links naar rechts in plaats van dat het rubber van de veerbus kapot is.
Hoe voorkom ik dat als ik een nieuwe bus plaats, de bladveer ook op de nieuwe bus gaat schuiven?
Is er een truc of betekent dit ook nieuwe veren?
Graag jullie advies, groet Paul Rasch
80" 1950
109, Stage One 1982
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19/09/2010 21:21 door Paul Rasch.
veerbus schuift in veer
-
Dennis101
Re: veerbus schuift in veer
Bij een autoveren fabrikant zoals Eeltink kun je meestal wel terecht voor een reparatie of als reparatie niet mogelijk blijkt kunnen ze een vervangend blad maken/leveren.
De vraag is alleen of het nog de moeite waard is, want dat is afhankelijk van de toestand van het verenpakket.
Eeltink
Dennis B
De vraag is alleen of het nog de moeite waard is, want dat is afhankelijk van de toestand van het verenpakket.
Eeltink
Dennis B
-
ToyRoverlander
Re: veerbus schuift in veer
Je kunt ook ergens een 2e hands veerpakket voor een habbekrats op de kop tikken en het hoofdblad overzetten. Bij jouwe is het gat gewoon te groot. Of die vorige bus was van zodanige crappy kwaliteit dat ie niet goed paste. Maarja, murphy's law zorgt er dan voor dat ie juist veel te groot is.....
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
- Toy-Rover, '65 Series IIa 112" 4deurs softtop
3B 3.4 diesel, H41 4bak, HDJ80 assen, dual E-locked, SOA, 48" voorveren, 5125series 14" Bilsteins rondom, 4:1 Orion tussenbak, 63" chevy achterveren, custom tank, Mitsu TD04L-13T turbo, Saab intercooler, Hellfire Fabworks High-steer, rolbeugel, Crow 4point harnesses. Alu radiator, 2x 24V Spal fans, OBA...En nog wat klein spul....
Rijdend en al! nu nog geluidsisolatie om het zaakje wat stiller te krijgen..
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
- Toy-Rover, '65 Series IIa 112" 4deurs softtop
3B 3.4 diesel, H41 4bak, HDJ80 assen, dual E-locked, SOA, 48" voorveren, 5125series 14" Bilsteins rondom, 4:1 Orion tussenbak, 63" chevy achterveren, custom tank, Mitsu TD04L-13T turbo, Saab intercooler, Hellfire Fabworks High-steer, rolbeugel, Crow 4point harnesses. Alu radiator, 2x 24V Spal fans, OBA...En nog wat klein spul....
Rijdend en al! nu nog geluidsisolatie om het zaakje wat stiller te krijgen..
-
Gert
Re: veerbus schuift in veer
Mijn vader heeft hetzelfde euvel eens gehad.
Hij heeft toen de oude bus verwijderd, een nieuwe gekocht, en die met een goede 2 componentenlijm weer teruggeplaatst. Nu, enkele jaren later, zit het nog steeds goed. Het is niet de mooiste manier, maar het werkt wel. Overigens heb ik dit vorig jaar ook gehad, en toen werd mijn auto hier op afgekeurd. Toen heb ik bij de ambulance aan weerszijden twee nylon ringen plaatst zodat er geen contact is tussen het chassis en de veerbladen. De keurmeester vond het een vindingrijke oplossing, en keurde hem goed. De regel is immers dat er geen contact mag zijn. Lassen werkt trouwens niet kan ik je melden
Groeten,
Gert
Hij heeft toen de oude bus verwijderd, een nieuwe gekocht, en die met een goede 2 componentenlijm weer teruggeplaatst. Nu, enkele jaren later, zit het nog steeds goed. Het is niet de mooiste manier, maar het werkt wel. Overigens heb ik dit vorig jaar ook gehad, en toen werd mijn auto hier op afgekeurd. Toen heb ik bij de ambulance aan weerszijden twee nylon ringen plaatst zodat er geen contact is tussen het chassis en de veerbladen. De keurmeester vond het een vindingrijke oplossing, en keurde hem goed. De regel is immers dat er geen contact mag zijn. Lassen werkt trouwens niet kan ik je melden
Groeten,
Gert
-
Exfietser
Re: veerbus schuift in veer
Gert jij hebt ook altijd iets bijzonders. Hoe is je 107 er nu aan toe?
Arnold.
Arnold.
-
Gert
Re: veerbus schuift in veer
Hey Arnold,
Morgen begin ik met het echte schuren.
Het plaatwerk is nu geel, en het ziet er niet uit.
Morgen ga ik met de schuurmachine(s) aan de gang om het geheel zo kaal mogelijk te maken. Ik denk dat ik zo veel mogelijk panelen losmaak en die binnen probeer te spuiten. De kont en het stukje van het middelste schutbord is het enige dat echt vast zit aan de wagen. Daarom wil ik op een dag de garage ontruimen, en de auto achteruit naar binnen halen, zoat ik die delen kan spuiten.
Het rottigst is nog wel om all verf van de gegalvaniseerde delen te krijgen. Zoals je op DEZE kunt zien zijn er een hoop delen die niet in de verf horen te zitten. Bij mij zijn die wel allemaal in de verf gezet. De schuurmachine erop zetten is funest voor de gegalvaniseerde laag, en dus ben ik bezig met afbijt. De potten van de Hema zijn goedkoop, maar morgen probeer ik toch een iets professioneler potje te scoren. De eerste tekenen zijn overigens wel dat de gegalvaniseerde delen niet zijn geschuurd voordat die gele verf er op is gezet, dus ik hoop het beste.
De versnellingsbak is weer gangbaar, maar de motor draait nog niet. Ik ben nog op zoek naar een dynamosteun van een S2(a) motor. Dan kan de dynamo erop. De radiator heb ik niet meer gerepareerd, en nu heb ik er een van een ander model. Hier moet ik nog even andere slangen voor bestellen, en dan kan het koelsysteem erop. Het starten lukte me nog niet met de accu, zelfs niet met een verfbrander op de luchtinlaat. Ik twijfel nu of ik de auto ga aanslepen, of dat ik doe alsof ik dom ben en starterpilot/ether gebruik. Voor die eerste oplossing heb ik namelijk weer mankracht nodig, en dat is redelijk schaars. Daarnaast moet ik het "wrak" dan door de straten gaan slepen, en in zo'n nieuwbouwwijk heb je dan al heel snel boze blikken. (en misschien politie of andere ambtenaren).
Affijn, genoeg te doen dus. Morgen ga ik ook kijken of alle raamrubbers hetzelfde zijn, en dan kan ik dat ook bestellen. Het gaat me vooral om de plaatdikte van het aluminium en de dikte van het glas, en ik weet namelijk niet of dat overal gelijk is. Ik heb rubbers nodig voor de zijramen, de alpineruitjes en de kleine achterruitjes. Bij elkaar zo'n 12 meter, en gezien de meterprijs wil ik dat wel juist bestellen
Tot zover !
Gert
Morgen begin ik met het echte schuren.
Het plaatwerk is nu geel, en het ziet er niet uit.
Morgen ga ik met de schuurmachine(s) aan de gang om het geheel zo kaal mogelijk te maken. Ik denk dat ik zo veel mogelijk panelen losmaak en die binnen probeer te spuiten. De kont en het stukje van het middelste schutbord is het enige dat echt vast zit aan de wagen. Daarom wil ik op een dag de garage ontruimen, en de auto achteruit naar binnen halen, zoat ik die delen kan spuiten.
Het rottigst is nog wel om all verf van de gegalvaniseerde delen te krijgen. Zoals je op DEZE kunt zien zijn er een hoop delen die niet in de verf horen te zitten. Bij mij zijn die wel allemaal in de verf gezet. De schuurmachine erop zetten is funest voor de gegalvaniseerde laag, en dus ben ik bezig met afbijt. De potten van de Hema zijn goedkoop, maar morgen probeer ik toch een iets professioneler potje te scoren. De eerste tekenen zijn overigens wel dat de gegalvaniseerde delen niet zijn geschuurd voordat die gele verf er op is gezet, dus ik hoop het beste.
De versnellingsbak is weer gangbaar, maar de motor draait nog niet. Ik ben nog op zoek naar een dynamosteun van een S2(a) motor. Dan kan de dynamo erop. De radiator heb ik niet meer gerepareerd, en nu heb ik er een van een ander model. Hier moet ik nog even andere slangen voor bestellen, en dan kan het koelsysteem erop. Het starten lukte me nog niet met de accu, zelfs niet met een verfbrander op de luchtinlaat. Ik twijfel nu of ik de auto ga aanslepen, of dat ik doe alsof ik dom ben en starterpilot/ether gebruik. Voor die eerste oplossing heb ik namelijk weer mankracht nodig, en dat is redelijk schaars. Daarnaast moet ik het "wrak" dan door de straten gaan slepen, en in zo'n nieuwbouwwijk heb je dan al heel snel boze blikken. (en misschien politie of andere ambtenaren).
Affijn, genoeg te doen dus. Morgen ga ik ook kijken of alle raamrubbers hetzelfde zijn, en dan kan ik dat ook bestellen. Het gaat me vooral om de plaatdikte van het aluminium en de dikte van het glas, en ik weet namelijk niet of dat overal gelijk is. Ik heb rubbers nodig voor de zijramen, de alpineruitjes en de kleine achterruitjes. Bij elkaar zo'n 12 meter, en gezien de meterprijs wil ik dat wel juist bestellen
Tot zover !
Gert