Pagina 1 van 1

tik in motor

Geplaatst: zo 19 sep 2010, 21:56
door rigo
als mijn disco V8.3.5ltr warm is hoor ik een tik aan de rechter kant van mijn blok . word erger als ik de koppeling laat op komen en het toerental zakt onder de 1000 toeren . motor loopt normaal ,trekt goed gebruikt geen olie of water , wel houd hij in als in een keer volgas geef , bij normaal gasgeven doet ie het niet , rwat zou dit kunnen zijn ? sugesties? lekkende klepstoter dacht ik zelf , maar kun je dit kontroleren ?

Re: tik in motor

Geplaatst: zo 19 sep 2010, 22:09
door Roy Bruurs
Speling op de kruisjes van de cardan?

ab4l87.jpg --> mod_embed_images_loadimage('2629f9258061d8bb6953f8d439427f9d', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi53.tinypic.com%2Fab4l87.jpg', 'http://i53.tinypic.com/ab4l87.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi53.tinypic.com%2Fab4l87.jpg', '', 12827590, 600, 600, 'Loading image ...', false);


Dagelijkste auto Land Rover Freelander 1 2001 1.8i
Hobby auto Land Rover Ninety 1984 200Tdi
(Totall los) Land Rover Ninety RHD 1984 2,5N/A
Verkocht Land Rover series III 109" RHD 2,25B

Re: tik in motor

Geplaatst: zo 19 sep 2010, 22:21
door rigo
sorry Nee tik in de motor niet in de aandrijflijn . doet hij ook bij sationar draaiende motor , handrem er op , koppeling zonder gas bijgeven laten opkomen , is een injectie ,motor regeld dan zelf iets bij en door je koppeling te laten opkomen smoor/belast je hem . dan word de tik erger .

Re: tik in motor

Geplaatst: zo 19 sep 2010, 22:26
door Bram109
Het kan zijn dat de uitlaatspruitstukpakking ergens lekt.

Bram.

Re: tik in motor

Geplaatst: zo 19 sep 2010, 22:29
door Roy Bruurs
druklager/ drukgroep. Kleppen kunnen het inprincipe niet zijn deze zijn zelf stellend.

ab4l87.jpg --> mod_embed_images_loadimage('9d11048e1259bca1e5cc10cb92cfbe40', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi53.tinypic.com%2Fab4l87.jpg', 'http://i53.tinypic.com/ab4l87.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi53.tinypic.com%2Fab4l87.jpg', '', 12827748, 600, 600, 'Loading image ...', false);


Dagelijkste auto Land Rover Freelander 1 2001 1.8i
Hobby auto Land Rover Ninety 1984 200Tdi
(Totall los) Land Rover Ninety RHD 1984 2,5N/A
Verkocht Land Rover series III 109" RHD 2,25B

Re: tik in motor

Geplaatst: zo 19 sep 2010, 22:40
door arjan
Kleppen kunnen het inprincipe niet zijn deze zijn zelf stellend.

Dus Roy is dit een garantie dat er dan niets mis mee kan zijn???

Gr Arjan

Re: tik in motor

Geplaatst: zo 19 sep 2010, 22:53
door Wim Janssen
Kan goed een slechte klepstoter zijn omdat hij het pas bij een warme motor doet. Dat is de olie dunner en werkt de klepstoter minder. Ik weet niet welke olie je erin hebt, maar je zou tijdelijk een iets dikkere olie kunnen proberen om te zien of het dan weg is.

Met vriendelijke groeten
Wim Janssen

Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[wim-janssen.fotopic.net]

Re: tik in motor

Geplaatst: zo 19 sep 2010, 22:58
door Roy Bruurs
Nou antwoord op je vraag heb je al. Is dus geen vrijwaring als je zelfstellende kleppen hebt

ab4l87.jpg --> mod_embed_images_loadimage('ddc75322d551841a6c10ae0ed8e0640f', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi53.tinypic.com%2Fab4l87.jpg', 'http://i53.tinypic.com/ab4l87.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi53.tinypic.com%2Fab4l87.jpg', '', 12828042, 600, 600, 'Loading image ...', false);


Dagelijkste auto Land Rover Freelander 1 2001 1.8i
Hobby auto Land Rover Ninety 1984 200Tdi
(Totall los) Land Rover Ninety RHD 1984 2,5N/A
Verkocht Land Rover series III 109" RHD 2,25B

Re: tik in motor

Geplaatst: zo 19 sep 2010, 23:46
door Bart van Dessel
Ik denk zelf hetzelfde als Bram, dat hoop ik voor je tenminste. De spruistukken willen vaak bij een V8 los gaan zitten vanwege de hoge temperaturen. Je kunt met dop 14 alle bouten eens aandraaien, in totaal 16 stuks, links en rechts samen. Vrij grote kans dat het "tikken" weg is. Het klinkt als tikken maar het zijn de uitlaatgassen die ontsnappen langs je spruitstuk. Het komt óók voor dat je spruitstuk gescheurd is door het vaak snel warm en koud worden. Dan tikt ie koud erger dan warm want dan is ie wat uit gezet door de temperatuur.

Succes, groetjes, Bart

Re: tik in motor

Geplaatst: ma 20 sep 2010, 01:08
door Michiel 109 V8
Ff onder de motorkap luisteren. Als je het alleen stationair hebt zou het ook kunnen dat je oliepomp versleten is en je idd een hydraulische klepstoter hoort die gebrek aan olie heeft. Maar dan moet het wel een oude disco zijn van voor 96 ofzo, daarna is de oliepomp (eindelijk) aangepast voor de V8.

Re: tik in motor

Geplaatst: ma 20 sep 2010, 09:08
door Henk Bossinade
Het kan ook nog een tuimelaar zijn(of meerdere) .De stalen kommetjes in de tuimelaars(waar de stoterstang insteekt) kunnen los gaan zitten , dit kan op zich meestal geen kwaad maar is wel hinderlijk. Vr gr Henk B.

Re: tik in motor

Geplaatst: ma 20 sep 2010, 15:22
door rigo
is inderdaad disco 1 bj 92 v8 3.5 ltr . dan zal het wel een hydro stoter zijn . ga ze vervangen + nokkenas , iemand sugesties , welk merk(nokkenas) is de betere ? moet veel koppel hebben onderin (35 simex banden gemonteerd )

Re: tik in motor

Geplaatst: ma 20 sep 2010, 16:11
door Wim Janssen
Contacteer RPI [www.v8engines.com] en laat je adviseren. Waarschijnlijk wordt het de Torque Max of RP4.

Met vriendelijke groeten
Wim Janssen

Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[wim-janssen.fotopic.net]

Re: tik in motor

Geplaatst: ma 20 sep 2010, 22:27
door Arjan
Weet er toevalig ook iemand of er vervangings sets tekoop zijn voor de hydauliche klepstoters.
Dus stoters vervangen voor vaste bussen en tuimelaars met een stel schroef zodat er handmatig kleppen gesteld kan worden??

Gr Arjan

Re: tik in motor

Geplaatst: ma 20 sep 2010, 23:08
door Dennis101
En als blijkt dat het toch een tuimelaar of spruitstuk pakking is die het geluid veroorzaakt dan heb je een hoop werk gedaan en veel geld uitgegeven, terwijl het getik er dan nog steeds is.
Zelf heb ik de gewoonte om eerst de oorzaak te zoeken en het daarna (als nodig) te repareren.

Dennis B

Re: tik in motor

Geplaatst: di 21 sep 2010, 00:55
door Paul Rasch
Beste Arjan,

Waarom zou je. Hydraulische stoters is een prima systeem, en niet duur om te vervangen (jammer dat je er voor een V8 16 nodig hebt).
Wat jij noemt zal niet goedkoper zijn en levert functioneel niets op (als het al bestaat).

Paul Rasch

Re: tik in motor

Geplaatst: di 21 sep 2010, 01:31
door Wim Janssen
Ze bestaan wel. Ik heb er over gelezen, maar altijd in combinatie met hoge toerentallen en hoge vermogens. Boven een bepaald toerental werken de hydraulische stoters blijkbaar niet meer. Ik heb ze echter nog niet te koop zien staan.

Met vriendelijke groeten
Wim Janssen

Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[wim-janssen.fotopic.net]

Re: tik in motor

Geplaatst: di 21 sep 2010, 14:03
door Michiel 109 V8
Crane Cams maakt ze. Zal ongetwijfeld niet goedkoop zijn en een heeeeeeelehoop werk om de boel te stellen. Dus tenzij je je motor om wilt bouwen naar een race blok (= meer dan 5500 toeren/min) heeft het geen zin lijkt me. link Crane Cams

Het heeft zoals Dennis al zei geen enkele zin om onderdelen te vervangen wanneer je nog geen flauw idee hebt wat er nu eigenlijk aan de hand is..........

Re: tik in motor

Geplaatst: di 21 sep 2010, 14:13
door Bart van Dessel
Inderdaad, eerst effe de spruitstukbouten aandraaien. Ik hoop wel dat we op de hoogte worden gehouden van het resultaat. We zijn met 9 man aan het nadenken voor je!

Gr, bart

Re: tik in motor

Geplaatst: di 21 sep 2010, 23:40
door Arjan
Okay bedankt ik zal de link eens bekijken.

De reden dat ik dit vraag is omdat ik een betrouwbare klepspeling/werking wil hebben.

Met de hydraulische klepstoters ben je afhankelijk van je ollie druk.
Dus ook toerental en olie tempratuur zijn bepalend voor de goede werking van de klepstoters.

Gr Arjan

Re: tik in motor

Geplaatst: di 21 sep 2010, 23:58
door Michiel 109 V8
De hydraulische klepstoters zijn heel betrouwbaar. Als ze niet goed meer werken zijn ze of versleten of er is iets anders aan de hand. Wat heeft het voor zin er verstelbare klepstoters in te zetten als je oliedruk te laag is door versleten lagerschalen??????

Probeer de bron van je probleem vast te stellen en te verhelpen ipv de symptomen.

Re: tik in motor

Geplaatst: ma 27 sep 2010, 20:28
door Arjan
Michiel ben ik het deels mee eens.
Enkel wij gebruiken de motor niet door snee en nooit in een optimale situatie.
En dan baal ik er van dat de kleppen dus je inlaad van brandstof beinvloed word door andere variabele.
Als je dit dus uit kunt sluiten heb je vaker en langer een goede brandstof verbranding ook als door welke reden dan ook je olie druk eens niet optimaal is.

Gr Arjan