Pagina 1 van 1

tussenbak

Geplaatst: zo 19 sep 2010, 16:04
door Leo van der Poel
Hallo allemaal

Bij het inschakelen van mijn achterwiel aandrijving springt de schakelpook terug naar zijn vrij (tussenbak dus). Het valt mij op dat ik een heel eind terug kan met de schakelpook om hem in zijn 4 wiel aandrijving te zetten en om hem in zijn achterwiel aandrijving maar een heeeeeeeel klein stukje kan schakelen. Heb het beschermkapje al los gehad en alles goed schoon gemaakt, maar hielp niet. Voor dat ik de tussenbak uit elkaar haal wacht ik op sugesties van jullie.

mvrgr
Leo van der Poel

restauratie landrover 109 D ex def
[s835.photobucket.com]
th_SAM_0485.jpg --> mod_embed_images_loadimage('6db92d013add41a8b82678f2217a0cdc', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi835.photobucket.com%2Falbums%2Fzz272%2Flvanderpoel%2Fth_SAM_0485.jpg%3Ft%3D1306055220', 'http://i835.photobucket.com/albums/zz272/lvanderpoel/th_SAM_0485.jpg?t=1306055220', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi835.photobucket.com%2Falbums%2Fzz272%2Flvanderpoel%2Fth_SAM_0485.jpg%3Ft%3D1306055220', '', 12825255, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: tussenbak

Geplaatst: zo 19 sep 2010, 16:06
door Leo van der Poel
het gaat om een 109 diesel ex def.

Re: tussenbak

Geplaatst: zo 19 sep 2010, 18:03
door Rob Besse
Leo van der Poel Schreef:
-------------------------------------------------------
> Hallo allemaal
>
> Bij het inschakelen van mijn achterwiel
> aandrijving springt de schakelpook terug naar zijn
> vrij (tussenbak dus). Het valt mij op dat ik een
> heel eind terug kan met de schakelpook om hem in
> zijn 4 wiel aandrijving te zetten en om hem in
> zijn achterwiel aandrijving maar een heeeeeeeel
> klein stukje kan schakelen. Heb het beschermkapje
> al los gehad en alles goed schoon gemaakt, maar
> hielp niet. Voor dat ik de tussenbak uit elkaar
> haal wacht ik op sugesties van jullie.
>
> mvrgr
> Leo van der Poel


Hoi Leo,

Ben de afgelopen tijd bij de ombouw van een ex Belgisch leger 88 4x2 naar 4x4 redelijk met de tussenbak aan het stoeien geweest.
Er zitten drie assen is, een as uit de versnellingsbak, een tussenas en een as waaraan de voor en achterwielaandrijving gekoppeld is. Bij het inschakelen van de voorwielaandrijving schuif je met de schakelpook via stangen en een schakelvork een tandwiel over de vertande tussenas zo dat het ingrijpt in een tandwiel op de uitgaande as naar de voorwielen. Uit je verhaal lijkt het dat de verbinding tussen pook en schakelvork niet goed meer is, gebroken, los, verbogen of i.d.
Volgens mij is het beste om de bak af te tappen en het onderdeksel te verwijderen, dan moet je kunnen zien wat er aan de hand is, kost alleen een nieuwe pakking voor de tussenbak en wat olie en is verder zonder risico.

Groeten,

Rob series III 88 ex Belgisch leger.

Re: tussenbak

Geplaatst: zo 19 sep 2010, 22:16
door Leo van der Poel
Hoi Rob

Bovenop de tussenbak zit een veertje wat een (lijkt op een geweerkogelpunt) palletje op de as drukt. Op de as zitten uitsparingen waar het palletje invalt zodat de as niet kan verschuiven, bij mij krijg ik de as niet goed in zijn achterwiel aandrijving omdat het palletje niet in de uitsparing valt, de as gaat niet ver genoeg naar voren om de twee tandwielen samen rond te laten draaien. Ik kom een twee of drie mm te kort, hij gaat wel in zijn achterwiel aandrijving maar wordt niet geblokt zodat hij in zijn vrij terug springt. Wie weet de oplossing?

mvrgr

Leo van der Poel

restauratie landrover 109 D ex def
[s835.photobucket.com]
th_SAM_0485.jpg --> mod_embed_images_loadimage('d6302a990335aef370628851e831f32c', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi835.photobucket.com%2Falbums%2Fzz272%2Flvanderpoel%2Fth_SAM_0485.jpg%3Ft%3D1306055220', 'http://i835.photobucket.com/albums/zz272/lvanderpoel/th_SAM_0485.jpg?t=1306055220', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi835.photobucket.com%2Falbums%2Fzz272%2Flvanderpoel%2Fth_SAM_0485.jpg%3Ft%3D1306055220', '', 12827642, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: tussenbak

Geplaatst: ma 20 sep 2010, 00:37
door Dennis101
Zoek de verschillen:

S2a
HLS2a.jpg --> mod_embed_images_loadimage('de49f1801e5243f234ecaf1cdfa4270c', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fhomepage.mac.com%2Flandrover101%2Fderden%2FHLS2a.jpg', 'http://homepage.mac.com/landrover101/derden/HLS2a.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fhomepage.mac.com%2Flandrover101%2Fderden%2FHLS2a.jpg', '', 12828932, 600, 600, 'Loading image ...', false);

S3
HLS3.jpg --> mod_embed_images_loadimage('9278f75194b718696f0e9098367c7ff1', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fhomepage.mac.com%2Flandrover101%2Fderden%2FHLS3.jpg', 'http://homepage.mac.com/landrover101/derden/HLS3.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fhomepage.mac.com%2Flandrover101%2Fderden%2FHLS3.jpg', '', 12828932, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Op het eerste plaatje zie je dat de S2(a) tussen de bak en het onderste scharnierpunt van de H/L pook nog twee busjes heeft en wat langere bouten gebruikt.
Door de busjes staat de pook in de "hoog" stand een eindje van het uitbouwtje van het schutbord af.
Bij de series 3 hebben ze de busjes weggelaten, waardoor de pook soms zo dicht tegen het schutbord aan komt dat het inschakelen van de hoge versnellingen wat problematisch gaat.
Mocht het bij jou ook zo zijn dat de pook al tegen dat uitbouwtje komt van het schutbord dan kan het de oplossing zijn om iets langere boutjes te gebruiken en tussen het scharnierpunt en de bak een paar sluitringen te plaatsen. Waarschijnlijk lukt het dan wel om de hoge versnellingen in te schakelen.
Met het aantal sluitringen kun je bepalen hoe ver de pook van het schutbord komt in stand "hoog".
Bijkomend voordeel is dat het rubber van de hoog/laag pook nu ook jaren langer meegaat, omdat hij nu in de stand hoog wel helemaal spanningsvrij staat.
Vandaar dat het pook rubber van de H/L pook bij een S2(a) jarenlang mee gaat en bij een S3 veel korter.

Dennis B

Re: tussenbak

Geplaatst: ma 20 sep 2010, 01:26
door Leo van der Poel
Hoi Dennis

Ga ik proberen, bedankt voor de tip

mvrgr
Leo van der Poel