Pagina 1 van 1

oude 2,5 tdi waar op te letten bij aankoop??

Geplaatst: za 18 sep 2010, 21:20
door leon de klein
Beste,

Waar zou ik op moeten letten bij de aanschaf van een 110 turbo diesel.
Het betreft het oude type turbo diesel.

mvg Leon.

Re: oude 2,5 tdi waar op te letten bij aankoop??

Geplaatst: za 18 sep 2010, 21:53
door Eric&Betty Boop
Dit is geen tdi.
tdi staat voor "turbo direct injection".
Direct injection wil zeggen dat de brandstof rechtstreeks in de verbrandingskamer wordt ingespoten,dit in tegenstelling tot het blok wat jij bedoeld want daar wordt de brandstof in een voorkamer boven de verbrandingsruimte ingespoten.

De 2.5TD is slechte zet van Landrover want ze hebben nogal wat probleempjes.
Het is een opgewaardeerde 2,5D waar een turbo op is gezet nadat ze hem voorzien hadden van andere zuigers,oliesproeiers onder de zuigers en een aanpassing aan de brandstofpomp + nog wat kleine dingetjes.

Toen dit blok werdt gebouwd was de 200tdi al in ontwikkeling en ze hadden een blok nodig die wat meer vermogen leverde dan de 2,5D tot de 200tdi leverbaar werd.
De 2,5D is een heel goed blok en behoorlijk bullitproof maar hij heeft alleen wat weinig fut om zo'n zware Landrover vooruit te krijgen.
De 2,5TD is in principe hetzelfde blok maar dan met drukvulling en daar is de boel dus eigenlijk niet op gebouwd.
Hij zit thermisch te veel op de grens,de verbranding is dus eigenlijk te heet wat vaak resulteert in gescheurde zuigers en kop als je hem te veel op zij staart trapt.

Het inbouwen van een intercooler en een uitlaat met een wat grotere doorlaat brengt de temperatuur boven de zuigers wel wat omlaag.
Met wat aanpassingen en een lichte rechtervoet kan het best een goed blok worden wat langere tijd heel blijft,maar de 200tdi of 300tdi blijft toch de betere keuze.

Groet.
Eric.

Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('b55c7ce9ecd51de8adb13886e0cd2c89', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 12822564, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('e8359695d07672cb1e622ec04ea7ef74', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 12822564, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: oude 2,5 tdi waar op te letten bij aankoop??

Geplaatst: zo 19 sep 2010, 14:24
door Roy Bruurs
wat pepe al zegt. Alleen nog even een kleine aanvulling. De 2,5D N/A is al een opgeboorde 2,25D en op die 2,5D hebben ze nog is een turbo geschroeft, met wat kleine aanpassingen van het blok. Nu is de 2,5D een hoge compressie blok en als je daar een turbo opschroeft (die normaal op een laag compressie blok zitten) gaat dit niet echt goed. Grote probleem is dan ook dat er scheuren ontstaan in het blok.

Als je de kans hebt neem dan een 200tdi of een 300tdi (al dan niet later ingebouwd)

ab4l87.jpg --> mod_embed_images_loadimage('ac11f16d5ad7681c40e41f50132cb2bc', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi53.tinypic.com%2Fab4l87.jpg', 'http://i53.tinypic.com/ab4l87.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi53.tinypic.com%2Fab4l87.jpg', '', 12824776, 600, 600, 'Loading image ...', false);


Dagelijkste auto Land Rover Freelander 1 2001 1.8i
Hobby auto Land Rover Ninety 1984 200Tdi
(Totall los) Land Rover Ninety RHD 1984 2,5N/A
Verkocht Land Rover series III 109" RHD 2,25B

Re: oude 2,5 tdi waar op te letten bij aankoop??

Geplaatst: zo 19 sep 2010, 23:38
door Scratch
Euhhh Roy....

Kleine aanvulling, die motoren zijn echt niet zo slecht als jullie denken. Als de motor nu nog loop (na 21 jaar) dan zal hij wel niet zo slecht zijn. Ik heb er zelf jaren met volle tevredenheid mee gereden. Groot voordeel van een TD is dat je er later zo een 200TDI in hangt. Uitlaat en tussenbak zijn al goed en hoef je niet aan te passen. Ook heeft de Td vaak al een PAS. Nog een voordeel, door de spook verhalen zijn de Td vaak gunstig geprijsd !!

gr Eric

laroup4.gif --> mod_embed_images_loadimage('4261802489a9b6d6c4b8a72d1548d4aa', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fimg210.imageshack.us%2Fimg210%2F7148%2Flaroup4.gif', 'http://img210.imageshack.us/img210/7148/laroup4.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fimg210.imageshack.us%2Fimg210%2F7148%2Flaroup4.gif', '', 12828414, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: oude 2,5 tdi waar op te letten bij aankoop??

Geplaatst: ma 20 sep 2010, 15:01
door Roy Bruurs
Nou dan blijven wij mooi spoken. Het zijn de bekende problemen van deze blokken ben het met je eens dat wat er na 21 jaar nog loopt wel goed zal zijn, maar je wil ook verkomen dat er een kat in de zak word gekocht. Dus moet je wel eerlijk zijn en netjes vertellen hoe een TD aan zijn turbo is gekomen door de voorgeschiedenis te vertellen

ab4l87.jpg --> mod_embed_images_loadimage('ef631beffb6fd68c8a2f6134ed54af66', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi53.tinypic.com%2Fab4l87.jpg', 'http://i53.tinypic.com/ab4l87.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi53.tinypic.com%2Fab4l87.jpg', '', 12831034, 600, 600, 'Loading image ...', false);


Dagelijkste auto Land Rover Freelander 1 2001 1.8i
Hobby auto Land Rover Ninety 1984 200Tdi
(Totall los) Land Rover Ninety RHD 1984 2,5N/A
Verkocht Land Rover series III 109" RHD 2,25B

Re: oude 2,5 tdi waar op te letten bij aankoop??

Geplaatst: ma 20 sep 2010, 15:50
door ToyRoverlander
Quote Kleine aanvulling, die motoren zijn echt niet zo slecht als jullie denken.
Dat zijn ze wel . Dat er af en toe een paar tussenzitten die wel deze leeftijd bereikt hebben zonder problemen wil niet zeggen dat het een goed blok is. Voor die ene die het wel gehaald heeft zijn er genoeg die gesneuveld zijn . De problemen zijn allang bekend.
Ik zou er niet eens aan beginnen. De Tdi is een veel betere motor, al is het alleen al omdat ie direct ingespoten is...

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
- Toy-Rover, '65 Series IIa 112" 4deurs softtop
3B 3.4 diesel, H41 4bak, HDJ80 assen, dual E-locked, SOA, 48" voorveren, 5125series 14" Bilsteins rondom, 4:1 Orion tussenbak, 63" chevy achterveren, custom tank, Mitsu TD04L-13T turbo, Saab intercooler, Hellfire Fabworks High-steer, rolbeugel, Crow 4point harnesses. Alu radiator, 2x 24V Spal fans, OBA...En nog wat klein spul....
Rijdend en al! nu nog geluidsisolatie om het zaakje wat stiller te krijgen..

Re: oude 2,5 tdi waar op te letten bij aankoop??

Geplaatst: ma 20 sep 2010, 19:27
door Scratch
zei iemand met een Toyo blok....

Blijft een feit, dat jullie beide nooit met zo'n blok gereden hebben en dat de TD "voor die tijd" meer vermogen had dan een Na (waardoor het beter met het verkeer mee kon komen) Natuurlijk is een 200/300TDI een beter blok, en een TD5 nog beter en toen kwam de TD4 en zo meteen weer komt er weer een nieuw nog beter blok. Maar als je een Td kan kopen die gewoon loopt, niet rookt of olie er uit gooit, kun je dus niet op voorhand zeggen dat het een "slecht" blok is.

Ik zou zeggen, kijken bij die auto, rijden en onderhandelen. Later kan er altijd nog een TDI in (of iets van een Toyota )

gr Eric

laroup4.gif --> mod_embed_images_loadimage('96d043f4f5670e5fb751837527422047', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fimg210.imageshack.us%2Fimg210%2F7148%2Flaroup4.gif', 'http://img210.imageshack.us/img210/7148/laroup4.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fimg210.imageshack.us%2Fimg210%2F7148%2Flaroup4.gif', '', 12832751, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: oude 2,5 tdi waar op te letten bij aankoop??

Geplaatst: ma 20 sep 2010, 19:52
door sjorsboomschors/aka/PP
prcs.
mijn vorige( gejatte) 110 was een 2.5 TD, reed prima, minimale rook, netjes 100-110 km/u
alleen had ik een 200TDi erin gezet vanwege de PAS; rechts stuur , geen stuurbekrachtiging en in A'dam wonen is niet zo'n goed combinatie
mocht je TD blok de geest geven koop je alsnog een 200 TDi

Re: oude 2,5 tdi waar op te letten bij aankoop??

Geplaatst: ma 20 sep 2010, 20:01
door Scratch
Tja, dat bedoel ik !!

Als de TD LHD is, en er zit een APK op dan zou ik hem kopen, rijden tot hij begint te roken en er dan een TDI in hangen. Lijkt me een goed kopere optie dan een Engels hok kopen en later een LHD setje op de kop moet tikken voor goud geld (zo als ik dus gedaan heb..... een complete 110 met..... TD )

gr Eric

laroup4.gif --> mod_embed_images_loadimage('9988935a8ccbc3770e5325169ce11cf7', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fimg210.imageshack.us%2Fimg210%2F7148%2Flaroup4.gif', 'http://img210.imageshack.us/img210/7148/laroup4.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fimg210.imageshack.us%2Fimg210%2F7148%2Flaroup4.gif', '', 12832929, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: oude 2,5 tdi waar op te letten bij aankoop??

Geplaatst: ma 20 sep 2010, 20:36
door leon de klein
Wat bedoel je met PAS?

Re: oude 2,5 tdi waar op te letten bij aankoop??

Geplaatst: ma 20 sep 2010, 20:39
door Scratch
leon de klein Schreef:
-------------------------------------------------------
> Wat bedoel je met PAS?

Power assist, stuur bekrachtiger.

Re: oude 2,5 tdi waar op te letten bij aankoop??

Geplaatst: ma 20 sep 2010, 20:56
door Eric&Betty Boop
Ik heb zo'n 2,5TD en die ging ook kapot. 3 gescheurde zuigers.
Maar ja ik ben zo stront eigenwijs,ik laat me niet kisten door zo'n dieseltje,ik knap dat blok weer op en probeer met wat aanpassingen er een betrouwbaar blok van te maken.
Voor het geld wat ik nu totaal aan die TD heb uitgegeven had ik zo een gereviceerde 200tdi kunnen kopen bij Turner.
Blokkie loopt iig weer als een zonnetje.Nu de rest van de 110 nog en dan kan ik hem echt aan de tand voelen.
Ploft hij dan weer dan gooi ik de handdoek in de ring en gaat er een 200/300tdi in.

Groet.
Eric.

Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('6bc019793e2a363f6122b7e02cf41d69', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 12833236, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('389b06fd8301693ca392fe2b59f99f1b', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 12833236, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: oude 2,5 tdi waar op te letten bij aankoop??

Geplaatst: ma 20 sep 2010, 22:17
door ToyRoverlander
Quote zei iemand met een Toyo blok.... Damn right, jaloers

Quote Blijft een feit, dat jullie beide nooit met zo'n blok gereden hebben en dat de TD "voor die tijd" meer vermogen had dan een Na Hoho.... toevallig heb ik WEL met zo'n ding gereden, heb er zelfs één gedeeltelijk gereviseerd...
Maar die was van een klant...... buiten dat... Het was nog steeds een trage gutless POS. Voor en na revisie . Tuurlijk, meer vermogen... maar niet echt VEEL meer...

Quote Maar als je een Td kan kopen die gewoon loopt, niet rookt of olie er uit gooit, kun je dus niet op voorhand zeggen dat het een "slecht" blok is. Ik bedoelde ook meer dat het een slecht ontwerp blok is, die hij bedoeld kan best goed lopen. Blijft alleen een ticking time bomb.
Om hem te kopen, ermee te rijden en als ie boem zegt een Tdi erin hangen.... prima idee. Als je het sleutelen tenminste zelf kan en wil. Anders zou ik wel voor een Tdi gaan. Maarja, wie kan sleutelen hangt er natuurlijk geen LR motor in

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
- Toy-Rover, '65 Series IIa 112" 4deurs softtop
3B 3.4 diesel, H41 4bak, HDJ80 assen, dual E-locked, SOA, 48" voorveren, 5125series 14" Bilsteins rondom, 4:1 Orion tussenbak, 63" chevy achterveren, custom tank, Mitsu TD04L-13T turbo, Saab intercooler, Hellfire Fabworks High-steer, rolbeugel, Crow 4point harnesses. Alu radiator, 2x 24V Spal fans, OBA...En nog wat klein spul....
Rijdend en al! nu nog geluidsisolatie om het zaakje wat stiller te krijgen..

Re: oude 2,5 tdi waar op te letten bij aankoop??

Geplaatst: ma 20 sep 2010, 23:31
door Joost88
Of andersom bekeken: wie met een LR blok rijd leert vanzelf sleutelen

Ik heb 2000km geleden mijn 2,5N/A vervangen voor een 2,5TD en ik vind het extra vermogen een behoorlijke vooruitgang.
Ik weet hoe ik met een diesel om moet gaan ivm warm rijden enzo dus ik hoop nog lang hiermee te kunnen rijden.