Pagina 1 van 1

Ruimte tussen stootblokjes

Geplaatst: za 18 sep 2010, 00:17
door Robert R
Hallo Allemaal,

Ik heb het gevoel dat mijn lightweight de laatste tijd aan de voorkant lager staat als normaal. Ik heb aan de voorkant ongeveer 3cm tussen de rubberen stootblokken aan het chassie en as.

Ik heb er rocky mountain parabool veren onder zitten (3,5jaar oud).

Klopt het dat hij zo laag staat? Kan het komen door kapotte schokdempers (ook 3,5jaar oud)?

Ik heb nu ook maar een hele kleine veer weg....

Ik ben er benieuwd,

Groeten Robert Raadsen

Lightweight 2,25 Diesel
109" Series III 2,25 Benzine

Re: Ruimte tussen stootblokjes

Geplaatst: za 18 sep 2010, 00:37
door Grumpy Old Sil
Je schokbrekers houden je auto niet op hoogte, dat doen de veren. Als je auto te laag staat dan is er iets mis met de veren. Maar lijkt me wel erg snel na zo'n 3,5 jaar. Kijk eens goed of er niet een blad gebroken is.

Wim/Sil
handtekeningserie88.jpg --> mod_embed_images_loadimage('f33f39754554b98612adb98b1aed3fe9', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.dewisser.nl%2Fimages%2Fhandtekeningserie88.jpg', 'http://www.dewisser.nl/images/handtekeningserie88.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.dewisser.nl%2Fimages%2Fhandtekeningserie88.jpg', '', 12819540, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Restauratie Land Rover Serie III

Re: Ruimte tussen stootblokjes

Geplaatst: za 18 sep 2010, 01:00
door ToyRoverlander
Is vrij gebruikelijk met paraboolveren. Die 2 blads voorveren zijn gewoon te slap en zakken door. Heb het al bij vele gezien.

De ergste die ik tot nu toe heb gezien was een santana met de 6cylinder diesel erin. Die had nog minder dan 1cm! tussen as en bumpstop

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
- Toy-Rover, '65 Series IIa 112" 4deurs softtop
3B 3.4 diesel, H41 4bak, HDJ80 assen, dual E-locked, SOA, 48" voorveren, 5125series 14" Bilsteins rondom, 4:1 Orion tussenbak, 63" chevy achterveren, custom tank, Mitsu TD04L-13T turbo, Saab intercooler, Hellfire Fabworks High-steer, rolbeugel, Crow 4point harnesses. Alu radiator, 2x 24V Spal fans, OBA...En nog wat klein spul....
Rijdend en al! nu nog geluidsisolatie om het zaakje wat stiller te krijgen..



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17/09/2010 23:01 door ToyRoverlander.

Re: Ruimte tussen stootblokjes

Geplaatst: za 18 sep 2010, 02:00
door Exfietser
Dit probleem is al vaker hier de revu gepasseerd. Paraboolveren lijken erg leuk maar blijken vaak toch iets slapper dan de originele landrover veren. De wagen krijgt vaak ook veel meer bootneigingen. Van overlanders hoor je dat parabolen niet eens de helft van de reis (naar kaapstad) halen. Terwijl de originele heavy duty landroververen gewoon heen weer komen.

Ik heb zelf geen ervaring met parabolen maar afgelopen acht jaar heb ik dit van veel mensen gehoord. Tot en met het verhaal van een bushmonteur die zijn broek aan flarden moest lachen om dure parabolen bij een stel overlanders. Op zijn aandringen hebben ze toen de parabolen vervangen door veel goedkopere standaard veren.

Ik heb overigens ook veel dik tevreden verhalen gelezen. het is dus niet allemaal slecht ofzo.

Arnold.

Re: Ruimte tussen stootblokjes

Geplaatst: za 18 sep 2010, 10:02
door Nick
Ik heb vorige week parabolen onder mijn ambulance gemonteerd en ik ben er dik tevreden over. Veert veel beter en hij staat weer netjes op zijn pootjes, alhoewel dat vooral komt doordat de oude achterveren verschrikkelijk doorgezakt waren, met nieuwe gewone veren was hij ook wel zo ver omhoog gekomen. Als je een gewone 109 of 88 hebt dan is het boot effect inderdaad erg groot, dit zie je ook als zo`n wagen een bocht om gaat of over een rotonde rijdt. Met mijn ambulance heb ik er, vanwege de stabiliatorstangen, helemaal geen last van. Ik moet zeggen dat ik dat erg prettig vind, de wagen hangt niet door in bochten, ligt net zo stabiel op de weg als met de gewone veren maar heeft wel het veercomfort van paraboolveren. Als je geen parabolen wilt vanwege het overhangen in bochten, overweeg dan eens stabilisatorstangen te monteren, dan heb je wel het fijne veercomfort maar het overhangen blijft (grotendeels) achterwege.

Over de kwaliteit kan ik nog niks zeggen, daarvoor zitten ze er nog niet lang genoeg onder.

Gr. Nick,
Land Rover Series 2A Ambulance ex Engels Rijnleger
landrover109.mijnalbums.nl

Re: Ruimte tussen stootblokjes

Geplaatst: za 18 sep 2010, 12:34
door ToyRoverlander
Quote Van overlanders hoor je dat parabolen niet eens de helft van de reis (naar kaapstad) halen. Terwijl de originele heavy duty landroververen gewoon heen weer komen.

Ik heb zelf geen ervaring met parabolen maar afgelopen acht jaar heb ik dit van veel mensen gehoord. Tot en met het verhaal van een bushmonteur die zijn broek aan flarden moest lachen om dure parabolen bij een stel overlanders. Op zijn aandringen hebben ze toen de parabolen vervangen door veel goedkopere standaard veren. Dat komt gewoon door de belabberde kwaliteit van het verenstaal, niet omdat het paraboolveren zijn. Kijk maar eens om je heen op straat, naar vrachtwagentjes en bestelbussen en dergelijke. Echt superveel van die dingen hebben paraboolveren. Laatst zag ik een oude begin jaren 80 duitse ford transit ambulance, en wat had die achter.....2blads paraboolveren. Er is helemaal niks mis met paraboolveren, alleen met de staal kwaliteit is het belabberd.
En ik weet zeker dat die dan Heystee toch zo'n beetje de beste zijn die je kan krijgen, maar er hangt wel een prijskaartje aan. Zelf heb ik de goedkope en die doen het prima, en ze kunnen de abuse die ik ze geef goed aan. Hier rij ik rustig mee door europa heen. Als ik ermee naar Afrika zou gaan zou ik er gewoon een veerblad bij zetten zodat ie wat steviger wordt.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
- Toy-Rover, '65 Series IIa 112" 4deurs softtop
3B 3.4 diesel, H41 4bak, HDJ80 assen, dual E-locked, SOA, 48" voorveren, 5125series 14" Bilsteins rondom, 4:1 Orion tussenbak, 63" chevy achterveren, custom tank, Mitsu TD04L-13T turbo, Saab intercooler, Hellfire Fabworks High-steer, rolbeugel, Crow 4point harnesses. Alu radiator, 2x 24V Spal fans, OBA...En nog wat klein spul....
Rijdend en al! nu nog geluidsisolatie om het zaakje wat stiller te krijgen..

Re: Ruimte tussen stootblokjes

Geplaatst: zo 19 sep 2010, 16:22
door Robert R
Zou ik de paraboolveren achter kunnen laten zitten en voor weer normale bladveren monteren of word dat een drama met weg gedrag?

Zou het een afkeur punt bij de APK zijn?

Robert Raadsen

img1187499784.jpeg --> mod_embed_images_loadimage('13658483671959da39ddc0a6d16f3b0c', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2F1.media.hyves-static.net%2F1187499784%2F6%2Fy1Hy%2F2%2Fimg1187499784.jpeg', 'http://1.media.hyves-static.net/1187499784/6/y1Hy/2/img1187499784.jpeg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2F1.media.hyves-static.net%2F1187499784%2F6%2Fy1Hy%2F2%2Fimg1187499784.jpeg', '', 12825343, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: Ruimte tussen stootblokjes

Geplaatst: zo 19 sep 2010, 16:44
door Joost88
voor de apk moeten de veren heel zijn (niet gebroken) en deugdelijk bevestigd.
Verder maakt het niet uit.

Re: Ruimte tussen stootblokjes

Geplaatst: zo 19 sep 2010, 17:04
door Michiel 109 V8
Passen die stabilisatorstangen zonder geklooi zo onder een 109 Nick? Niet meer overhangen in de bochten klinkt me als muziek in de oren. Ik heb af en toe het gevoel dat ik van m'n stoel af val.... (Komt ook door het zware roofrack en een extra tank onder m'n ass, maar goed, leuk is anders).

Als je bijna niet off road zou ik zeker voor parabolen gaan, super comfortabel. Gebruik je 'm als werkwagen of hardcore offroading is het standaard verenpakket beter. Als ik hier op het land (finke helling) rondrij om hout oid te laden dan kiept die ,leeg al, voor m'n gevoel al bijna om, niet echt relaxed. Ik heb 'm ook al eens met twee wielen aan één kant los van de grond gekregen was wel ff schrikken! Godzijdank liep het met een sisser af........

Ik zou achter trouwens standaard de extra veer monteren mocht je die nog niet hebben.

En als je niet wilt dat je auto naast links, rechts ook voor, achter gaat schommelen zou ik zeker geen parabolen met het standaard veren pakket afwisselen. Het e.e.a is natuurlijk op elkaar afgestemt dus mixen is af te raden. Dat is net zoiets als radiaal banden voor en cross plies achter. Ik zou niet weten of het een afkeur punt is en ik betwijfel ook of de meeste keurmeesters (de niet Laro dan) het verschil zullen zien. Maar voor de wegligging zal het funest zijn.

Greetz,

Michiel


Re: Ruimte tussen stootblokjes

Geplaatst: zo 19 sep 2010, 17:24
door Erik One-ten+LW
Er is veel kwaliteitsverschil in parabolen (blijkbaar). Je hoort vaak dat wagens met Rocky veren vrij snel 'scheef' staan, er zijn ook nog goedkopere (Britpart?), die bij nieuw al scheef staan.
Ik heb parabolen en schokbrekers van TIC onder de LW, zaten er al onder toen ik hem van Martin overnam en die heeft de LW ooit gekocht mét die veren. Rijdt nog steeds super en staat mooi recht. Ik heb wel de militaire shackles vervangen door de (iets kortere) civiele. Bij sterk afremmen liepen de kruisjes in de achteras aan. Nu is ie iets lager.

Rijd qua sturen en veren als een jaren 80 golfje, erg fijn.

Erik

Re: Ruimte tussen stootblokjes

Geplaatst: zo 19 sep 2010, 17:26
door Nick
Ze zijn er goed onder te zetten zonder veel geklooi.

Voor de voorzijde:
Aan dezelfde bouten als waarmee de swivelbol aan het ashuis zit komt een beugel waaraan de stang vast komt te zitten. Verder moet je net achter de voorbumper aan de binnenzijde van de chassisbalken een hoekijzer lassen waaraan de stang vast komt te zitten. En je moet een halve cirkel onder uit je wings halen omdat de stang voor over het chassis loopt.

Aan de achterzijde:
Je moet de platen die onder je veren zitten vervangen door de platen met schokbreker bevestigingen, net zoals deze aan de voorzijde eronder zitten. Daaraan komt de stang vast te zitten. Om de stang aan het chassis te bevestigen moet je aan de achterzijde een plaat met opgelaste moeren op beide chassisbalken lassen. Af-fabriek zitten deze aan de binnenzijde vast gelast, maar de buitenzijde werkt net zo goed.

Misschien dat je de platen die je aan het chassis moet vastlassen ook met bouten vast kunt zetten, maar daar zou ik mee uitkijken i.v.m. het uitscheuren van de boutgaten.

Ik weet alleen niet of je bij een civiele auto met de brandstoftank in de knoei komt aan de achterkant, een legerwagen heeft die namelijk niet...

Gr. Nick,
Land Rover Series 2A Ambulance ex Engels Rijnleger
landrover109.mijnalbums.nl

Re: Ruimte tussen stootblokjes

Geplaatst: zo 19 sep 2010, 19:51
door Robert R
Erik,

Hoeveel ruimte heb jij in normale toestand tussen de as en stootblok? (voor en achter)

Robert Raadsen

img1187499784.jpeg --> mod_embed_images_loadimage('119273d84dd97d936898729c17f06fe7', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2F1.media.hyves-static.net%2F1187499784%2F6%2Fy1Hy%2F2%2Fimg1187499784.jpeg', 'http://1.media.hyves-static.net/1187499784/6/y1Hy/2/img1187499784.jpeg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2F1.media.hyves-static.net%2F1187499784%2F6%2Fy1Hy%2F2%2Fimg1187499784.jpeg', '', 12826712, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: Ruimte tussen stootblokjes

Geplaatst: zo 19 sep 2010, 22:07
door Erik One-ten+LW
Robert, dat ga ik morgen even voor je meten. Dan loop ik hem even snel na, want dinsdag mag ie voor z'n apk.
Je leest het morgen!

Erik

Re: Ruimte tussen stootblokjes

Geplaatst: zo 19 sep 2010, 22:15
door Robert R
Top bedankt alvast!

Robert Raadsen

img1187499784.jpeg --> mod_embed_images_loadimage('8f8fde2f14874d6406292cfd18b1c1ed', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2F1.media.hyves-static.net%2F1187499784%2F6%2Fy1Hy%2F2%2Fimg1187499784.jpeg', 'http://1.media.hyves-static.net/1187499784/6/y1Hy/2/img1187499784.jpeg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2F1.media.hyves-static.net%2F1187499784%2F6%2Fy1Hy%2F2%2Fimg1187499784.jpeg', '', 12827630, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: Ruimte tussen stootblokjes

Geplaatst: ma 20 sep 2010, 10:29
door Erik One-ten+LW
Ik meet;
RV 5.0 cm
LV 4.9 cm
RA 13.2 cm
LA 12.8 cm

Er zit dus links-recht wel wát verschil. Zichtbaar is het niet. Staat overigens op oprit die niet helemaal vlak is.

Foto-G3X6JBZV.jpg --> mod_embed_images_loadimage('8666145ddb92ebf794be82eda28f3451', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-G3X6JBZV.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-G3X6JBZV.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-G3X6JBZV.jpg', '', 12829688, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Erik

Re: Ruimte tussen stootblokjes

Geplaatst: ma 20 sep 2010, 11:40
door Michiel 109 V8
Nick,
Zijn dit dan standaard Landrover onderdelen? In mijn Series III onderdelenboek staat hier niks over in.
En beinvloed je de veerweg niet nadelig met zo'n stabilisator stang? Dwz dat de vering weer minder soepel wordt en je net zo goed weer de originele veren kan monteren.
Thx,
Michiel

Re: Ruimte tussen stootblokjes

Geplaatst: ma 20 sep 2010, 11:53
door Marc-my-Words
Naast verschillende (vracht)auto's rijden er ook hele treinwagons op parabolen.
Iets meer veerbladen en iets dikker maar verder hetzelfde idee.
Zo'n wagen op het spoor rijdt een stuk beter als eentje op traditionele bladveren.
Als parabolen snel achteruitgaan dan waren ze nooit goed (alleen viel dat om te beginnen niet te zien).

En dan de vraag naar de stabilisatorstang: een stabilisatorstang verkleint het overhellen en dus ook de articulatie.
De gewone veerwerking blijft maar een eenzijdige hobbel zal iets steviger doorkomen, hobbels die je links en rechts gelijk voor je kiezen krijgt blijven geheel gelijk aan de zonder stabilisatorstang veerwerking. Eigenlijk dus ideaal zolang je geen extreme articulatie in het terrein wilt hebben.

Marc

Re: Ruimte tussen stootblokjes

Geplaatst: ma 20 sep 2010, 12:28
door Nick
Michiel,

het zijn wel standaard onderdelen maar volgens mij alleen toegepast op de ambulance of als accesoire leverbaar. Misschien dat het in het optional equipment boek staat, of anders in het militaire onderdelenboek van de ambulance.

vwb de veerwerking heeft Marc gelijkQuoteMarc-my-Words En dan de vraag naar de stabilisatorstang: een stabilisatorstang verkleint het overhellen en dus ook de articulatie.
De gewone veerwerking blijft maar een eenzijdige hobbel zal iets steviger doorkomen, hobbels die je links en rechts gelijk voor je kiezen krijgt blijven geheel gelijk aan de zonder stabilisatorstang veerwerking. Eigenlijk dus ideaal zolang je geen extreme articulatie in het terrein wilt hebben.

Marc
Het is dus een beetje de keuze die je maakt, of de extreme articulatie of de maximale stabiliteit. Met paraboolveren is het het ene, of het andere. Voor beide het maximale zul je waarschijnlijk toch terug moeten naar de oude bladveren.

Gr. Nick,
Land Rover Series 2A Ambulance ex Engels Rijnleger
landrover109.mijnalbums.nl

Re: Ruimte tussen stootblokjes

Geplaatst: ma 20 sep 2010, 12:33
door ToyRoverlander
Quote
Het is dus een beetje de keuze die je maakt, of de extreme articulatie of de maximale stabiliteit. Met paraboolveren is het het ene, of het andere. Voor beide het maximale zul je waarschijnlijk toch terug moeten naar de oude bladveren.

Nick Smeets,
Land Rover Series 2A Ambulance ex Engels Rijnleger
landrover109.fotopic.net
landrover109.mijnalbums.nl
Er zijn ook offroad stabilisator stangen te koop, die laten maximale veerweg toe maar werkt alsnog als stab.stang.
Deze bijvoorbeeld: [www.m-a-engineering.net]

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
- Toy-Rover, '65 Series IIa 112" 4deurs softtop
3B 3.4 diesel, H41 4bak, HDJ80 assen, dual E-locked, SOA, 48" voorveren, 5125series 14" Bilsteins rondom, 4:1 Orion tussenbak, 63" chevy achterveren, custom tank, Mitsu TD04L-13T turbo, Saab intercooler, Hellfire Fabworks High-steer, rolbeugel, Crow 4point harnesses. Alu radiator, 2x 24V Spal fans, OBA...En nog wat klein spul....
Rijdend en al! nu nog geluidsisolatie om het zaakje wat stiller te krijgen..

Re: Ruimte tussen stootblokjes

Geplaatst: ma 20 sep 2010, 13:07
door Marc-my-Words
Nick Smeets Schreef:
-------------------------------------------------------
> ......
>
> Het is dus een beetje de keuze die je maakt, of de
> extreme articulatie of de maximale stabiliteit.
> Met paraboolveren is het het ene, of het andere.
> Voor beide het maximale zul je waarschijnlijk toch
> terug moeten naar de oude bladveren.

Niet helemaal: de oude veren zijn gewoon stugger, en zijn daarbij door de tijd heen ook nog eens nogal variabel qua karakteristiek.
Anti-rol eigenschappen krijg je niet cadeau, de dwarse krachten moeten ergens een tegenkracht vinden -- het is hetzij de stugheid van de oude bladveer danwel de werking van de anti-rolbar. Het enige wat het probleem structureel aanpakt is een bredere "veerbasis" -- dit is niet praktisch haalbaar, zeker niet met bladveren, maar je ziet het bij de schroefgeveerde Defenders aan den lijve geillustreerd.

Marc

Re: Ruimte tussen stootblokjes

Geplaatst: ma 20 sep 2010, 13:14
door Marc-my-Words
ToyRoverlander Schreef:
-------------------------------------------------------
> >
> Het is dus een beetje de keuze die je maakt, of de
> extreme articulatie of de maximale stabiliteit.
> Met paraboolveren is het het ene, of het andere.
> Voor beide het maximale zul je waarschijnlijk toch
> terug moeten naar de oude bladveren.
>
> Nick Smeets,
> Land Rover Series 2A Ambulance ex Engels
> Rijnleger
> landrover109.fotopic.net
> landrover109.mijnalbums.nl
>
>
> Er zijn ook offroad stabilisator stangen te koop,
> die laten maximale veerweg toe maar werkt alsnog
> als stab.stang.
> Deze bijvoorbeeld:
> [www.m-a-engineering.net]

't Zal best zijn dat de maximale veerweg blijft bestaan maar als de stabilisatorstangen hun werk doen zullen ze bij de maximale articulatie wel hun invloed laten merken.
Niet voor niks bestaan er "intelligente" systemen zoals ACE - dit is dan de "oplossing" voor wie alles tegelijk wil.
Iedere andere oplossing is een compromis (niet dat een compromis fout hoeft te zijn). Bladveren zijn stugger en zorgen zo voor "stabiliteit", parabolen zijn soepeler, hebben minder interne demping, en hebben een grotere veerweg, stabilisatoren zorgen voor kleinere verschillen tussen links en rechts <dus minder overhellen, maar dus vanzelf ook een "zwaardere" articulatie>.

Marc

Re: Ruimte tussen stootblokjes

Geplaatst: ma 20 sep 2010, 14:02
door ToyRoverlander
Ach, ieder zijn ding.
Ik vroeg me toen af waarom je stab.stangen zou gebruiken in het terrein, en stelde toen dus de vraag. Kreeg dit als antwoord:

Quote
I am assuming you understand the principle behind the actual bars. In super-ease, it acts as a progressive spring that pulls on the drooping side of the axle and pushes on the compressed side. This is not a linear spring rate so the farther the travel, the more resistance it will give. A stock bar works the same way, only it is severly limited in stroke. So what happens is it works as intended for a few inches, and then maxes out and stops the wheel travel. You don't want that.

So why not stiff springs? Any spring that is not perfect (or as perfect as you can get) for the terrain is a big problem. Stiffer springs will make go-fast suck. And even worse, will bounce you off rocks like pogo sticks. I have seen literally hundreds of rigs that are too stiff trying to bump rocks and it looks like two turtles humping. The vast majority of wheelers run springs that are already too stiff.

So a swaybar allows the correct spring rates to be used and will not stop or interfere with rapid compression (go fast) but will add stability on corners and off camber.

But, contrary to popular belief, it does not help in the rocks. It can actually force a roll if done just wrong. What it does aid with tremendously is off camber situations. It has saved me many times when I have literally gone past a roll and been "pulled" back by the bar. And, if you have it in the rear, you can "drive to it". Use it to keep you solid. Not always possible, but usually is.

After running one, I would never wheel again without one.

And speicifically on a rover, it will force the front radius arm to move without giving up any travel in the rear. I have 16in shocks mounted in a way that gives me 17 in of straight travel and who knows how much articulation. I can max mine out with ease.

The one that is on Lanes rig is this one: [www.m-a-engineering.net] That was designed by a friend of mine. I then changed it to make it right for my rig and then he did the final adjustments. The kit was designed specifically for slightly heavier, or top heavier rigs. It allows for more adjustment than any other kit, and has 43 teeth to make it able to absorb longer travel applications. Lane will tell you that it can be adjusted from sloppy to stiff.

If you are interested in one, check these out, he will give you a rover discount. He understands that rover owners are broke from maintenance costs. I hope that answered your questions.
Dit is de auto waar ie o.a. op zit
--> mod_embed_images_loadimage('8468b8f0944fec6d09771c510052a1d4', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.pirate4x4.com%2Fforum%2Fattachment.php%3Fattachmentid%3D518100%26amp%3Bstc%3D1%26amp%3Bd%3D1271987448', 'http://www.pirate4x4.com/forum/attachment.php?attachmentid=518100&stc=1&d=1271987448', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.pirate4x4.com%2Fforum%2Fattachment.php%3Fattachmentid%3D518100%26amp%3Bstc%3D1%26amp%3Bd%3D1271987448', '', 12830762, 600, 600, 'Loading image ...', false);
--> mod_embed_images_loadimage('66471166ad4e79957aad692268d100c0', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.pirate4x4.com%2Fforum%2Fattachment.php%3Fattachmentid%3D518101%26amp%3Bstc%3D1%26amp%3Bd%3D1271987448', 'http://www.pirate4x4.com/forum/attachment.php?attachmentid=518101&stc=1&d=1271987448', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.pirate4x4.com%2Fforum%2Fattachment.php%3Fattachmentid%3D518101%26amp%3Bstc%3D1%26amp%3Bd%3D1271987448', '', 12830762, 600, 600, 'Loading image ...', false);

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
- Toy-Rover, '65 Series IIa 112" 4deurs softtop
3B 3.4 diesel, H41 4bak, HDJ80 assen, dual E-locked, SOA, 48" voorveren, 5125series 14" Bilsteins rondom, 4:1 Orion tussenbak, 63" chevy achterveren, custom tank, Mitsu TD04L-13T turbo, Saab intercooler, Hellfire Fabworks High-steer, rolbeugel, Crow 4point harnesses. Alu radiator, 2x 24V Spal fans, OBA...En nog wat klein spul....
Rijdend en al! nu nog geluidsisolatie om het zaakje wat stiller te krijgen..

Re: Ruimte tussen stootblokjes

Geplaatst: ma 20 sep 2010, 14:25
door Marc-my-Words
't Ziet er mooi uit, en het zal vast en zeker nog beter werken.

Echter mijn punt was niet dat je al dan niet om reden van een of ander moet of juist niet moet kiezen voor een anti-rolbar of juist oude veren, maar dat ieder voordeel ook z'n nadeel heeft. En vooral is mijn punt: je krijgt de stabiliserende "kracht" niet voor niks ... er zit geen haakje in het dak dat je auto overeind houdt.

Marc

PS Wat nog niet ter sprake kwam: parabolen zijn niet per definitie soepeler, ze hebben vooral niet het typische nadeel n.l. de oncontroleerbare frictie tussen de veerbladen wat je bij traditionele bladveren ongevraagd "cadeau" krijgt. Die frictie is dan ook de reden waarom nieuwe bladveren altijd een verbetering lijken, de frictie is dan nog laag en gelijkmatig.

Re: Ruimte tussen stootblokjes

Geplaatst: ma 20 sep 2010, 14:53
door ToyRoverlander
Ahaa, got it...
Die eerste zin moest ik wel even 3x lezen haha

Quote PS Wat nog niet ter sprake kwam: parabolen zijn niet per definitie soepeler, ze hebben vooral niet het typische nadeel n.l. de oncontroleerbare frictie tussen de veerbladen wat je bij traditionele bladveren ongevraagd "cadeau" krijgt. Die frictie is dan ook de reden waarom nieuwe bladveren altijd een verbetering lijken, de frictie is dan nog laag en gelijkmatig. Dus ze zijn wel soepeler, maar niet per definitie minder stug

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
- Toy-Rover, '65 Series IIa 112" 4deurs softtop
3B 3.4 diesel, H41 4bak, HDJ80 assen, dual E-locked, SOA, 48" voorveren, 5125series 14" Bilsteins rondom, 4:1 Orion tussenbak, 63" chevy achterveren, custom tank, Mitsu TD04L-13T turbo, Saab intercooler, Hellfire Fabworks High-steer, rolbeugel, Crow 4point harnesses. Alu radiator, 2x 24V Spal fans, OBA...En nog wat klein spul....
Rijdend en al! nu nog geluidsisolatie om het zaakje wat stiller te krijgen..

Re: Ruimte tussen stootblokjes

Geplaatst: di 21 sep 2010, 00:51
door Robert R
Ik heb net bij mij nogmaals gemeten :

LV 2,5cm
RV 2cm
LA 9,5cm
RA 9cm

En dit is nog zonder lier......

Robert Raadsen

img1187499784.jpeg --> mod_embed_images_loadimage('b461f0bd68038e7859388f1830d4b192', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2F1.media.hyves-static.net%2F1187499784%2F6%2Fy1Hy%2F2%2Fimg1187499784.jpeg', 'http://1.media.hyves-static.net/1187499784/6/y1Hy/2/img1187499784.jpeg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2F1.media.hyves-static.net%2F1187499784%2F6%2Fy1Hy%2F2%2Fimg1187499784.jpeg', '', 12834905, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: Ruimte tussen stootblokjes

Geplaatst: di 21 sep 2010, 00:59
door ToyRoverlander
Hier heb ik al een keer een omschrijving gegeven van een mogelijkheid om te doen, tis wel in het engels....
De eerste alinea even overslaan...

[forums.lr4x4.com]

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
- Toy-Rover, '65 Series IIa 112" 4deurs softtop
3B 3.4 diesel, H41 4bak, HDJ80 assen, dual E-locked, SOA, 48" voorveren, 5125series 14" Bilsteins rondom, 4:1 Orion tussenbak, 63" chevy achterveren, custom tank, Mitsu TD04L-13T turbo, Saab intercooler, Hellfire Fabworks High-steer, rolbeugel, Crow 4point harnesses. Alu radiator, 2x 24V Spal fans, OBA...En nog wat klein spul....
Rijdend en al! nu nog geluidsisolatie om het zaakje wat stiller te krijgen..

Re: Ruimte tussen stootblokjes

Geplaatst: di 21 sep 2010, 02:05
door Marc-my-Words
ToyRoverlander Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ahaa, got it...
> Die eerste zin moest ik wel even 3x lezen haha
>
>
> PS Wat nog niet ter sprake kwam: parabolen zijn
> niet per definitie soepeler, ze hebben vooral niet
> het typische nadeel n.l. de oncontroleerbare
> frictie tussen de veerbladen wat je bij
> traditionele bladveren ongevraagd "cadeau" krijgt.
> Die frictie is dan ook de reden waarom nieuwe
> bladveren altijd een verbetering lijken, de
> frictie is dan nog laag en gelijkmatig.
>
> Dus ze zijn wel soepeler, maar niet per definitie
> minder stug

Je hebt helemaal gelijk, tenminste bij een bepaalde uitleg van stug en soepel.

Marc