Carterpan 109 V8

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Michiel 109 V8

Carterpan 109 V8

Bericht door Michiel 109 V8 »

Ola,

Snel nog voor de keuring as woensdag de olie verversen en de carterpan pakking. Gelijk de pan in de hammerite zodat hij weer mooi zwart is ipv bruin.

Nou kijk ik eens naar de bodem van de pan en daar zit me toch een laag drap in! Een dikke 5 mm sludge met vanalles en nog wat. Deze troep was zo dik dat ik me niet kan voorstellen dat het door die 'geweldige' oliepomp naar binnen wordt gezogen. Dus af en toe je carterpan eronder vandaan kan dus ook geen kwaad, zo blijkt. Het zal waarschijnlijk nog niet zo vaak gedaan zijn in die 28 jaar en ik heb al menig spoor sahara zand overal vandaan geschrobd (carbs, accubak, chassis, interieur etc etc) uit de tijd dat ie daar nog reed.

Iemand nog een tip of je nog iets kan meten met een voelermaat bij de krukas, zijlingse speling ofzo voordat ik morgen de boel weer monteer? Wel een mooi gezicht zeg, al die zuigers op een rij :-)

Greetz,

Michiel
HarryS

Re: Carterpan 109 V8

Bericht door HarryS »

Is het misschien een idee om meteen die zeef voor je oliepomp even te reinigen. Dat zijn maar twee boutjes en daar kan je nu mooi bij.
neef Henk

Bericht door neef Henk »

De V8 houd heel erg van verse olie daarom was het advies ook om rond de 6000km te verversen. Je kan ook een litertje ATF olie erbij gooien, dan komt de opgehoopte sludge los in je blok. Max. 1000km hiermee rond rijden en dan verversen.

Groeten neef Henk
noudje

Bericht door noudje »

Goedendag,
Snorry maar nu zie ik de reactoe van Henk Kan dit bij iedere motor??

Gr Noudjeneef Henk schreef:
>
> De V8 houd heel erg van verse olie daarom was het advies ook
> om rond de 6000km te verversen. Je kan ook een litertje ATF
> olie erbij gooien, dan komt de opgehoopte sludge los in je
> blok. Max. 1000km hiermee rond rijden en dan verversen.
>
> Groeten neef Henk
Michiel 109 V8

Bericht door Michiel 109 V8 »

Thx, ik heb de zeef er al af liggen Henk! Carterpan is nu netjes schoongeborsteld met de haakse slijper en zit al in de koude verzinkspray en de eerste laag hammerite.

Ik ververs altijd netjes de olie maar wat hebben de vorige eigenaars gedaan? Daar zal de sludge wel van zijn.

Volgens mij kan atf bij elke motor er in Noudje.

Greetz,

Michiel
G men (Gargamel)

Bericht door G men (Gargamel) »

Volgens mij kom je die drab tegen in veel oudere motoren. Zelfs als je netjes op tijd de olie ververst. Het is gewoon bezinksel van de zwaarder kleine (roet)deeltjes die de olie meeneemt uit je blok. Gezien de "geweldige" capaciteit is het onderste deel van je carter een geweldige bezinkbak voor dat spul. (net als het kleppendeksel, daar stroomt het ook zo lekker langszaam...

Carter zit voor het filter, dus wordt het spul door je filter tegengehouden en niet nogmaals door het blok gepompt.
Heb het in mijn carter ook gevonden; terwijl de rest van hel blok netjes schoon was.

Het ATF verhaal komt me ook bekend voor; maar ik heb er wel wat reserves tegen.
Aangekoekt vuil heb je in elk blok, en als dat allemaal ineens vrijkomt heb je volgens mij een reele kans op verstoppingen.
Zolang het niet teveel aanslag is zou ik het lekker laten zitten.

If it ain't broke.....
Gerrit
Plaats reactie