Prikloos
Geplaatst: wo 15 sep 2010, 00:18
Hallo Prikkers
Vananvond kwam ik voor de tweede keer binnen een week zonder stroom te zitten.
Wilde vanavond wegrijden, nou niet dus.
Ik heb heb 109 serie3 ex def. uit 1980 24volt
Een paar dingen is misschien wel handig om te weten.
Ik heb de de draden van de clignoteur verplaatst naar de stuurschakelaar.
Ik heb ze eerst over de mil.schakelaar gezet om te kijken of het werkte en daarna definitief doorverbonden.
De overige draden van de mil. schakelaar heb ik afgeknipt en de uiteinden geisloleerd en de schakelaar verwijderd.
Ik heb de draadjes van het clignoteurwaarschuwingslampje verlengt en in het dashboard geplaatst.
Wat bij het lampje opviel was dat hij in de neutrale stand flauw bleef branden.
Dat viel me pas op toen ik het groene glaasje eraf had.
Verder vond ik in het dashboard ik denk een zekeringetje. Hij is van glas met metalen uiteinden met een draadje er doorheen en 2 tot 3 cm groot.
Waar hoort ie te zitten ?
Als laatste wat me al een tijdje opvalt is dat ik soms een "electrische schroeilucht" ruik achter het dashboard.
Ik heb al gekeken of ik wat kon vinden maar ik zie niks.
Zou het ook kunnen dat de dynamo niet meer bijlaadt.
De eerste keer dat ie leeg was was gelopen vrijdag. Ik heb beide accu's de volgende dag van 9 uur tot 6 uur aan de lader gehad en sindsdien altijd de
massasleutel eruit gehad als ik niet reed.
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen Want ik vind electronica best interessant maar het is voor mij één grote abracadabra.
Nog één vraagje maar dat staat los hiervan; Ik wil graag van de mil. lichtschakelaar en en alarmschakelaar af.
Nu heb ik al een civile alarmschakelaar en wil graag een dashboardschakelaar (dimlicht/stadslicht)
Hoe pak ik dat aan met draden overzetten, ik heb 2 schema's maar bij beide komen de kleuren van de draden deels niet overeen met mijn lichtschakelaar
of moet ik gewoon de draden eroverheen zetten en kijken wanneer het werkt.
Nou dit was voorlopig genoeg.
Groeten, Elbert
Vananvond kwam ik voor de tweede keer binnen een week zonder stroom te zitten.
Wilde vanavond wegrijden, nou niet dus.
Ik heb heb 109 serie3 ex def. uit 1980 24volt
Een paar dingen is misschien wel handig om te weten.
Ik heb de de draden van de clignoteur verplaatst naar de stuurschakelaar.
Ik heb ze eerst over de mil.schakelaar gezet om te kijken of het werkte en daarna definitief doorverbonden.
De overige draden van de mil. schakelaar heb ik afgeknipt en de uiteinden geisloleerd en de schakelaar verwijderd.
Ik heb de draadjes van het clignoteurwaarschuwingslampje verlengt en in het dashboard geplaatst.
Wat bij het lampje opviel was dat hij in de neutrale stand flauw bleef branden.
Dat viel me pas op toen ik het groene glaasje eraf had.
Verder vond ik in het dashboard ik denk een zekeringetje. Hij is van glas met metalen uiteinden met een draadje er doorheen en 2 tot 3 cm groot.
Waar hoort ie te zitten ?
Als laatste wat me al een tijdje opvalt is dat ik soms een "electrische schroeilucht" ruik achter het dashboard.
Ik heb al gekeken of ik wat kon vinden maar ik zie niks.
Zou het ook kunnen dat de dynamo niet meer bijlaadt.
De eerste keer dat ie leeg was was gelopen vrijdag. Ik heb beide accu's de volgende dag van 9 uur tot 6 uur aan de lader gehad en sindsdien altijd de
massasleutel eruit gehad als ik niet reed.
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen Want ik vind electronica best interessant maar het is voor mij één grote abracadabra.
Nog één vraagje maar dat staat los hiervan; Ik wil graag van de mil. lichtschakelaar en en alarmschakelaar af.
Nu heb ik al een civile alarmschakelaar en wil graag een dashboardschakelaar (dimlicht/stadslicht)
Hoe pak ik dat aan met draden overzetten, ik heb 2 schema's maar bij beide komen de kleuren van de draden deels niet overeen met mijn lichtschakelaar
of moet ik gewoon de draden eroverheen zetten en kijken wanneer het werkt.
Nou dit was voorlopig genoeg.
Groeten, Elbert