Pagina 1 van 1

vervolgvraag 24/12 volt

Geplaatst: di 14 sep 2010, 12:16
door Te Papa
Hallo,

Ook ik ben op dit moment bezig met hetzelfde voor mijn Series 109 Ambulance uit 1982. Deze is 24 volt en ik ben hem op dit moment aan het ombouwen naar een 4x4 camper. Ik denk er op dit moment aan om in het "woongedeelte" 12 volt aan te leggen. (heb er ook bar weinig verstand van....) In het woongedeelte komt een Engel compressor koelkast type mt45f 36 watt , een waterpompje, een viertal 12 volt lampjes en een autoradio. Welke soort accu zouden jullie adviseren en welke laadomvormer van omvormer.nu ? Verder zou ik de 24 volt ook willen omvormen naar 220 volt.(bijvoorbeeld voor laptop) Welke omvormer zou hiervoor geschikt zijn?

Thanks!

Re: vervolgvraag 24/12 volt

Geplaatst: di 14 sep 2010, 12:42
door westfries
36 watt neemt minimaal 3 amph dus sta je ergens dan 24 uur ;3x24=72amp dan brand er nog geen lampje of een pompje die draait
Dat is als de accu echt vol is bij aankomst
Instaleer dus meerdere accu's die je afzonderlijk kan laden danwel leegtrekken door bv een diode blok
Om die reden heb ik voor een koelkast op lpg gekozen in mn ambu koelt iets minder maar je blijft wat makkelijker staan op een mooie stek
Voor een laptop en een lampje gewoon iets van een 500w blokomvormer
Maar daar komt Arnold nog wel uitleg over geven hier

Re: vervolgvraag 24/12 volt

Geplaatst: di 14 sep 2010, 13:22
door Puffino
mijn advies:
- neem een 24->12 omvormer zo zwaar als je je kunt veroorloven. Ik heb hetzelde als jij en een 30A vind ik al mager. Je moet namelijk snel die accu's kunnen bijladen, ook op relatief korte trips. Veel 12V accu-capaciteit betekent ook dat je veel laadcapaciteit nidig hebt.... Eentje met typische laad-karakteristiek is aan te bevelen. Let wel dat deze bij het laden, als je een nacht flink aan de accu hebt gesabbeld, flink aan het werk moet, en DUS als je een mager ding hebt, hij continue op vol vermogen aan de slag moet, vindt ie niet leuk als dat te lang duurt.
- Neem ook een "CEE aanslutiing". Ofwel een 220->12 omvormer met laadkarakteriestiek. Dan kun je je land rover ook aan de pal leggen (of thuis natuurlijk) en opladen, dit hoeft niet de allerrzwaarste te wezen, maar omdat je daar meestal toch langer staat (een nacht is al heel wat tenslotte). Met een enorm stuk snoer (koop 30m echte CEE snoer, echt, daar word je blij van. En dan nog een Euro-CEE en CEE-Euro adapter, en klaar). Gebruik in de auto een tuin-electra kabel, die keiharde stugge met aardmantel. Wel zo veilig.
- De 24-220 kan het beste een ZUIVERE SINUS wezen, adapters voor laptops en dergelijke vinden dat prettiger. Echter, waarom wil je dat? Bedenk goed waarom je deze wilt, en of je die afnemers niet ook in 12V kunt krijgen/omzetten. Waarom geen laptop adapter op 12 of 24 volt? Die zijn gewoon in de handel, stukken goedkoper, en dan hoef je niet van 24 naar 220 en weer naar 12 volt.... De omvormer naar 220 is best duur wil je een goeie kopen, die laptop reis-adapters niet (paar tientjes, koop niet de allergoedkoopste). En op de 12V van de auto kun je hem ook bij het stilstaan aansluiten. Zoals dit soort dingen: [tweakers.net] (gaat mij om het idee, niet om merk of wat ook, ik heb er eentje van Targus, bijv.)

Succes, leuke materie.

Sander Lelieveld


Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V

Snorkel.Runde.NL



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14/09/2010 11:29 door Puffino.

Re: vervolgvraag 24/12 volt

Geplaatst: di 14 sep 2010, 14:05
door ToyRoverlander
Voor de laptop, ik heb bij de lokale elctrogroothandel een soort van omvormer gekocht voor 40euro ofzo die in een sig.aansteker plugt en waarvan de output instelbaar is tussen 9 en 20+ volt of zoiets. Die output had ook een soort van multistekker waar je verschillende stekkers op kon zetten. Ik heb hem op 19V staan en hij voorziet mijn laptop prima van stroom. Nu word de stroom dus van 12V direct naar 19V omgezet ipv dat 12V eerst naar 220 wordt omgezet en daarna naar 19V, dat geeft allemaal verlies en een hoger stroomverbruik. Was nog goedkoper ook dan een omvormer.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
- Toy-Rover, '65 Series IIa 112" 4deurs softtop
3B 3.4 diesel, H41 4bak, HDJ80 assen, dual E-locked, SOA, 48" voorveren, 5125series 14" Bilsteins rondom, 4:1 Orion tussenbak, 63" chevy achterveren, custom tank, Mitsu TD04L-13T turbo, Saab intercooler, Hellfire Fabworks High-steer, rolbeugel, Crow 4point harnesses. Alu radiator, 2x 24V Spal fans, OBA...En nog wat klein spul....
Rijdend en al! nu nog geluidsisolatie om het zaakje wat stiller te krijgen..

Re: vervolgvraag 24/12 volt

Geplaatst: di 14 sep 2010, 14:15
door ToyRoverlander
Quote 36 watt neemt minimaal 3 amph dus sta je ergens dan 24 uur ;3x24=72amp dan brand er nog geen lampje of een pompje die draait
Dat is als de accu echt vol is bij aankomst
Zo'n koelkast draait niet 100% van de tijd he, vergeet dat niet. Ik heb een Waeco CF40, en die draait maar 10 tot 15 procent van de tijd. Mijne loopt op 24V en hij kan echt serieus lang aanstaan. 2 dagen zonder rijden en savonds film kijken op de laptop met een speakersysteem op een 220V omvormer is ook geen enkel probleem .

Waarom trouwens een Engel? Ik zou (en heb) voor een Waeco gaan, stiller, lichter, zuiniger en koelen beter.
Kijk hier maar eens:

[modderpoel.nl]

en

[home.iprimus.com.au]

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
- Toy-Rover, '65 Series IIa 112" 4deurs softtop
3B 3.4 diesel, H41 4bak, HDJ80 assen, dual E-locked, SOA, 48" voorveren, 5125series 14" Bilsteins rondom, 4:1 Orion tussenbak, 63" chevy achterveren, custom tank, Mitsu TD04L-13T turbo, Saab intercooler, Hellfire Fabworks High-steer, rolbeugel, Crow 4point harnesses. Alu radiator, 2x 24V Spal fans, OBA...En nog wat klein spul....
Rijdend en al! nu nog geluidsisolatie om het zaakje wat stiller te krijgen..



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14/09/2010 12:15 door ToyRoverlander.

Re: vervolgvraag 24/12 volt

Geplaatst: di 14 sep 2010, 15:02
door Dennis101
Denk je nou echt dat je met een zwaardere 24/12 volt omvormer de accu sneller laadt?
Bij een laadspanning van omstreeks 14 volt gaat er hooguit een stroom lopen van 10A en al heb je een 120A omvormer er blijft niet meer als 10A lopen.
De enige manier om de stroom op te voeren is om de spanning te verhogen, maar dan komt de accu in de problemen en uiteraard de verbruikers die een veel te hoge spanning krijgen.
Bereken de benodigde omvormer op de te verwachten laadstroom (hooguit 10A) en de verbruikers die erachter hangen op het moment dat de omvormer actief is.

Omdat er nauwelijks omvormers te koop zijn met een bruikbare laad karakteristiek is het belangrijk om de accu van tijd tot tijd op te laden met een goede acculader als de accu diep(er) ontladen wordt.
Hiervoor zou je een 230/12 volt acculader in kunnen bouwen en een 230 volt aansluiting op de auto kunnen bouwen.
Voor de veiligheid kun je in de auto een aardlekschakelaar monteren, hoewel die bij campings verplicht zijn in de stroompunten.
Met een aardlekschakelaar hebben kabels met aardscherm in de auto natuurlijk geen enkele zin.

Dennis B

Re: vervolgvraag 24/12 volt

Geplaatst: di 14 sep 2010, 17:23
door Puffino
Dennis, je bent de eerste die ik ooit hoor roepen dat bij een laadspanning van ongeveer 14V er HOOGUIT een ampere of 10 aan laadstroom zal ontstaan.

Zo hoog is de interne weerstand van een accu nou toch ook weer niet?

Sander Lelieveld


Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V

Snorkel.Runde.NL

Re: vervolgvraag 24/12 volt

Geplaatst: di 14 sep 2010, 17:33
door Bram109
Sander,

Dan lees je niet alles denk ik, Arnold heeft het ook al geroepen namelijk:
[landrover.startpagina.nl]

Bram.

Re: vervolgvraag 24/12 volt

Geplaatst: di 14 sep 2010, 17:55
door Marc-my-Words
Nu ja ....

Om een andere reden heb ik ook een vraagteken bij die 10 A.
Er wordt hier nl niet gesproken over de hoeveelheid en capaciteit van de te laden 12V accu's.
Vooral omdat er eerder al de suggestie was de auto met accu's af te laden teneinde altijd en overal koud bier te hebben ....

Anyway, het duurt even voordat een accu weer vol is, althans bij een normale laadstroom, en als je de 12 V accu dus alleen met zo nu en dan een kort ritje wilt vol krijgen en wel voortdurend stroom wilt aftappen dan gaat er iets mis, en daarbij maakt het weinig uit hoeveel accu's en/of hoeveel V het systeem is.

Dus: besparen op het verbruik is stap 1, en dan een passende 12V accu bij het verbruik, en daarbij weer een passende omvormer. Eigenlijk wil je een keurige drietraps druppellader op 24 V en eventueel daarnaast een 24-12 V omvormer met wat meer vermogen. Verder wellicht een 24 V druppellader op 220 en eventueel ook zo-eentje op 12 V (dit afhankelijk van de vraag of je een keurig 24-12V druppellader hebt en wat daarin de verliezen zijn).

Bedenk verder dat koelkasten het beter gaan doen als je ze goed weet te ventileren, dus bij warm weer een lekkere luchtstroom van buiten naar buiten, bij koud weer kan de koelkast bij wijze van warmtepomp meewerken aan het binnenklimaat en kan je de warmte wellicht beter binnen houden.

En tenslotte: laptop omvormers zijn er in ieder geval op 12 V te kust en te keur. Het enige knelpunt zou kunnen zijn dat je een MacBook hebt, maar ook daarvoor bestaan er oplossingen.


Marc

Re: vervolgvraag 24/12 volt

Geplaatst: di 14 sep 2010, 22:12
door Puffino
Als je wel alles zou lezen dat hier staat gepubliceerd heb je echt niks anders te doen.

Volgens mij hebben daar beiden geen tijd voor ;-)

Ik lees in dat verhaal overigens geen reden waarom dat zou zijn, het is bizar weinig vergeleken met de capaciteit van dynamo's en acculaders.

Sander Lelieveld


Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V

Snorkel.Runde.NL



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14/09/2010 20:15 door Puffino.

Re: vervolgvraag 24/12 volt

Geplaatst: di 14 sep 2010, 23:19
door Joost88
De koelkast in mijn caravan koelt juist het beste op gas. Beter dan 220 volt zelfs.
Maar dat is denk ik geen compressorkoelkast, misschien zit daar het verschil.

Re: vervolgvraag 24/12 volt

Geplaatst: wo 15 sep 2010, 00:32
door Dennis101
Dit is niet bizar weinig maar normaal, kijk maar eens naar de dynamo's in diverse auto's.
Als je bijvoorbeeld kijkt naar de series 3 dan vindt je hier een 34A dynamo en een +/-100Ah (diesel) of 70 Ah (benzine) accu.
Op een regenachtige dag moet de dynamo de verlichting, de ventilator en de ruitenwissers moet voeden, daarnaast moet ook de accu geladen worden na de koude start.
Als je alles bij elkaar optelt zie je dat de 34 A dynamo daar weinig problemen mee heeft, want hij heeft nog zeker 24 A over voor de verbruikers.
Kijk je bij een wat latere Freelander TD4, dan zie je een 120A dynamo en omstreeks 74Ah accu, maar dat komt door de 90A die de electrische motor(bij)verwarming nodig heeft tijdens het opwarmen naar bedrijfstemperatuur.
Ook hier heb je niet meer als 30A over om alle andere verbruikers en het laadcircuit te voorzien.

Dennis B

Re: vervolgvraag 24/12 volt

Geplaatst: wo 15 sep 2010, 00:52
door Marc-my-Words
Dennis101 Schreef:
-------------------------------------------------------
> Kijk je bij een wat latere Freelander TD4, dan zie
> je een 120A dynamo en omstreeks 74Ah accu, maar
> dat komt door de 90A die de electrische
> motor(bij)verwarming nodig heeft tijdens het
> opwarmen naar bedrijfstemperatuur.
> Ook hier heb je niet meer als 30A over om alle
> andere verbruikers en het laadcircuit te
> voorzien.
>
> Dennis B

En als je dan alles aanzet, groot licht + achterruitverwarming + aanjager dan is de 30 A zelfs nog krapjes.
Alleen al twee koplampen komen samen op 10 A.
Gelukkig gaat die electrische motorverwarming na een tijdje uit.
(Niet voor niks wordt voorruitverwarming ook door een tijdschakeling afgeschakeld.)

Marc

Re: vervolgvraag 24/12 volt

Geplaatst: wo 15 sep 2010, 02:03
door Exfietser
QuoteSander - neem een 24->12 omvormer zo zwaar als je je kunt veroorloven. Ik heb hetzelde als jij en een 30A vind ik al mager. Je moet namelijk snel die accu's kunnen bijladen.
Sorry Sander maar dit is niet waar. De laadstroom van de accu wordt bepaald door de aangelegde spanning en de ladingstoestand van de accu. De aangelegde spanning is constant en wordt bepaald door je regelaar. Ik heb het dus over de normale spanningsregelaar die in elke auto zit. De meertrapsladers en druppeladers waar af en toe wordt gesproken werken dus heel anders. Daar wordt door iets te spelen met de aangelegde spanning de accu op een andere manier geladen dan in de auto.
De spanning verandert dus niet. De enige variabele in dit systeem is dus de ladingstoestand van de accu. Als de accu dus erg leeg is heeft de accu een lagere schijnbare inwendige weerstand. Die weerstand bestaat dus niet echt en is niet meetbaar met een ohm-meter. Met het theorema van Thevenin is het moghelijk die weerstand uit te rekenen. Tijdens het laden neemt die weerstand langzaam toe. De laadstroom neemt dan langzaam af. Als de laadstroom nul geworden is is de inwendige weerstand dus praktisch oneindig hoog. Immers 14 volt gedeeld door nul ampere is ???? oneindig volgens de wet van ohm.

Praktisch gezien wordt de laadstroom dus begrenst door de inwendige weerstand en de aangelegde spanning die zo is gekozen dat de accu heel blijft en niet gaat gassen.
Als jij een omvormer lader koopt die 100 ampere leveren kan en die die 100 ampere ook in je accu gaat stoppen zul jij je auto onderin een krater moet opborrelend water moet terug zoeken. Misschien vind je dan ook nog een paar snippers accu. Echt een 10 ampere laadstroom voor een autoaccu is echt al best veel. Dan moet de accu echt leeg zijn en de capaciteit meer als 100Ah.
Een grote dynamo is alleen zinnig als je tijdens het rijden veel stroomvretende electrische spullen aan hebt staan. Raam, stoel en spiegel verwarmingen. Een bergje verstralers van 100 watt. enz.
Of je gebruikt de wagen als generator om energie op te wekken.

Verder bestaan er drie soorten koelkasten. Koelkasten volgens het peltier-seebeck principe, absorbtie en compressor koelkasten.
Compressor kasten zijn het zuinigste en koelen het beste maar aanschaf is duur.

Absorbtie koelkasten kunnen zowel op gas als electra draaien. Zijn geruisloos hebben geen bewegende delen en zijn eigenlijk onverslijtbaar. Met een goede ventilatie koelen ze goed. Ze gebruiken alleen erg veel stroom. En moeten waterpas staan. Ze zijn wel relatief goedkoop in aanschaf.

Peltier-seebeck koelkasten zijn onwijze stroomvreters maar goedkoop in aanschaf en heel makkelijk in gebruik. Doen het in elke stand. Op zijn kop of wat dan ook.

Een sinusvormige wisselspanning is eigenlijk alleen nodig bij inductieve belastingen. Boormachines, haakse slijpers, en apparaten waar een voedingstrafo inzit zoals grote (buizen) zenders. Als je dergelijke apparaten voed met een blokvormige spanning zullen motoren en trafo's veel warmer worden als nomaal. Dar hoeft geen probleem te zijn maar kan dat wel zijn.
Apparaten die met een z.g. schakelvoeding uit het net worden gevoed zoals computers, videokamer's tegenwoordig allemaal zijn kunnen vaak wel goed met een blokvormige spanning overweg.

Sander heeft wel gelijk wat betreft het gebruik van een 12 volt omvormer naar de 19 volt van je laptop. Dat is veel handiger dan eerst 220 te maken. In principe heb je zelfs liever geen 220 volt in de wagen vanwege de veiligheid. Bij mij staat het altijd uit om die reden. Alleen als het nodig is zet ik het aan. Als 24 naar 220 volt omvormer gebruik ik een omgebouwde ups van 1000Watt. Die dingen kosten op marktplaats erg weinig en leveren gewoon een mooie sinus van 220 volt en maximaal 1000 Watt. Aan het gerbruik van een ups heb ik ooit wel eens een hele posting gewijd.

Re: vervolgvraag 24/12 volt

Geplaatst: wo 15 sep 2010, 10:28
door Puffino
Kijk, daar heb je dus iets aan.

Grappig dat jij met een simpele posting een hele markt onderuit haalt, als ik je wel begrijp. En gelukkig: dan heb ik per ongeluk toch de juiste spullen gekocht ;-)

Maar wat ik dus wel lollig vind is dat er dus op de markt wel erg veel spullen worden verkocht die in veel gevallen tot de overkill-nonsens behoren. Kennelijk, als ik op jouw verhaal mag afgaan. Dat maatk het er niet leuker op. "Zwaarder is altijd beter" gaat dus simpelweg niet op, allerlei apparatuur bestaat in "zwaarder dan nodig versie"? Hmmmm, dat is geen fiujne gedachte.

Enorme dank voor deze posting.

Sander Lelieveld


Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V

Snorkel.Runde.NL

Re: vervolgvraag 24/12 volt

Geplaatst: wo 15 sep 2010, 11:00
door Marc-my-Words
En als vervolg op deze struikelpartij:

Je ziet niet zelden de adviezen om bergen accu-vermogen te monteren zodat je een grote autonomie krijgt.
In principe is dat wel een soort oplossing maar de "autonomie" relatief: hoe meer accu hoe meer je ook weer moet opladen.
Bezuinigen op de verbruikers is eigenlijk stap 1 om die relatieve autonomie te bereiken.
Uit het betoog van "Exfietser" mag duidelijk zijn dat je voor het opladen van een lege accu (een lange autonomie = toch uiteindelijk een lege accu) gewoon een tamelijk vaste tijd weer moet laden, en als dat dus uit de dynamo moet komen dan is dat dus gewoon een stevig aantal uren "broem-broem". Het lastige daarbij is dat het voor accu's het beste is als ze vol zijn, en het lastige daarvan is weer dat helemaal vol weer het langste duurt.

Dus .... bezuinigen, omdat de koelkast waarschijnlijk de grootste verbruiker is is de zuinigste misschien wel de beste (je kan je bier ook heel goed met een natte lap koelen!). Als je dan nog meer autonomie wilt dan moet je toch maar denken aan zonnecellen (ik weet 't die leveren weinig, dus daarom is het bezuinigingen punt een).

Marc

Re: vervolgvraag 24/12 volt

Geplaatst: wo 15 sep 2010, 12:20
door AadG
"Gebruik in de auto een tuin-electra kabel, die keiharde stugge met aardmantel. Wel zo veilig."

Nou daar ben ik het niet helemaal mee eens.

Je kan beter LIYY kabel gebruiken.
Is een zelfde uitvoering alleen bestaan de aders uit meerdere koperdraadjes, dus is flexibel.
Die massieve kern van tuinkabel breekt echt een keertje af.

Re: vervolgvraag 24/12 volt

Geplaatst: wo 15 sep 2010, 13:25
door Puffino
Kabel ken ik niet, daarom uit onbekendheid die tip. Het kan kennelijk nog beter! Super.

Sander Lelieveld


Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V

Snorkel.Runde.NL

Re: vervolgvraag 24/12 volt

Geplaatst: wo 15 sep 2010, 13:37
door Puffino
Als het om bier (of andere koel gewenste drank) gaat gooi ik die altijd in de beek of naast een sneeuwveld.... Dat koelt goed (soms te goed) en eindeloos lang. Moet je alleen niet vergeten mee te nemen als je weer weggaat. ;-) En wat betreft de niet altijd juiste adviezen, agh, daar maken velen van ons zich (onbedoeld!) schuldig aan. Je denkt het allemaal te weten, maar dat is natuurlijk nooit allemaal mogelijk.... Dat hoort bij een forum of bij contacten onderling nou eenmaal er bij. Daarom vind ik het ook altijd leuk als mensen zo corrigeren, zoals in dit draadje gebeurt, het wordt altijd beter door draadjes te blijven actualiseren (en soms dus een beetje te stoken om iets los te maken ;-) Het werkt soms echt wel.)

Terugdringen verbruik is dus inderdaad de key. En waar het bij mij dus ook misgaat met de accu's: die worden nooit goed langdurig opgeladen.... Dus zware accu's hebben ook zo een nadeel, aha, als je niet vaak genoeg lang aan de paal staat (ik heb ook een cee-gekoppelde lader).

Zonnecellen hoeven trouwens relatief ook weinig te leveren gezien de continue levering. (let op de beperkende, omzeilende "relatief" die ik in mijn zinnetje zet). Ze leveren de hele dag, gedurende daglicht dan. Weliswaar weinig, lichtafhankelijk, maar wel langdurig. Dat is soms toch gunstiger dan korte ritjes.... Wordt ook nog wel een project ooit, hoop ik, lijkt me heel leuk. Komt nog wel wat bij kijken (montage, terreinrijd-proof en zo) maar lijkt me wel leuk.

Inspirerend draadje dit.

Sander Lelieveld


Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V

Snorkel.Runde.NL

Re: vervolgvraag 24/12 volt

Geplaatst: wo 15 sep 2010, 14:13
door Marc-my-Words
Puffino Schreef:
-------------------------------------------------------
> Als het om bier (of andere koel gewenste drank)
> gaat gooi ik die altijd in de beek of naast een
> sneeuwveld.... Dat koelt goed (soms te goed) en
> eindeloos lang. Moet je alleen niet vergeten mee
> te nemen als je weer weggaat. ;-) .....
>
> Terugdringen verbruik is dus inderdaad de key. En
> waar het bij mij dus ook misgaat met de accu's:
> die worden nooit goed langdurig opgeladen.... Dus
> zware accu's hebben ook zo een nadeel, aha, als je
> niet vaak genoeg lang aan de paal staat (ik heb
> ook een cee-gekoppelde lader).
>

M.b.t. die beek: Misschien goed voor een eerste koel-fase maar het wordt echt beduidend kouder met een natte lap (zolang je het niet hebt over een smeltwaterbeek, direct naast de plek waar sneeuw/ijs smelt). Als je je melk in de beek "op temperatuur" houdt kan je van geluk spreken als het yogurt wordt, meestal wordt het gewoon ondrinkbaar want in een warmer klimaat lijkt die beek van 15 ยบ echt koud, bacterien echter denken daar anders over.
Verder moet je bij een beek ook even goed opletten of je bier er niet vandoor gaat, je zal niet de eerste zijn die na een regenbui ineens geen bier meer heeft.

M.b.t. de grote accu's: als je maar met goed vol begint moet het net zo goed gaan als met kleine (zolang je niet nonchalant bent en meer gaat gebruiken).
Het gaat mis als je zo nu en dan de extra capaciteit gebruikt zonder er daarna rekening mee te houden dat je je extra gebruik ook weer moet terugladen.

Marc

Re: vervolgvraag 24/12 volt

Geplaatst: wo 15 sep 2010, 19:23
door Puffino
Je kent mijn voorkeur voor Scandinavische bestemmingen niet? Vandaar dat ik niet erg twijfel aan de koelcapaciteit van de beek. Jouw truc is vergelijkbaar (en verbazingwekkend doeltreffend bij hogrere temperaturen inderdaad!!) met de aardewerk wijnkoeler.

Sander Lelieveld


Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V

Snorkel.Runde.NL

Re: vervolgvraag 24/12 volt

Geplaatst: wo 15 sep 2010, 20:07
door AadG
Lovely boy

Re: vervolgvraag 24/12 volt

Geplaatst: do 16 sep 2010, 01:09
door G-men (Gargamel)
En het is idd waar. ik ben het helemaal met Arnold eens, en met jouw conclusie.
Heel vaak worden zaken ingewikkelder en dus duurder gemaakt als strikt noodzakeleijk met auto electronica.
Ook wat UPS-spul betreft, daar kun je erg veel mee.
Ik heb op mijn bootje (2007) een vergelijkbaar systeem aangelegd, echter met ruim 760Ah aan accucapaciteit (20x38AH gasdichte gel-accu's uit een UPS), een 2kW modified sine wave omvormer en een CEE-walstroomaansluiting. Eigenlijk werkt alles op 220, koffiezetapparaaat, magnetron etc.etc. We hebben dus ook geen gas aan boord gemaakt.
De omvormer van de UPS was een beetje te groot, dus die konden we niet (mis)bruiken.

Voor het laden van de accu's gebruik ik op walstroom een 25A lader (simpel absaar ding zonder electronica) tijdens het varen uiteraard de dynamo op de motor, die is 70A max.
Bij laden met walstroom wordt de acculader na 24 uur met een eenvoudige timer automatisch uitgeschakeld om te voorkomen dat de accu's overladen worden, zijn ze niet vol, dan moet je even de timer resetten en heb je weer 24 uur....

Bij het starten van de motor aan het begin van het seizoen (de accu;'s blijven er 's winters in zitten) begonnen we met praktisch lege accus. (11,0 volt voor het starten). Ik heb toen de stromen gemeten, direct na het starten leverde de dynamo 65 Ampere, bij 12,8 volt, na 5 minuten was dit gezakt tot 50 Amperen bij 13 volt. Amperage is zo gebleven gedurende de "maiden voyage 2010" van 4 uur; spanning was licht gestegen tot 13,2 volt.
Het heeft nog 2-3 tochtjes geduurd voor ze 100% vol waren maar het geeft een beetje aan dat een zware dynamo niet per definitie nodig is als je het verbruik maar in de gaten houd en dat een accu prima met lagere stroom te laden is. mits je maar wat meer tijd hebt.

Overigens vind ik het persoonlijk wel fijn als je een wat ruimere accucapaciteit hebt in de auto. maakt het 's winters stuk makkelijker met starten en je doet gewoon langer met een accu. In mijn 110 ligt in totaal 180Ah. (belachelijk voor een V8; maar ik had nog 2 loodaccu's over en het is wel makkelijk vooor de koelbox als je stilstaat.... )

Gerrit

Puffino Schreef:
-------------------------------------------------------
> Kijk, daar heb je dus iets aan.
>
> Grappig dat jij met een simpele posting een hele
> markt onderuit haalt, als ik je wel begrijp. En
> gelukkig: dan heb ik per ongeluk toch de juiste
> spullen gekocht ;-)
>
> Maar wat ik dus wel lollig vind is dat er dus op
> de markt wel erg veel spullen worden verkocht die
> in veel gevallen tot de overkill-nonsens behoren.
> Kennelijk, als ik op jouw verhaal mag afgaan. Dat
> maatk het er niet leuker op. "Zwaarder is altijd
> beter" gaat dus simpelweg niet op, allerlei
> apparatuur bestaat in "zwaarder dan nodig versie"?
> Hmmmm, dat is geen fiujne gedachte.
>
> Enorme dank voor deze posting.