Pagina 1 van 1
24&12 volt , 2 dynamo's iemand met deze ervaring?
Geplaatst: ma 13 sep 2010, 21:47
door Joost Nouwen
Hallo.
Dit prikbord is zo immens.
Heb wel liggen zoeken en de complete "2de dynamo" van Scratch doorgelezen.
Nog niet gevonden wat ik zoek.
Waarschijnlijk is er wel iets over geschreven?
Maar mijn vraag is dus of er iemand ervaring heeft met een standaard 24 ex-mill die daar een 2de dynamo 12v bij heeft.
Waarom? Heb het niet zo op electronica die ik niet kan maken/begrijp , ....printjes, ingegoten electronica ed.
Het is erg handig als ik ook 12 volt heb , voor , meestal campingachtige dingen.
Zul je zeggen omvormertje , kan , is goed , maar voor de prijs van een goede omvormer heb ik misschien ook wel de kabels en een dynamo.
Dan zou ik ook een 12 volt lier kunnen gebruiken , (een 24 volt natuurlijk ook , dat blijft).
12 volt liertjes zijn meestal makkelijker en goedkoper aan te komen.
Heb nog een nieuwe accu staan die ik wil gebruiken (als 3de).
Een dynamo heeft een draaiend onderdeel en gaat natuurlijk ook kapot , dit dus versus omvormer kwa storingsgevoeligheid en levensduur.
Een omvormer 24/12 volt , die betaalbaar is levert natuurt niet de amp. die een dynamo levert, kan een nadeel zijn , ligt aan de toepassing.
Heb al 1 omvormer kapot gehad , rede is mij natuurlijk niet bekend , valt niets aan te zien of voelen.
Electronica is niet mijn favoriete onderdeel (gebrek aan begrip en interresse) , het moet het doen of niet , als er iets kapot is wil ik dat zien /voelen/horen , ooit kun je het met electronica wel ruiken.
Maar dat is niet goed , als je begrijpt wat ik bedoel.
Ervaringen , ideeen , allemaal welkom.
Re: 24&12 volt , 2 dynamo's iemand met deze ervaring?
Geplaatst: ma 13 sep 2010, 22:21
door 110
Ik heb die afkeer van 24 Volt nooit begrepen,
lieren zijn sterker, en voor de vrachtwagenrijder is ook alles in 24 Volt te krijgen.
Maar, volgens mij zijn de Engelse leger Land Rovers, of tenminste die die in Nato verband moeten en moesten opereren voorzien van een 12 en 24 Volt systeem. In ieder geval de radio wagens dan toch.
Die auto's hebben naast de standaard 12 Volt dynamo een 24 Volt dynamo met laad inrichting.
(in de onderdeel boeken staan hier de onderdelen wel voor van.
Waarschijnlijk levert zoeken op Engelse site's ook een schat aan informatie op.
Succes
Re: 24&12 volt , 2 dynamo's iemand met deze ervaring?
Geplaatst: ma 13 sep 2010, 22:25
door Bas Wit
Werkt prima en heeft inderdaad de voordelen die jij noemt. En je kan altijd alsnog voor nood een 24->12v omvormer erbij plaatsen....dus, gewoon doen.
Ik heb het op de ambu gebouwd. De orginele 24 volts dynamo heb ik trouwens vervangen voor vrachtauto ding, stuk minder lomp! En op de plek waar de orginele 12v dynamo op het blok hoort heb ik deze gemonteerd.
Groeten Bas
[landrover109.blogspot.com]
Re: 24&12 volt , 2 dynamo's iemand met deze ervaring?
Geplaatst: ma 13 sep 2010, 22:32
door Joost Nouwen
Ik heb zeker geen afkeer van 24v , het is beter , is toch mijn mening.
Vaak wel minder gangbaar.
Maar een krachtig dubbel systeem is ook wel fijn om te hebben
Re: 24&12 volt , 2 dynamo's iemand met deze ervaring?
Geplaatst: ma 13 sep 2010, 22:43
door Joost Nouwen
Hee Bas.
Ik heb de originele 24 v dynamo ook al vervangen door 1 van scania.
Veel kleiner , die regelkast kon er uit ed.
Heel die legerkabelschit naar achter er ook uit gewipt , was voor mij niet practisch.
Off this topic , deurdorpels zijn ook bijzonder overbodig.
Waar zit nu dan je 12 volt?
Ik heb namelijk ook al een vacuumpomp geinstalleerd.
Ik weet eerlijk gezegd niet waar de 12 volt zou moeten zitten (schandalig?).
Als je iets van een foto kunt laten zien?
Alvast bedankt .
Re: 24&12 volt , 2 dynamo's iemand met deze ervaring?
Geplaatst: ma 13 sep 2010, 23:27
door AadG
Ik heb ook een 24 volt auto en heb bij omvormer.nu een laadomvormer gekocht.
Werkt geweldig.
Tweede accu van 12 volt wordt prima geladen.
In drie stroomsterktes leverbaar.
Re: 24&12 volt , 2 dynamo's iemand met deze ervaring?
Geplaatst: di 14 sep 2010, 00:05
door Exfietser
De makkelijkste en goede betrouwbare oplossing is die van AadG. Twee draadjes en afhankelijk van de omvormer wel of geen scheidingsdiode en klaar. Deze oplossing heeft ook een heel groot voordeel. Je kunt een omvormer kiezen die bij de accu past. Nadeel is dat een omvormer voor grote stromen vrij duur is.
Een dynamo is een stuk lastiger om mechanisch op een goede betrouwbare manier in in te bouwen. En de in de dynamo ingebouwde lader is alleen geschikt voor de gewone lood startaccu. Andere accu's dan de gewone startaccu's hebben een kortere levensduur dan eigenlijk normaal zou zijn voor de betreffende accu omdat ze niet op de juiste manier opgeladen worden.
Voordeel van de dynamo is dat je makkelijker een hele grote stroom kunt maken.
De normale plaats voor de dynamo is waar bij de militaire wagen de spanrol zit en bij joost dus zijn vacuumpomp.
Arnold.
Re: 24&12 volt , 2 dynamo's iemand met deze ervaring?
Geplaatst: di 14 sep 2010, 00:31
door Marc-my-Words
Exfietser Schreef:
-------------------------------------------------------
> De makkelijkste en goede betrouwbare oplossing is
> die van AadG. Twee draadjes en afhankelijk van de
> omvormer wel of geen scheidingsdiode en klaar.
> Deze oplossing heeft ook een heel groot voordeel.
> Je kunt een omvormer kiezen die bij de accu past.
> Nadeel is dat een omvormer voor grote stromen vrij
> duur is.
>
> Een dynamo is een stuk lastiger om mechanisch op
> een goede betrouwbare manier in in te bouwen. En
> de in de dynamo ingebouwde lader is alleen
> geschikt voor de gewone lood startaccu. Andere
> accu's dan de gewone startaccu's hebben een
> kortere levensduur dan eigenlijk normaal zou zijn
> voor de betreffende accu omdat ze niet op de
> juiste manier opgeladen worden.
> Voordeel van de dynamo is dat je makkelijker een
> hele grote stroom kunt maken.
>
> De normale plaats voor de dynamo is waar bij de
> militaire wagen de spanrol zit en bij joost dus
> zijn vacuumpomp.
>
> Arnold.
Als je met een bescheiden omvormer van goede kwaliteit (eentje die dus ook accu's kan laden) een 12V accu van voldoende vermogen laadt dat heb je eventueel ook een groot 12V vermogen (alleen beperkt door de max accu-capaciteit). Dat gaat dus voor bijna ieder toepassing goed, alleen als je met een zware 12V lier aan de gang gaat (bijv als je je met je auto naar je schoonmoeder liert) dan heb je een probleem.
Vlgs mij is dit een aardig fail-safe oplossing. En, een lier kost meestal maar weinig meer in 24V uitvoering, het verschil verdien je heel snel terug met de goedkopere, dunnere bekabeling die je met 24 V nodig hebt.
Marc
Re: 24&12 volt , 2 dynamo's iemand met deze ervaring?
Geplaatst: di 14 sep 2010, 01:25
door Exfietser
Ik ben het met je eens hoor. Daarom zei ik ook dat de oplossing van AadG een hele goede en eenvoudige oplossing is. De dynamo oplossing heeft zoals ik al zij een aantal nadelen en maar èèn voordeel: Met een 100 ampere dynamo kun je zolang de motor loopt 100 ampère trekken. Weinig mensen hebben dat nodig. Voor een lier is het te weinig en andere toepassingen die dat nodig hebben zijn er bijna niet. Magnetrons e.d. zet je natuurlijk op 24 volt. Vraag me trouwens af of die er zijn voor 12 volt. Heb ze nog nooit ergens (geadverteerd) gezien. Maar ja dat betekend niet dat er niet zijn uiteraard.
Ik heb zelf een 400 Watt 12 volt kortegolfzender en wil voor eme en scatter naar nog meer vermogen (op een andere band welliswaar) maar dan wordt er in kW geteld. Dat wordt dan ook 24 volt omdat het met 12 volt echt niet meer te doen is. Nu dan moet je een hele grote accu hebben om langer dan een paar minuten te kunnen werken. Deze applicatie is er èèn waarvoor je een extra (grote) dynamo zou kunnen monteren. Dan kun je wagen als generator gebruiken.
Als lier neem je uiteraard ook een 24 volt lier. Motor kan kleiner zijn en even sterk. kabels dunner. enz. 24 volt is gewoon in alles beter. Ze hebben het niet voor niets in allerlei militaire en maritieme toepassingen in gebruik. In sommige toepassingen wordt zelfs 48 volt gebruikt hetgeen nog meer voordelen biedt.
Arnold.
Re: 24&12 volt , 2 dynamo's iemand met deze ervaring?
Geplaatst: di 14 sep 2010, 10:49
door westfries
je kan natuurlijk je vacuumpomp eruit halen en op die plek een dynamo met vacuumpomp zetten
Kosten op de autoslopery ong 20 euro en als het werkt kan je altijd nog aan nieuw denken
Re: 24&12 volt , 2 dynamo's iemand met deze ervaring?
Geplaatst: di 14 sep 2010, 13:32
door Puffino
Ikk an niet laten om te reageren, maar niet twee keer hetzelfde. Zie: [landrover.startpagina.nl]
Sander Lelieveld
Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V
Snorkel.Runde.NL