Pagina 1 van 1
ontsteking vervroeging en pingelen V8
Geplaatst: ma 13 sep 2010, 16:58
door Michiel 109 V8
Ola,
Zoals laatst gezegd zou ik wat gaan klooien met m'n ontsteking om de maximale voorontsteking te bepalen.
- Vantevoren de krukaspoelie markering gechecked met BDP van cilinder nr 1 (klopt).
- De ontstekingsmodule is de 35 DLM8 (toegepast vanaf 1984 en zonder puntjes).
- Gemeten met een professionele gunson stroboscoop (die metaal kleurige).
- Mengsel is aan de rijke kant (6% CO).
Ik wou eerst eens kijken wanneer mijn motor nu eigenlijk begint met pingelen. Ik heb de motor gewoon stationair laten lopen en telkens de voorontsteking meer vervroegd.
7º voorontsteking geeft een toerental van 930 t/min zonder pingelen natuurlijk
12º = 1160 t/min
20º = 1310 t/min
28º = 1480 t/min
36º = 1510 t/min
42º = 1490 t/min
48º = 1460 t/min en pingelen
Vanaf 45º vaste voorontsteking gaat het motortoerental omlaag en begint de motor te pingelen. Bij 45º lichtjes, bij 50º duidelijk met schokken en motor trillingen tijdens het stationair lopen.
Nu wou ik de totale vervroeging bepalen (vast+centrifugaal+vacuum) bij een gemiddeld toerental van rond de 2500 toeren.
7º vaste voorontsteking geeft bij 2500 t/min al een totale vervroeging van 39º
- waarvan 18º mechanisch
- en 14º vacuum
15º vaste voorontsteking geeft bij 2500 t/min een totale vervroeging van 45º zonder pingelen
30º vaste voorontsteking geeft bij 2200 t/min een totale vervroeging van 54º zonder pingelen lijkt het
Iemand een idee of je dat pingelen bij 2200 t/min nog wel hoort/ merkt? Ik sta gewoon onder de motorkap.
En als de motor stationair begint met pingelen bij 45º, waarom zou die dat dan later doen bij hogere toerentallen? Omdat het mengsel niet meer de tijd heeft om te pingelen?
Het boek (How to power tune your V8) geeft geen maximale vervroeging die een 3.5L kan hebben (En stelt dat die waardes zelden worden gegeven door de autofabrikanten). Zij stellen 12 -14º vaste vervroeging, dat komt ongeveer neer op 36º mechanische vervroeging. Plus 1 tot 15º vacuum vervroeging komt neer op een totale vervroeging tussen de 35º en 50º.
Dan lijkt mij het dus aannemelijk dat mijn motor nog niet pingelt bij 54º. Ik moet alleen nog wel checken of de totale vervroeging niet nog verder oploopt bij 2500/2700 t/min ipv de gemeten 2200 t/min.
Greetz,
Michiel
Re: ontsteking vervroeging en pingelen V8
Geplaatst: ma 13 sep 2010, 18:24
door Wim Janssen
Michiel,
Ik zou dat stukje wat Bas aangaf [landrover.startpagina.nl] nog eens even goed doorlezen.
groeten
Wim Janssen
Re: ontsteking vervroeging en pingelen V8
Geplaatst: ma 13 sep 2010, 18:56
door Bart van Dessel
Volgens mij is je mechanische vervroeger in de verdeler niet in orde, de vacuüm vervroeger (met slangetje van je inlaat) kan 'm volgens mijn niet zo veel vervroegen. Correct me if I'm wrong......
Gr, Bart
Re: ontsteking vervroeging en pingelen V8
Geplaatst: ma 13 sep 2010, 19:18
door Michiel 109 V8
Wim Janssen Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik zou dat stukje wat Bas aangaf
> [landrover.startpagina.nl]
> handig-stukje-over-het-afstellen-van-benzine-motor
> en#msg-12748126 nog eens even goed doorlezen.
Hoi Wim,
Wat is daar dan anders aan dan wat ik tot nu toe gedaan, getest of gemeten heb?
@Bart, meten is weten. 14º verschil met en zonder vacuumvervroeger. (Het is gewoon nog een gezonde V8 die een hoop onderdruk heeft bij kwart gas! ).
Greetz,
Michiel
Re: ontsteking vervroeging en pingelen V8
Geplaatst: ma 13 sep 2010, 19:58
door Bart van Dessel
Meten is weten inderdaad, ik doe niks anders.... als ik je vervroeging in graden zo zie dan verdenk ik toch je mechanische vervroeger, die zit onder in je verdeler en zit met 2 veertjes vast. Die willen wel eens losschieten als er met brute kracht aan de (vastzittende) rotor getrokken wordt.
Gr, Bart
Re: ontsteking vervroeging en pingelen V8
Geplaatst: ma 13 sep 2010, 20:00
door Roelie
Wat zou er dan mis zijn aan de mechanische vervroeging. Als hij te zwaar loopt
zou hij niet steeds meer gaan vervroegen bij hoger toerental maar minder of
helemaal niet vervroegen, net als vacuumvervroeging het werkt of het werkt niet
maar gaat niet te veel vervroegen.
Roelie
395.jpg --> mod_embed_images_loadimage('f3c376a6f1ea6a6527b2a69c42db79ae', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fleutjerovertje.nl%2F395.jpg', 'http://leutjerovertje.nl/395.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fleutjerovertje.nl%2F395.jpg', '', 12794581, 600, 600, 'Loading image ...', false);
klik hier voor foto's restauratie Leutje Rovertje
Laatste update 22 juli 2012
Re: ontsteking vervroeging en pingelen V8
Geplaatst: ma 13 sep 2010, 20:05
door Bart van Dessel
Heb jij ze wel eens helemaal uit elkaar gehaald? Dan zul je zien dat het mogelijk is. Of de V8 gezond is of niet maakt in dit geval niet uit.
Gr, Bart
Re: ontsteking vervroeging en pingelen V8
Geplaatst: ma 13 sep 2010, 20:28
door Wim Janssen
Michiel,
Ik doelde op maximum vervroeging die genoemd wordt en de zg. "stille pingel"
Ik heb trouwens n.a.v. jouw vorige posting mijn ontstekingsdiagram van mijn Megajoltontsteking nog eens kritisch onder de loep gelegd. Ik heb destijds een "map" van internet geplukt en daar liep de auto best netjes op. Daarna eigenlijk niets meer veranderd totdat jij met die posting kwam.
Dus heb ik al rijdende her en der wat aangepast. Dit gaf een heel behoorlijke verbetering in het halfgasgebied en daarmee ook een een veel zuiniger lopende motor. Voorheen liep hij op lange stukken bij kruissnelheid 100 altijd ca. 1 : 4,5. Afgelopen donderdag een ritje van 500 km gemaakt en een verbruik van 1 : 5 en ik heb de indruk dat er nog meer inzit.
Het voordeel met Megajolt is natuurlijk dat je vrij bent om bij elk toerental en vacuum je ontstekingsvervroeging te bepalen. Je hangt niet vast aan vaste vooringestelde patronen.
Mijn map ziet erop dit moment als volgt uit.
Op de X-as staat het toerental en op de Y-as de belasting waarbij 10 gas dicht is en 100 gas volledig open.
500 800 1000 1500 2000 2500 3000 3500 4000 4500
10 16 14 25 31 36 37 37 36 34 32
20 16 14 25 31 36 37 37 36 34 32
30 16 14 25 31 36 37 37 36 34 32
40 16 14 24 30 35 36 36 35 34 32
50 16 14 24 30 34 35 36 35 33 31
60 16 14 23 29 32 34 36 34 33 31
70 16 14 22 28 30 32 34 33 33 31
80 16 14 20 26 27 30 31 32 31 31
90 16 14 19 24 25 29 31 31 31 31
100 16 14 16 21 23 29 30 31 31 31
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[wim-janssen.fotopic.net]
Re: ontsteking vervroeging en pingelen V8
Geplaatst: ma 13 sep 2010, 20:52
door Wim Janssen
Hé, de grafiek is een beetje gekrompen.
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[wim-janssen.fotopic.net]
Re: ontsteking vervroeging en pingelen V8
Geplaatst: ma 13 sep 2010, 21:15
door Dennis101
De waarden die je hebt gevonden zien er goed uit.
14 graden vacuümvervroeging bij 2500 rpm is iets onder het maximum van de vacuümvervroeging en dat is logisch, want de gasklep staat iets open.
De 18 graden centrifugaalvervroeging is mooi volgens de tabel, dus ook dat ziet er goed uit.
De pingelgrens is o.a. afhankelijk van de compressie, de gebruikte brandstof, toerental en het aangeboden mengsel.
Wat mij opvalt is dat je de carburateurs vrij rijk hebt afgesteld, hierdoor verlies je vermogen en stijgt het brandstofverbruik.
Ook is het stationaire toerental nogal hoog afgesteld, maar mogelijk kun je niet lager vanwege de rijke afstelling.
Als je de carburateurs op ongeveer 3,5% afstelt zal je waarschijnlijk zien dat de motor gemakkelijker een lager stationair toerental zal draaien.
Bij een te rijke afstelling krijg je al snel dat de motor stationair na enkele minuten al dusdanig vervuilt dat een laag stationair toerental niet te handhaven is, waardoor je genoodzaakt bent om hem hoger af te stellen als normaal.
Als je het mengsel en stationair toerental op orde hebt zal je als het goed is zien dat de motor net iets later begint te pingelen als nu.
Let wel, dit is alleen van toepassing op constant vacuüm carburateurs want hier is de stationaire mengsel afstelling wel van invloed op het mengsel bij hogere toerentallen en belastingen.
Als het motortoerental toeneemt zie je dat er minder tijd nodig is om een bepaalde hoekverdraaiing te realiseren (logisch, want een omwenteling kost minder tijd).
De tijd die de verbranding duurt (bij hetzelfde mengsel) is nagenoeg hetzelfde vanaf het moment van ontsteken, maar omdat de ontsteking in (meestal krukas) graden wordt afgesteld zal de ontsteking (in graden) eerder plaats moeten vinden. In tijd maakt het echter niets uit.
De vacuümvervroeging vervroegt de ontsteking (weer in graden) als de belasting van de motor lager is (geringe gasklep opening), omdat een armer mengsel wat langzamer ontbrand als een wat rijker mengsel.
Kortom, bij hogere toerentallen meer (graden) vervroeging als bij lagere toerentallen en bij een lage belasting (hoog vacuüm door geringe gasklep opening) meer vervroeging als bij hogere belasting.
Enige uitzondering hierop is de vervroeging bij stationair toerental, want een vroegere ontsteking geeft hier meer HC uitstoot. Om deze reden zie je dat vanaf de jaren 80 steeds vaker het vacuüm voor de vervroeging net boven de gasklep wordt afgetapt, waardoor er geen vacuümvervroeging meer is bij stationair toerental.
Nadeel hiervan is dat de motor warmer loopt bij stationair toerental en minder mooi draait.
Als de HC uitstoot geen (wettelijke) problemen geeft is is het beter om het vacuüm van het spruitstuk te gebruiken. Het is echter wel mogelijk dat de huidige verdeler hier ook op aangepast moet worden (andere curve).
Dennis B
Re: ontsteking vervroeging en pingelen V8
Geplaatst: ma 13 sep 2010, 21:30
door RoLandrover
De vacuum-'vervroeger' vervroegd ook niet maar verlaat de ontsteking.
bij hoog vacuum (dus gas klep bijna dicht) heb je vervroeging
bij weinig vacuum (dus gasklep ruim open) verlaat de ontsteking.
met de gasklep dicht (stationair) heb je ook geen vacuum dus een latere onteking dan mét vacuum. Dit om makkelijker te kunnen starten.
Sowieso kan je pingelen niet afstellen bij een onbelaste motor, de gasvulling is zo bepalend of een motor wel of niet pingelt dat je wel moet rijden,..liefst een bergje op voor een goed en betrouwbaar resultaat. Zo kan het bv zijn dat je zonder bergen of aanhanger achter de auto hele andere maximale vervroegingen kan draaien als met. LR heeft destijds voor alle voorkomende omstandigheden een zgam compromis gekozen.
Uiteraard is, maar dat weet je vast, de brandstof klop-bestendigheid een factor.
Voor de megajolt is btw een vacuum nodig die ook aanwezig is bij stationair, dus een vacuum achter de gasklep weghalen.
grtn
RoLandRover
Re: ontsteking vervroeging en pingelen V8
Geplaatst: ma 13 sep 2010, 23:22
door Bart van Dessel
Mooie waardes? 12º = 1160 t/min en 48º = 1460 t/min en pingelen lijkt me niet zoals het moet zijn. De vraag ging ook over het pingelprobleem.
Gr, Bart
Re: ontsteking vervroeging en pingelen V8
Geplaatst: ma 13 sep 2010, 23:32
door Michiel 109 V8
Bedankt mannen,
Voor de uitgebreide reacties.
Goed van jouw V8 Wim, leuk om te horen dat andere mensen ook gaan nadenken aan de hand van je eigen gepuzzel. Heb jij trouwens twee Zenith's of SU's onder de motorkap? Je curves zien er mooi uit. Helaas zit ik vast aan de curve die ik heb. Maar die zien er prima uit voor een doorsnee rijder dus dat komt wel goed.
Dat van het niet langzamer willen lopen klopt Dennis. Ik heb vanmiddag geprobeerd het stationair toerental te laten zakken maar onder de 800 t/min begint die te 'stallen' en slaat die af. Ik wou ook het CO wat omlaag stellen maar toen sloeg die ook gelijk weer af. Morgen eerst vanaf nul beginnen; dwz zuigers uit de Zenith's en de gasnaalden gelijk met de bodem zetten en dan het mengsel regelen met een 0.8mm voelermaat onder de zuiger.
En dan maar eens de heuvel aan het einde van de straat omhoog karren en kijken of die pingelt of niet onder belasting. Volgens dat stukje van jou Wim, zou je moeten proefrijden zonder vacuum vervroeging. Maar dan loop je toch juist alsnog de kans om met een pingelende motor te rijden met vacuum aangesloten?
Morgen meer als de nieuwe kleine het toelaat. Uitgerekende datum was afgelopen weekend dus het zijn spannende dagen!
Greetz,
Michiel
Edit: Oh ja Bart, ik heb mijn oude puntjes verdeler eens uit elkaar gehaald en wat ik me meen te herinneren is dat die maar een maximaal aantal graden vervroegd. Als de gewichtjes helemaal naar buiten geslingerd worden heeft de verdeler zijn maximale vervroeging bereikt en kan die dus nooit meer vervroegen. En die 18º van mij lijken me prima in orde.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13/09/2010 21:36 door Michiel 109 V8.
Re: ontsteking vervroeging en pingelen V8
Geplaatst: ma 13 sep 2010, 23:58
door Wim Janssen
Michiel,
Ik heb 2 SU's erop zitten. Vind ik toch een gemakkelijkere carburateur qua afstellen. Alhoewel ik zelden op benzine rij.
Dat proefrijden zonder vacuumvervroeging, wat er beschreven staat is puur op volgas gericht en bij volgas heb je geen vacuum en dus ook geen extra vervroeging.
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[wim-janssen.fotopic.net]
Re: ontsteking vervroeging en pingelen V8
Geplaatst: di 14 sep 2010, 00:09
door BEN110
is het met Megajoltontsteking niet mogelijk en klopsensor te gebruiken en zo de maximale vervroeging te krijgen dit is wel mogelijk met kdfi
Re: ontsteking vervroeging en pingelen V8
Geplaatst: di 14 sep 2010, 01:25
door Dennis101
Ook daar is toch niets vreemds aan?
Als de ontsteking van een late statische afstelling steeds vroeger gesteld wordt is het volkomen normaal dat het toerental eerst hoger wordt en na de (voor stationair) optimale afstelling weer afneemt totdat de motor begint te pingelen.
Dennis B
Re: ontsteking vervroeging en pingelen V8
Geplaatst: di 14 sep 2010, 01:43
door RoLandrover
ja dat kan
de megajolt is via een 0 tot 5V input closed-loop te corrigeren
je hebt dat een knock-sensor nodig welke dus ook een 0 tot 5V uitgangs signaal kan geven.
[cgi.ebay.com]
Ik heb destijds met deze man geschreven maar toen had hij deze optie nog niet,. ik ben dan ook verrast dat het nu wel erop zit,..
Hij zou mij helaas een mailtje sturen als het zover was,..
bijzonder leuk experiment,... MAAR een klop-sensor is eigenlijk zeer specifiek ontworpen voor een bepaald blok, ook de plaats op het blok is erg van belang,...je moet je voorstellen dat het geluid van vroegijdig detoneren in een keverblok heel anders klinkt dan een rover v8 en weer anders dan bv een toyota 1.6,...
dus hoe succesvol het uiteindelijk en nauwkeurig is is even afwachten
grtn
RoLandRover
Re: ontsteking vervroeging en pingelen V8
Geplaatst: di 14 sep 2010, 09:50
door Michiel 109 V8
Wim,
Hoe werkt jouw gasinstallatie eigenljk? Zit de verdamper op je SU's aangesloten?
Er is mij eens verteld dat als je lekker op gas wilt lopen je er een EFI (Electronic Fuel Injection) spruitstuk op moet zetten. Ik had toen geen zin in alle aanpassingen en de hele rommel zonder gasinstallatie moest al gauw 300 euro kosten dat ik er maar van af zag.
Maar als je de handel op carburateurs ook lekker op gas kan krijgen wordt het weer interessanter.
Greetz,
Michiel
Re: ontsteking vervroeging en pingelen V8
Geplaatst: di 14 sep 2010, 10:14
door Wim Janssen
Michiel,
Vanaf de verdamper simpel met twee mengstukken op de carburateurs. "Specialisten" zullen zeggen dat dit vermogensverlies geeft. Mijn ervaring is dat ik nauwelijks verschil merk met benzine. En morgenavond hangt er weer gewoon een trailer achter met een Land Rover op. Voor foto's zie mijn fotosite onder "De nieuwe One-Ten"
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[wim-janssen.fotopic.net]
Re: ontsteking vervroeging en pingelen V8
Geplaatst: di 14 sep 2010, 11:36
door Michiel 109 V8
Hey mooie foto's man!
Je hebt ook wel pech gehad met je V8 met die zuigerveer, maar goed, je hebt er nu een super blok aan over gehouden!
En die Ford Scorpio's electrische fans is ook een goed idee. Loop al een tijdje na te denken hoe de visco te vervangen en dit ziet er top uit.
Wat betreft de gasinstallatie, wat voor één is het? Werkt het naar behoren? En mag ik vragen wat de installatie kostte? (ex inbouwen).
Greetz,
Michiel
Re: ontsteking vervroeging en pingelen V8
Geplaatst: di 14 sep 2010, 13:15
door G-men (gargamel)
Hoi Michel, lekker aan het testen zie ik. Ik volg het met belangstelling. Heb mijn blok nu op 7 graden vooronsteking staan op benzine. Voor de rest standaard mechanische en vacuum vervroeger. In theorie is dat wat teveel voor de 4.6; maar heb nog geen pingelen waargenomen op gas of benzine. Ook niet bij zware (nou ja zware) belasting.
Als ik op gas rij, en boven de 1200 toeren kom, wordt hij electronisch nog 6 graden extra vervroegd. Moet zeggen dat dat eigenlijk prima bevalt en ook mooie CO en NOX waarden oplevert.
Voor Benzine komen er dit weekend nog een paar andere sproeiers in de weber, omdat hij met de 4.6 boven de 3000 toeren te arm gaat lopen. (0.1 CO is wel een beetje teveel van het goede.)
Wat die ventilator betreft... Paddock heeft een kenlowe fan (iets van 14HBP of zoiets) voor 109 pond. Dit is een tweetoerigen 14"fan met een electronische tweetrapsthermostaat. Regelt erg mooi. Ik heb nu 87 graden ingesteld (87 in, 92 volle snelheid en 82 graden weer uit.
Deze schakeld de ventilaotr in twee trappen in; en de sensor schuif je in de lamellen van de radiateur.
Je kunt dan de originele plastic kap weer gebruiken.
Best leuke set en geen extra slangen, schakelaars e.d. nodig in je koelsysteem. Al met al vind ik het een leuek set voor een redelijk prijs. En je hebt nieuw spul.
Gerrit
Michiel 109 V8 Schreef:
-------------------------------------------------------
> Hey mooie foto's man!
>
> Je hebt ook wel pech gehad met je V8 met die
> zuigerveer, maar goed, je hebt er nu een super
> blok aan over gehouden!
>
> En die Ford Scorpio's electrische fans is ook een
> goed idee. Loop al een tijdje na te denken hoe de
> visco te vervangen en dit ziet er top uit.
>
> Wat betreft de gasinstallatie, wat voor één is
> het? Werkt het naar behoren? En mag ik vragen wat
> de installatie kostte? (ex inbouwen).
>
> Greetz,
>
> Michiel
Re: ontsteking vervroeging en pingelen V8
Geplaatst: di 14 sep 2010, 14:13
door Wim Janssen
Michiel,
De gasinstallatie kostte mij ca. 900,-Euro inclusief afstellen en keuren. Montage heb ik zelf gedaan. Het is een OMVL verdamper en de rest is universeel. Zoals ik hierboven al zei, merk ik nauwelijks verschil tussen gas en benzine. Maar dat zal ook wel deels komen door verschillende ontstekingscurves voor gas en benzine die in Megajolt automatisch omschakelen met de brandstofkeuze.
Ik denk trouwens dat op het moment een gasinstallatie nog goedkoper te krijgen is omdat die markt een beetje op zijn gat ligt door de zuinige auto's die met slooppremie gekocht zijn.
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[wim-janssen.fotopic.net]
afstellen strohmbergs
Geplaatst: di 14 sep 2010, 17:44
door Michiel 109 V8
Oei, dat is toch nog een hele investering. Eens kijken of er iets tweede hands te vinden is.
Wat betreft het afstellen van het CO ben ik nog niet veel verder. Dwz, ik kom er niet echt uit. Eerst heb ik de twee temperature compensators uit de carburateurs gehaald en synchroon gesteld (de ene stond open en de ander natuurlijk niet). Volgens het boek moet je een 0.8 voelermaat onder de zuiger plaatsen en als het toerental dan toeneemt staat het CO te hoog. Als ik nou mijn naalden zo stel dat die op z'n armst staat dan nog loopt het toerental op als ik de voelermaat plaats. Maar stationair loopt die voor geen meter, te langzaam, en hoger stationair laten lopen wil niet dmv de afstelschroeven te verdraaien. Kortom, mijn conclusie is dat het mengsel nog steeds te arm is. Hoe zit dat dan met wat het boek zegt? (De beide carbs zijn schoon, nieuwe naalden en nergens valse lucht).
Ik heb hier helaas geen CO meter anders was het wel gelukt.
Greetz,
Michiel
Edit: Ok, heb een site gevonden waarin ze juist zeggen dat je de zuiger (air valve) gewoon iets moet lichten en dan luisteren of het toerental zakt of juist stijgt. De motor net een stuk rijker afgesteld en hij loopt een heel stuk beter. Krijg 'm stationair nu zelfs op 550 t/min!! Dat is gaaf, een fluisterstille V8
Maar goed, als ik de rechterzuiger licht gaat het toerental nog steeds omlaag. Links maakt niet uit. Nou zat ik te denken dat dat moet komen omdat ik de carburateurs nog niet gebalanceerd heb. Nu zou in theorie de rechter carb harder draaien (gasklep meer open) en bij het lichten van de zuiger gaat dan het toerental omlaag omdat die teveel lucht krijgt, denk ik.... Dus eerst de naalden opnieuw gelijk stellen, dan de carbs balanceren en dan pas het mengsel afstellen is de juiste volgorde denk ik?
Het is weer een heel gedoe zo maar erg leerzaam.
Greetz,
Michiel
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14/09/2010 18:18 door Michiel 109 V8.
Re: afstellen strohmbergs
Geplaatst: wo 15 sep 2010, 06:23
door Dennis101
Inderdaad Michiel zorg er eerst voor dat de naalden gelijk aan elkaar staan, want dan heb je in elk geval een beginpunt.
Daarna stel je de gaskleppen synchroon.
Hierna kun je het mengsel optimaal afstellen.
Maar het eerste wat moet gebeuren is de ontsteking goed zetten en begin eerst maar met de normale fabrieksinstellingen.
Door het in orde maken van de temperatuur compensatie is blijkbaar het mengsel een heel stuk armer geworden als daarvoor.
Gelukkig maar, want de Strombergs met de verende naalden hebben maar een beperkt bereik.
De oudere types met vaste naald en instelbare sproeier kun je van helemaal dicht tot vol open draaien.
Dennis B
Re: afstellen strohmbergs
Geplaatst: wo 15 sep 2010, 09:56
door Michiel 109 V8
Merci Dennis,
Jij was trouwens vroeg op! Of laat naar bed...
Ontsteking staat idd weer terug op fabrieksaf. Leek me niet verstandig om het afstellen te beginnen met allerlei variabelen. Gasnaalden gaan weer gelijk met de onderkant van de zuigers en dan goed luisteren met een slangetje in de carbs. Vond op youtube een goed filmpje waarin je het verschil goed kan horen. link filmpje
Gerrit,
Goeie tip, is het overwegen ook waard. 109 pond vind ik eigenlijk wat aan de dure kant maar je hebt gelijk dat je in één keer klaar bent, dat is natuurlijk ook wat waard. (Heel veel waard bij een landrover waarbij dat verhaal, bij mij tenminste, negen van de tien keer niet op gaat).
Succes met je sproeiers dit weekend, met een hoger CO gehalte moet die van 't weekend een stuk sneller zijn in het hogere bereik.
Ik houd jullie op de hoogte!
Greetz,
Michiel
Re: ontsteking vervroeging en pingelen V8
Geplaatst: wo 15 sep 2010, 20:52
door Michiel 109 V8
Boyzzzs,
Hij doet 't weer! En hoe!
Dat balanceren op het oor is trouwens gemakkelijker gezegd dan gedaan. Ik heb verschillende diameters slang/ pijp geprobeerd maar ik kreeg nergens zo'n mooie toon als op het filmpje. Op het laatst maar een 'stethoscoop' van twee stukken tuinslang bij m'n oren gehouden, dat werkte nog het best.
Het toerental zakt als ik de zuiger iets licht dus het mengsel is nu zoals het moet zijn.
Hij loopt heerlijk langzaam stationair en gaat steeds langzamer lopen, dat zal wel te maken hebben dat de motor vanbinnen steeds schoner wordt?
Eén raar fenomeen, in zijn drie half gas (ongeveer 70 km/u) en dan plankgas is het net alsof de koppeling gaat slippen. Het toerental loopt ineens omhoog waarna het weer zakt en de auto versneld. Kan een V8 zo sterk zijn dat die 'm door de koppeling heen trekt? De koppeling en drukgroep zijn 'gloednieuw'.
Om te testen heb ik de auto aan de kant gezet en in zijn vier op willen trekken, dan slaat die af. Koppeling moet dus goed zijn.
Morgen nog eens verder testen om te achterhalen wat dit nu weer is.
Greetz,
Michiel
Re: afstellen strohmbergs
Geplaatst: do 16 sep 2010, 00:36
door G-men (Gargamel)
NIet alleen bij jou ben ik bang, om de een of andere reden zit er vaak wel iets tegen... aan de andere kant, ze hebben er de leeftijd voor.
Ik vond de kenlowe kit in elk geval zeer het geld waard. Ziet er origineel uit met de plastic kap en geen geknoei met sensoren/schakelaars die in het koelcircuit zelf aangebracht moeten worden.
Overigens super dat ie nu zo mooi loopt. Als je toerental echter toeneemt en je snelheid niet, dan denk ik toch dat je een slippende koppeling hebt. Iets anders kan ik me niet voorstellen. Tenzij je natuurlijk wielspin had. Dat zou ook nog kunnen.... V8-powerrrrrrrrrrrrr
Re: ontsteking vervroeging en pingelen V8
Geplaatst: do 16 sep 2010, 01:02
door Dennis101
Bekijk eerst of je de vrije slag van de koppeling wel hebt afgesteld, want zonder vrije slag is het mogelijk dat de koppeling na enige tijd niet helemaal aangrijpt.
Dennis B
Re: ontsteking vervroeging en pingelen V8
Geplaatst: do 16 sep 2010, 01:24
door Michiel 109 V8
Ha! Wielspin met een dertig jaar oude bak van 1800 kg, dat is een goeie!!! (En het was vandaag 28 graden dus geen nat wegdek. Sorry, mea culpa, kon het even niet laten ).
De vrije slag is eerder veel te veel. Het pedaal heeft zeker een cm of 3 loze slag. Het viel me van de week op, staat dus op het lijstje om aan te pakken. Ik had er eigenlijk nooit bij stilgestaan dat je deze vrije slag ook kan instellen bij een hydraulisch bediende koppeling. Ik zal het wphb er even op naslaan. De veer boven het pedaal heeft in ieder geval niet meer de kracht om 'm terug omhoog te trekken dus dat is of dat je de zuiger verder terugtrekt uit de koppelingscilinder of het pedaalscharnier is een beetje gaan vastzitten door het weinige rijden, shame on me!
Ik hoop maar dat de achterste krukaskeerring het niet begeven heeft, zou toch zonde zijn van m'n borg&beck koppeling......
Tja, Series, soms zit het mee en soms .... ...... . .. . Ik had ook niet de illusie dat ik de enige ben met problemen hoor Gerrit! Maar het blijven supermooie auto's Met vooruitstrevende Engelse hoogstaaltjes qua techniek, ahum....
Greetz,
Michiel
Re: ontsteking vervroeging en pingelen V8
Geplaatst: do 16 sep 2010, 01:49
door Eric&Betty Boop
Voordat je de vrije slag van de koppelling insteld moet je eerst de hoogte van het pedaal instellen ten opzichte van het schutbord.Gegevens staan ook in het WPH.
3cm vrije slag is toch wel erg veel.
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('8f6f8d1a2b1b0c2cc0d244d7b9bde569', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 12809047, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('7e7bc4cb202474201955a07fc820c942', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 12809047, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: ontsteking vervroeging en pingelen V8
Geplaatst: do 16 sep 2010, 02:18
door Dennis101
Als het scharnier wat vast zit kun je deze smeren via het draadgaatje aan de zijkant van de pedaalas.
Als je daar het 1/4" unf boutje uitdraait kun je er wat druppels olie in laten lopen.
Pas als het pedaal weer gangbaar is gemaakt kun je de vrije slag en de pedaalhoogte instellen.
Het probleem kan ook veroorzaakt zijn door het pedaal die niet helemaal terugkomt, waardoor het kopklepje in de hoofdcilinder niet opent.
Het effect is gelijk aan het ontbreken van een vrije slag.
Dennis B
Re: ontsteking vervroeging en pingelen V8
Geplaatst: do 16 sep 2010, 10:01
door Michiel 109 V8
Leg eens uit, waar dient dat kopklepje voor? Ik dacht dat de koppelingscilinder hetzelfde werkt als de hoofdremcilinder.
Thx,
Michiel
Re: ontsteking vervroeging en pingelen V8
Geplaatst: do 16 sep 2010, 23:15
door Michiel 109 V8
Ola,
Het werkt weer zoals het zou moeten! Een grondige smeerbeurt heeft het pedaal weer gangbaar gemaakt.En het komt nu weer netjes helemaal omhoog terug. Daar waren wel heel wat druppels olie voor nodig en een hoop gepruts met de oliespuit maar ah la, het resultaat is er. En jullie hadden gelijk, de koppeling bleef toch een beetje hangen want ik heb geen last meer van wielspin!
Gelijk het rem- en gaspedaal ook een beurtje gegeven dus we kunnen er weer tegenaan.
Nu nog een keer de cups van de werkcilinder vervangen voordat ze gaan lekken (Britpart namelijk) voor de originele.
Greetz,
Michiel
Re: ontsteking vervroeging en pingelen V8
Geplaatst: vr 17 sep 2010, 10:11
door Dutch-Courage
Hoi Wim,
waar heb jij de installatie gekocht en laten keuren? Ik ga volgende week mijn nieuwe 90 V8 county '85 ophalen in de UK en wil er zsm LPG in leggen
Groet Emiel
www.dutch-courage.eu
Re: afstellen strohmbergs
Geplaatst: vr 17 sep 2010, 11:12
door Paul Rasch
Beste Michiel,
Je schrijft dat je de temperatuur compensatie hebt afgesteld. Bedoel je de units die aan de zijkant zijn gemonteerd?
Hoe heb je dat gedaan? Wat is daar aan te verstellen?
Hoe meet je , ontdek je of ze het goed doen?
Het werkplaats handboek spreekt over vervangen.
Voor mij zij deze dingen altijd een 'mysterie' gebleven.
Groeten Paul Rasch
Re: afstellen strohmbergs
Geplaatst: vr 17 sep 2010, 11:44
door Michiel 109 V8
Paul Rasch Schreef:
-------------------------------------------------------
> Hoe heb je dat gedaan? Wat is daar aan te
> verstellen?
Je maakt ze eerst schoon en dan gooi je ze in een pannetje met water. Bij 51º moeten ze nog net gesloten zijn en bij 60º volledig open. Ik kon nergens vinden wat helemaal open is en besloot ze zo te regelen dat ze bij 51º gesloten zijn. Het belangrijkste is dat ze beiden op hetzelfde moment open danwel gesloten zijn.
Hier een link naar een uitgebreid artikel:
linkerdelink naar artikel
Succes,
Michiel
Re: ontsteking vervroeging en pingelen V8
Geplaatst: vr 17 sep 2010, 14:00
door Wim Janssen
Hoi Emiel,
Ik heb de installatie gekocht bij een lokale gasboer (Geulle Limburg) met de afspraak dat als ik alles netjes zou inbouwen, hij hem voor mij zou keuren. Normaal moet je bij zelfinbouw naar de RDW voor keuring.
groeten
Wim Janssen