Pagina 1 van 1

temperatuur koelwater

Geplaatst: ma 13 sep 2010, 02:44
door wouter
Hallo,

ik heb een vraag over de koeling van een s3 109 6 cil.
Na een halfuur over de snelweg helemal vol geladen geeft de temperatuurmeter aan dat het koelwater op temperatuur is.
maar als ik onder de pak kijk staat er een soort schuim op de radiateur ( lekt via de dop) als ik deze open maak blijkt de temperatuur van het koelwater net lauw.

Is het normaal dat de temperatuur van het water zolaag is en het blok verder toch niet over verhit raakt?

groeten,
wouter

Re: temperatuur koelwater

Geplaatst: ma 13 sep 2010, 17:10
door Michiel 109 V8
Mmmm,

daar klopt iets niet. Bij een motor die op bedrijfstemperatuur is verbrand je je handen gelijk aan het koelwater wat ergens tussen de 80 en 100 graden moet zijn (afhankelijk van de opgebouwde druk).

Tijd om de thermostaat en radiateurdop te vervangen.

Je hoeft je geen zorgen te maken voor oververhitting. Eerder problemen met onderkoeling = olie met een temp <80ยบ is meer slijtage.

Die temperatuur meters op het dashboard zijn bekende probleem gevers maar dat is van latere zorg. Eerst je koelwater temperatuur omhoog brengen.


Re: temperatuur koelwater

Geplaatst: do 16 sep 2010, 00:06
door wouter
Michiel,

dan voor de informatie. ik zal is even doen wat jij schrijft.
de slang naar de kachel wordt wel warm en ik kan ook gewoon op gas rijden dus met de verdamper gaat het ook goed.

Ik neem aan dat de meters niet al te best/betrouwbaar zijn....?

ik laat je weten wat het resultaat is.

W.

Re: temperatuur koelwater

Geplaatst: do 16 sep 2010, 00:33
door Eric&Betty Boop
Ik zou inderdaad beginnen met een nieuwe thermostaat.

Dat je ook op gas kan rijden in dit jaargetijde zegt niets.
Betty(2,5 benzine op gas) start ik altijd op gas en dat gaat goed en dan is het koelwater en dus ook de verdamper nog steenkoud.

Ik rijdt als daily hack een Volvo 340 en die heeft al dik 2 jaar een kapotte(of niet aanwezige) themostaat en daar komt ook gewoon warme(lauwe) lucht uit de kachel maar de meter komt niet uit de hoek.
Dat de slang naar de kachel warm wordt zegt dus ook niet zo veel.
Als alles op de temp komt die het zou moeten zijn kan je het niet meer beethouden,50 graden kan je al niet meer vasthouden en als de thermostaat werkt wordt die slang al veel heter.

Groet.
Eric.

Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('0b30a9878dd2eabeac46222c86c81558', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 12808476, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('036ddc678c7e100eac4146603269ee7a', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 12808476, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: temperatuur koelwater

Geplaatst: do 16 sep 2010, 10:20
door Michiel 109 V8
De meters zijn vaak een onderdeel van irritatie (let wel, het hoeft niet altijd aan de meter te liggen!). Ze krijgen stroom van de spanningsregelaar die er precies 10 Volt uit moet gooien anders krijg je te lage of juist te hoge waardes. De sensor in je blok moet het nog doen. En de meter zelf moet nog werken, een spoeltje met een bi-metaaltje. Kortom genoeg plekken waar het fout kan gaan.

Hier vind je een stel leuke artikelen over de meters:

link artikel

Greetz,

Michiel


Re: temperatuur koelwater

Geplaatst: do 16 sep 2010, 23:13
door Joost88
ik heb een mechanische meter, heb ik die problemen niet

of hij juist aan geeft weet ik natuurlijk ook niet.