Pagina 1 van 1

Oorzaak kapotte vestuiver of.....

Geplaatst: za 11 sep 2010, 16:36
door joke.eli@kpnmail.nl
Hallo heren techneuten,
Tijdens een kort ritje gisteren wilde bij het stoppen voor een kruising de motor afslaan, door gas te blijven geven kon ik hem aan de praat houden.
Vanaf dat moment wil hij bij het optrekken de eerste paar meter niet graag voorruit, maar na die paar meter pakt hij op en trekt normaal door. Dat gaat, vooral in de eerste versnelling met veel zwarte rook gepaard, dat wordt later als hij op toeren komt minder. Stationair (met een beetje handgas anders slaat hij af) klinkt het alsof er maar drie cilinders meedoen (als een tractor) en dat (slaande) geluid komt uit het (oliebad) luchtfilter.Stiekem hoop ik dat het een kapotte verstuiver is, maar dat geluid uit het luchtfilter maakt me een beetje ongerust. Het gaat hierbij om een drie maal gelagerde 2.25 dieselmotor uit een Serie III 109" ex Def. Bj.1979
met ruim 122000 op de teller (gereviseerd bij ca. 53000)
Graag hoor ik jullie meningen over dit probleem, hiervoor alvast bedankt.

Groeten en een fijn weekend, Eli

Re: Oorzaak kapotte vestuiver of.....

Geplaatst: za 11 sep 2010, 17:00
door Erik One-ten+LW
Als ie stationair met een beetje handgas blijft lopen, kun je één voor één de verstuiverleidingen op de verstuivers losdraaien. Is er dan ééntje bij waarbij je geen verschil merkt, is dat hem.
Klein testje, makkelijk te proberen.

Erik

Re: Oorzaak kapotte vestuiver of.....

Geplaatst: za 11 sep 2010, 19:07
door Roy Bruurs
idd te werk gaan zoals erik zegt. Vermoed niet dat je ketting van tijd is gesprongen want dan zou hij het in zijn hele optrekken dit moeten doen. Kan ook nog zijn dat en koelvloeistof een cilinder inloopt door dat de koppakking kapot is.

ab4l87.jpg --> mod_embed_images_loadimage('d1d750169abc23c11ce7aa772750125c', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi53.tinypic.com%2Fab4l87.jpg', 'http://i53.tinypic.com/ab4l87.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi53.tinypic.com%2Fab4l87.jpg', '', 12783166, 600, 600, 'Loading image ...', false);


Dagelijkste auto Land Rover Freelander 1 2001 1.8i
Hobby auto Land Rover Ninety 1984 200Tdi
(Totall los) Land Rover Ninety RHD 1984 2,5N/A
Verkocht Land Rover series III 109" RHD 2,25B

Re: Oorzaak kapotte vestuiver of.....

Geplaatst: za 11 sep 2010, 19:45
door joke.eli@kpnmail.nl
Erik en Roy, bedankt voor jullie reacties.
Het controleren van de verstuivers ga ik inderdaad als eerste doen.
Roy, als er koelvloeistof in een cilinder komt zou ik eerder witte rook verwachten. In een ver verleden heb ik ooit al eens rookgordijnen gelegd met een Alfetta
Groet, Eli

Re: Oorzaak kapotte vestuiver of.....

Geplaatst: zo 12 sep 2010, 03:31
door Hans
Dat slaande geluid, komt waarschijnlijk bij je kleppen vandaan. teveel klepspeling waarschijnlijk een losgetrilde moer !

Foto-HE7XGDFF.jpg --> mod_embed_images_loadimage('7e8e20e38094eccc6fa460c5892f2310', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-HE7XGDFF.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-HE7XGDFF.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-HE7XGDFF.jpg', '', 12785526, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: Oorzaak kapotte vestuiver of.....

Geplaatst: zo 12 sep 2010, 04:05
door joke.eli@kpnmail.nl
Bedankt Hans,
Ik ben er nog niet toe gekomen om ook maar ergens naar te kijken, maar de suggestie van jou is snel te controleren.
Zal wel maandag worden.
Het resultaat laat ik weten.
Groet, Eli

Re: Oorzaak kapotte verstuiver of.....

Geplaatst: zo 12 sep 2010, 18:57
door joke.eli@kpnmail.nl
Valt me nu pas op, moet natuurlijk niet vestuiver maar verstuiver zijn.
Groet, Eli

Re: Oorzaak kapotte vestuiver of.....

Geplaatst: ma 13 sep 2010, 21:03
door joke.eli@kpnmail.nl
Heren,
De opmerking van Hans over een losgetrilde moer blijkt niet van toepassing.
Daarop heb ik het idee van Erik uitgevoerd met het volgende resultaat;
Toen ik koppeling 1, 2, en 4 iets losdraaide wilde de motor meteen afslaan, bij koppeling 3 ging hij iets sneller lopen.
Het "slaan" van de motor bleef wel gelijk.
Ik heb het kleppendeksel er af en dus ook de slang naar het luchtfilter, uit de luchtinlaat buis komt het slaande geluid en een beetje druk bij elke slag, maar als ik de hand er voor houd zuigt hij de hand wel tegen de opening.
Hopelijk kan iemand aan de hand van deze nieuwe gegevens vaststellen of het inderdaad de derde verstuiver is, of dat er iets anders aan de hand is (of kan zijn)
Groeten, Eli

Re: Oorzaak kapotte vestuiver of.....

Geplaatst: ma 13 sep 2010, 21:13
door Erik One-ten+LW
Als ie bij 1,2 en 4 wil afslaan, kun je ervan uitgaan dat die goed zijn. Bij 3 merk je een duidelijk verschil? Haal die er eens uit, de verstuiver. Wellicht is er wat aan te zien, of kun je van iemand een andere lenen om eens te testen.

Erik

Re: Oorzaak kapotte verstuiver of.....

Geplaatst: di 14 sep 2010, 00:46
door Marc-my-Words
joke.eli@kpnmail.nl Schreef:
-------------------------------------------------------
> Valt me nu pas op, moet natuurlijk niet vestuiver
> maar verstuiver zijn.
> Groet, Eli

die vestuiver was toch kapot ... :-)

Re: Oorzaak kapotte verstuiver of....niet dus.

Geplaatst: ma 20 sep 2010, 21:14
door joke.eli@kpnmail.nl
Het heeft even geduurd, maar sinds gisteren heb ik gereviseerde verstuivers en heb die vandaag gemonteerd
Maar een kapotte verstuiver was niet de oorzaak van het probleem.
Ik heb die vier gereviseerde verstuivers gemonteerd en het enigste verschil is dat de motor nu stationair blijft lopen.
Er is nog steeds geen kracht aanwezig (komt moeilijk op gang), het (slaande) geluid is er ook nog en hij spuwt bij gas geven zwarte rook uit.
Ik denk dat de volgende stap compressie meten zal moeten zijn.
En dan mijn vraag; is er iemand in de omgeving van Enschede die een (diesel) compressiemeter heeft en mij daarmee zou kunnen helpen of een goed adres weet waar ik dat kan laten doen (maar het lijkt mij niet goed om met deze motor te gaan rijden)
In afwachting van antwoorden en suggesties,
Groeten, Eli

Re: Oorzaak kapotte vestuiver of.....

Geplaatst: ma 20 sep 2010, 22:53
door Benno
Heb je je klepspelingen al eens bekeken ??? Als er een losgetrild is is het ook vragen om ellende hoor

groet,

Benno

Re: Oorzaak kapotte vestuiver of.....

Geplaatst: ma 20 sep 2010, 23:45
door joke.eli@kpnmail.nl
Hallo Benno,
Bedankt voor je inbreng.
Hans zocht het ook in die richting, of de klepspeling 100% is kan ik nu niet zeker zeggen, maar een los getrilde moer is het niet daar heb ik wel naar gekeken.
De kleppen ga ik morgen stellen om dat uit te sluiten.
Groeten, Eli

Re: Oorzaak kapotte vestuiver of.....

Geplaatst: di 21 sep 2010, 01:02
door Rickske
waar in enschede zit je? Ik wil best eens komen luisteren! Groetjes vanaf stadsveld

Rickske
14444.jpg --> mod_embed_images_loadimage('5c7a9d8ddca5c8bba3b60407abbb4eb0', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/smoelenboek/fotos/landrover/14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', '', 12834976, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Uiteraard kan ik strax in 2014 niet voor beiden de belasting ophoesten..
1978 Series3 109 Stawag 2,25Diesel 5brg "Burro"
1979 Range Rover Classic 3,5L V8 LPG "Amarillo"

Re: Oorzaak kapotte vestuiver of.....

Geplaatst: di 21 sep 2010, 01:50
door joke.eli@kpnmail.nl
Hallo Rickske,
Bedankt voor het aanbod,
Ik zit in Glanerbrug, muziekbuurt.
Ik heb je een privemail gestuurd, denk ik?
Ik zie je mailadres niet, mijn naam is het email adres, als je mij een mail stuurt kunnen we iets afspreken.
Groeten van "de Brug", Eli

Re: Oorzaak kapotte vestuiver of.....

Geplaatst: za 25 sep 2010, 12:32
door joke.eli@kpnmail.nl
Even een update én een vraag.

Symptom: Very low engine power, loud clanking sound coming from the engine at the expected rate of one cylinder firing. Sound seems to be coming from the top of the engine.

Likely cause: broken valve spring.

Bovenstaande stelling vond ik op "British Pacific". De symptomen heb ik ook, maar een gebroken klepveer heb ik niet kunnen vinden.
Wel kwam er rook uit de openingen waar de klepstoterstangen van de eerste cilinder doorlopen?
Nu wacht ik op een adapter om een compressiemeter aan te sluiten.
Kan ik, om compressie te meten, alle verstuivers er in een keer uitdraaien en dan meten, of moeten de verstuivers er een voor een uitgedraaid worden.
Hopelijk geeft de compressiemeting meer duidelijkheid.
Groeten, Eli

Re: Oorzaak kapotte vestuiver of.....

Geplaatst: za 25 sep 2010, 12:57
door Erik One-ten+LW
Kunnen er allemaal tegelijk uit. Dan één voor één de compressie van de cilinders meten.
Als je een compleet afwijkende waarde tegenkomt, weet je meer.

Weet niet wat voor adapter je hebt besteld, maar wellicht kun je het zo gebruiken dat je ook druk op je cilinders kunt zetten. Met een compressortje en een bandendrukspuit bijvoorbeeld.
Dan kun je beter bepalen wat er nu werkelijk loos is.
sissend uit inlaatspruitstuk=inlaatklep
siss uit uitlaat=uitlaatklep
of uit carterventilatie=zuiger/zuigerveren stuk

Succes met zoeken.

Erik

Re: Oorzaak kapotte vestuiver of.....

Geplaatst: za 25 sep 2010, 12:58
door Rickske
Ik kan me zo eigenlijk niet bedenken wat een compressie meting hierin gaat bewijzen. Er is iets niet goed. Dat weten we al.
Het probleem zit hem er in dat minstens 1 inlaatklep niet (goed genoeg) afsluit. Dat hoor je als de motor draaid. het slaande geluid uit luchtfilter.
Of dat komt door kapotte klepstoters, nokvolgers, knellende klepgeleiders, kapotte kleppen of niet op tijd staande distributie kan ik je niet zeggen. Maar dat wijst een compressie test ook niet uit.
Kon je de kleppen wel zonder problemen stellen?

Rickske
14444.jpg --> mod_embed_images_loadimage('cda0ffd3fce08b6174d013d7cacdeab0', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/smoelenboek/fotos/landrover/14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', '', 12857879, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Uiteraard kan ik strax in 2014 niet voor beiden de belasting ophoesten..
1978 Series3 109 Stawag 2,25Diesel 5brg "Burro"
1979 Range Rover Classic 3,5L V8 LPG "Amarillo"



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25/09/2010 11:07 door Rickske.

Re: Oorzaak kapotte vestuiver of.....

Geplaatst: za 25 sep 2010, 13:04
door joke.eli@kpnmail.nl
Hallo Erik,
Bedankt voor je uitleg.
Die adapter moet ik nog maken van een oude (niet meer te repareren) verstuiver die ik besteld heb bij Robert Ketelaar.
Van de vorige eigenaar van mijn 109" (Yuri) heb ik foto's en uitleg gekregen van hoe hij een adapter gemaakt heeft.
De aansluitingen van mijn compressiemeter zijn allemaal met een ventiel uitgerust, ik denk dat er via diezelfde adapter dan wel druk op een cilinder gezet kan worden.
Wordt vervolgd, Eli

Re: Oorzaak kapotte vestuiver of.....

Geplaatst: za 25 sep 2010, 13:08
door joke.eli@kpnmail.nl
Dag Rickske,
Het kleppen stellen ging zonder problemen en als de motor loopt zonder kleppendeksel zie je ook niets bijzonders, behalve dat er rook komt uit de klepstoterstangenopeningen van de eerste cilinder. (zie eerdere posting)
Groet, Eli

Re: Oorzaak kapotte vestuiver of.....

Geplaatst: za 25 sep 2010, 14:34
door Rickske
dat is raar.. die klepstoter openingen gaan door je kop naar je nokkenas in je onderblok. We hebben nog gekeken maar je blokje gaf geen carterdruk dus ik denk niet aan versleten zuigerveren of zuigers. Die rook moet ergens anders dan vandaan komen... voorzichtig verdenk ik nu de koppakking die mischien doorgeslagen van de eerste cilinder naar de gaten van de klepstoters is. Anders zie ik niet waar die rook vandaan kan komen.
Ik hoop dat een ander nog reageert.

Rickske
14444.jpg --> mod_embed_images_loadimage('5f6c72641d5f1131e7f0b8c39d7030d5', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/smoelenboek/fotos/landrover/14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', '', 12858197, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Uiteraard kan ik strax in 2014 niet voor beiden de belasting ophoesten..
1978 Series3 109 Stawag 2,25Diesel 5brg "Burro"
1979 Range Rover Classic 3,5L V8 LPG "Amarillo"

Re: Oorzaak kapotte vestuiver of.....

Geplaatst: za 25 sep 2010, 14:38
door joke.eli@kpnmail.nl
Hallo Rickske,
Of de koppakking is doorgeslagen kan ik misschien vaststellen met de methode die Erik voorstelt (druk op de cilinder zetten en kijken waar eventueel druk ontsnapt)
Eerst die adapter maken.
Eli

Re: Oorzaak kapotte vestuiver of.....

Geplaatst: za 25 sep 2010, 14:41
door Rickske
idd, als je de eerste cilinder met lucht op druk brengt en de lucht ontsnapt via de stoterstangen-gaten, blijft er vast niet veel anders over..

Rickske
14444.jpg --> mod_embed_images_loadimage('ec3289aa5839bcd0cb0e7a7e44085d3c', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/smoelenboek/fotos/landrover/14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', '', 12858230, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Uiteraard kan ik strax in 2014 niet voor beiden de belasting ophoesten..
1978 Series3 109 Stawag 2,25Diesel 5brg "Burro"
1979 Range Rover Classic 3,5L V8 LPG "Amarillo"

Re: Oorzaak kapotte vestuiver of.....

Geplaatst: di 05 okt 2010, 00:27
door joke.eli@kpnmail.nl
Door een chronisch gebrek aan tijd gaat het pas nu weer verder met de volgende stap, compressie meten.
Dat hebben we vanavond gedaan en cilinder 3 en 4 geven allebei niet thuis.
Dat lijkt op een doorgeslagen koppakking tussen 3 en 4, (eerder gehad met de Nekaf van mijn zoon)
Kan het doorslaan van de koppakking tussen twee cilinders als oorzaak ouderdom (materiaalmoeheid) hebben of is er dan meestal meer aan de hand?
Ook meen ik iets gelezen te hebben over het absoluut niet vlakken van een 2.25 diesel cilinderkop, wat is daar de reden van.
Graag hoor ik jullie bevindingen of ideeën over dit probleem.
Morgenavond gaat de kop eraf en hopen we meer te weten komen.
Wordt dus weer vervolgd.
Groeten, Eli

Re: Oorzaak kapotte vestuiver of.....

Geplaatst: di 05 okt 2010, 00:33
door René de Geeter
Of je koppakking doorgeslagen is en de eventuele oorzaak daarvan weet ik niet, maar heb wel een stukje leesvoer over het vlakken van de cilinderkop

2.25 ltr en 2.5 ltr dieselmotoren
Deze motoren met losse voorkamers vertonen de neiging dat de voorkamers in de cilinderkop los gaan zitten. Meestal komt dit pas voor nadat de kop op ondeskundige wijze is gevlakt. De loszittende voorkamers zullen zich na verloop van tijd door de op- en neergaande beweging door de koppakking heenwerken, het blok onherstelbaar beschadigen en het montage gat in de cilinderkop uitlubberen. De kop is in de regel, tegen relatief hoge kosten te herstellen, door overmaats voorkamers te monteren in een naar de gewenste maat opnieuw gekotterde cilinderkop. Indien dit niet meer mogelijk is zullen er in de cilinderkop staliet ringen moeten worden geperst die weer op maat kunnen worden gemaakt voor de standaard voorkamers. Laat, om dit soort problemen te voorkomen, de cilinderkop daarom uitsluitend vlakken volgens de voorgeschreven methode door een vakbekwaam bedrijf en laat, ondanks de tegenstrijdige berichten hieromtrent, de voorkamers altijd 0,06 mm uitsteken buiten het kopoppervlak.

Bron: Website Vis'Landrover Supplies


René



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04/10/2010 22:34 door René de Geeter.

Re: Oorzaak kapotte vestuiver of.....

Geplaatst: di 05 okt 2010, 01:38
door joke.eli@kpnmail.nl
Renë,
bedankt voor deze info, iets om goed te onthouden.
Eli

Re: Oorzaak kapotte vestuiver of.....

Geplaatst: wo 06 okt 2010, 01:27
door joke.eli@kpnmail.nl
Vanavond de kop er af gehaald en inderdaad was de koppakking tussen cilinder 3 en 4 ongeveer 1 cm breed doorgeslagen.
Blijft de vraag of dat eventueel spontaan kan gebeuren na ongeveer 70000 km of dat er meer aan de hand moet zijn.
Dit is een mooi moment om de gehele kop na te kijken, zo op het gevoel zit er absoluut geen speling in de klepgeleiders, de rubber kapjes zijn wel aan vervanging toe (beetje hard aan de randjes) Ik moet het werkplaats handboek nog verder bestuderen, maar zijn er dingen die je eigenlijk altijd vervangt als de kop er af ligt.
Ik hoop maar weer op input van jullie kant.
Groeten, Eli

Re: Oorzaak kapotte vestuiver of.....

Geplaatst: wo 06 okt 2010, 01:50
door Exfietser
Klepgeleiders kun je alleen maar op speling testen als je de kleppen helemaal loshaalt. Test of de kop nog vlak is en laat hem anders vlakken. Controleer of je tuimelaars niet zijn ingesleten aan de onderzijde.
Verder kun je natuurlijk gewoon een koprevisie laten doen. Dan ben je gewoon klaar.

Arnold.

Re: Oorzaak kapotte vestuiver of.....

Geplaatst: wo 06 okt 2010, 02:33
door joke.eli@kpnmail.nl
Arnold,
De tuimelaaras heb ik in zijn geheel verwijderd, maar nog niet gecontroleerd of de tuimelaars zijn ingesleten.
Wel hebben we alle klepveren er af gehaald, en ook de rubber kapjes en toen met de hand de speling van de klepgeleiders gecontroleerd, maar zoals gezegd er zit op het gevoel absoluut geen speling in. Ik heb vlakbij een betrouwbaar bedrijf dat motorrevisies doet, daar kan ik de kop wel op vlak zijn laten testen.

Eli

Re: Oorzaak kapotte vestuiver of.....

Geplaatst: wo 06 okt 2010, 19:38
door joke.eli@kpnmail.nl
Arnold schreef "Verder kun je natuurlijk gewoon een koprevisie laten doen. Dan ben je gewoon klaar" en voor die oplossing heb ik gekozen.
Vandaag alles rond de kop schoongemaakt en naar Meijerink gebracht ter revisie.
Eerst telefooncontact met hem gehad en hij wist precies waar het om gaat bij een revisie van deze koppen.
Hij levert ook een Payen pakkingset, dus heb ik alleen nog Hylomar PL 23/M (nodig oude benaming) de naam is nu Aerograde PL32M nodig.
Iemand een idee waar dat te koop is.
Maandagmiddag is het klaar, dan heb ik ondertussen tijd om andere dingen aan te pakken.
Iedereen bedank voor de reacties, het uiteindelijke resultaat zal ik hier melden.
Groet, Eli

Re: Oorzaak kapotte vestuiver of.....

Geplaatst: do 07 okt 2010, 22:33
door CrazymudHans
Als ik je verhaal zo eens lees komt mij dat heel bekend voor.

Wij hebben dit kort geleden bij een 2.5 N/A ook gehad (in een lightweight).
Er kwam heel veel herrie uit de luchtinlaat.
Uit de inlaat blies en zoog hij lucht.
Je kon je hand op de inlaathouden, dan zoog hij wel vast en was de herrie grotendeels weg.
Overmatig roken.
Hij perste overal olie uit boven op het blok.

De LW was niet vooruit te branden maar haalde toch op de snelweg de 80.


Dit alles was opgetreden na een gebroken distributie snaar.
Na het vervangen van de snaar liep het blok weer, maar met de bovenstaande symptomen.
Er bleken 5 stoterstangen krom te zijn maar ook dit loste niet de symptomen op.

De uiteindelijke oorzaak lag bij een gebroken nokvolger.
Daardoor werkte één van de uitlaatkleppen niet.
Nadat de nokvolger vervangen is, was eigenlijk alles weer als normaal.

Dus kijk goed of alle nokvolgers nog helemaal heel zijn.

(zie Herrie uit de inlaat


Suc6

Groeten,

Hans

4r11nkipm9p7d6u1zt4e.jpg --> mod_embed_images_loadimage('746530844d1deb674e6970a7c8b0e4f0', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.4x4fotos.nl%2Fupload%2Ffiles%2F4r11nkipm9p7d6u1zt4e.jpg', 'http://www.4x4fotos.nl/upload/files/4r11nkipm9p7d6u1zt4e.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.4x4fotos.nl%2Fupload%2Ffiles%2F4r11nkipm9p7d6u1zt4e.jpg', '', 12922361, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: Oorzaak kapotte vestuiver of.....

Geplaatst: vr 08 okt 2010, 13:54
door joke.eli@kpnmail.nl
Hans schreef, "Hij perste overal olie uit boven op het blok" Dat had ik ook bij de 3e & 4e cilinder van onder het kleppendeksel, maar of dat door het probleem kwam weet ik niet.
De stoterstangen zijn niet krom, De kleppen en klepzittingen zien er volgens het revisiebedrijf goed uit "je kunt zien dat hij een goede verbranding heeft" was zijn opmerking, en de nokvolgers ga ik controleren.
Bedankt voor je opmerking,
Eli

Re: Oorzaak kapotte vestuiver of.....

Geplaatst: vr 29 okt 2010, 12:23
door joke.eli@kpnmail.nl
Door verschillende oorzaken (wachten op Koprevisie en weinig tijd) heeft het nogal lang geduurd, maar ik wil de mensen die gereageerd hebben toch even laten weten hoe het afgelopen is.
De kop is gevlakt, de voorverbrandingskamers (heten die dingen zo) zijn er weer op hoogte ingezet, uitlaat kleppen vernieuwd, klepgeleiders vernieuwd, nieuwe koppakking (met dun laagje Hylomar geplaatst) nokvolgers in orde en de tuimelaaras en tuimelaars zijn ook goed bevonden.
Alles weer terug geplaatst ook de dieselfilter en oliefilter vernieuwd, luchtfilter schoongemaakt, sedimenter gereinigd, alle dieselleidingen ontlucht twee keer starten, lopen.
Maar wel onder het uitstoten van witte rook, omdat ik geen band met Rome heb ben ik gaan zoeken op het prikbord en daarna met de inspuitpomp aan het stoeien gegaan, eerst 1,5 mm verdraait, wat nog niet genoeg bleek, daarna nog een ruime millimeter met als resultaat dat de witte rook weg is maar bij belasting zwarte rook en zwaar tikken. Volgens de adviezen die ik op de prik heb gevonden moet de pomp nu een tikje terug en dan moet het goed zijn. Een hele opluchting als je weer zonder schaamrood op de kaken rond kunt rijden.
Iedereen die gereageerd heeft nog bedankt voor de inbreng.
Groeten en een fijn weekend,
Eli

Re: Oorzaak kapotte vestuiver of.....

Geplaatst: za 30 okt 2010, 01:06
door paulus-109
heb je de auto al eens goed warm gereden?
de witte rook kan ook van een hoop vocht in de uitlaat zijn.
diesel en condens kan allemaal, mooi dat hij weer loopt.

paul