Pagina 1 van 1

Differentieel speling lager

Geplaatst: wo 08 sep 2010, 19:53
door Apen-nootjes
Ok, ik ga proberen om het probleem uit te leggen, hoop dat ik het probleem duidelijk krijg

Mijn voorste differentieel lekte olie (rover type), dus hier heb ik van de week de voorkant vanaf gehaald (eerst de cardan as los), dan met veel moeite die kroonmoer los gekregen (zat erg vast). Nu kwam de 'driving flange' los (nr. 50), aangezien ik nu nog niet het oil seal los kreeg ook de voorkant van het differentieel af gehaald (retainer for oil seal), nu kwam ook het lager los enzo... (nr. 45)

Wat ik echter merkte voordat ik de 'retainer for oil seal' eraf haalde dat de as die nu uit stak (nr. 24, bevel pinion) erg los zat, zodra ik de 'Driving flange' er weer op zette was dat wel weg, maar lijkt me toch eigenlijk niet goed, toen de 'retainer for oil seal' eraf was leek het me helemaal onlogisch dat hier ruimte in zat, is een conisch lager...

Heb nu eigenlijk 2 vragen: Klopt het dat hier ruimte in zit? Zo niet, zal dit opgelost moeten worden, volgens het werkplaatshandboek moeten er allemaal waardes bij elkaar opgeteld en van elkaar afgetrokken worden met een dummy lager etc. Is hier een makkelijkere manier voor dat niet het hele differentieel uit elkaar moet? Verder kom ik net bij de winkel vandaan en daar zijn niet meer die opvul ringen om het lager af te stellen te krijgen,ook bij paddock gekeken, maar ook daar niet kunnen vinden... (nr. 43) Wordt dan wel lastig om te doen denk ik ?

Ik hoop dat jullie het snappen !

axle_exp.jpg --> mod_embed_images_loadimage('63d609d8fed82547a9de7c243e41338f', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.head2head.free-online.co.uk%2FRover%2Fpics%2Faxle_exp.jpg', 'http://www.head2head.free-online.co.uk/Rover/pics/axle_exp.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.head2head.free-online.co.uk%2FRover%2Fpics%2Faxle_exp.jpg', '', 12768455, 600, 600, 'Loading image ...', false);
edit: plaatje gevonden en erbij gezet....



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08/09/2010 18:02 door Apen-nootjes.

Re: Differentieel speling lager

Geplaatst: wo 08 sep 2010, 20:17
door Leendert
De speling met de drive flange los is normaal, en de kroonmoer moet ook erg vast zitten.
Als alles weer in elkaar zit moet de speling wel weg zijn.
Let op bij monteren dat je drive fange bij het vastdraaien regelmatig rond draait, het conische lager moet immers weer op zijn plaats "rollen" tijdens het op spanning brengen.

Re: Differentieel speling lager

Geplaatst: wo 08 sep 2010, 20:33
door Roy Bruurs
Je trekt het lager idd vast met die moer die jij verwijderd hebt. De chims die jij bedoelt kun je bij de betere automaterialen zaken wel halen of bestellen

ab4l87.jpg --> mod_embed_images_loadimage('6e32f042575cbe4b264d804c8bf6f987', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi53.tinypic.com%2Fab4l87.jpg', 'http://i53.tinypic.com/ab4l87.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi53.tinypic.com%2Fab4l87.jpg', '', 12768733, 600, 600, 'Loading image ...', false);


Dagelijkste auto Land Rover Freelander 1 2001 1.8i
Hobby auto Land Rover Ninety 1984 200Tdi
(Totall los) Land Rover Ninety RHD 1984 2,5N/A
Verkocht Land Rover series III 109" RHD 2,25B

Re: Differentieel speling lager

Geplaatst: wo 08 sep 2010, 20:43
door Eric&Betty Boop
Als je de flens er af hebt klopt het dat de pignonas los ligt.
In de fabriek worden de lagers door middel van shims op de juiste voorspanning afgesteld.
Als je nu de flens weer met het voorgeschreven aanhaalmoment vast zet op de pignonas komt de lagervoorspanning weer op de afgestelde waarde.
Het is dus niet nodig om er andere shims in te stoppen tenzij je ook de lagers van de pignonas gaat vervangen want dan moet alles opnieuw afgesteld worden.

Groet.
Eric.

Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('6619982eef31eb0779812925ad2495b7', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 12768795, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('2409bf9ab36d3aa4dfccee268a290bbf', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 12768795, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: Differentieel speling lager

Geplaatst: wo 08 sep 2010, 21:33
door EddieB
Zit met hetzelfde. Beide difs speling en lekken. Pignon heel gemakkelijk rond te draaien. Volgens mij zijn de keeringen verziekt in een baggerput door voor- en achteruit te schakelen om (uiteindelijk niet) uit dat gat te komen. Dan duw en trek je volgens mijn logica de pignon steeds in en uit als daar speling op zit, door de vorm van de pignon en kroonwiel tandwielen, waardoor de keering in lengterichting over het loopvlak ervan glijdt en zand de keering kan beschadigen.

In mijn geval kan ik de kroonmoer er niet meer strakker opdraaien, draad is volgens mij op. Logischerwijs ontstaat de speling toch ergens door slijtage, want de kroonmoer is geborgd met een splitpen. De vraag is dan natuurlijk wát er gesleten is.

Wat ik ervan begrepen heb uit het reparatiehandboek:
Aan de binnenkant van het dif zitten om het pignon stelplaatjes (shims) en aan de buitenkant ook. Het dif moet helemaal uit elkaar om de pignon goed af te stellen met de shims aan de binnenkant. Dan zit het tandwiel van de pignon op de juiste plaats t.o.v. het kroonwiel. Vervolgens moet de boel weer in elkaar en moet je de shims aan de buitenkant aanbrengen, met die geniale berekening van dikte plaatjes optellen/aftrekken/etc. Vervolgens heeft de boel een lagervoorspanning nodig die je met die kroonmoer kunt afstellen.

Effe bij de versnellingsbakkenboer hier geweest. Die bevestigde de bovenstaande werkwijze. Hij gaf aan dat hij er misschien wel een kleine dag mee bezig zou zijn, plus onderdelen. Tja, en 8 uur maal 50 euro is 400 euro, terwijl een gereviseerde voor iets meer bij Vis te koop is. En dan zit er allemaal nieuw spul in (mag ik aannemen dan).

Vervolgens zelfs bij Vis naar een gereviseerd dif wezen kijken (dagje strand dus toch in de buurt). De pignon (as waar flange op zit) draaide zwaar. Nog even nagevraagd, maar dat is blijkbaar de manier waarop een dif zou moeten zijn. Op de vraag of het dif snel stuk kan gaan als ik toch doorrijd hadden ze bij Vis niet het idee dat dit zo snel het geval zou zijn, als er maar genoeg olie in zit, afhankelijk van de rest van de staat van de dif natuurlijk. Verder kan het zijn dat de boel herrie gaat maken, loeien, gieren, hoe je het wilt noemen. Als je bij optrekken een klonk gaat horen, dan is het blijkbaar wel mis. Maarja, wat doe je uiteindelijk met dergelijke informatie ... als je naar huis rijdt is het weer je eigen dilemma.

Zelf doen kan wel, maar iedereen die ik heb gesproken heeft toch wel aangegeven dat het goed afstellen een specialistenwerkje is.

Met de flange enzo los, flobbert de pignon inderdaad maar een beetje heen en weer.

Wat ikzelf nu in mijn hoofd heb (ben er nog niet uit, maar heb nog tijd zat voordat hij de weg weer op kan):
Achterdif waarschijnlijk een gereviseerde erop. Die speling is te erg en de boel maakt kabaal. Verder is de achteras de altijd aangedreven as en dus belangrijk.
Voordif wellicht wat speling eruit proberen te stellen met de kroonmoer (als dat gaat) of alleen wat shims aan de buitenkant en dan weer in elkaar en even goed kijken / testen wat het gevolg daarvan is. De 4x4 wordt doorgaans in terrein gebruikt, waarbij de snelheid niet hoog is en mocht de verhouding niet helemaal goed zijn, dan draait een as misschien een fractie sneller.

Misschien heb je dr wat aan. Succes ermee.

Groet,
Eddie

Re: Differentieel speling lager

Geplaatst: do 09 sep 2010, 01:54
door Dennis101
De vulling(en) onder het buitenste lager bepalen de lagervoorspanning, de kroonmoer wordt alleen gebruikt om het geheel te monteren.
De voorspanning zal dus niet veranderen als je de kroonmoer binnen de opgegeven aantrekkoppels losser of vaster zet.
Het aantrekkoppel heeft vrij ruime grenzen om ervoor te zorgen dat binnen deze waarden altijd wel een punt is waar de splitpen aangebracht kan worden.
Deze ruime grenzen geven ook al aan dat dit geen rechtstreekse invloed kan hebben op de lagervoorspanning.

Dennis B

Re: Differentieel speling lager

Geplaatst: do 09 sep 2010, 13:53
door Apen-nootjes
Ok, dank allemaal voor het antwoord! Zit nu op mijn werk dus kan niet controleren of het in het werkplaatshandboek erbij staat, maar voor de zekerheid even, wat is het aantrekkoppel wat er hier gebruikt moet worden?