Pagina 1 van 1

Talloze vragen over 109" Series II

Geplaatst: wo 08 sep 2010, 13:02
door Def130 Traveling in Style
Hallo allemaal,

Afgelopen zondag op de sort-out heb ik een "projektje" gekocht. Het betreft een Nederlandse 109" Series II uit 1959 (2,25B, ook origineel). Helemaal origineel zoals het lijkt. Geen papieren, maar het oude kenteken is nog wel bekend; maar afgelopen maandag bij de RDW geweest voor een schouwing en volgens de keurmeester gaat het helemaal goed komen. De gegevens van de RDW zullen me worden toegestuurd en zodra de toelatingskeuring geweest is zal de auto (wat ik begreep) het originele kenteken terug krijgen. Chassis en bladveren is kuis verrot en moeten vernieuwd worden. Nu heb ik een aantal vragen:

1. Zijn de chassis van series II, IIA en III hetzelfde?
2. Wat voor bak en tussenbak zou hier onder hangen en wat voor motoren kunnen hiervoor staan? (2,25N/A, 6 cyl., V8)
3. Zijn de koetsen (behalve het front) van de verschillende series-modellen hetzelfde? (Met name de truck-cab; deze is
flink gedeukt)
4. Zijn de voor- en achterassen van de diverse seriesmodellen hetzelfde? (Diff 's, steekassen en meenemers missen)
5. Zijn de bladveren en bijbehorende bussen gelijk aan die van latere modellen?

En zo zullen er nog wel een aantal vragen komen de komende ja(a)r(en).


Al vast vriendelijk bedankt voor de info.

Groeten,

Tsjip

05092010189.jpg --> mod_embed_images_loadimage('2dc76e2d1a29435630ee412e55ed3963', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh5.googleusercontent.com%2F-NouK9NhrWRM%2FTIdWI0uqUoI%2FAAAAAAAAAI8%2F5jN2Ca2kb54%2Fs800%2F05092010189.jpg', 'https://lh5.googleusercontent.com/-NouK9NhrWRM/TIdWI0uqUoI/AAAAAAAAAI8/5jN2Ca2kb54/s800/05092010189.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh5.googleusercontent.com%2F-NouK9NhrWRM%2FTIdWI0uqUoI%2FAAAAAAAAAI8%2F5jN2Ca2kb54%2Fs800%2F05092010189.jpg', '', 12765870, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: Talloze vragen over 109" Series II (een paar foto's)

Geplaatst: wo 08 sep 2010, 13:26
door Def130 Traveling in Style
Hier een fotootje... Als het lukt.

[picasaweb.google.com]



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08/09/2010 11:28 door Def130 Traveling in Style.

Re: Talloze vragen over 109" Series II

Geplaatst: wo 08 sep 2010, 13:41
door Apen-nootjes
Oei! Daar ga je een hoop werk aan hebben

1. Chassis zijn voor zover ik weet idd hetzelfde,
2. Een series2 is volgensmij alleen maar met een 2,25 benzine of diesel blokje geleverd, dus een LT95 versnellingsbak?
3. De carosserie van een series 2 en 2a zijn bijna hetzelfde, 3 zitten wat kleine verschillen (onder andere plaatsing van de koplampen)
4. Zijn als het goed is gewoon Rover assen
5. Geen idee, de verenpakketten zijn nog gewoon te krijgen voor een series 2a, voor een series 2 neem ik aan ook

Re: Talloze vragen over 109" Series II

Geplaatst: wo 08 sep 2010, 13:53
door Def130 Traveling in Style
Ola,

Dat het een heleboel werk zou gaan worden, dat wist ik al... Dat was de bedoeling ook. Rustig op het gemakje wel te verstaan. Met de 130 moet ik altijd snel; met als bijkomend nadeel dat ik gelijk geen rijdende auto meer heb. Dat probleem is nu wel opgelost

Bedankt voor de info i.i.g.

Tsjip

Re: Talloze vragen over 109" Series II

Geplaatst: wo 08 sep 2010, 13:58
door Hermen Vlothuizen
Dat is een mooie aankoop! Uit Engelse bronnen begreep ik dat er juist van die vroege 109's nog maar heel weinig over zijn.

1. Zoals ook voor veel andere onderdelen geldt, werden de chassis gaandeweg verder ontwikkeld. Zo uit mijn hoofd zijn ze meestal wel uitwisselbaar, maar echt hetzelfde zijn ze zeker niet. Dan denk ik bij zo'n vroege SII bijvoorbeeld aan de bevestiging van het mechanisme waarmee je de handrem bedient. Ik heb sterk de indruk dat dat anders is dan bij een SIIa.

2. In 1959 hadden zowel het bezine- als het dieselblok nog een inhoud van 2 liter. Om dat in ere te houden, moet je wel een erg groot liefhebber zijn. Mij lijken de benzine- en dieselblokken van 2,25 liter met de bijbehorende versnellingsbak de meest geschikte vervangers, al is er natuurlijk veel meer mogelijk.

3. Ook de koetsen verschillen zo hier en daar op heel kleine onderdelen. Wel zijn zulke details toch vooral iets voor de echte "rivet counter".

4. Ook deze zijn niet 100 % identiek, maar naar mijn indruk wel altijd uitwisselbaar.

5. Geen idee.

Je treft een enorme schat aan kennis over deze auto's plus een grote groep met hulpvaardige medeliefhebbers bij de Britse Series II club: [series2club.co.uk]

Vooral het gratis toegankelijke forum dat je daar vindt, is beslist een aanrader.

Hermen

Re: Talloze vragen over 109" Series II

Geplaatst: wo 08 sep 2010, 15:18
door Def130 Traveling in Style
Hermen,

Bedankt hoor. Ik heb het motornummer teruggezocht en deze hoort toch echt bij een serie II, ondanks dat het een 2,25 is. Ik had nog op diverse (je) site(s) gezocht voor een partsmanual voor deze auto; maar nog niet gevonden. De IIa is genoeg over te vinden en de series I ook wel; mischien beide maar aanschaffen en een beetje combineren. De originaliteit vind ik niet echt het allerbelangrijkste. Ik vind het soundje van een V8 toch ook wel heeel mooi. Maar eens kijken of ik zoiets er met de tijd in kan knoeien.

Groeten,

Tsjip

Re: Talloze vragen over 109" Series II

Geplaatst: wo 08 sep 2010, 15:24
door Iwan Stuifzand
1. Nee, Series 2/2a chassisbalken zijn opgebouwd uit 4 platen die op de hoeken zijn gelast. Series 3 chassis balken zijn opgebouwd uit U-profielen: er loopt een lasnaad midden over de balken in lengterichting. Richards in UK levert chassis volgens originele spec.
3. Veel kleine verschillen, veelal wel onderling uitwisselbaar. Zo zijn er alleen al 8 verschillende uitvoeringen van het schutbord voor S2-S2a 4-cyl modellen (http://www.pegasusparts.co.uk/page_321123.html)
4. Ashuizen zijn waarschijnlijk wel hetzelfde, maar constructie van swivelbollen/stuurarmen is anders (zit aan bovenkant van de bol). Diffhuizen zijn anders dan bij S3. 10 spline steekassen. Detailverschillen op onderdelen.
5. Chassisbussen van voorvering zijn anders dan bij S3.

Mooi projekt!

Veel succes (en sterkte)


Iwan

Foto-36H866RL.jpg --> mod_embed_images_loadimage('eb7787a27111d4939d7e83a0870ba66b', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-36H866RL.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-36H866RL.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-36H866RL.jpg', '', 12766723, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1964 Series 2a 109"

Re: Talloze vragen over 109" Series II

Geplaatst: wo 08 sep 2010, 18:02
door Def130 Traveling in Style
Iwan,

Bedankt voor de info. Zo kom ik steeds een beetje dichter bij de "waarheid". Heb net voor een vermogen aan boeken en CD besteld; dus het zou met veel zoekwerk wel goed moeten komen. Eerst het blok maar eens vullen met een beetje water en olie. Peilstok stinkt nogal naar oude benzine... Eens kijken of we er nog een beetje leven in kunnen blazen. Op de bobine hoort toch 9 volt te staan; genomen vanaf de spanningsregelaar? Hoeveel kwaad kan het als ik daar even 12 volt op zet? Bobine zal toch niet gelijk overlijden? Enfin; nog veel uit te zoeken.

Vriendelijke groet,

Tsjip

Re: Talloze vragen over 109" Series II

Geplaatst: wo 08 sep 2010, 19:21
door jarne
Om van de voorraad 2 liter benzine motoren af te komen heeft men in 1958 deze eerst in de 88inch Landrovers geplaatst.
De eerste 1700 (ongeveer) series 2 88 inch hadden dus origineel alleen 2 liter motoren, benzine en diesel.
Toen de 2 liter benzine motoren dus op waren had ook de 88inch in de tweede helft van 1958 de 2.25 liter benzine motor.
De 109inch series 2 Landrovers hadden gelijk de toen nieuwe 2.25 benzine motoren en de 2 liter diesel.
Met de komst van de 2.25 diesel motor in 1961 kwamen toen de serie 2a landrovers met alleen de 2.25 benzine en diesel motoren.
Ook de 2.25 benzine motor is toen onder handen genomen en heeft toen onder andere een dikkere krukas gekregen.
Ik heb de 109 serie 2 op de sortout ook gezien en deze is in een hele originele staat, zelfs de zwanenhals uitlaat is nog aanwezig.
Deze werd vaak vervangen door een uitlaat die vanaf het spruitstuk direct naar beneden gaan omdat de zwanenhals nogal eens scheurde.
Ook de cilinder kop heeft nog een ouder type thermostaathuis.
De vooras is anders: de stuurarmen zitten op de swivels inplaats van eronder.
Voor een correct chassis moet je Richard's chassis maar eens gooogelen.
Een 109 serie 2 Landrover zoals deze is heel zeldzaam (zeker in deze complete staat)
Een origineel Nederlands kenteken komt ook nog maar bar weinig voor (er worden hele scheepsladingen Landrovers uit het buitenland gehaald!)
Als je deze landrover restaureerd in originele staat heb je dus zeker iets bijzonders!!!

Groeten

Re: Talloze vragen over 109" Series II

Geplaatst: do 09 sep 2010, 02:28
door Exfietser
Wouw, heb jij dat rode ding gekocht. Onwijs gaaf. Ik heb er naar staan kijken. Het is echt een heel mooi origineel exemplaar Bouw er geen v8 in hoor. Dat zou zeer zonde zijn. Deze is het echt waard om hem origineel te houden. Bovendien gaat dan je hele aandrijflijn naar de knoppen. Die kan het koppel en de pk's van de v8 echt niet aan. De bankjes en het interieur zagen er zelfs nog helemaal gaaf uit. Voor zover ik kon zien was ook de motor origineel en hij zag er nog heel goed uit ook. Geen onwijze lekkage of ander narigheid gezien. De olie was zelfs nog helder. Ik denk dat als je de olie ververst en eerst even tornt je de motor gewoon kunt starten. Wel even de vogelnesten uit de carburateur halen en ontstekings bedrading monteren. Startmotor zou ik overigens ook eerste ven uit elkaar en schoon maken.

De s1, s2 en s3 chassis zijn niet hetzelfde. Schutborden ook niet. v-bak is waarschijnlijk een lt76 met ongesynchroniseerde eerste en tweede versnelling. Motor kan best een 2,25 zijn. De twee liter versies zaten meer in de s1 en misschien de eerste s2's.

Is het chassis echt zo slecht? Ik heb wat slechte outriggers gezien maar de balken leken me niet heel verkeerd. Maar ik heb natuurlijk niet echt gekeken. Alleen even visueel gescanned zeg maar. Zelfs de originele lichtschakelaar zat nog netjes op de vloer.

Echt een gaaf project.

Arnold.

Re: Talloze vragen over 109" Series II

Geplaatst: do 09 sep 2010, 16:42
door Def130 Traveling in Style
Arnold,

Ik heb hem inderdaad gekocht als langlopend projekt. De smurrie die jij voor olie hebt aangezien is een mengsel van benzine met ... De motor is nog origineel en is een 2,25B. Weet jij (of iemand anders uiteraard) misschien of ik gewoon 12 volt op de bobine kan zetten voor het proefdraaien volgende week? En ik lees her en der dat er veel series II's zijn die een positieve aarde bezitten? Hoe zou ik dit het makkelijkst kunnen controleren? De bedrading is niet veel meer van over. De startmotor zal niet uitslaan bij ompolen neem ik aan? Nou ja, eerst maar eens een beetje spoelen en opnieuw vullen met wat sapjes en wat touwtjes hier en daar indrukken voor de ontsteking. Carburateurtje gaat er idd eerst even af voor een overhaalbeurtje.Chassis onderzoek ik wel na demontage van de body. Laat het me maar weten.

Groeten,

Tsjip

Re: Talloze vragen over 109" Series II

Geplaatst: do 09 sep 2010, 21:07
door Mischa
Mooie auto, ik zou m van buiten laten wat het is en alleen technisch opknappen. Laatst zag ik een volledig gerestaureerde rollsroyce, waarbij aan de volledig verbrande buitenkant niets gedaan was...

Succes Mischa

banner93klein.jpg --> mod_embed_images_loadimage('4b8bf746069f65e5444e3557ac561258', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh5.googleusercontent.com%2F-MmNVzFV-jOE%2FTutrrZlM_BI%2FAAAAAAAAAAg%2F3zkvVh8GgYg%2Fs1152%2Fbanner93klein.jpg', 'https://lh5.googleusercontent.com/-MmNVzFV-jOE/TutrrZlM_BI/AAAAAAAAAAg/3zkvVh8GgYg/s1152/banner93klein.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh5.googleusercontent.com%2F-MmNVzFV-jOE%2FTutrrZlM_BI%2FAAAAAAAAAAg%2F3zkvVh8GgYg%2Fs1152%2Fbanner93klein.jpg', '', 12774279, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: Talloze vragen over 109" Series II

Geplaatst: do 09 sep 2010, 21:13
door Roelie
De pluspool op een accu is meestal dikker dan de minpool maar er staat geen accu in, kijk nu naar de draad die aan massa ligt of de accuklem die er aan zit een kleiner of groter gat heeft dan de andere.Dus met het kleinste gat is min aan massa en andersom.

Roelie


395.jpg --> mod_embed_images_loadimage('18b68eabf73647f17350a95442bd4438', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fleutjerovertje.nl%2F395.jpg', 'http://leutjerovertje.nl/395.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fleutjerovertje.nl%2F395.jpg', '', 12774298, 600, 600, 'Loading image ...', false);

klik hier voor foto's restauratie Leutje Rovertje
Laatste update 22 juli 2012

Re: Talloze vragen over 109" Series II

Geplaatst: do 09 sep 2010, 21:30
door Exfietser
Ik heb je een pm gestuurd.

Arnold.

Re: Talloze vragen over 109" Series II

Geplaatst: vr 10 sep 2010, 02:08
door 88serie123
Leuk weer een liefhebber erbij.

1. Zijn de chassis van series II, IIA en III hetzelfde?
In de basis wel. Er zijn kleine verschillen die de kenner weet, maar het gros niet zal opvallen. Het zit hem in de outriggers en kantjes bij de as strop. 109 chassis bij de SIII bestaan net als bij de Defender, RRC en Disco uit 2 geperste U profielen die aan elkaar zijn gelast. Zoals bekend zijn deze chassis kwetsbaar in de gezette hoeken, waar ze het dunst zijn door de vervorming. SII, SIIA, SIII 88 en vervangingschassis 109 zijn "box welded" (4 platen aan elkaar gelast).

2. Wat voor bak en tussenbak zou hier onder hangen en wat voor motoren kunnen hiervoor staan? (2,25N/A, 6 cyl., V8)
De motoren zijn 2,25 benzine vanaf mei 1958, Daarvoor 2.0 benzine. 2.0 diesel tot 1961. Daarna 2,25 diesel. De bak van de SII en SIIA is half gesynchroniseerd (3 en 4). De SIII bak is gesynchroniseerd. De verhoudingen van de tussenbak wisselen per suffix. SIIA bak is sterker. 2.25 motoren van voor 1963 zijn iets anders. Blok is gelijk. V8 kan je vergeten. Dat pikt de RDW pas vanaf 1979. Je kan de 2.25 kietelen of er een ander blok in hangen ( perkins prima, peugeot, mercedes). De 2.25 is tot 1982 met een 3x gelagerde nokkenas gemaakt en daarna met een 5x gelagerd.

3. Zijn de koetsen (behalve het front) van de verschillende series-modellen hetzelfde? (Met name de truck-cab; deze is
flink gedeukt);
Er zijn verschillen tussen de SII, SIIA en SIII. Het plaatwerk is uitwisselbaar. Verschillen zijn details. Belangrijke verschillen SII en SIIA, zijn de sluitingen van de ventielatiekleppen, fornt met koplampen, Vooras (droparms boven ipv onder), Instrumentarium. Verder is er in het SIIA tijdperk veel gewijzigd (stuur, koplampen, Sills, ruitenwissers, grill, instrumentarium. De SIII is met name het dashbord en de versnellingsbak gewijzigd.

4. Zijn de voor- en achterassen van de diverse seriesmodellen hetzelfde? (Diff 's, steekassen en meenemers missen). Ja, op de droparms bij de SII na. En bij de SIII is er 10 of 24 splines mogelijk.

5. Zijn de bladveren en bijbehorende bussen gelijk aan die van latere modellen?
Ja, passen zelfs onder een Serie I (1954 - 1958). Let op voor iedere uitvoering zijn er andere combinaties bladveren.

Re: Talloze vragen over 109" Series II

Geplaatst: vr 10 sep 2010, 18:14
door Def130 Traveling in Style
Hartsikke bedankt voor de uitvoerige uitleg! Hier kan ik wel even mee vooruit. Kan iemand mij uitsluitsel geven omtrent het "positieve aarde" verhaal wat ik gelezen heb. De kabels van de accu (die er niet in staat) zijn kaal en kan dus niet zien of er een grote en kleine pool aan gezeten heeft. Zijn alle series II positief geaard? Of bestaan hier nog verschillen in. Na schoonmaken van de bobine heb ik al wel gezien dat dit een 12 volt exemplaar is. Dat wordt dus een makkie. Volgende week de eerste proefstart maken... Ik ben erg benieuwd... De startknop en "cold startknop" ook al gevonden, dus we gaan vooruit. Iedereen hartelijke dank voor de adviezen.

Vriendelijke groet,

Tsjip

Re: Talloze vragen over 109" Series II

Geplaatst: vr 10 sep 2010, 18:43
door 88serie123
Negatieve aarde is, zoals het al zegt, aan de negatieve pool geaard aan het chassis/carrosserie. Vanaf de plus pool ga je naar je gebruikers. Bij positieve aarde is het precies andersom. Ombouwen van positief naar negatief is niet veel werk. Op internet of in de bladen zijn handleidingen te vinden. Veel auto's zijn later omgebouwd. Je hebt kans dat dit bij jouw auto ook is gebeurd.

Re: Talloze vragen over 109" Series II

Geplaatst: vr 10 sep 2010, 18:59
door jarne
Hoi,
Ik ben met een vroege 2.25 benzine motor bezig geweest (motor nummer begint met 151) en van wat ik zo heb kunnen zien is de krukas anders en heb je andere zuiger stangen nodig die hierop passen. Deze zijn wel hetzelfde als de 2 liter diesel en passen niet in een latere 2.25 motor.
Ook heeft de waterpomp 8 gaten inplaats van de meer gangbare 9 gaten (militair is 7 gaten).
Het distributie deksel is dus anders maar past wel op een latere 2.25 motor.
De vroege cilinder koppen hebben een groter thermostaat huis en past niet op een late 2.25 want dan raak je hiermee het distributie deksel.
Ook de tuimelaaras bestaat uit 2 stukken inplaats van uit een stuk bij motoren van na 61.
Het is mogelijk om een latere cilinder kop samen met een distributie deksel voor een 9 gats waterpomp op een vroege motor te zetten.

Als iemand nog meer verschillen weet hoor ik het graag!
Hoeveel mensen zijn er hier met een serie 2 (58-61)???

grt

Re: Talloze vragen over 109" Series II

Geplaatst: vr 10 sep 2010, 19:43
door Hermen Vlothuizen
Def130 Traveling in Style Schreef:
-------------------------------------------------------
> Zijn alle series II positief geaard? Of
> bestaan hier nog verschillen in.

Af fabriek wel, al is het zeker mogelijk dat een vorige eigenaar een ombouw naar negatieve aarde verzorgd heeft.

Wat de fabriek betreft, vond die switch plaats in april 1967. Zie ook deze tijdlijn:
[www.series2club.co.uk]

Hermen

Re: Talloze vragen over 109" Series II

Geplaatst: vr 10 sep 2010, 19:52
door Wim Janssen
Ja Jarne, hier nog een 88" Series II uit 1959, maar dat wist jij al.

Met vriendelijke groeten
Wim Janssen

Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[wim-janssen.fotopic.net]