Pagina 1 van 1
110 V8 1985 Ruitenwissers op hol daarna nada
Geplaatst: wo 08 sep 2010, 12:11
door De Rode Baron
Tijdens het rijden sloegen de ruitewissers plotseling op hol en is de 110 niet meer te starten.
De benzinepomp blijkt niet meer te werken.
Contact werkt, maar verlichting niet meer. Binnenverlichting en instrumentenverlichting werken wel
Ruitenwissers werken normaal.
Zekeringen in de zekeringkast okay.
Wat wel de laatste tijd opviel was dat de laadstroom meter tijdens de eerste 10 km's van een rit volledig naar rechts uitschoot.
Heeft iemand een idee?
Groet,
De Rode Baron.
Re: 110 V8 1985 Ruitenwissers op hol daarna nada
Geplaatst: wo 08 sep 2010, 12:34
door Marijn & Simba
Massa's checken... begin daar eens mee.
Marijn & Simba & Serious
Since I've got my Land Rover, my other car needs therapy.
prikavatar.jpg --> mod_embed_images_loadimage('0123417706c4e5c47ae7245dbc6178de', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', 'http://i777.photobucket.com/albums/yy53/atmosferic/Land%20Rover%20-%20Simba/prikavatar.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', '', 12765677, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: 110 V8 1985 Ruitenwissers op hol daarna nada
Geplaatst: wo 08 sep 2010, 13:00
door Bart van Dessel
Ik denk je spanningsregelaar kapot zodat de voltage omhoog schiet boven de 16 volt. Is niet zonder gevaar, bij mij besteleend (AZU250) is daardoor de halve kabelboom weggesmeult. Check je dynamo of spanningsregelaar op laadspanning met een multimeter.
Gr, bart
Re: 110 V8 1985 Ruitenwissers op hol daarna nada
Geplaatst: wo 08 sep 2010, 17:28
door Roy Bruurs
Dat zal goed gaan als hij niet start. Ik zou is beginnen met de accu te meten/ even een nieuwe erin zetten en je dynamo even loskoppelen zodat deze de accu niet meeneeemt. Ben het met bart eens maar vermoed dat hij de accu meegenomen heeft in zijn slooptocht.
Je binnenverlichting ed. hebben minder stroom nodig om te werken dan een startmotor en dimlicht/ grootlicht Toevallig geen rotte eierlucht geroken? of een sissende/ kokende accu gehoord?
Veel succes met dit probleem
ab4l87.jpg --> mod_embed_images_loadimage('131a97d3d955e9d903d840d6d3453ab9', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi53.tinypic.com%2Fab4l87.jpg', 'http://i53.tinypic.com/ab4l87.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi53.tinypic.com%2Fab4l87.jpg', '', 12767488, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Dagelijkste auto Land Rover Freelander 1 2001 1.8i
Hobby auto Land Rover Ninety 1984 200Tdi
(Totall los) Land Rover Ninety RHD 1984 2,5N/A
Verkocht Land Rover series III 109" RHD 2,25B
2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08/09/2010 15:31 door Roy B.
Re: 110 V8 1985 Ruitenwissers op hol daarna nada
Geplaatst: wo 08 sep 2010, 21:38
door de Rode Baron
Beste Marijn, Simba, Bart en Roy,
Bedankt voor het meedenken, maar ik ben er nog niet uit en heb aanvullende info:
- Bij contact aan loopt de startmotor (hard), maar ik hoor de benzine motor niet lopen. (Mijn conclusie: dus slaat de motor niet aan).
- Accu laadt en contact lampen branden mooi rood.
- Meters op het console doen het.
- Richting aanwijzers branden en licht op console brandt (overigens zonder te knipperen).
- Licht en grootlicht branden niet.
- Mistachterlamp doet het.
- Binnenverlichting brandt.
Mijn conclusies:
- Accu is okay.
- Verbinding accu - stuurslot okay.
- Verbinding contactslot naar console okay.
- Alternator is okay, want charge warning light doet het.
- Ignition light resistor is okay want contactlamp op console brandt.
Komt dit iemand bekend voor?
Groet
De Rode Baron
Re: 110 V8 1985 Ruitenwissers op hol daarna nada
Geplaatst: wo 08 sep 2010, 21:59
door Bart van Dessel
Als ik je laatste berichtje lees dan denk ik toch dat je dringend effe iemand moet laten kijken die er meer kaas van gegeten heeft. Als je startmotor constant blijft draaien dan is ie snel gehemelt. Wat is je laadstroom? Alleen naar een lampje kijken die op dashboard brand heeft geen zin.
Gr, Bart
Re: 110 V8 1985 Ruitenwissers op hol daarna nada
Geplaatst: do 09 sep 2010, 16:07
door Roy Bruurs
Waaruit concludeer jij dat je dynamo nog goed is? Alleen om dat het waarschuwingslampje brand? Lampje gaat alleen branden als je dynamo juist niet goed is en dus niet laad/ te veel laad.
Om wat voor motor gaat het?
ab4l87.jpg --> mod_embed_images_loadimage('fb418d711f961a067abcce56bbf3189a', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi53.tinypic.com%2Fab4l87.jpg', 'http://i53.tinypic.com/ab4l87.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi53.tinypic.com%2Fab4l87.jpg', '', 12772659, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Dagelijkste auto Land Rover Freelander 1 2001 1.8i
Hobby auto Land Rover Ninety 1984 200Tdi
(Totall los) Land Rover Ninety RHD 1984 2,5N/A
Verkocht Land Rover series III 109" RHD 2,25B
Re: 110 V8 1985 Ruitenwissers op hol daarna nada
Geplaatst: do 09 sep 2010, 23:07
door Exfietser
Als de boordspanning veel te hoog wordt. Iets dat hier waarschijnlijk het geval is. Kan dat eigenlijk alleen met een goed werkende dynamo. Het meeste waarschijnlijke is hier inderdaad een kapotte spanningsregelaar. Alleen zitten bij modernere dynamo's die regelaars vaak in de dynamo ingebouwd en dan wordt er vaak onterecht gezegd dat de dynamo kapot is terwijl het de interne regelaar is. Je moeten even meten wat de boordspanning is bij een draaiende motor. Niet stationair maar iets sneller. Als de spanning meer is als 14 volt is de regelaar niet in orde.
N.B. Sommige dynamo's hebben een sense draad. Als die los zit kun je dit probleem ook hebben.
Arnold.
Re: 110 V8 1985 Ruitenwissers op hol daarna nada
Geplaatst: do 09 sep 2010, 23:14
door Bart van Dessel
Hoi Arnold, kleine modificatie de wat modernere auto's (weet niet v.a. welk bouwjaar ongeveer) hebben 14,6 Volt als laadspanning. Dus boven 15 volt is niet in orde.
Gr, bart
Re: 110 V8 1985 Ruitenwissers op hol daarna nada
Geplaatst: do 09 sep 2010, 23:19
door Roy Bruurs
Nogmaals hoe kan hij meten als zijn motor niet aan wil slaan. Gaat moeilijk worden
ab4l87.jpg --> mod_embed_images_loadimage('037d5b2a08387297ae8da808aed95a2a', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi53.tinypic.com%2Fab4l87.jpg', 'http://i53.tinypic.com/ab4l87.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi53.tinypic.com%2Fab4l87.jpg', '', 12774948, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Dagelijkste auto Land Rover Freelander 1 2001 1.8i
Hobby auto Land Rover Ninety 1984 200Tdi
(Totall los) Land Rover Ninety RHD 1984 2,5N/A
Verkocht Land Rover series III 109" RHD 2,25B
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09/09/2010 21:29 door Roy B.
Re: 110 V8 1985 Ruitenwissers op hol daarna nada
Geplaatst: do 09 sep 2010, 23:23
door Bram109
Alternator: [nl.wikipedia.org]
Dynamo: [nl.wikipedia.org]
Re: 110 V8 1985 Ruitenwissers op hol daarna nada
Geplaatst: vr 10 sep 2010, 00:10
door Exfietser
Principieel zit er weinig verschil in beide machines. Beide hebben rotoren en statoren. In de oude tijd richtte men de wisselspanning van de rotor mechanisch gelijk met een collector die de poolparen op het juiste moment omschakelden. Deze machines werden vaak uitgerust met permanente magneten. Zoals een fietsdynamo (die overigens wisselspanning afgeeft een permanent magneet heeft en geen collector.)
De dynamo's met permanent magneten zijn de z.g. gelijkstroom dynamo's die in de oude series1 en vroege twee's zaten. Deze dynamo's gaan pas iets doen bij een behoorlijk toerental. Stationair doen ze weinig of niets. De reden hiervoor is de beperkte magnetische veldsterkte (flux) van de permanente magneten. Bij hoge toerentallen leveren die dynamo's vaak een veel te hoge spanning die werd begrenst met een primitieve mechanische regelaar. Die primitieve regelaar schakelt de spanning steeds in en uit. De aldus onstane pulsvormige gelijkspanning heeft dan een gemiddelde waarde van ongeveer 14 volt. Die mechanische regelaar was dus een soort schakelcontact dat constant stond te schakelen. Na verloop van tijd werd dat slecht en brandde het vast met als gevolg een overkokende accu. Een overkokende accu was vroeger ook een heel normaal iets. Dan moest je dus niet alleen de accu met water bijvullen maar ook met zwavelzuur. Met een zuurweger moest je dan bepalen hoeveel zuur erbij moest. Nu kookt een accu nooit meer over en raakt de accu dus ook geen zuur meer kwijt. Het enige dat de accu kwijt raakt is water in de vorm van knalgas (waterstof en zuurstof) en dat water moet je wel eens bijvullen.
De wisselspannings dynamo heeft geen magneten maar spoelen die als magneet werken. Alleen is er in begin dus geen magnetische veld. En als er geen veld is is er ook elektrische spanning. Je kunt de dynamo laten draaien wat je wilt maar er gebeurt dus niets. Er moet eerst een veld gemaakt worden door een stroom door de veldspoelen te sturen. Bij oudere systemen liep die stroom door het laadlampje. Lampje stuk geen veldstroom, geen magnetische veld geen werkende dynamo.
Het grappige is dat die betrekkelijk kleine veldstroom direct de uitgangspanning van de dynamo bepaalt. Dus grotere veldstroom = hogere uitgangspanning.
Nu wordt die veldstroom gemaakt door de spanningsregelaar die de stroom zo afgeregeld dat de dynamo de gewenste spanning afgeeft. Aldus is een mooie stabiele regeling verkregen van de boordspanning. De stator van zo'n dynamo levert dan via een in de dynamo ingebouwde halfgeleider gelijkrichter de de spanning voor het boordnet.
Sommige dynamo's zonder magneten kunnen overigens starten met het hele kleine beetje achter gebleven magnetisme (remanent magnetisme) in de polen. Zoals je een magneet bij een spijker houd de spijker daarna een klein beetje magnetisch blijft. Blijft er ook in de polen iets achter. Er wordt dan een heel klein stroompje opgewekt dat het magneet veld iets sterker maakt dat de stroom weer sterker maakt enz.
Dus ja, Dynamo, Generator, Alternator (Is eigenlijk geen Nederlands woord) is in mijn ogen allemaal hetzelfde soort ding dat in verschillende uitvoeringen bestaat. Mischien is het niet goed ofzo, maar maakt dat wat uit?
Arnold.
Opgelost: 110 V8 1985 Ruitenwissers op hol daarna nada
Geplaatst: vr 24 sep 2010, 11:51
door de Rode Baron
Beste Marijn&Simba, Bart, Roy, Bram en Arnold,
Probleem gevonden en opgelost!
Nadat ik de massa strippen bij het motorblok en op het schutbord schoongemaakt, en mijn beide accu's van een massastrip voorzien had, bleef de laadstroommeter tijdens het rijden af en toe nog steeds sterk uitslaan.
Op aanraden van Arnold heb ik een voltmeter aangesloten en die tijdens het rijden vergeleken met de uitslag van de laadstroommeter.
De meters liepen synchroon, waarbij de voltmeter zelfs waardes richting de 17V aangaf.
Als je op dat moment de ruitenwissermotor aanzet gaat die inderdaad sneller lopen.
Daarna de stoute schoenen aangedaan en de regulator, die in het geval van een 110 V8 in de Lucas dynamo ingebouwd is, vervangen.
Bij Hakom, Nieuw Vennep bleek de regelaar voorhanden en zij adviseerden mij om meteen ook de beide lagers te vervangen.
Die hebben ze voor mij ook nog even op de as geplaatst!
Nadat ik de dynamo weer in elkaar had, pas op: koolborstels breken heel makkelijk af!, heb ik hem bij Hakom laten testen.
Deze gaf nu onder verschillende toerentallen uitsluitend waardes onder de 14V aan!
Ook tijdens de testrit geen problemen en toen bleek ook een gebrom verdwenen te zijn.
Mijn conclusies:
Een laadstroommeter hoeft het niet altijd wel of altijd niet te doen.
Meten is weten.
Nog bedankt voor de input!
De Rode Baron.
Re: Opgelost: 110 V8 1985 Ruitenwissers op hol daarna nada
Geplaatst: vr 24 sep 2010, 13:05
door Marc-my-Words
de Rode Baron Schreef:
-------------------------------------------------------
> Beste Marijn&Simba, Bart, Roy, Bram en Arnold,
>
> Probleem gevonden en opgelost!
>
> .......
>
>
> Bij Hakom, Nieuw Vennep bleek de regelaar
> voorhanden en zij adviseerden mij om meteen ook de
> beide lagers te vervangen.
> Die hebben ze voor mij ook nog even op de as
> geplaatst!
> Nadat ik de dynamo weer in elkaar had, pas op:
> koolborstels breken heel makkelijk af!, heb ik hem
> bij Hakom laten testen.
> Deze gaf nu onder verschillende toerentallen
> uitsluitend waardes onder de 14V aan!
> Ook tijdens de testrit geen problemen en toen
> bleek ook een gebrom verdwenen te zijn.
>
> Mijn conclusies:
> Een laadstroommeter hoeft het niet altijd wel of
> altijd niet te doen.
> Meten is weten.
>
> Nog bedankt voor de input!
>
> De Rode Baron.
Nog mooier was het geweest als de dynamo tot 14,4 V zou afgeven, maar goed ook "tot 14 V" is al stukken beter als waarden van 17 V.
Marc
Re: Opgelost: 110 V8 1985 Ruitenwissers op hol daarna nada
Geplaatst: vr 24 sep 2010, 16:11
door Bart van Dessel
Goed opgelost!
Gr, Bart