Pagina 1 van 1
200Tdi | LT230 met 1:4 of 1:2?
Geplaatst: vr 03 sep 2010, 11:56
door Tinus 110
Aantal maanden geleden is onze 2.5d n/a vervangen voor een 200Tdi - daarom is toen ook de tussenbak veranderd van 1:6 naar 1:4.
Prima trekkracht onderin en tussenbak werkt ook goed - dus wat dat betreft geen klachten. Alleen bij snelheden vanaf 80kmh (dus meer op snelwegen) dan zou een "6de" versnelling welkom zijn, misschien wel vooral om het geluid.
Lees op sommige fora dat een 1:2 bak een oplossing zou zijn maar weet niet wat dit doet met m'n trekkracht in lage toerentallen.
Hebben snoWhite vooral voor het terrein, weekendjes en vakanties als er een zware caravan van zo'n 1.800kg achter zit.
Wie heeft er ervaring met een 1:2 of kan ik het beter zo laten.
alvast bedankt!
gr
Martijn
[twitter.com]
web.jpg --> mod_embed_images_loadimage('4ad9d88a0068b44cbd26e65a911b0212', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fgallery.me.com%2Ftenbroeke%2F100150%2FDSC_1260small%2Fweb.jpg%3Fver%3D12963341170001', 'http://gallery.me.com/tenbroeke/100150/DSC_1260small/web.jpg?ver=12963341170001', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fgallery.me.com%2Ftenbroeke%2F100150%2FDSC_1260small%2Fweb.jpg%3Fver%3D12963341170001', '', 12740822, 600, 600, 'Loading image ...', false);
One-Ten 200Tdi SW - momenteel kamperend op www.campingmaka.be !
2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03/09/2010 09:58 door Tinus 110.
Re: 200Tdi | LT230 met 1:4 of 1:2?
Geplaatst: vr 03 sep 2010, 12:24
door RoLandrover
Wat is je bandenmaat?
zolang je rond de 30" banden blijft geen enkel probleem.
grtn
RoLandRover
Re: 200Tdi | LT230 met 1:4 of 1:2?
Geplaatst: vr 03 sep 2010, 12:49
door Tinus 110
255/85/16
ik neem aan dat je met 30" bedoelt de inch-maat van bovenkant band tot diagonaal onderkant band.
bij mijn maat kom ik dan op zo'n 35" uit :
85% *255mm (hoogte band) = 242,5mm > Dit maal 2 voor bovendeel en onderdeel = 484,50 mm > gedeeld door 25,4 (om van mm naar inch te gaan) = 19,07" +16" van de velg = 35,07"
zou dus niet werken ... tenzij ik een rekenfout maak. Lessen chassis zijn lang geleden...
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03/09/2010 10:50 door Tinus 110.
Re: 200Tdi | LT230 met 1:4 of 1:2?
Geplaatst: vr 03 sep 2010, 13:14
door Paul Kampeerrover
Zolang je met caravans op stap gaat geen 1:2. Het duurt langer voordat je op toeren bent en in heuvelachtig terrein ( met caravan)kan je het vergeten.
Voor het terrein maakt niet uit welke verhouding je gebruikt als de lage gearing inzet.
Er is al veel over geschreven en mee geexperimenteerd. Dus doe een zoekopdracht
De 1:4 icm een 200Tdi lijkt toch de meest bruikbare.
Je kan overwegen er een overdrive op te knutselen. Is niet goedkoop, maar "verlicht " zo'n 28% dat is dus een versnelling ( zo ongeveer)
Groet, Paul
( 200Tdi met 1:4)
Re: 200Tdi | LT230 met 1:4 of 1:2?
Geplaatst: vr 03 sep 2010, 15:42
door bowy
Ik zeg gewoon voor de 1.4 blijven gaan. Zeker met caravan en heuvels. Mijn vader rijd met een 1.2 met een 300TDT 5 cilinder blok en zelfs daar is het aan met wegrijden en die rijd 32 inch bandjes. Met trailer is het dan al gauw lage gearing.
Gr Bowy
Re: 200Tdi | LT230 met 1:4 of 1:2?
Geplaatst: vr 03 sep 2010, 16:11
door Tinus 110
okay, point taken - geen 1:2 dus (sorry Bart) .
Opmerking lage gearing van Bowy herken ik (zie onder) , nadat afgelopen vakantie van Italie naar Duitsland e.o.a. oud Oostenrijks mannetje met denk ik een goede schnaps achter de kiezen ons over een bergpas stuurde die achteraf verboden voor aanhangers vanaf 750kg was ... moest omhoog in de lage gearing en op 1206 meter (dit was op de helft) even moest stoppen om de motor te laten afkoelen.
web.jpg --> mod_embed_images_loadimage('02ecca2ce8ebbac02b09a6e30b10a0f1', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fgallery.me.com%2Ftenbroeke%2F100110%2Fphoto_10%2Fweb.jpg%3Fver%3D12835158820001', 'http://gallery.me.com/tenbroeke/100110/photo_10/web.jpg?ver=12835158820001', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fgallery.me.com%2Ftenbroeke%2F100110%2Fphoto_10%2Fweb.jpg%3Fver%3D12835158820001', '', 12742100, 600, 600, 'Loading image ...', false);
ik vind dat idee van Paul wel wat om een overdrive erop te zetten. Ga wel wat onderzoek naar doen en laat wel horen wat hier uit komt.
thx allen en evt tot morgen in Furstenau.
chz
Martijn
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03/09/2010 14:16 door Tinus 110.
Re: 200Tdi | LT230 met 1:4 of 1:2?
Geplaatst: vr 03 sep 2010, 16:37
door bowy
Da's ook geen klein sleurhutje zeg, dat is meer een sta-caravan..... en op deze foto zelfs letterlijk
Re: 200Tdi | LT230 met 1:4 of 1:2?
Geplaatst: vr 03 sep 2010, 16:50
door Tinus 110
goed he! en nu ook nog een daktent erop sinds eergisteren ... ga m'n huis verkopen en wordt zigeuner!
bowy Schreef:
-------------------------------------------------------
> Da's ook geen klein sleurhutje zeg, dat is meer
> een sta-caravan..... en op deze foto zelfs
> letterlijk
Re: 200Tdi | LT230 met 1:4 of 1:2?
Geplaatst: za 04 sep 2010, 02:01
door Eric&Betty Boop
De 255x85x16(en dan zijn het naar ik aanneem BFG mudjes) zijn 840mm in diameter en dat komt overeen met 33 inch.
Gegevens zijn van de site van BFG.
De landrover diesels zijn best wel hoogtoerige diesels.
Als je nu in een defender met 255'ers een disco 1,2 tussenbak(ontworpen voor veel lager banden) gaat monteren dan wordt het toerental te laag.
Maakt het in de auto wel wat stiller,maar het blok draait dan onder zij optimale toeren wat dus extra belasting en dus extra warmte met zich meebrengt.
Daarbovenop draaien de water- en oliepomp dan ook nog een langzamer wat weer minder koeling tot gevolg heeft.
Naar mijn mening niet doen dus.
Kijk ook maar eens hoeveel mensen tegenwoordig oververhittings problemen krijgen door dat door de politiek opgedrongen "nieuwe rijden" (lees:laag in toeren rijden).
En dat is dan met veel modernere blokken als die oude oliestokers van landrover.
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('67bc3685dc61f00214bc97fe88beb6aa', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 12745185, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('0c1e334335e4c4564a8e39e3d9b8ee5e', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 12745185, 600, 600, 'Loading image ...', false);