Pagina 1 van 1
overdruk ventiel oliepomp
Geplaatst: wo 01 sep 2010, 20:58
door Michiel 109 V8
Bonjour,
Ben weer 'terug' van weg geweest. Heb ongeveer anderhalf jaar niet veel aan m'n 109 v8 gedaan omdat die gewoon in goeie staat is, m'n XR gereviseerd 'moest' worden en er een kleine spruit bijgekomen is.
Ik zie een hoop nieuwe namen hier dus maar ff in een notendop: Michiel, 33jr en woon in zuid-frankrijk waar ik klanten gids in de canyons in de omgeving. Samen met m'n vriendin runnen we een bed&breakfast.
Omdat m'n XR het gewoon weer lekker doet en het toch te heet is om te crossen lagen er nog een paar kleine klusjes klaar wat betreft de landrover. O.a de oliepomp. Ik heb alles vervangen, tandwielen, overdrukventiel en veer. De pomp een beetje 'opgevoerd' door de veer wat meer voorspanning te geven. Nou heb ik aleen het probleem dat er olie tussen de bout van het overdruk ventiel en het oliepomphuis lekt. Ik kan me niet voorstellen dat de pomp te ver opgevoerd is met een blok uit 83 maar goed, ik zal het morgen weer origineel maken. De originele afdichting is met een koperen ring, ik heb daar nog teflontape aan toe gevoegd maar hij pist de olie er nog steeds uit. Hebben jullie nog tips voor een drukvaste afdichting? Ik heb hier nog gele (zwakke) loctite liggen maar wil die troep niet echt in de buurt van m'n overdrukventiel.
Greetz,
Michiel
Re: overdruk ventiel oliepomp
Geplaatst: wo 01 sep 2010, 21:33
door Wim Janssen
Hoi Michiel,
Je kunt de pomp niet opvoeren door de veer van het overdrukventiel uit te rekken. Dit ventiel gaat pas open als de druk te hoog wordt. Dit is zelden het geval. De druk van de pomp wordt bepaald door de staat van huis en tandwielen, het toerental en de staat van alle lagers in het smeersysteem.
Maar het lekkageprobleem is mij ook bekend.
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[wim-janssen.fotopic.net]
Re: overdruk ventiel oliepomp
Geplaatst: wo 01 sep 2010, 23:14
door Exfietser
Hoi michiel. Tijdje geleden. Je kunt de koperen ring uitgloeien in een gasflam en dan afkoelen in water. Het koper wordt dan weer zacht. Met vastdraaien dicht de ring dan weer af. Of je moet de ring vervangen door een nieuwe. Deze ringen kun je maar een keer gebruiken omdat ze in de loop der tijd uitharden.
Arnold.
Re: overdruk ventiel oliepomp
Geplaatst: wo 01 sep 2010, 23:29
door Bart van Dessel
Ik heb ook een tijdje last gehad van een lekkende olieplug in het carter van onze Citroen ZX 1.9D, bij Franse auto's moet er een speciale ring (ipv de koperen ring) als afdichting geplaatst worden, wist ik niet, nu is het opgelost. De ZX is de enigste die niet lekt (met 420.000 km) tussen een stuk of 10 RRC's. Misschien dat zo'n "Franse" afdichting ook goed werkt bij de oliepomp van een V8.
Heb je trouwens ook een website Michiel? Wij zijn bed&breakfast fans, afgelopen carnaval zijn we naar Zuid-Engeland geweest.
Groetjes, Bart
Re: overdruk ventiel oliepomp
Geplaatst: do 02 sep 2010, 11:42
door Michiel 109 V8
Hey Jongens,
Leuk te zien dat er nog oude bekenden actief op het forum zijn.
Wat de lekkage betreft, ik had gewoon nieuwe koperen ringen gebruikt dus daar ligt het niet aan. Dat uitgloeien is trouwens wel een goeie tip Arnold. Moet je de ring dan rood stoken en in één keer afkoelen?
Wat betreft die franse carterpluggen Bart, ik betwijfel of deze de druk van de pomp aankunnen. Het is immers gewoon een o-ring die vastzit in een metalen ringetje tegen het platdrukken. Prima voor carters maar voor de rest. Ik zou eerder nog denken aan zo'n hard vezelachtig ringetje wat je bij kranen nog wel eens gebruikt.
Wat betreft de B&B, we gaan over twee maanden verhuizen naar een nieuw pand net boven Sisteron (we zitten nu nog in de buurt van Montpellier). De site is nog in het frans en wordt tzt door ons vertaald: [www.lebasrousset-provence.com]
Maar goed, je kan met de foto's al een prima idee opdoen qua omgeving.
Wim, je verhaal van de oliepomp klopt niet helemaal. Iedere oliepomp heeft een overdrukventiel wat wel degelijk werkt. Bij stationair toerental doet die idd niet veel maar bij hogere toerentallen zal die echt zijn werk doen anders klapt je huis uit elkaar omdat het de geleverde druk echt niet aan kan. En daardoor kan je de oliedruk prima regelen door of een stijvere veer te plaatsen (die gewoon te koop zijn), er ringetjes tussen de veer en afsluitbout te stoppen (mijn oplossing) of een gaatje te boren in de afsluitbout, draad tappen en een regelbaar oliedruk systeem maken door een boutje met contramoer die de veerspanning regelen.
Ik had ook altijd een drupje olie onderaan de bout hangen maar als de motor nu stationair loopt drupt het er gewoon onderuit, niet echt motorisch en ecologisch verantwoord (mmmmm, ecologisch en een V8??????). Hèhè!
Ik houd jullie op de hoogte wat soelaas gaat/ heeft geboden.
Greetz,
Michiel
Re: overdruk ventiel oliepomp
Geplaatst: do 02 sep 2010, 12:02
door Puffino
Je spreekt jezelf wel tegen he...
Enerzijds zeg je dat je hem opnieuw kunt gebruiken, anderzijds dat dat niet kan, omdat ze in de loop van de tijd uitharden.
Is het eerste (de weg via de gasvlam) nu om dat uitharden van het tweede scenario weer teniet te doen?
Sander Lelieveld
Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V
Snorkel.Runde.NL
Re: overdruk ventiel oliepomp
Geplaatst: do 02 sep 2010, 13:33
door Michiel 109 V8
Nou heb het gevonden. Het huis waar de draad inzit is gescheurd. De boel maar provisorisch in elkaar gezet met loctite... Kan ik in ieder geval van en naar de garage rijden.
Nu dus maar op zoek naar een nieuwe base plate.....
Re: overdruk ventiel oliepomp
Geplaatst: do 02 sep 2010, 14:18
door Wim Janssen
Hoi Michiel,
De praktijk. Ik heb een heel nauwkeurig afleesbare oliedrukmeter op mijn vers gereviseerde V8. Dus oliepomp en alle lagers verkeren in goede toestand.
Stationair koud ca. 2,2 bar
2500-3000 rpm koud ca. 4 bar
Stationair warm ca. 1,5 bar
3000 rpm warm 3 bar
Waar gaat hier de overdrukklep open om iets te regelen? Misschien bij 2500-3000 rpm koud, dat zou kunnen. Maar dat is de situatie waar je druk genoeg hebt. Dus ik zie niet waar je iets kunt opvoeren.
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[wim-janssen.fotopic.net]
Re: overdruk ventiel oliepomp
Geplaatst: do 02 sep 2010, 14:54
door G-men (Gargamel)
Ben ik niet helemaal met je eens Wim.
In alle boeken die ik gelezen heb, staat duidelijk dat er een verhoogde kans op lekkage is als de oliedruk oploopt toto boven de 55-60 psi. (3,8-4.1 bar)
Bij mijn blok liggen de drukken iets lager als bij jouw 3,5 mede omdat het oliecircuit van de 4.6 en afmetingen wat anders zijn ; maar ik weet 100% zeker dat het klepje opengaat als ik bij koude motor wat meer toeren maakt.
De oliedruk loopt dan op de meter namelijk op tot precies 48Psi..... hetgeen de standaardwaarde is waarbij het ventiel open gaat. Het ding werkt dus wel. Daarna stopt ie en zakt naaarmate de olie wat dunner wordt.
Bij warme motor kom je idd niet eens in de buurt van de 48Psi; daar zit ik ergens tussen de 30 en 35psi (2.1 bar bij 2500rpm) Aangezien het blok echter 5000 toeren mag maken, kan ik me voorstellen dat er bij bepaalde (sport)wagens waar het blok ook in zit de klep wel dergelijk zijn nut heeft in warme toestand.
Bij de landrovers is dat niet echt een toerengebied wat je gebruikt....
Ik ben wel met je eens dat bij oudere blokken je deze waarden niet vaak meer zult halen i.v.m. slijtage. In dat opzicht voegt een ring niet zoveel toe.
Michel, wat overigens best goed werkt als nood reparatie is dat kneedbaar metaal van bison. Blijft verbazend lang heel. Wel goed vetvrij maken......
Gerrit
Wim Janssen Schreef:
-------------------------------------------------------
> Hoi Michiel,
>
> De praktijk. Ik heb een heel nauwkeurig afleesbare
> oliedrukmeter op mijn vers gereviseerde V8. Dus
> oliepomp en alle lagers verkeren in goede
> toestand.
> Stationair koud ca. 2,2 bar
> 2500-3000 rpm koud ca. 4 bar
> Stationair warm ca. 1,5 bar
> 3000 rpm warm 3 bar
> Waar gaat hier de overdrukklep open om iets te
> regelen? Misschien bij 2500-3000 rpm koud, dat zou
> kunnen. Maar dat is de situatie waar je druk
> genoeg hebt. Dus ik zie niet waar je iets kunt
> opvoeren.
>
> Met vriendelijke groeten
> Wim Janssen
>
> Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
> Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
>
Re: overdruk ventiel oliepomp
Geplaatst: do 02 sep 2010, 16:36
door Michiel 109 V8
Jullie gaan er trouwens beide van uit dat het overdruk ventiel pas opent bij een bepaalde druk. Maar het is natuurlijk heel goed mogelijk dat het ventiel een klein beetje olie doorlaat tijdens stationair en meer naarmate het toerental toeneemt. Op deze manier kan je niet stellen wanneer het ventiel opengaat en wanneer niet.
Dat maak ik tenminste uit op de tekst uit 'How to power tune Rover V8 engines'. Volgens mij heb jij dat boek ook Gerrit?
Ook zij stellen dat je stationair een hogere oliedruk verkrijgt door het plaatsen van een stijvere veer.
In tegenstelling tot jouw motor Willem heb ik niet zo'n mooi gereviseerde. Ik zal dus een hoop oliedruk verliezen in de aandrijflijn; big-ends, oliepomp kamer. Als het overdruk ventiel alleen bij een hoge druk opent zou de slijtage van mijn motor teniet worden gedaan omdat de pomp voldoende druk levert. Maar de druk is juist te laag, rara?
Leuke discussie
Greetz,
Michiel
Re: overdruk ventiel oliepomp
Geplaatst: do 02 sep 2010, 17:02
door Wim Janssen
Gerrit,
Volgens mij zijn wij wel het helemaal eens. Want ik zeg ook dat de overdrukklep alleen opengaat bij koude olie en dat is maar goed ook. Maar deze situatie duurt altijd maar even, want als de motor op temperatuur is wordt de olie dunner en zakt de druk. En net die lage druk bij warme motor is Michiel zijn probleem. En dat los je niet op door de overdrukklep strakker te zetten.
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[wim-janssen.fotopic.net]
Re: overdruk ventiel oliepomp
Geplaatst: do 02 sep 2010, 17:02
door Noel
Als alle toleranties in de motor aan de goede kant zitten (minste spelingen) dan denk ik dat het overdrukventiel bij koude olie wel degelijk open gaat. Een tweede functie van het overdrukventiel is dat er toch nog olie door de motor gaat wanneer er te lang wordt doorgereden met een oliefilter en dit verstopt raakt.
Re: overdruk ventiel oliepomp
Geplaatst: do 02 sep 2010, 17:23
door Bart van Dessel
Verse en iets dikkere olie zorgt ook voor een hogere oliedruk en dus iets minder slijtage, ook je klepstoters zijn dan minder "akoestisch aanwezig".
Gr, Bart
Re: overdruk ventiel oliepomp
Geplaatst: do 02 sep 2010, 19:46
door G-men (Gargamel)
Klopt, een prima boek overigens. Dat staat er wel, maar gezien de constructietekening die erbij staat is het een kogel met bijbehorende passing in het huis. Pas als de intiele veerdruk wordt overwonnen zal de kogel iets gaan wijken en proportioneel gaan regelen. (hoe meer druk, hoe verder open). Natuurlijk heb je een beetje lekkage langs de kogel maar dat is in gesloten toestand te verwaarlozen, ik heb dan ook mijn twijfels bij het effect met warme olie en stationair lopen.
Ik heb het gevoel dat dit boek erg uitgaat van het gebruik in snellere (sport) wagens zoals in de TVR's en Morgan e.d. Dan zal hij die druk zowel met warme als koude olie bereiken en dus gaan regelen.
Voor de motoren in de Stage-one en one-ten lijkt het me alleen bij koude motor van belang, of zoals Noel aangeeft bij een verstopt oliefilter.
Bij koude motor zal die ring echter wel zorgen dat de klep iets later opengaat, waardoor je direct na het starten wel wat meer druk zult hebben. En dat is wel weer fijn tegen het rammelen van de klepjes als het spul koud is. Net een knikkerbak als ie een week gestaan heeft.
Michiel 109 V8 Schreef:
-------------------------------------------------------
> Jullie gaan er trouwens beide van uit dat het
> overdruk ventiel pas opent bij een bepaalde druk.
> Maar het is natuurlijk heel goed mogelijk dat het
> ventiel een klein beetje olie doorlaat tijdens
> stationair en meer naarmate het toerental
> toeneemt. Op deze manier kan je niet stellen
> wanneer het ventiel opengaat en wanneer niet.
>
> Dat maak ik tenminste uit op de tekst uit 'How to
> power tune Rover V8 engines'. Volgens mij heb jij
> dat boek ook Gerrit?
> Ook zij stellen dat je stationair een hogere
> oliedruk verkrijgt door het plaatsen van een
> stijvere veer.
>
> In tegenstelling tot jouw motor Willem heb ik niet
> zo'n mooi gereviseerde. Ik zal dus een hoop
> oliedruk verliezen in de aandrijflijn; big-ends,
> oliepomp kamer. Als het overdruk ventiel alleen
> bij een hoge druk opent zou de slijtage van mijn
> motor teniet worden gedaan omdat de pomp voldoende
> druk levert. Maar de druk is juist te laag, rara?
>
> Leuke discussie
>
> Greetz,
>
> Michiel
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02/09/2010 17:56 door G-men (Gargamel).
Re: overdruk ventiel oliepomp
Geplaatst: do 02 sep 2010, 22:27
door Frans Bonnes
Wat ik tot nog toe mis in dit hele oliedruk verhaal is de reden dat de oliedruk te laag zou zijn.
Volgens mij kan dat 2 oorzaken hebben, ten eerste versleten oliepomp, maar dat is volgens mij hier niet het geval.
En ten tweede versleten krukas / lagerschalen.
De lagerschalen is de plek waar de eigenlijke oliedruk opgebouwt wordt, als daar dus ruimte, slijtage is zal de oliedruk dus ook minder worden.
Als ik het fout heb hoor ik het wel.
fb
Re: overdruk ventiel oliepomp
Geplaatst: do 02 sep 2010, 23:20
door Michiel 109 V8
Er is bij mijn weten niks mis met mijn oliedruk. Maar goed, na vele jaren trouwe dienst konden er wel wat onderdelen van de pomp vervangen worden. Ventiel had wat krasjes, de veer was 4mm!!!! korter geworden tov een nieuwe originele en de tandwielen hadden ook af en toe in iets lopen knagen.... Smering is niet het beste onderdeel van de V8, dus better safe than sorry.
Wat betreft het boek Gerrit, het is idd meer gericht op scheuren met de V8 dan Landrover gebruik. Maar jij en Wim hebben me nog niet helemaal overtuigd. Dus eerst een nieuwe baseplate erop. Dan m'n oliedruk meter fixen, want die geeft alleen maar 20Psi aan ongeacht het toerental. Daarna ga ik eens spelen met verschillende veer voorspaningen om te kijken of de oliedruk veranderd of niet. Keep you posted!
Greetz,
Michiel
Edit: Als Rover een goede pomp heeft ontwikkeld dan lijkt het me niet meer dan logisch dat het overdruk ventiel al open gaat bij stationair. Op deze manier bouw je een reserve in de olieopbrengst als je big-ends etc versleten zijn zonder dat je oliedruk verliest. Maar ja het gaat om een motor ontwikkeld in de zestiger jaren dus wie weet dachten ze toen iets anders. Niet voor niets dat ze de oliepomp veranderd hebben in 1990? geloof ik.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02/09/2010 21:55 door Michiel 109 V8.
Re: overdruk ventiel oliepomp
Geplaatst: do 02 sep 2010, 23:23
door Mrah
Leuk onderwerp,
ik heb zelf e.e.a. meegemaakt wat veel met dit onderwerp te maken heeft en dat wou ik jullie niet onthouden.
Een Alfa romeo die ik had gaf een te lage oliedruk. Met wat vulplaten onder de veer van het overdrukventiel gaf hij veel meer oliedruk aan op de meter. Het olielampje ging dus ook niet meer branden. Motor was versleten tot en met natuurlijk maar had nu wel weer goede oliedruk in het smeersysteem.
Bij de CIH motoren van Opel (manta A en B en ascona) is het bij het opvoeren van de motor heel gebruikelijk om de afsluitende kunststof plug die boven op de veer zit en die het teveel aan olie door laat, te vervangen door een stalen kogel met een diameter van 14 mm. Dit geeft meer oliedruk als resultaat. Die standaard gemonteerde kunststof pluggen slijten trouwens bij dit motortype waardoor er groeven in kunnen komen die al te veel drukverlies geven bij stationair toerental!
Bij dit type (CIH) motor (in goede staat) is er dus altijd een te grote hoeveelheid olie die door de oliepomp wordt opgepompt waarvan een bepaalde hoeveelheid afhankelijk van het toerental gelijk weer terug het carter in gaat...
Re: overdruk ventiel oliepomp
Geplaatst: do 02 sep 2010, 23:59
door Michiel 109 V8
Há, dat geeft een eigenwijze 'fransoos' weer moed! Thanks
Had je toevallig ook zo'n vossestaartje of konijnenpootje aan je spiegel hangen?????!!!
Re: overdruk ventiel oliepomp
Geplaatst: vr 03 sep 2010, 00:38
door Wim Janssen
Frans, zie mijn eerste reactie op Michiel.
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[wim-janssen.fotopic.net]
Re: overdruk ventiel oliepomp
Geplaatst: vr 03 sep 2010, 00:40
door Joost88
zo'n o-ring afdichting worden ook in hydraulische systemen gebruikt tot 200 bar, dus mij lijkt dat ze 4 bar van een oliepomp wel aan kunnen.
Re: overdruk ventiel oliepomp
Geplaatst: vr 03 sep 2010, 00:41
door Frans Bonnes
Sorry, overheen gelezen
Re: overdruk ventiel oliepomp
Geplaatst: vr 03 sep 2010, 03:04
door G-men (Gargamel)
Ik ben benieuwd naar het resultaat, maar als je de base-plate vervangt, dan gelijk de tandwielen. Die lopen in op de grondplaat en waarschijnlijk zijn die ook wat ingesleten. Dat kost je ook druk.
Gerrit
Michiel 109 V8 Schreef:
-------------------------------------------------------
> Er is bij mijn weten niks mis met mijn oliedruk.
> Maar goed, na vele jaren trouwe dienst konden er
> wel wat onderdelen van de pomp vervangen worden.
> Ventiel had wat krasjes, de veer was 4mm!!!!
> korter geworden tov een nieuwe originele en de
> tandwielen hadden ook af en toe in iets lopen
> knagen.... Smering is niet het beste onderdeel van
> de V8, dus better safe than sorry.
>
> Wat betreft het boek Gerrit, het is idd meer
> gericht op scheuren met de V8 dan Landrover
> gebruik. Maar jij en Wim hebben me nog niet
> helemaal overtuigd. Dus eerst een nieuwe baseplate
> erop. Dan m'n oliedruk meter fixen, want die geeft
> alleen maar 20Psi aan ongeacht het toerental.
> Daarna ga ik eens spelen met verschillende veer
> voorspaningen om te kijken of de oliedruk
> veranderd of niet. Keep you posted!
>
> Greetz,
>
> Michiel
>
> Edit: Als Rover een goede pomp heeft ontwikkeld
> dan lijkt het me niet meer dan logisch dat het
> overdruk ventiel al open gaat bij stationair. Op
> deze manier bouw je een reserve in de
> olieopbrengst als je big-ends etc versleten zijn
> zonder dat je oliedruk verliest. Maar ja het gaat
> om een motor ontwikkeld in de zestiger jaren dus
> wie weet dachten ze toen iets anders. Niet voor
> niets dat ze de oliepomp veranderd hebben in 1990?
> geloof ik.
Het zit weer in elkaar!
Geplaatst: za 04 sep 2010, 18:38
door Michiel 109 V8
Nou, de hele mieterse boel zit gelukkig weer in elkaar! M'n engelse landrover mannetje had nog een baseplate liggen dus ik had mazzel.
De 'nieuwe' baseplate gelijk gevlakt voor maximale druk.
Foto-YXSM3AKA.jpg --> mod_embed_images_loadimage('32270918bb40428b83bdf4cb31147b10', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-YXSM3AKA.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-YXSM3AKA.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-YXSM3AKA.jpg', '', 12747007, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Hier een detailopname van de scheur. Het doet mij denken aan een materiaalfout die tevoorschijn kwam toen ik meermaals de bout (te strak?) aandraaide'
Foto-B7F8WE3O.jpg --> mod_embed_images_loadimage('1dbf6aeee1576ac06b02d3df1be680d1', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-B7F8WE3O.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-B7F8WE3O.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-B7F8WE3O.jpg', '', 12747007, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Primen van de pomp ging gelukkig binnen 10 seconden zonder vaseline (Ik wou die troep niet in m'n oliekoeler krijgen).
Foto-FYOWCHYX.jpg --> mod_embed_images_loadimage('9a023be93d8d04467f90bf732c092703', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-FYOWCHYX.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-FYOWCHYX.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-FYOWCHYX.jpg', '', 12747007, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Jong geleerd, oud gedaan!!!
Foto-EX37N64A.jpg --> mod_embed_images_loadimage('f744b4880261971986fd0d8e3abe6e91', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-EX37N64A.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-EX37N64A.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-EX37N64A.jpg', '', 12747007, 600, 600, 'Loading image ...', false);
De boel weer gemonteerd. Nu de overdruk ventiel bout maar met de momentsleutel vastgezet.
Foto-3R466ZMC.jpg --> mod_embed_images_loadimage('ab1676096a025c3c222909737db69bf3', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-3R466ZMC.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-3R466ZMC.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-3R466ZMC.jpg', '', 12747007, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Heel vermoeiend dat werken aan een landrover
Foto-GM87D7KB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('3355c2a1b6894fb58307a4e4a2c144da', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-GM87D7KB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-GM87D7KB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-GM87D7KB.jpg', '', 12747007, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Nou met nieuwe tandwielen, ventiel en plaat moet de pomp weer voldoende druk leveren.
Ik ga nu een mechanische drukmeter bestellen want die electrische die doet het niet echt en dan klooien met de extra veerspanning mochten de oliedruk waardes te laag zijn.
Greetz,
Michiel
Re: overdruk ventiel oliepomp
Geplaatst: za 04 sep 2010, 18:56
door G-men (Gargamel)
Nieuwe plaat ziet er toch stukje beter uit. Die loopsporen dragen ook niet bij aan de geleverder druk, hoewel ik ze weleens erger gezien heb. (die van mijn ode blok namelijk, die had ook slijtage op de tandwielen.
Die scheur lijkt me idd een typisch gevolg van te vast aandraaien idd. Overigens kan een lectrische drukopnemer prima werken als het spul in orde is.
Morgen testritje naar zeewolde.... lijkt je dat niks. Wel ff rijden vanuit La douce France.....

)
Re: overdruk ventiel oliepomp
Geplaatst: zo 05 sep 2010, 00:25
door Michiel 109 V8
Tja, zou wel willen. Zo'n Sort Out lijkt me erg leuk om de gezichten achter de namen te leren kennen. Maar ja, 1400km met een V8 wordt je niet echt vrolijk van, financiëel dan!
En een larotreffen in Zuid-Frankrijk is ook wat ver voor de meesten denk ik...
Ik zal bij het nieuwe huis een aantal greenlanes met de gps uitzetten. Misschien is daar animo voor.
Weet je toevallig of de electronische drukmeter achter de spanningsregelaar moet zitten? De standaard sensor in de stage1 zit rechtstreeks op 14 volt maar ik heb een 0-100 psi sensor, die van de gewone series. Ik zal dat nog eens proberen. De smiths meter moet gewoon goed zijn. Heeft 80 Ohm weerstand, dus moet in orde zijn. En de kabel en sensor zijn nieuw dus daar kan het niet aan liggen.
Mazzels,
Michiel
Re: overdruk ventiel oliepomp
Geplaatst: zo 05 sep 2010, 10:31
door G-men (Gargamel)
Stukje rijden idd....
Ik heb schema's gezien voor series waarbij de meter idd achter de spanningsstabilisator zit.
Bij de wat nieuwere one-tens zit die regelaar in de meter ingebouwd; net als in de smiths meter die after market geleverd worden.
De stage-ine is echter in gronde een series dus ik zou denken dat ie idd achte de regelaar moet zitten.
Je kunt het vrij eenvoudig testen als je een regelbaar voedinkje hebt en dat op de + van de meter aansluit.
Je begint met 11 volt en voert dan langszaam de spanning op tot 14 volt. Als de meter een ingebouwde regelaar heeft zal hij constant blijven aanwijzen. Zit er geen regeling in, dan loopt hij op met het stijgen van de voedingsspanning.....
Michiel 109 V8 Schreef:
-------------------------------------------------------
> Tja, zou wel willen. Zo'n Sort Out lijkt me erg
> leuk om de gezichten achter de namen te leren
> kennen. Maar ja, 1400km met een V8 wordt je niet
> echt vrolijk van, financiëel dan!
> En een larotreffen in Zuid-Frankrijk is ook wat
> ver voor de meesten denk ik...
>
> Ik zal bij het nieuwe huis een aantal greenlanes
> met de gps uitzetten. Misschien is daar animo
> voor.
>
> Weet je toevallig of de electronische drukmeter
> achter de spanningsregelaar moet zitten? De
> standaard sensor in de stage1 zit rechtstreeks op
> 14 volt maar ik heb een 0-100 psi sensor, die van
> de gewone series. Ik zal dat nog eens proberen. De
> smiths meter moet gewoon goed zijn. Heeft 80 Ohm
> weerstand, dus moet in orde zijn. En de kabel en
> sensor zijn nieuw dus daar kan het niet aan
> liggen.
>
> Mazzels,
>
> Michiel
Re: overdruk ventiel oliepomp
Geplaatst: zo 05 sep 2010, 13:29
door Michiel 109 V8
Thx!
Standaard zitten de oliedrukmeter en olietemperatuur meter in een stage1 niet achter een spanningsregelaar. Waarom is me niet duidelijk maar het zal wel met de sensoren te maken hebben. De koelwatertemperatuurmeter en tankinhoud zitten weer wel achter de spanningsregelaar.
Ik zal de meter achter de regelaar zetten, kijken wat er dan gebeurd. Ik heb er onlangs nog een electronische spanningsregelaar ingezet, ik was de 27 jaar oude zat en vertrouwde die voor geen meter meer. De verschillen van meetuitslagen tussen warm en koud weer waren niet te verwaarlozen... Nu heb ik gewoon een constante correcte 10 Volt.
Mijn oliedrukmeter is nog van het oude type, geen regelaar ingebouwd.
Hier is nog een leuke site als je meer geïnteresseerd bent in de werking van de meters: [www.fourfold.org]
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05/09/2010 11:40 door Michiel 109 V8.