Pagina 1 van 1

testen rembekrachtiger 109 diesel

Geplaatst: do 26 aug 2010, 23:02
door Landrobert
Hallo allemaal,

mn 109 ex militair wil echt niet goed remmen
bijna alles vernieuwd 6 keer ontlucht maanjes gesteld nieuwe remcilinders hooftremcilinder schoenen trommels
remslangen enz vervangen met uitzondering van de bekrachtiger
Deze vandaag gedemonteerd maar voor ik een nieuwe koop is mijn vraag is deze te testen ?????????????
Alvast bedankt

gr Rob

Re: testen rembekrachtiger 109 diesel

Geplaatst: do 26 aug 2010, 23:15
door Joost Nouwen
Rob , ik heb zelf problemen met doortrappen van de rem.
Ook 109 ex def.
Volgens mijn prive monteur(mijn pa) komt dat bij mij door de maantjes(achter), zijn erg afgesleten.
Merk jij verschil met remmen als je in eens flink remt of je maar een beetje aanremd?
Als ik aaanrem , zachtjes rem , trap ik er doorheen.
2 keer pompen en ik kom wel tot stilstand maar het is toch weer achterstallig onderhoud in mijn geval.
Als je nog geen vacuumpomp er op hebt zitten kan ik het je wel aanraden.

Re: testen rembekrachtiger 109 diesel

Geplaatst: do 26 aug 2010, 23:18
door bas88pickup
Remservo (bekrachtiger) testen: met de motor uit, een aantal maal het rempedaal bedienen, totdat het niet hoger komt (het pedaal dus), dit doe je om rest vacuum op te heffen. Start nu de motor, en hou daarbij je voet op de rem, als de servo werkt, zal het pedaal onder de voet een eindje wegzakken, en tot rust komen. Als er niks gebeurt, werkt ie niet.

Re: testen rembekrachtiger 109 diesel

Geplaatst: do 26 aug 2010, 23:36
door Landrobert
joost ,

maanjes zijn ok schoenen lopen mooi schurend langs de trommels
als ik zacht trap remt ie haast niet, bij hard trappen 2x maar dan ook echt hard trappen blokkeren de wielen zelfs
gr Rob

Re: testen rembekrachtiger 109 diesel

Geplaatst: do 26 aug 2010, 23:37
door Exfietser
Hij moet ook zonder rembekrachtiger goed remmen hoor. Als je er doorheen trapt is er echt iets anders mis. Verder moeten remmen ingeremt worden. Nieuwe schoenen remmen slecht of beroerd. Bij mij lukte het niet de wielen te blokkeren. Pas na een stuk rijden waarbij je de rem veel en stevig gebruikt gaat het beter. Mijn wagen staat nu zo snel stil dat de achterliggers er wel eens van schrokken. Of eigenlijk stond. Mijn wagen is nu een klein beetje uit elkaar.

Als je er doorheen trapt en dus een keer moet pompen kan het komen doordat de maantjes te klein zijn geworden of de trommels te ver uitgesleten. De zuigers moeten dan een grotere afstand afleggen (Er moet meer vloeistof in de cilinders.) dan je met 1 pedaal beweging kunt maken. Andere mogelijke oorzaak is gewoon lucht in je systeem.

Hij remt verder wel recht en de hele breedtte van de schoen maakt contact met de trommel? Als hij scheef remt en maar een zijkant van de schoen gebruikt moet je de stelschroeven in de remankerplaat afstellen.

Ik heb het al vaker gezegd, de servo zorgt niet dat hij beter remt maar alleen dat je minder hard op de pedaal moet drukken om hetzelfde effect te bereiken als zonder servo.

Arnold.

Foto-FR4WOOEL.jpg --> mod_embed_images_loadimage('7f55918731173035566d7e62b7db3b8c', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-FR4WOOEL.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-FR4WOOEL.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-FR4WOOEL.jpg', '', 12701289, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: testen rembekrachtiger 109 diesel

Geplaatst: do 26 aug 2010, 23:40
door Landrobert
Bas,
Hij is er nu uit natuurlijk maar volgens mij zakt ie niet weg als ik de motor onieuw start dus waarschijnlijk
gr Rob

Re: testen rembekrachtiger 109 diesel

Geplaatst: do 26 aug 2010, 23:50
door Landrobert
Arnold,

Ja zit wat in maar schoenen zijn wel goed schurend langs de trommels te stellen????????

gr Rob

Re: testen rembekrachtiger 109 diesel

Geplaatst: vr 27 aug 2010, 00:01
door Exfietser
Hoeveel heb je ermee gereden? Geremd? En heb jij ook het twee maal trappen probleem? En remt hij recht? Als het enige probleem is dat het remmen met blokkerende wielen slecht of misschien niet gaat. Dan moet alles misschien nog worden ingeremt. Misschien is je rembekrachtiger inderdaad defect? Ik heb een tijdje zonder vacuüm gereden, en dus geen bekrachtiger. Mijn wagen remde uitstekend. Hij daar zelfs zonder problemen mee door de apk gekomen. Ze gingen toen met een speciaal meetapparaat op de pedaal meten hoeveel druk je moest geven met je voet. Dat zat toen net binnen de normen. Alleen laat ik mijn oma van 93 maar niet in mijn wagen rijden. Die krijgt waarschijnlijk ook het stuur niet rond.

Arnold.

Re: testen rembekrachtiger 109 diesel

Geplaatst: vr 27 aug 2010, 00:18
door Landrobert
na 2 xx trappen remt ie wel beter maar het is vergeleken met de serie waar ik gisteren ff in gereden heb bijna niets
remt wel recht schoenen zitten er al een paar weken in
denk toch maar die servo gewoon vernieuw

gr Rob

Re: testen rembekrachtiger 109 diesel

Geplaatst: vr 27 aug 2010, 03:01
door Geert LW79
Hier is belangrijk om te weten of je wel vacuum hebt.
Heb je nog de klep in je inlaatspruitstuk zitten of heb je een vacuum pomp?
ook met een goede bekrachtiger zonder vacuum moet je hard trappen

Re: testen rembekrachtiger 109 diesel

Geplaatst: vr 27 aug 2010, 10:40
door Lute
Als je bij langzaam aanremmen door je rem heen trapt en bij hard trappen wel remt dan is je hoofdremcilinder intern lek. Wat inhoud dat er remvloeistof langs de plunjer loopt bij "voorzichtig" remmen en bij hard remmen zet het rubber van de plunjer uit waardoor de vloeistof niet terug lekt.
Dit had ik ook bij mijn SIII 109 en was opgelost na het plaatsen van een nieuwe hoofdremcilinder.

Groet'n
Lute
SIII 109 Stawag