Pagina 1 van 1

correcte montage van propshafts

Geplaatst: ma 23 aug 2010, 00:15
door Robert ex-MoD 90
Olah Lotgenoten,

Ik ben maar weer eens begonnen om mijn oude ex-MoD 90 onder het stof vandaan te halen. Mijn zoontje heeft intussen de leeftijd dat offroaden hem echt gaat interesseren

Een klus die al lang gepland stond was het vervangen van de propshafts. Die hadden in de jaren zoveel op hun donder gehad...

Ik heb nu 2 mooie thuis liggen maar heb een (stomme??) vraag over de montage.

Zowel de voorste als de achterste shaft zijn gemonteerd met het sliding-deel richting de tussenbak. Het is een koud kunstje om de nieuwe ook zo te monteren maar het lijkt mij zo onlogisch. Immers een paar keer door een modder- of waterbak en de het water komt in het sliding-deel en loopt er niet zomaar uit. Mijn logica zou juist zeggen dat het sliding-deel richting de assen gemonteerd zou moeten zijn. De boeken die ik heb hebben te weinig foto's dus daar is het niet te vinden.

Ik vraag het maar even op het Forum. Dit temeer daar mijn 90 een ex-MoD is en ik in de loop der jaren al vaker vreemde zaken ben tegengekomen die volgende de (onderdelen) boeken niet kunnen. Blijkbaar zijn ze in het engelse leger redelijk ruimdenken

Wie heeft de juiste info voor mij?

Hoor het graag en alvast bedankt!

Robert

Re: correcte montage van propshafts

Geplaatst: ma 23 aug 2010, 02:14
door Andrew Colville
Zover ik gezien heb altijd het schuif stuk zo hoog mogelijk..

Mocht je de boel schoon willen houden dan zijn er "propshaft gaiters" te krijgen , deze monteer je over het schufstuk en dan blijft het vuil en vocht buiten.

Series Landrovers hadden deze volgens mij standaard en Leger Landrovers ook, al dan niet achteraf gemonteerd.

geregeld vet in de kruisjes en schuif stukken zal het vocht en vuil ook verdrijven.

Groetjes Andrew



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23/08/2010 00:14 door Andrew Colville.

Re: correcte montage van propshafts

Geplaatst: ma 23 aug 2010, 15:16
door Rickske
die gaiters gaan nog geen jaar mee en zijn dacht ik apk afkeur als ze stuk zijn.. Bovendien, ook daar komt water in en minder makkelijk weer uit.

Rickske
14444.jpg --> mod_embed_images_loadimage('febae965ad123c30487743c4349072e0', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/smoelenboek/fotos/landrover/14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', '', 12680592, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Uiteraard kan ik strax in 2014 niet voor beiden de belasting ophoesten..
1978 Series3 109 Stawag 2,25Diesel 5brg "Burro"
1979 Range Rover Classic 3,5L V8 LPG "Amarillo"

Re: correcte montage van propshafts

Geplaatst: ma 23 aug 2010, 16:27
door Dennis101
Als je goede hoezen koopt gaan ze jarenlang mee en vormen een absoluut waterdichte afdichting.

Dennis B

Re: correcte montage van propshafts

Geplaatst: ma 23 aug 2010, 17:18
door huub
Het risico van gaiters die niet helemaal sluiten is dat ze zichzelf volpompen met troep als je aan het waden bent.
Dan is het middel erger als de kwaal. Zonder gaiter kan het ook, je hebt dan zicht op e.e.a. en na een dagje intensief in de blubber pers je er gecontroleerd nieuw vet in. De assen van onze 110 gaan al bijna 200.000 km mee zonder gaiter en hebben nog steeds geen speling.

Huub

Re: correcte montage van propshafts

Geplaatst: ma 23 aug 2010, 22:53
door Robert ex-MoD 90
Okidokie!

Dan zitten ze dus goed gemonteerd.
Wat een opluchting

Ga ik ze binnenkort vervangen.

Bedankt voor jullie hulp

Robert