Pagina 1 van 1
Oliekoeler
Geplaatst: wo 18 aug 2010, 21:40
door Geert 88 SIIID
Hallo allemaal,
ik ben mijn series 3 aan het voorzien van een nieuw chassis, en nu vroeg ik me af wat de beste oplossing is.
Wel of geen oliekoeler, graag iedereen zijn mening geven, dan kan ik een goede keuze maken.
Groetjes
Geert
Re: Oliekoeler
Geplaatst: wo 18 aug 2010, 21:47
door Joost Nouwen
Ik heb de mijne uitgebouwd maar ga hem weer terugzetten.
Wel met een 3 wegklep of in ieder geval zo , dat ik hem dmv een kraantje uit het systeem kan laten.
In de winter is het klote om de oliekoeler erbij te hebben en 's zomers is het fijn als je hem erbij kunt pakken.
Zeker met lange reizen naar het zuiden of in bergachtige gebieden.
Re: Oliekoeler
Geplaatst: wo 18 aug 2010, 22:05
door Eric&Betty Boop
Ik neem aan dat het om een 2,25 diesel gaat.
Volgens mij heeft de oliepomp van een 2,25D met oliekoeler meer opbrengst dan de oliepomp van een 2,25D zonder oliekoeler.
Je kan dus niet zonder meer de oliekoeler aansluitingen op het blok afdoppen zonder ook de opbrengst van de oliepomp aan te passen.
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('f0e3e31e310fcb78f140b0de613933f9', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 12657229, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('33ca2627ba5ee5b58d83089a7bf95011', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 12657229, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Oliekoeler
Geplaatst: do 19 aug 2010, 00:45
door Exfietser
Leesvoer
Arnold.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18/08/2010 22:46 door Exfietser.
Re: Oliekoeler
Geplaatst: zo 22 aug 2010, 21:44
door Geert 88 SIIID
Maar wat is nu het advies, dat volgde uit het onderzoek?
Mij is de conclusie niet duidelijk.
Gr.
Geert
Re: Oliekoeler
Geplaatst: ma 23 aug 2010, 01:30
door dirk
beste
ze hebben mij altijd wijs gemaakt dat de koeler niet goed zou zijn voor het blok omdat hij niet op bedrijfs temperatuur komt
door deze verhalen heb ik toen de koeler er tussen uit gehaald en een slang tussen de in en uitgang van de pomp gezet zodat alles zou blijven werken
ik heb echter toen ik in Marokko was had ik de koeler wel nodig verder heeft het nooit problemen op geleverd
ik zou gewoon kijken of hij snel op temperatuur komt en of hij dat ook blijft
groet dirk
Re: Oliekoeler
Geplaatst: ma 23 aug 2010, 02:07
door Exfietser
De uitkomst was dat de militaire oliepomp met gegroefde bout een hogere opbrengst heeft dan de civiele pomp.
Ik verder gewoon de oliekoeler geplaatst zoals het hoort en rijd 's winters met een radiatormuff.
De oliekoeler is overigens een bypass van het motorblok. Zonder maatregelen gaat vooral bij lage toerentallen alle olie door de koeler en niet door het blok. Het blok heeft dan dus te weinig smering. Om dat te voorkomen zit er in de leiding vanaf het filter naar de koeler een klep. Een heel simpel ding. Gewoon een plunjertje met een veertje. Dat gaat dus open als er voldoende druk is. Bij mij had de vorige eigenaar dat dus in al zijn wijsheid verwijdert. Het gevolg was dat mijn gereviseerde motor na 8000 km uitgewoonde lagers en een gebroken krukas had. Let er dus op dat die klep er inzit en werkt.
Arnold.
Re: Oliekoeler
Geplaatst: di 24 aug 2010, 01:11
door Exfietser
Voor mensen die een oliekoeler willen gaan plaatsen. Hier een tekening van de bewuste klep die je zeker niet moet vergeten. En een oliedruk meter is een zeer nuttig apparaat. Dan kun je zien of alles goed werkt.
GroteFoto-A3JD4GJ8.jpg --> mod_embed_images_loadimage('796aecf79b98c5b7d36a34ccfd84d89e', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FGroteFoto-A3JD4GJ8.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-A3JD4GJ8.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FGroteFoto-A3JD4GJ8.jpg', '', 12684041, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Op de website van solide bolide het derde echelon pagina 2.3.24 staat dit plaatje. De klep zit met een beugeltje op de rechter motorsteun.
Arnold.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23/08/2010 23:12 door Exfietser.