Terug van IJsland. . . .
Geplaatst: wo 18 aug 2010, 16:16
Hallo Prikkers,
Afgelopen zondag zijn wij weer thuisgekomen na een vakantie op IJsland, deze keer met onze “90” met daktent.
11 Jaar geleden waren wij ook al op IJsland, toen hebben we gevlogen en hadden daar een Suzuki Jimney gehuurd om o.a. dingen in het binnenland te bekijken. Toen we terug waren zeiden we “we gaan weer maar dan met eigen 4x4”. In 2001 kochten we onze “90” en na de afgelopen 4 jaar Scandinavië werd het nu tijd voor IJsland.
25 juli vertrokken we uit Drachten richting Hanstholm (Denemarken) om op 27 juli in te schepen, via Faeröer kwamen we de 29e aan in Seydisfjodur om ons 2e IJslandavontuur te beginnen.
De route ging van Seydisfjodur via Egilstadir als eerste naar de Hengifoss aan de 931, daarna via de F910 naar de nieuwe Karahnjukardam in het Halslon meer. Vandaar naar de kloof waar dit meer in uitmondt het Jökulsálá dal, toen naar de warme beek van Laugarvellir waar je trouwens niet meer in de beek kan badderen omdat de schotten eruit waren, je kon ook niet meer met de auto op het bijbehorende kampeerveld. Toen door naar Askja waar we wel in de Viti konden badderen. Toen omhoog langs de Herdubreid (Tafelberg) naar Myvatn (het muggenmeer), het viel met de muggen wel mee dit jaar. Vandaar naar Husavik aan de noordkust en langs de F862 naar het zuiden waar de Hafragilsfoss, Dettifoss en Selfoss aan liggen. Toen weer via Hverfell (warme zwavelbronnen) en Myvatn naar Fosshóll waar de Godafoss aan het begin van de Sprengisandur (de F26) naar beneden valt. Uiteraard de F26 naar het zuiden (was niet veel aan) tot de F887 naar Laugafell (warme poel) op de hooglanden. Van Laugafell de F752 naar het noordwesten (de F752 is wel een aanrader) tot waar je via een paar binnenwegen de Kjolur (F35) kan bereiken. De F35 naar beneden tot Hveravellir (weer hete bronnen en zwavel) en Kjerlingarfjol (een nog veel groter geothermisch gebied). Toen verder naar het zuiden, even langs Geysir. Daarna verder naar de ringweg en een stuk naar het oosten naar Thorsmork dat via de F249 te bereiken is en vele doorwadingen heeft waaronder aan het eind de Krossa. Deze zijn we ook overgestoken en natuurlijk weer terug, dat was wel één van de spannendste doorsteken (voor diegenen die er geweest zijn zegt het genoeg). Bij Thorsmork zijn we naar de nieuwe lava van de Eyjafjallajokul gelopen (6 uur) om wat foto’s te maken en een paar stukjes lava en was as mee terug te nemen. Van Thorsmork weer naar de rondweg en via het aszwarte gebied van de Hekla uiteindelijk naar Landmannalaugar waar we lekker in de warme beek konden badderen tijdens de (koude) regen. Vandaar verder via Eldgja en de F208 naar de ringweg. Toen ontmoetten we een stel Duitsers die via een schaapherderstrack (niet op de kaart) naar Laki wilden gaan, daar hebben we ons bij aangesloten en hadden een geweldige dag op de hooglanden zonder een andere auto te zien. Uiteraard de Laki kraterrij bekeken en terug naar de ringweg waar we nog 2 dagen naar het oosten gereden hebben om weer in Seydisfjodur uit te komen om de 12e van augustus in te schepen voor de terugweg en op de 15e thuis aankwamen.
Ik hoef natuurlijk niet te vertellen dat IJsland een geweldig land is en blijft en we uiteraard tijd te kort hadden om alles te zien wat we gepland hadden. Dus over een paar jaar gaan we weer en dan misschien wel een weekje langer dan deze keer.
De Laro heeft zich ook prima gehouden, de weinige probleempjes waren een losgetrilt voorste uitlaatdeel (2 van de 3 inbussen los op de chassisbalk) en een los drukslangetje van de turbo naar de waistegate, de laatste 2 waren nog voor IJsland. Op IJsland aleen 2 maal een lampje stuk en een losgetrild relais van 1 van de 2 koelfans, peanuts dus.
Verder gereden: 3941 Km
Verbruikte diesel: 422 L
Motorolie: 0,7 L
En 2 maal een 5W lampje.
Van de 900 foto’s hebben we een kleine indruk gemaakt, veel plezier met het kijken.
[gallery56360.fotopic.net]
Tinus "90" Tiid-Rôver 200TDI
laroijsland2.jpg --> mod_embed_images_loadimage('d3371c3dee3a6b2f2ede132b65a2a53c', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fimageshack.us%2Fa%2Fimg15%2F4281%2Flaroijsland2.jpg', 'http://imageshack.us/a/img15/4281/laroijsland2.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fimageshack.us%2Fa%2Fimg15%2F4281%2Flaroijsland2.jpg', '', 12655079, 600, 600, 'Loading image ...', false);
En Larocamper 300TDI
camper2w.jpg --> mod_embed_images_loadimage('0e7aedcf89d7fc2ba0cd3c40f4cd0b2a', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fimageshack.us%2Fa%2Fimg18%2F5867%2Fcamper2w.jpg', 'http://imageshack.us/a/img18/5867/camper2w.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fimageshack.us%2Fa%2Fimg18%2F5867%2Fcamper2w.jpg', '', 12655079, 600, 600, 'Loading image ...', false);
2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18/08/2010 14:52 door Tinus.
Afgelopen zondag zijn wij weer thuisgekomen na een vakantie op IJsland, deze keer met onze “90” met daktent.
11 Jaar geleden waren wij ook al op IJsland, toen hebben we gevlogen en hadden daar een Suzuki Jimney gehuurd om o.a. dingen in het binnenland te bekijken. Toen we terug waren zeiden we “we gaan weer maar dan met eigen 4x4”. In 2001 kochten we onze “90” en na de afgelopen 4 jaar Scandinavië werd het nu tijd voor IJsland.
25 juli vertrokken we uit Drachten richting Hanstholm (Denemarken) om op 27 juli in te schepen, via Faeröer kwamen we de 29e aan in Seydisfjodur om ons 2e IJslandavontuur te beginnen.
De route ging van Seydisfjodur via Egilstadir als eerste naar de Hengifoss aan de 931, daarna via de F910 naar de nieuwe Karahnjukardam in het Halslon meer. Vandaar naar de kloof waar dit meer in uitmondt het Jökulsálá dal, toen naar de warme beek van Laugarvellir waar je trouwens niet meer in de beek kan badderen omdat de schotten eruit waren, je kon ook niet meer met de auto op het bijbehorende kampeerveld. Toen door naar Askja waar we wel in de Viti konden badderen. Toen omhoog langs de Herdubreid (Tafelberg) naar Myvatn (het muggenmeer), het viel met de muggen wel mee dit jaar. Vandaar naar Husavik aan de noordkust en langs de F862 naar het zuiden waar de Hafragilsfoss, Dettifoss en Selfoss aan liggen. Toen weer via Hverfell (warme zwavelbronnen) en Myvatn naar Fosshóll waar de Godafoss aan het begin van de Sprengisandur (de F26) naar beneden valt. Uiteraard de F26 naar het zuiden (was niet veel aan) tot de F887 naar Laugafell (warme poel) op de hooglanden. Van Laugafell de F752 naar het noordwesten (de F752 is wel een aanrader) tot waar je via een paar binnenwegen de Kjolur (F35) kan bereiken. De F35 naar beneden tot Hveravellir (weer hete bronnen en zwavel) en Kjerlingarfjol (een nog veel groter geothermisch gebied). Toen verder naar het zuiden, even langs Geysir. Daarna verder naar de ringweg en een stuk naar het oosten naar Thorsmork dat via de F249 te bereiken is en vele doorwadingen heeft waaronder aan het eind de Krossa. Deze zijn we ook overgestoken en natuurlijk weer terug, dat was wel één van de spannendste doorsteken (voor diegenen die er geweest zijn zegt het genoeg). Bij Thorsmork zijn we naar de nieuwe lava van de Eyjafjallajokul gelopen (6 uur) om wat foto’s te maken en een paar stukjes lava en was as mee terug te nemen. Van Thorsmork weer naar de rondweg en via het aszwarte gebied van de Hekla uiteindelijk naar Landmannalaugar waar we lekker in de warme beek konden badderen tijdens de (koude) regen. Vandaar verder via Eldgja en de F208 naar de ringweg. Toen ontmoetten we een stel Duitsers die via een schaapherderstrack (niet op de kaart) naar Laki wilden gaan, daar hebben we ons bij aangesloten en hadden een geweldige dag op de hooglanden zonder een andere auto te zien. Uiteraard de Laki kraterrij bekeken en terug naar de ringweg waar we nog 2 dagen naar het oosten gereden hebben om weer in Seydisfjodur uit te komen om de 12e van augustus in te schepen voor de terugweg en op de 15e thuis aankwamen.
Ik hoef natuurlijk niet te vertellen dat IJsland een geweldig land is en blijft en we uiteraard tijd te kort hadden om alles te zien wat we gepland hadden. Dus over een paar jaar gaan we weer en dan misschien wel een weekje langer dan deze keer.
De Laro heeft zich ook prima gehouden, de weinige probleempjes waren een losgetrilt voorste uitlaatdeel (2 van de 3 inbussen los op de chassisbalk) en een los drukslangetje van de turbo naar de waistegate, de laatste 2 waren nog voor IJsland. Op IJsland aleen 2 maal een lampje stuk en een losgetrild relais van 1 van de 2 koelfans, peanuts dus.
Verder gereden: 3941 Km
Verbruikte diesel: 422 L
Motorolie: 0,7 L
En 2 maal een 5W lampje.
Van de 900 foto’s hebben we een kleine indruk gemaakt, veel plezier met het kijken.
[gallery56360.fotopic.net]
Tinus "90" Tiid-Rôver 200TDI
laroijsland2.jpg --> mod_embed_images_loadimage('d3371c3dee3a6b2f2ede132b65a2a53c', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fimageshack.us%2Fa%2Fimg15%2F4281%2Flaroijsland2.jpg', 'http://imageshack.us/a/img15/4281/laroijsland2.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fimageshack.us%2Fa%2Fimg15%2F4281%2Flaroijsland2.jpg', '', 12655079, 600, 600, 'Loading image ...', false);
En Larocamper 300TDI
camper2w.jpg --> mod_embed_images_loadimage('0e7aedcf89d7fc2ba0cd3c40f4cd0b2a', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fimageshack.us%2Fa%2Fimg18%2F5867%2Fcamper2w.jpg', 'http://imageshack.us/a/img18/5867/camper2w.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fimageshack.us%2Fa%2Fimg18%2F5867%2Fcamper2w.jpg', '', 12655079, 600, 600, 'Loading image ...', false);
2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18/08/2010 14:52 door Tinus.