Pagina 1 van 1

Gelezen op de FEHAC side

Geplaatst: wo 18 aug 2010, 15:35
door JV
[www.fehac.nl]

Re: Gelezen op de FEHAC side. Slecht nieuws

Geplaatst: do 19 aug 2010, 01:10
door bareld
Dat is niet best voor velen van ons die aan het restaureren zijn.
Hopen dat dit weer ongedaan wordt gemaakt.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18/08/2010 23:42 door bareld.

Re: Gelezen op de FEHAC side. Slecht nieuws

Geplaatst: do 19 aug 2010, 08:54
door Gerard
Dat valt toch wel mee?
Hoeveel mensen zouden er nu echt aan het werk zijn aan een auto zonder papieren?
En als het echt niet meer lukt, moet zo'n auto eerst in UK op kenteken en daarna importeren ...

Gerard

Re: Gelezen op de FEHAC side. Slecht nieuws

Geplaatst: do 19 aug 2010, 09:40
door Roel
Ik heb het idee dat dit de eerste aanzet is tot een volgende regeling , waarbij dadelijk alle oude voortuigen (bouwjaar tot 31-12-1986 ) die uit het buitenland komen en nu nog belastingvrij zijn niet meer worden aangemerkt als oldtimer/belastingvrij voertuig en dat je dan ongeacht de leeftijd van het voertuig gewoon belasting gaat betalen na invoer , iets van deze strekking is mij enige tijd geleden verteld door iemand die vanuit zijn werk veel contact heeft met de RDW en als ik dit zo lees beginnen ze dan langzaam te rommelen , nu zijn het nog voertuigen zonder compleet kenteken volgende stap , alle voertuigen met buitenlands kenteken en ouder als 25 jaar.
argumenten om zoiets in te gaan voeren zijn dan oudere voertuigen zijn slecht(er) voor het millieu , onveilig en het levert de schatkist niets op .

hoop dat het allemaal meevalt , maar als je een project of voertuig hebt staan met complete buitenlandse papieren zo ik zo snel mogelijk langs de rdw gaan en in ieder geval een kentekenkeuring/invoerkeuring laten doen.

groet

Re: Gelezen op de FEHAC side

Geplaatst: do 19 aug 2010, 10:32
door G-men (Gargamel)
Het lijkt me duidelijk dat men ten aanzien van de belastingvrijstelling van oldtimers een uitstervingsbeleid aan het voeren is. De groep die er is blijft het, maar wordt steeds kleiner....
Dat begon met het stellen van de datum van 31-12-86 en nu deze maatregel. Ik ben er persoonlijk van overtuigd dat in de komende jaren geimporteerde wagens van voor 31-12-86 niet meer belastingvrij gaan worden..

De reden is heel simpel en heeft niets met milieu te maken : Geld.
Want ook de regeling voor milieuvriendelijke auto's wordt tussen nu en 3 jaar de nek om gedraaid, de eerste discussies zijn daar ook al over begonnen in Den Haag. Met exact dezelfde reden.....

In hoeverre het terrecht is dat die vrijstellingen bestaan is m.i. een heel andere discussie. Maar die wordt niet gevoerd.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19/08/2010 08:33 door G-men (Gargamel).

Re: Gelezen op de FEHAC side

Geplaatst: do 19 aug 2010, 10:40
door herman-lux
voor de auto's die uit luxemburg en duitsland geïmporteerd worden is dat geen probleem.

in duitsland heb je een "fahrzeugschein" en een "fahrzeugbrief". heb je die twee
dan is alles in orde. de verkoper in duitsland krijgt ook een "abmeldebescheinigung"
waarvan je een kopie kunt krijgen.

in luxemburg moet de verkoper een auto afmelden en bij export, bv naar nederland,
krijg je de "carte grise" met een vermerk "export" erop.
dat valt dan onder de uitdrukkelijke toestemming van de autoriteiten van het betreffende land.

hier in luxemburg is dat al jaren zo, hier een auto uit engeland aan te melden, na ja , dan maak je borst maar nat
want dat kost heel veel geduld en energie. eenvoudiger is het een auto uit engeland eerst in duitsland aan te melden en dan
naar luxemburg te halen.

ik denk niet dat het in nederland zo'n probleem wordt, je moet echter wel je papieren kompleet hebben.

herman

Re: Gelezen op de FEHAC side

Geplaatst: do 19 aug 2010, 13:20
door Anton (Rumble)
Ik heb vanochtend gesproken met RDW, en het valt allemaal wel mee. als je papieren bij de auto hebt, en de auto heeft duidelijk in het ander land op kenteken gereden, dan is een kenteken krijgen gewoon mogelijk. In sommige gevallen word het inderdaad lastiger.
Ik heb bijvoorbeeld een 110 uit het engelse leger en dat kenteken word vernietigd bij de release. maar er zitten documenten bij dat deze auto al op kenteken heeft gereden.


Anton

Re: Gelezen op de FEHAC side

Geplaatst: do 19 aug 2010, 16:29
door Eric_1
Hoi

Nou ja het valt wel mee als er papieren bij zijn ja. Dat is nu net het verschil met vroeger. Wij hebben zelf bijvoorbeeld een Landrover Tempo uit 1955 die 30 jaar in een schuur heeft gestaan en als de eigenaar sterft dan meestal via via weg gaat en dus nooit meer iets van papieren bij is. Wij hebben hem inmiddels op kenteken gekregen voordat de regeling veranderde (dat was al lastig genoeg) maar dat soort auto's krijg je dus nu niet meer op de weg. En er zullenbest genoeg Series 1 en 2 in Nederland zijn die al bijvoorbeeld 20 jaar stil staan, alles van kwijt is en die je nu eigenlijk alleen nog maar slopen kunt!!..

En dan heb ik het niet over "nieuwe" Landrovers van 25 jaar oud daar zullen over het algemeen wel papieren bij zijn aangezien die meestal geen tientallen jaren gestaan hebben. De laatste uit 1949 die wij kochten stond bijvoorbeeld sinds 1968 stil... maar gelukkig wel met papieren. Maar er zullen ook mensen zijn die zo'n auto aan het restaureren zijn en er inmiddels al veel geld en uren ingestoken hebben, die nu eigenlijk wel kunnen stoppen... tenminste ik zou niet weten wat je dan moet doen?

Leuk dat ze zoiets ruim van te voren aankondigen!

Re: Gelezen op de FEHAC side

Geplaatst: do 19 aug 2010, 17:01
door Marijn & Simba
Dat doen ze bewust, anders zou iedereen nog even massaal een auto op kenteken zetten.
In NL zou ik mijn Jeep dus net zo goed kunnen weggooien, gelukkig mag ik hier langs de Dekra voor een schouwing. Als ze hier ook al flauw gaan doen, plak ik er wel handelaarsplaten op (en dat doen er echt véél zo hier).

De S1 is overigens geschouwd en voorzien van de Belgische papieren, dus daar maak ik me niet zo druk om...

Marijn & Simba & Serious

Since I've got my Land Rover, my other car needs therapy.

prikavatar.jpg --> mod_embed_images_loadimage('3d46e60087f84e99d4dd9b7a7579a200', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', 'http://i777.photobucket.com/albums/yy53/atmosferic/Land%20Rover%20-%20Simba/prikavatar.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', '', 12661561, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: Gelezen op de FEHAC side

Geplaatst: do 19 aug 2010, 20:35
door rodietje
Ben ik de enige die denkt dat het misschien ook te maken heeft met het dagelijks gebruik van de auto's die als oldtimers zijn aangemerkt om zodoende geen wegenbelasting te betalen. De verhalen van -ik heb een defender 110 uit 85 met een 300tdi en modern interieur, maar nu doet de arco het niet helemaal goed...- Zonder dat ik hiermee trouwens iemand wil veroordelen.

Re: Gelezen op de FEHAC side

Geplaatst: do 19 aug 2010, 23:55
door Scratch
Blijft idd raar dat je met een net ingevoerde auto, gelijk geen wegenbelasting betaald. terwijl je geen meter in Nederland gereden heb

Maar ja, zo zijn de regels Vraag niet hoe het kan, maar proviteer er van !!

gr Eric

UK 90 uit 85 met 300TDI (zonder airco)
UK 110 uit 86 met 3,5 Nissan
NL 2cv uit 86

Nu gebruik ik de auto's niet dagelijks, gaat een beetje moeilijk met 3 auto's

Re: Gelezen op de FEHAC side

Geplaatst: vr 20 aug 2010, 00:21
door bas88pickup
Ik snap de commotie niet.....Wie een auto zonder papieren koopt is gewoon een beetje dom of naïef....

Re: Gelezen op de FEHAC side

Geplaatst: vr 20 aug 2010, 00:27
door erik750sf
Zo da's schrikken.
Heb een 109 zescilinder stawag gekocht in 2002, die ik op aan het knappen ben.

Het is een zwitser (eva- land = geen EU) en vanavond toch maar is gaan kijken wat ik er nu eigenlijk ook al weer voor papieren bijhad......, alleen een invoer formulier.
maar snel een ambulancee en bus geleend /gehuurd sta nu geladen en morgenvroeg naar de rdw, niet geschoten altijd mis.

Als iemand nog tips heeft; welkom, als er iemand wil duimen ook trouwens het zal nodig zijn.

Erik
109 6-cil Stationwagon 1979

2pq1007.jpg --> mod_embed_images_loadimage('9be13f1240bca4af3a7a27ddbd185408', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi25.tinypic.com%2F2pq1007.jpg', 'http://i25.tinypic.com/2pq1007.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi25.tinypic.com%2F2pq1007.jpg', '', 12664275, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: Gelezen op de FEHAC side

Geplaatst: vr 20 aug 2010, 00:37
door Exfietser
Dat is natuurlijk zo. Maar als je in het buitenland een auto of motorfiets tegenkomt uit 1920 ofzo, en je mag hem voor heel weinig meenemen. Dat doe je vervolgens om hem helemaal op te knappen. Ik ken mensen die dat doen. Die hebben een soort privé' museumpje zeg maar. En die rijden er ook ritjes, rally's enz mee. Dan is het wel zuur dat dat niet meer mogelijk is vanwege een suffe regel.

Het zal wel gedaan zijn omdat het voor de RDW best veel werk is en dus geld kost om hiervoor dingen uit uit te zoeken. Ik vermoed dat ze van dat werk afwilden. Uit belastingtechnisch oogpunt zal dit niet gedaan zijn. Hoeveel mensen gebruiken nu een series 1 of andere oude wagen als dagelijks vervoer. Zelfs je gaat uitrekenen hoeveel net belastingvrije wagens er rondrijden en waarvan dus belastinginkomsten worden misgelopen geloof ik niet dat heel veel is in onze belasting pot. Mischien kan er net 1 bonus van een wegens wanprestatie vertrekkende ambtenaar van betaald kan worden.

De meeste mensen willen echt niet in een oldtimer rondrijden. Dat wij hier nu allemaal zo gek zijn. En dan hebben de meesten hier op het pb toch ook nog een tweede gewone auto. Op die manier betaal je toch belasting. Je kunt immers maar in een auto tegelijk rijden.

Arnold.

Re: Gelezen op de FEHAC side

Geplaatst: vr 20 aug 2010, 00:47
door bas88pickup
Exfietser Schreef:
-------------------------------------------------------
Dan is het
> wel zuur dat dat niet meer mogelijk is vanwege een
> suffe regel.
>
Mee eens.

Dat wij hier nu allemaal zo gek zijn.

Dat is een vaststaand feit!

> En dan hebben de meesten hier op het pb toch ook
> nog een tweede gewone auto.

? Ikke nie...Wel 2 van die ouwe gevallen...een Ford en een Land Rover, en een moderne Part-time auto(waarvan de lasten niet voor mij zijn)

Op die manier betaal
> je toch belasting.

Dat dus ook niet

Re: Gelezen op de FEHAC side

Geplaatst: vr 20 aug 2010, 01:09
door bareld
Ik heb ook een Zwitser staan die nog ingevoerd moet worden. Gelukkig heb ik wel het originele kentekenbewijs. Ga ook zeer binnenkort maar naar de RDW. Dit soort nieuwe regels veroorzaakt alleen maar weer opschudding in het circuit wat weer nieuwe regels tot gevolg heeft.

Toen ik twee maand geleden de RDW belde met de vraag welke papieren ik nodig had vertelde men mij dat ik voor een oldtimer geen origineel kenteken nodig had. Als ik maar kon aantonen dat het een Oldtimer was. Dat kon ik met het invoerdocument van de Douane maar gelukkig heb ik ook de originele kenteken papieren van de vorige eigenaar gekregen.


Succes morgen. Ik zal voor je duimen.

Re: Gelezen op de FEHAC side

Geplaatst: vr 20 aug 2010, 12:39
door RJC
Hoi

Dan zal ik voor je duimen!... ik heb zelf namelijk hetzelfde geval... Hopelijk loopt het goed af laat je eens horen wat ze zeggen?

Rolf

Re: Gelezen op de FEHAC side

Geplaatst: vr 20 aug 2010, 12:46
door Marijn & Simba
Tja, maar dat nieuwe regeltje is erg verneukeratief als je geen kentekenbewijs hebt. Ben benieuwd of het erik750sf lukt vandaag.

Kan toch niet waar zijn dat iemand die al 8 jaar bezig is met een Ford GPW uit 1943 ineens geen kenteken meer kan krijgen omdat t ding 40 jaar lang ergens in een schuur heeft gestaan? Nederland op zijn smalst...
Er is geen respect meer voor historie in Nederland... dat blijkt helaas maar weer eens te meer.
Ik reken ook op een nuancering van de maatregel, auto's van voor 1960 bijvoorbeeld rijd je niet dagelijks. Lijkt me een categorie die wel degelijk buiten de boot mag vallen. Zijn vaak ook de bijzondere projecten.

Marijn & Simba & Serious

Since I've got my Land Rover, my other car needs therapy.

prikavatar.jpg --> mod_embed_images_loadimage('75a73ce8e6af0141deda7d47db645550', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', 'http://i777.photobucket.com/albums/yy53/atmosferic/Land%20Rover%20-%20Simba/prikavatar.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', '', 12665675, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: Gelezen op de FEHAC side

Geplaatst: vr 20 aug 2010, 12:59
door Pamela
in het ergste geval ga je er als landbouwvoertuig mee op pad, tja regels zijn er om vanaf geweken te worden en er zal echt niet alleen een regel zijn, zoals deze dan hardop genoemd wordt, maar er zal ook uitzondering bij die regels zijn, die ze UITERAARD niet publiekelijk vertonen maar per individueel geval bekijken en beoordelen.

"Pamela"
Series III '88 - 1980 -LHD

&

"Crocky"
Defender 110 200TDI - 1983 - RHD



(Zuid Limburg)


"Leef vandaag alsof deze dag de laatste zou zijn...... "
[www.scoutinglaros.nl]

Re: Gelezen op de FEHAC side

Geplaatst: vr 20 aug 2010, 13:38
door Erik750 sf
Vanmorgen vroeg voor de poort van rdw (eerste)
Bij de intake "komt u voor kenteken en keuring?" "nee, alleen kenteken want er ontbreekt nog veel te veel voor de keuring"
"Oh een zwitser dan kan dat" "pffff"
Een half uurtje later de keurmeester "nee kan niet want er heeft nooit een europees kenteken opgezeten dus u moet ook gekeurd worden en ik heb al gezien dat dat vandaag niet gaat lukken"
"Maar het invoerformulier wat u heeft is prima en als u nu verder gaat zoals u al gedaan heeft (het ziet er goed uit) krijgt u zonder problemen een kenteken, goedendag."
Nog wat gevraagd maar volgens hem gaan deze regels niet veranderen dus ik ga er wat meer vaart achterzetten en dan zo snel mogelijk voor een kenteken keuring.

Alles bij elkaar een achtje; ik had nu liever een kenteken gehad maar die mogelijkheid zit er in ieder geval (nu) nog in.
Kwart voor negen thuis en bijna op tijd op m'n werk.

Groeten Erik (op het werk)

Re: Gelezen op de FEHAC side

Geplaatst: vr 20 aug 2010, 15:29
door ErikH110
Das niet best. Heb behalve mijn LaRo110 hier nog een Trabant staan uit 1959 met bouwnummer 100 (dus een van de allereerste), waarvan er maar 1 in NL is. Ook viavia gevonden en natuurlijk geen papieren erbij. Wel begonnen met restauratie (motorrevisie, laswerk, spuitwerk, etc.) En nu dus in 1 keer waardeloos . Schouwen kon ook niet omdat het het uiterlijk had van een wrak en dus misbruik werd vermoed. Schouwen voor een kenteken en deze dan ergens anders op plakken.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20/08/2010 13:51 door ErikH110.

Re: Gelezen op de FEHAC side

Geplaatst: vr 20 aug 2010, 18:30
door Geert Oude Luttighuis
@Erik750 sf: Ik had in jouw geval wel even om een schriftelijke bevestiging gevraagd? Ik hoop dat je in ieder geval de naam van de keurmeester hebt genoteerd?

Re: Gelezen op de FEHAC side

Geplaatst: vr 20 aug 2010, 21:01
door Roel
kun je de rdw niet thuis komen om het project te laten schouwen , hier zijn uiteraard extra kosten aan verbonden maar dan ziet zo,n keurmeester in een ander omgeving
de sitituatie en dat praat denk ik toch wat makelijker als bij een rdw-kantoor

groet roel

Re: Gelezen op de FEHAC side

Geplaatst: zo 26 sep 2010, 20:55
door Marijn & Simba
Aanvullende info van de FEHAC site:

linkje

FEHAC in gesprek met RDW over verplicht overleggen van het kentekenbewijs deel I

Op 25 augustus j.l. heeft de FEHAC een gesprek gehad bij de RDW te Zoetermeer.

De belangrijkste conclusies uit dat gesprek zijn als volgt:
• dat de maatregel uitsluitend is gebaseerd op een juridische conclusie dat coulanceregeling niet
mogelijk is (dus geen bezuinigingsmaatregel !)
• dat voor voertuigen, waarvoor nooit eerder registratie documenten zijn afgegeven (o.a. militaire
voertuigen en bromfietsen) deze maatregel niet van toepassing is
• dat er begrip was voor de situatie van gedupeerden en gekeken wordt naar een oplossing
• dat de RDW inzag dat de communicatie met FEHAC niet naar behoren was
• dat FEHAC zal onderzoeken of huidige wetgeving toch geen openingen biedt
• dat FEHAC kon melden dat er via FIVA in Europa (Parlement) aan een regeling wordt gewerkt
voor situaties zonder documenten
• dat FEHAC hoopt dat er binnen 2 weken meer duidelijkheid is
• dat FEHAC oproept om te blijven rapporteren welk nadeel liefhebbers ondervinden

Pfew, dus een Ford GPW uit 1943 of een Willys uit 1951 blijven nog te registreren!