Pagina 1 van 1
2.5n/a ombouwen naar 2.5TD ervaringen
Geplaatst: di 17 aug 2010, 17:55
door Tom.laura
Hoi, ik ben nu aan het kijken naar een 110 met een 2.5n/a blok. Ik heb nu een 90 met een 2.5TD (zonder problemen 30.000 mee gereden) Nu denk ik dat een 2.5 n/a toch veel minder vermogen heeft. Is het mogelijk om er een turbo op te zetten. Ik denk dat het relatief simpel is, ander in en uitlaat stuk, downpipe en een turbo. Wat zijn jullie ervaringen, het is voor de korte termijn een stuk goedkoper dan een 200tdi in te bouwen. Wat zijn jullie ervaringen
groetjes Tom
Re: 2.5n/a ombouwen naar 2.5TD ervaringen
Geplaatst: di 17 aug 2010, 18:23
door Exfietser
Dat is in het verleden al eens gedaan. Er heeft zelfs een kit voor bestaan. Echt succesvol is dat alleen niet geweest. De officiele TD was ook niet zonder problemen. Zijn om die reden ook maar heel kort geproduceerd. De motor die daarna kwam was de 200tdi. Die is met leergeld van de vorige motoren ontwikkeld. En dat is een zeer betrouwbare motor geworden. Ik zou voor een 2 of beter een 300tdi gaan. Uitendelijk ben je dan waarschijnlijk een stuk goedkoper uit.
Arnold.
Re: 2.5n/a ombouwen naar 2.5TD ervaringen
Geplaatst: di 17 aug 2010, 18:43
door Erik One-ten+LW op 't werk
Op de latere 2.5's zou het moeten kunnen, die hebben de oliesproeiers onder de zuigers en een aansluiting voor smering en retour van een turbo.
Ik heb een 2.5n/a staan met aftermarket turbo kit, turbootje is een stuk kleiner dan die van een 2.5td (standaard). Er is ook een extra oliekoeler geplaatst. Ik ben van plan hem eens in de Lw te hangen en te kijken wat ie doet.
Ik denk wel dat de niet originele kits schaars zijn.
Erik
Re: 2.5n/a ombouwen naar 2.5TD ervaringen
Geplaatst: di 17 aug 2010, 19:58
door gery
200 of 300 tdi nemen is de goede oplossing !
Re: 2.5n/a ombouwen naar 2.5TD ervaringen
Geplaatst: di 17 aug 2010, 21:28
door Joost88
Ik heb zelf ook bewust voor een 2,5TD gekozen ipv 200 tdi.
1: minder ombouwwerk
2: goedkoper in aanschaf
3: 200tdi heeft te hoog vermogen voor de assen (serie 2a)
De gok dat het een onbetrouwbaar blok zou zijn heb ik genomen en tot nu toe gaat het goed. Ik rijd opzich vrij rustig en altijd goed warm en ik denk dat het dan lang goed kan gaan.
Het heeft bij mij zeker meegespeeld dat het hobbyvoertuig is en ik altijd iets heb om me mee te verplaatsen.
Moest het mijn hoofdvervoer zijn dan was het misschien ook anders geweest.
Ik denk wel dat je beter een compleet blok kunt kopen dan ombouwset (qua financiën) Het is altijd een gok of het een goed blok is, mocht dat niet zo zijn dan kun je de delen nog omschroeven.
De inspuitpomp is ook anders bij de TD, er lopen 2 leidingen meer van en naar turbo. Maar dat is ook vast wel om te schroeven.
Re: 2.5n/a ombouwen naar 2.5TD ervaringen
Geplaatst: di 17 aug 2010, 21:53
door Tinus
Als je nog om een uitlaatspruitstuk incl turbo voor een 2,5TD verlegen zit heb ik die wel voor je liggen, in goede staat.
Tinus "90" Tiid-Rôver 200TDI
laroijsland2.jpg --> mod_embed_images_loadimage('8cead362338f781c08f6479610e20809', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fimageshack.us%2Fa%2Fimg15%2F4281%2Flaroijsland2.jpg', 'http://imageshack.us/a/img15/4281/laroijsland2.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fimageshack.us%2Fa%2Fimg15%2F4281%2Flaroijsland2.jpg', '', 12650463, 600, 600, 'Loading image ...', false);
En Larocamper 300TDI
camper2w.jpg --> mod_embed_images_loadimage('072ca76ac35f97e45046218ca0686a6f', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fimageshack.us%2Fa%2Fimg18%2F5867%2Fcamper2w.jpg', 'http://imageshack.us/a/img18/5867/camper2w.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fimageshack.us%2Fa%2Fimg18%2F5867%2Fcamper2w.jpg', '', 12650463, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: 2.5n/a ombouwen naar 2.5TD ervaringen
Geplaatst: wo 18 aug 2010, 01:50
door Eric&Betty Boop
NIET DOEN!
Het grootste verschil tussen de NA en TD zijn de zuigers.
De NA heeft volledig aluminium zuigers,de TD heeft alu zuigers met een stalen plaat in de bovenkant.
Het zwakke punt van de TD is dat de zuigers regelmatig scheuren omdat het blok thermisch aan zijn max zit en de temperatuur boven de zuigers eigenlijk snel te hoog wordt.
De alu zuigers van de NA zijn nog slechter bestand tegen deze hogere temperaturen.
Het klopt wel dat de latere NA blokken(die na de introduktie van de TD van de band zijn gerold) ook de oliesproeiers onder de zuigers heeft.
Verder heeft de injectiepomp van de TD een membraam dat er voor zorgt dat er naarmate de turbodruk stijgt er ook meer diesel wordt ingespoten,de pomp van de NA heeft deze voorziening niet dus met een turbo ga je er dan wel meer lucht in pompen maar als er dan ook niet meer brandstof wordt ingespoten heb je er nog niets aan.
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('f5d8ac3c9d62883106f049b45875a66b', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 12652880, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('09f8ececc56a9396b019b1bbbbca75da', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 12652880, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: 2.5n/a ombouwen naar 2.5TD ervaringen
Geplaatst: wo 18 aug 2010, 01:53
door 110
Als je serieuze informatie wilt zou ik zeggen, bel eens met Turner:
[turner-engineering.co.uk]
Succes
Re: 2.5n/a ombouwen naar 2.5TD ervaringen
Geplaatst: wo 18 aug 2010, 11:52
door Tom.laura
Allen, bedankt voor jullie reacties. Ik heb genoeg gelezen om inderdaad in de toekomst over te gaan naar een 200 of 300 TDi blok. Ik heb afgelopen jaar een 110 met 300tdi gehuurd en ik ben daar tevreden over met name met de versnellingsbak. Met name Eric en Erik bedankt voor jullie technische uitleg.
Is er dan een mogelijkheid om een 2.5n/a iets sneller te laten lopen, of iets krachtiger te maken?
groetjes Tom
Re: 2.5n/a ombouwen naar 2.5TD ervaringen
Geplaatst: wo 18 aug 2010, 12:00
door Puffino
Zoals velen al aangeven is de TD een doorontwikkeling van de NA, en niet heel veel meer dan een NA met turbo er op geschroefd.
Dat bleek geen erg betrouwbare motor.
Waarom niet een 200tdi er in lepelen? Makkelijk te doen nu er vele prikkers al ervaring mee hebben, een goeie motor, en inderdaad is de NA geen groot kracht- en snelheidsmonster. (Er zijn niet voor niets heel veel prikkers die deze vervangen heben door een 200tdi)
Sander Lelieveld
Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V
Snorkel.Runde.NL
Re: 2.5n/a ombouwen naar 2.5TD ervaringen
Geplaatst: wo 18 aug 2010, 21:18
door Joost Nouwen
Goeie vraag , maar ik weet daar zelf geen antwoord op.
Je kunt wat extra brandstof door de pomp laten gaan , gecombineerd met de juiste afstelling daarop.
Heb zelf een 2.5na/a als extra liggen en wil die van de winter of zo compleet reviseren en dan ook blueprinten.
De motor wordt compleet gestript en de bewegende onderdelen worden op elkaar afgstemd kwa gewicht.
Dus bv alle zuigers hebben dan hetzelfde gewicht , zo ook de stoterstangen, drijfstangen etc.
Waar het mij vooral om gaat is om een zeer soepel blokje te hebben.
Ga misschien nog wat met de pomp doen , paar procent meer brandstof.
Maar vermogen boeit me niet zo zeer.
Duurzaamheid wel , heb al veel problemen gehad met laroblokjes.(en wil toch bij laro blijven, concept is goed)
Laatst met mijn nieuwe blok(mill revisie) op 50000km koppakking er uit(beetje) , niet zo erg , was er tijdig bij .
Volgens mij maakt het wel veel uit hoe het blok is samengesteld, weinig onderlinge gewichtsverschillen in componenten en met zorg gebouwd.
In de fabriek kijken ze daar volgens mij niet naar , het is tenslotte ook geen lamborginiblok wat ze bouwen.
Neem aan dat de modernere blokken 200tdi en plus wel beter gebouwd zijn door betere fabricage van de onderdelen en dus al minder onderlinge gewichtsverschillen hebben.
Re: 2.5n/a ombouwen naar 2.5TD ervaringen
Geplaatst: do 19 aug 2010, 00:09
door Puffino
Degelijker dan een NA blok krijg je ze nie tmeer hoor....
Als die goed in elkaar zit en met de juiste manieren wordt onderhouden en behandeld, is ie oersterk, en zelfs in half kapotte toestand nog rijdend..... Koppakking, ja, als die rot is dan houdt het op natuurlijk....
Sander Lelieveld
Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V
Snorkel.Runde.NL