Pagina 1 van 1
beetje genant, maar hulp gevraagd
Geplaatst: za 14 aug 2010, 19:49
door Scotty
Tsja, ik ga het nu maar doen: dit oproepje plaatsen dat al eventjes in m'n hoofd rond dwaalt.
2,5 jaar geleden een werkelijk fantastische Serie III 109 gekocht,... 6 cilinder!
Erg mooie originele staat, fantastisch onderhouden, tropendak, wiel op motorkap: ik was blij!
Niet wetende dat er een totale motorrevisie aan zat te komen.
Ik bespaar alle details, maar uiteindelijk is dus inderdaad het hele blok gereviseerd, en tussendoor ook nog even twee nieuwe outriggers achter.
... slik!
Grappig, achteraf moet ik toegeven dat het dus inderdaad zo werkt: het bedrag waar je je LARO voor koopt steek je er hoogstwaarschijnlijk nog een keer in met reparaties
Op zich heb ik daar geen moeite mee. Het groeit me niet op de rug, maar ik wist wel enigszins waar ik aan begon met een LARO uit '79
Wat is nou mijn probleem, zul je je afvragen?
Nou,.... ik rij er dus niet in!
Ik denk dat ik er een maand of 10 geleden voor het laatst even mee gereden heb, en sindsdien staat hij dus hier naast het huis op de oprit.
Lege accu, spinrag tussen de stenen en de wielen, en langzamerhand wat groene aanslag rondom de ramen.
En ik baal!
Ik baal enorm!
Het LUKT me gewoonweg niet, (daarom het woord 'genant' in de titel van dit topic),... ik geneer me best een beetje.
Het komt er op neer dat gewoonweg al m'n vertrouwen in deze LARO weg is.
Ik kocht hem in de veronderstelling 'spic-en-span',... maar dat bleek dus een soort van teleurstelling: moest heel wat aan gebeuren.
Na de motorrevisie heb ik nog 2x stilgestaan: echt hele kleine 'prutjes', (1x een versleten 30 jaar oud draadje in de verdelerkap, en 1x had ik met het openen van de motorkap een plens water over iets elektrisch gestort).
Daarna nog een keer weg willen rijden in de regen,.... toen ineens de ruitenwisser het niet meer bleek te doen!
(een dag later deed hij het overigens weer gewoon )
Die voorvallen hebben bij mij het gevoel van vertrouwen helemaal weggeslagen.
Terwijl het verdorie, als ik het nuchter beschouw, dus een waanzinnig goeie LARO moet zijn!!
Ik kijk nog steeds vol trots en met kriebels in m'n buik naar dat groene gevaarte op de oprit!
Ik weet nu dat het in m'n eentje niet gaat lukken: dat vertrouwen terug krijgen,... dat het gewoon een goeie bak is.
Een ouwe inderdaad, waar van alles mee kan gebeuren, maar die in de basis gewoon verschrikkelijk gezond is.
Ik durf gewoon nauwelijks het dorp hier uit met 'm.
(afgezien van het feit dat hij nu een lege accu heeft en er volgens mij een nieuwe in moet)
Duh,... terwijl de vorige eigenaar een paar keer op-en-neer naar Italie is geweest met 'm!
Wat wil ik nu?
Het gaat vaak door m'n hoofd: "Joh, doe hem weg,.... neem je verlies erop, maar doe hem weg,... je pijnigt jezelf alleen maar".
Nee,... ik blijf een kriebel houden: ik wil rijden met 'm!
Ik heb niet voor iets een waanzinnige krik, assteunen, nieuwe radio, boxen enzo, gekocht. Hij is goed en leuk!
Wie o wie in de buurt van Nieuw Vennep wil me hier een beetje mee op gang helpen.
Nee, er hoeft niet gesleuteld te worden,.... er moet alleen een nieuwe accu in,....
Ik wil dat iemand eens een paar ritjes meerijdt en zegt dat dat gevoel in het stuur gewoon zo hoort.
... dat dat rare geluid erg normaal is voor een LARO,....
... dat dat zwabberen van het stuur komt door een paar versleten rubbertjes maar geen 'big deal' is.
etc,....
Ik wil een LARO-gek die me even op gang wilt helpen met die bak van me,....
Ik blijf het als volwassen gozer enigszins genant vinden om dit nu te plaatsen hier, maar voor mij is het nu even toch de enige reele optie.
Ik lees hier behoorlijk mee, en durf dit eigenlijk alleen maar te vragen omdat het LARO-gek zijn dus gewoon in je bloed lijkt te zitten!
Re: beetje genant, maar hulp gevraagd
Geplaatst: za 14 aug 2010, 19:55
door Madcap
Mhhh, ernstig geval van Larovrees..... Daar moet iets aan gebeuren. Kom op jongens en meisjes, help deze patiënt! (Ik heb al genoeg geleden met een nieuwe, die net 5034 probleemloze km achter de rug heeft naar zweden, dus ik stel mij bescheiden op)
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14/08/2010 17:56 door Madcap.
Re: beetje genant, maar hulp gevraagd
Geplaatst: za 14 aug 2010, 19:59
door richard78
Zo te horen heeft het laro virus je al flink te pakken. Woord als: ...Het gaat vaak door m'n hoofd: "Joh, doe hem weg,.... neem je verlies erop, maar doe hem weg,... je pijnigt jezelf alleen maar".Nee,... ik blijf een kriebel houden: ik wil rijden met 'm! ... zijn duidelijke symptomen.
Je hebt geluk want er wonen best wat goede prikkers bij je in de buurt, en ik ook.
Ik wil best wel een keer met je kijken alleen ben ik nu druk bezig mijn eigen landrover in elkaar te zetten. Maar misschien is er iets te regelen.
Ik heb je net een pbtje gestuurd
Richard78
Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!
handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('6503608b69a04566dc6e7c3c3abb1a48', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 12633055, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14/08/2010 18:07 door richard78.
Re: beetje genant, maar hulp gevraagd
Geplaatst: za 14 aug 2010, 20:42
door vossehoff
Je zou lid kunnen worden van de ANWB, op die manier sta je in iedergeval nooit zonder hulp als hij stopt langs de snelweg.
Maar ik ken het gevoel, vandaar dat ik nu twee landrovers heb. Nu is er tenminste altijd wel een die het (min of meer) doet of die ik even kan pakken als ik de ander helemaal zat ben. Neemt niet weg dat ik langzaam wel geleerd heb dat het eigenlijk ook wel weer een beetje mee valt. Om maar wat te noemen; mijn 127 rijd al weer 6000km met een vijfde versnelling die los door de bak heen stuiterd zonder tot stilstand te komen.
Mijn advies, gewoon gaan rijden en zie maar waar je strand. Dat is het avontuur van een landrover rijden.
gr Niels
Re: beetje genant, maar hulp gevraagd
Geplaatst: za 14 aug 2010, 20:43
door Exfietser
Je zult er toch zelf mee moeten gaan rijden. Neem een anwb lidmaatschap en ga ermee weg. Begin eens met een paar landrover evenementen ofzo. Daar zijn dan een hoop mensen die je kunnen helpen mocht er een probleem zijn.
Ik heb net een series 2a gekocht voor weinig. Het is dan ook weinig. De motor doet het prima afgezien van een stevige slok olie dan. En de rest doet het min of meer wel en niet zeg maar. De deuren gaan dicht ja maar vallen niet in het slot. Op een hobbelweg houd iik mijn deur vast omdat ik bang ben dat hij openschiet. In die drie weken heb ik al twee reparaties gehad De verlichting deed het niet wegens een doorgesleten draad en nog iets. Weet niet meer wat. Was niet belangrijk.
Maar is momenteel mijn enige rijdende auto en ik doe er alles mee.
Om een beetje een idee te krijgen, mijn wagen heeft de zelfde nukken als het landrovertje in onderstaande film. Hij scheurt ook net zo hard. En ja hij heeft een verse APK voor twee jaar. Remmen doen het goed verlichting werkt en meer zit er eigenlijk niet op.
?fs
Je mag best een keer in mijn gammele series 2a rijden hoor. Dan zit je daarna als een vorst in je series drie.
Foto-L46L4OSR.jpg --> mod_embed_images_loadimage('4b93e41eb65b63e8995e19994ea26b96', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-L46L4OSR.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-L46L4OSR.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-L46L4OSR.jpg', '', 12633235, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Arnold.
Re: beetje genant, maar hulp gevraagd
Geplaatst: za 14 aug 2010, 22:08
door sjorsboomschors/aka/PP
Dito hier, maar dan lid van de KNAC, die repatrieert ongeacht de economische waarde van je auto, en hoeveel auto's je ook hebt; is op persoonlijke titel, dus als ik iemand anders z'n auto leen en krijg pech ook!!!
Ook in het buitenland & met vervangende auto
Woon zelf in A'dam en wil best even jouw kant op rijden kun je ook even rondje rijden in mijn 26-jaar oude 110, waar ik net 1000km mee gereden met temp.meter vol in/door het rood zonder waterpomp+ twee Kids mee.
Manual/onderdelen(relais,waterpomp) & gereedschap standaard mee, en we zien wel!!
Btw, driemaal stopsolenoid vervangen, soms doet ze het wel, vaker niet, dus stoppen in z'n versnelling met voet op de rem
Oh ja, en soms werken m'n dashlampjes, soms ook niet
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14/08/2010 20:12 door sjorsboomschors.
Re: beetje genant, maar hulp gevraagd
Geplaatst: za 14 aug 2010, 22:31
door 110
We kunnen wel eens een koffie-drink-motorkap-gluur avond houden,
weet je tenminste zeker dat je smart gedeeld wordt.
Ik woon in de buurt, dus als je nou eens een avond (na Sail graag) prikt).
Succes
Re: beetje genant, maar hulp gevraagd
Geplaatst: za 14 aug 2010, 22:41
door Frank
Dag Scotty,
Ik ken het gevoel. Ook al heeft mijn Land Rover (ook een 6 cilinder) me alleen nog maar 1 keer bijna laten staan. (Heeft hij zelf opgelost) En ik reken een lege accu niet mee want aanzwengelen gaat goed. Ik ben vanwege het gevoel en om iets achter de hand te hebben lid van de ANWB. Maar sinds dat ik er meer en meer aan sleutel heb ik er vertrouwen in dat ik met mijn gereedschap en diverse middelen voor noodreparaties dat ik de volgende stop haal. Ik heb ook een Ducati en die heeft me al vaker laten staan met weer een dure reparatie..
Het moet een avontuur zijn en wat is er erg aan als je een keer niet op de bestemming komt. Gaat er dan iemand dood? Mis je een sollicitatiegesprek? Kun je niet bij de vrouw van je dromen op jullie eerste afspraakje komen. Als je ergens niet kunt komen bel je met je GSM op dat de afspraak (als die al had) moet verzetten. Vervolgens kan de ANWB in een noodgeval je op komen halen of een autobedrijf waar je nu al naar toe gaat komt de auto halen. (tegen een vergoeding uiteraard.)
Maar als je bang bent om iets kapot te rijden dan kun je inderdaad het beste met een aantal andere Land Rovers rijden en veel met je eigen Land Rover om aan de geluiden, het spartaanse te wennen. En voor het geld.. als hij stil staat wordt de techniek daar ook niet beter op plus een Land Rover is voor mij nog steeds goedkoper dan een Ducati. In mijn optiek als je een Land Rover goed onderhoud, goed luistert als er iets niet helemaal in de haak is. (moet je er wel veelvuldig in rijden) Niet al te ruw mee om gaat dan komt het wel goed. Het is niet voor niks dat er nog zoveel oude Land Rovers rond rijden. Je hebt nog veel meer oude auto's maar die staan vaak onder een lakentje om op die 2 zondagen in het jaar (droog met een zonnetje) naar buiten te komen.
Zo kijk ik er tegen aan. Maar ik snap je gevoel wel.
Ik hoop dat je er wat mee kunt. En als je een keer met mijn Land Rover wil rijden (6 cilinder 1970) ben je van harte welkom in den Bosch.
Groeten Frank
Re: beetje genant, maar hulp gevraagd
Geplaatst: za 14 aug 2010, 23:36
door Ray
Aangezien hij al 10 maanden stil staat heb je ook nog ander vervoer neem ik aan of je hebt niet echt auto vervoer nodig.
Dan ga je toch rijden als je geen afspraken hebt.
Doet ie t, dan doet ie t,
doet ie t niet, heb je pech... zet je m langs de kant en ga je m later weer ophalen.
of zoals gezegd een pechonderweghulpdienstlidmaatschap.
Ik rij een dan wel een disco uit 99 die me (nog) nooit heeft laten staan maar daar heb je ook altijd 'iets' mee.
Als je geen vertrouwen in je wagen hebt moet je er niet mee over de franse tolwegen willen rijden, maar een beetje in de regio moet toch kunnen.
je schrijft dat je al heel veel aan je wagen hebt gedaan, dan moet je grootste problemen toch hebben gehad.
en ja sorry dat ik zo lomp ben: als je je bij zo'n auto druk maakt om de ruitenwisser die t een keertje niet doet, weet ik niet of je wel de geschikte auto voor jou hebt gekocht..... dan moet je toch voor een japanner uit de showroom gaan...
((waar je vervolgens mee naar de terugroep actie kan omdat z'n rempedaal t niet doet)...... lijkt me trouwens een groter probleem dan een defecte ruitenwisser )
ik heb het altijd als ik een nieuwe (voor mij dan) auto heb gekocht en ermee ga rijden, de eerste dagen maak ik mezelf altijd helemaal krankjorum over alle rammeltjes en kraakjes en piepjes die ik hoor. de meest verschrikkelijke scenario's komen door mijn hoofd spoken alsof de hele auto in elkaar stort, ik een miskoop heb gedaan en al me geld kwijt ben, ik weer een auto heb die eigenlijk een complete revisie nodig heeft terwijl ik m dagelijks nodig heb voor mijn werk.
Uit eindelijk valt het eigenlijk altijd wel mee, en heb ik nu in 10 maanden zo'n 30.000 km gereden zonder noemenswaardige problemen waarmee ik stil ben komen te staan.
Re: beetje genant, maar hulp gevraagd
Geplaatst: za 14 aug 2010, 23:48
door Exfietser
Nu Frank daar zeg je iets. Ik heb dus twee landrovers waarvan er 1 al 48 jaar buitenslaapt en de andere 34 jaar heeft buitengeslapen. Hij staat nu binnen in exploded vieuw zeg maar. En afgelopen winter nadat hij meer als twee maanden heeft stil gestaan 's ochtends starten bij 9 graden onder nul. En het dan gewoon doen he.
landrover is helemaal niet zo slecht hoor. De de lucas prince of darkness verhalen vind ik niet kloppen. Mag een schakelaartje na 48 of 34 jaar buiten trouwe dienst er een keer de brui aangeven. Of een draadje met volledig uitgeharde kunstof isolatie een keer breken.
Bij elke ander merk auto met dezelfde leeftijd heb je deze problemen. Of er nu lucas of bosh of wat dan ook op staat. De enige manier om hier vanaf te komen is al de bedrading enzo vervangen door nieuw. Een kennis is van mij heeft een 25 jaar oude mercedes. Daar doet ook allerlei electriekerie het vaak niet en startproblemen en beroerd stationair willen lopen enzo. En dat is een wagen die er als nieuw uitziet omdat hij meestal binnen gestaan heeft. Zeker de laatste 10 jaar van zijn leven.
Dat is toch een ander verhaal dan 10 jaar in dienst van het nl leger en dan 10 jaar in africa voor een hulporganisatieen daarna 10 jaar bij een particulier waar die geen of weinig onderhoud kreeg. Altijd buitenslapen en gewoon werken. En nog steeds.
Arnold.
Re: beetje genant, maar hulp gevraagd
Geplaatst: za 14 aug 2010, 23:53
door Marijn & Simba
Scotty,
ik rij met een 109 met een ongereviseerde Peugeot motor die ikzelf er maar op goed vertrouwen heb ingelepeld rond en bij mij rammelt er ook wel wat, valt er af en toe een onderdeel af (echt waar!!), stopt de ruitenwisser ook ineens niet meer en hoop ik elke rit (of het nou 10 of 200km is) dat ie me weer thuis brengt met die lekke waterpomp... En toch willens en wetens die reis van 1000km in totaal gemaakt voor mijn vakantie.
Is onderdeel van t avontuur, en als je niet verder durft dan t dorp om te beginnen: bij de eerste 10 ritten ben ik niet eens 200m van huis weggeweest, maar gewoon tig keer de straat op en neer. T gaat er om dat je lol hebt van t rijden, sleutelen moet je toch!
En ja... je stuur hoort "los" te zitten, je remmen zijn niet dezelfde als van je luxe auto en nee hij kan niet sneller optrekken met minder lawaai.
T is een laro, enjoy!
We zien je wel op de SortOut
Marijn & Simba & Serious
Since I've got my Land Rover, my other car needs therapy.
prikavatar.jpg --> mod_embed_images_loadimage('d5a9411ad990d055327ef70c5616709e', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', 'http://i777.photobucket.com/albums/yy53/atmosferic/Land%20Rover%20-%20Simba/prikavatar.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', '', 12634222, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: beetje genant, maar hulp gevraagd
Geplaatst: za 14 aug 2010, 23:56
door richard78
exploded view ...ROTFLASTC
Richard78
Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!
handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('eecd5d74f8dff4b23a5be52f6ef006e0', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 12634250, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: beetje genant, maar hulp gevraagd
Geplaatst: za 14 aug 2010, 23:56
door Marijn & Simba
Exfietser Schreef:
-------------------------------------------------------
....
Altijd buitenslapen en gewoon werken. En nog steeds.
Arnold.
-------------------------------------------------------
Tja, zo'n werkpaard staat hier ook. Als ie een borrel lust zal ie er wat voor moeten doen
Marijn & Simba & Serious
Since I've got my Land Rover, my other car needs therapy.
prikavatar.jpg --> mod_embed_images_loadimage('134bf3d15ce473c432ba5eda7114228b', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', 'http://i777.photobucket.com/albums/yy53/atmosferic/Land%20Rover%20-%20Simba/prikavatar.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', '', 12634257, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: beetje genant, maar hulp gevraagd
Geplaatst: zo 15 aug 2010, 00:08
door Ruben Hummel
Beste Scotty,
hmmm, vervelend voor jou. Wellicht is samen met iemand een rondje om de auto heen lopen een goed idee om mee te beginnen. De basis nalopen, als er geen gebreken gevonden worden heb je een extra bevestiging voor jezelf. Na de basis te hebben gecontroleerd samen een rondje rijden; na een kort ritje de boel stil zetten een blik onder kap werpen etc etc. Gewoon voor de bevestiging krijgen dat het goed gaat.
Als er bij de controles toch 'zaken' aan het licht komen weet je in eerste instantie ook waar je aan toe bent.
Als je wilt dat ik met je mee komt kijken / rijden zie ik wel een reactie per email verschijnen.
Groeten,
Ruben
Re: beetje genant, maar hulp gevraagd
Geplaatst: zo 15 aug 2010, 00:21
door Exfietser
Als ik zo zie moet er gewoon meeting in de kuil komen. Meteen een mooie testrit voor scotty.
Arnold.
Re: beetje genant, maar hulp gevraagd
Geplaatst: zo 15 aug 2010, 00:33
door BEN110
Geen angst hebben eerst in de buurt rond rijden daar na de cirkel vergroten zorg voor en paar telefoon nummers van laro rijders uit de buurt (voor en veilig gevoel ) de meeste zijn bij panne wel berijd om te helpen eventueel te slepen
groeten ben
Re: beetje genant, maar hulp gevraagd
Geplaatst: zo 15 aug 2010, 02:23
door Everhard Mulder
Ik ken dat gevoel van "wantrouwen" heel goed. Ik heb een 110 uit 1984 en er was elke keer wat. Dan dit, dan dat. Na elke rit kijken onder de motorkap en dan was er weer iets dat lekte, gebroken was,kloinkte etc. "Kijk dan niet" zei mijn vrouw, maar dat vond ik geen goed advies. Dan ging de dynamo stuk, dan de waterpomp, dan scheurde een slang van de koeling af, dan deed het relais dat de koelfan aanstuurt het niet, dan deden de lichten het niet, dan was de turbo stuk, dan de dieselpomp, dan lekte de linker-achteras, dan ellende met een v-snaar die maar gilde en gierde etc etc etc. Gek werd ik ervan. Ik moest dat maar zien als uitdagingen zeiden mensen om me heen. Maar ik durfde op het laatst met dat ding de weg niet meer op want ik had gewoon geen zin meer in nog meer gedoe. Ik wilde geen rare geluiden meer horen, geen rode lichtjes meer zien oplichten. Ik wilde gewoon eens rustig lekker rijden. Punt. Zonder ellende. Ik heb toen ook eens zo'n hartekreet als deze van Scotty op dit forum gezet. Want ik zag het gewoon niet meer zitten en was een beetje ten einde raad, maar wilde die auto ook weer niet wegdoen.
Iemand reageerde toen met "Je zult merken: opeens heb je alles gehad en ben je erdoorheen en is het over" Dat was althans zijn ervaring. Ik geloofde er geen barst van. Leuk voor hem, maar ik zag dat bij mij niet gebeuren.
Maar: achteraf gezien had hij toch gelijk. Opeens merkte ik: verrek, ik rijd nu al een maand zonder rare dingen. Die ene maand werden er twee, drie, vier en opeens had ik weer vertrouwen in die auto. Want er was wel veel stuk gegaan, maar ik had ook veel gerepareerd en vernieuwd en dat gaat zich op enig moment terug betalen. Gevolg: ik rijd nu met veel vertrouwen in die landrover van me. Niet dat er nooit meer wat is: elke vakantie (de afgelopen ook) sta ik wel een keer of 2 bij een garage. Ging de 1 jaar oude dynamo stuk: versleten koolborstel. En het vervaarlijke gekloink en gepok dat ik ergens van onderen hoorde en me naar een garage dreef, bleek veroorzaakt door totaal aan gort gereden rubbers. En ik merk nu ook dat áls er dan wat is (zoals tijdens mijn vakantie) dat ik vreselijk leuke en aardige en hulpvaardige mensen ontmoet die me maar wat graag helpen want landrover-liefde is kennelijk universeel.
Zo hoop ik voor Scotty dat er wat aardige mensen zijn die eens met hem mee willen rijden. Zoiets helpt echt, hoor, dat een ander ook eens luistert naar je piepjes, je rammelende stuur etc. Voor mij is het te ver weg.
Dus: Scotty: ga door. Ik geef het advies wat ik kreeg graag aan je door: je zult merken dat je op een gegeven moment er gewoon doorheen bent en dan krijg je vanzelf weer vertrouwen en heb je een heel fijne auto. Maar in een landrover rijden en dan denken dat er nooit wat aan de hand zal zijn, dat is helaas niet mogelijk. Er is altijd wat. Dat blijft.
Everhard Mulder
Re: beetje genant, maar hulp gevraagd
Geplaatst: zo 15 aug 2010, 02:29
door Stage-2
Scotty,
Kom zondag maar een bakkie doen in Leiden. Volgens mij komen er meer.
Je maakt mij niet wijs dat jouw Series het niet zou redden, heen en terug. En als je me onverhoopt toch overtuigt, kan ik hoe dan ook zorgen dat je thuis komt. nulzes-18472685
cheerz, Mo
1984 Land Rover 110 (powered by Nissan FD35T) VERKOCHT
1976 Magirus-Deutz 170D12
[birgidenmaurice.shareyourstory.nl]
181415.jpg --> mod_embed_images_loadimage('e48d56f28490943059a49a47cda69f75', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Fs3-eu-west-1.amazonaws.com%2Fimage.shareyourstory.nl%2F181415.jpg', 'https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/image.shareyourstory.nl/181415.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Fs3-eu-west-1.amazonaws.com%2Fimage.shareyourstory.nl%2F181415.jpg', '', 12634907, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Foto-4MBHFJWP.jpg --> mod_embed_images_loadimage('2428ea2f6038d6de401f221f9d7434bc', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-4MBHFJWP.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-4MBHFJWP.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-4MBHFJWP.jpg', '', 12634907, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: beetje genant, maar hulp gevraagd
Geplaatst: zo 15 aug 2010, 02:32
door Exfietser
Ik ben het met je eens op een punt na. En dat is deze zin: Maar in een landrover rijden en dan denken dat er nooit wat aan de hand zal zijn, dat is helaas niet mogelijk. Er is altijd wat. Dat blijft.
Je moet het woordje landrover vervangen voor oude auto.
Arnold.
Re: beetje genant, maar hulp gevraagd
Geplaatst: zo 15 aug 2010, 09:43
door Aad & Marieke C
Dag Scotty,
Aanstaande dinsdag avond 19.00uur ga ik naar de kuil in IJmuiden vanuit Sassenheim.
Als je wil rij ik via Nieuw Vennip kunnen we met elkaar er naar toe rijden.
Groet Aad
Aad & Marieke C.
One Live, Live It
Collage%202.jpg --> mod_embed_images_loadimage('e4a773ad0cb570020a9960cf9a16d18f', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flh4.ggpht.com%2F_SxFdC8OOdQY%2FTR2xgFJmgFI%2FAAAAAAAACzY%2FTWOKQFYUhkM%2FCollage%25202.jpg', 'http://lh4.ggpht.com/_SxFdC8OOdQY/TR2xgFJmgFI/AAAAAAAACzY/TWOKQFYUhkM/Collage%202.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flh4.ggpht.com%2F_SxFdC8OOdQY%2FTR2xgFJmgFI%2FAAAAAAAACzY%2FTWOKQFYUhkM%2FCollage%25202.jpg', '', 12635074, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Geef niet op!
Geplaatst: zo 15 aug 2010, 11:20
door Corné van Dongen
Hoi Scotty,
Bekende problemen en een zeer herkenbaar verhaal Denk dat de meesten hier met hun Landy ook -al dan niet regelmatig- hun problemen hebben gehad. Kan zelf onderhand wel een boek schrijven over onze Landy serie IIA uit begin jaren '70....
Hier de geschiedenis: [home.iae.nl]
Succes ermee, en.. geef niet op !
Groetjes uit de bush,
Corné.
Amukela Game Lodge.
[www.facebook.com]
Re: beetje genant, maar hulp gevraagd
Geplaatst: zo 15 aug 2010, 12:06
door G-men (Gargamel)
Dorpsgenoot.
Is toch niet toevallig die beige 109 die ik zo af en toe hier in het dorp zie rijden ???
Rij zelf rond in een bruine one-ten uit 84. Ik denk dat belangrijk is te beseffen dat deze wagens al een respectable leeftijd hebben berijkt, en als je er eentje koopt in ongerestaureerde staat (zoals Gargamel) dan zullen er zeker wat dingen boven komen., Zeker als de wagen voorheen weinig gebruikt werd.
Gargamel heeft in de UK in zijn laatste jaren iets van 2000 mijl per jaar gereden en sinds 2007 nu zo'n 25.000 mijl (37.0000-km) erbij.
In het begin zie je veel ouderdomskwaaltjes, slijtage en zaken die je wilt/moet vervangen. Dat wordt langszamerhand steeds minder en in die 25000 mijl heb ik eigenlijk ook nooit op stil gestaan. Op 2x na (lekke slave cilinder en een defect contactslot bij appie in getsewoud. ) overigens beide ter plekke (profesorisch) gerepareerd. (koppelingsvloeistof bijgevuld en aangesleept.....)
Beide hadden zich eigenlijk vooraf aangekondigd door slecht starten en vloeistof bijvullen..... maar ja tijd tijd tijd....
Door het plaatsen van een gereviseerde motor heb je de helft van de problemen al vervangen, en ook de rest is al het nodige gedaan als ik het zo lees. Eerste hulp is toch echt alle vloeistoffen checken en indien nodig vervangen, remmen checken / stellen en kruip eens onder de wagen om de rubbers en kogels een visueel te bekijken. de motor heb je al gehad
Zijn die in orde ==> Gaan met dat ding ! De oplossing is echt rijden !!! Van stil laten staan wordt ie echt niet beter.... rust roest.
Boodschappen doen in getsewoud (ben ik es niet de enige die kwaad wordt aangekeken omdat mijn auto twee parkeerplaatsen in beslag neemt...), rondje haarlemmermeer, spotterplaats bij schiphol, kop koffie op de kaag..... enz. enz.
Dan wordt het spul steeds soepeler en gangbaarder en komen ook de laatste kleine dingetjes boven. Niet meteen schrikken van een rammeltje of een geluidje uit de aandrijving. De Series is natuurlijk een stuk minder geavanceerd als de moderne wagen en zo af en toe een geluidje hoort er wel bij
Als je de wagen voldoende vertrouwd om wat verder te gaan: de kuil (ijmuiden) is daar prima voor, en natuurlijk de sort-out in september. Mocht er onderweg wat zijn dan zijn er daar zat mensen om te helpen en terug kom je zeker !
Gerrit
3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15/08/2010 10:13 door G-men (Gargamel).
Re: beetje genant, maar hulp gevraagd
Geplaatst: zo 15 aug 2010, 16:56
door JvD
Hallo Scotty,
Ook ik ken dat gevoel van er niet meer mee durven te rijden.
Onze LR staat in Balule in Zuid Afrika bij onze Corné, die ook al heeft gereageerd heb ik gezien.
Wij hadden jaren geleden problemen met de brandstofpomp. Eigenlijk was het niet zo zeer de pomp; maar de alle rotzooi die zich in de brandstoftank en de leidingen had opgeslagen en waardoor de filters steeds verstopt raakten.
Uiteindelijk hebben de tank er een keer onderuit gehaald en met een hogedrukspuit er in de zaak zo goed mogelijk schoon gespoten. Over brandstof problemen hoor ik tegenwoordig niets meer van Cornéuit, uit Zuid Afrika.
Steeds weer liet de LR het afweten op de meest ongelukkige momenten soms. Bijvoorbeeld als ik net onderaan ik de kuil was aangekomen en eigenlijk weer bergop moest rijden. Daar stond je dan midden in de bush waar allerlei soorten groot wild zat (Olifanten, Giraffen, Leeuwen enz.). En in een open auto en geen telefoon bij en ook geen vuurwapen. Doodsangsten heb ik er uitgestaan. Uiteindelijk mistte men mij en kwamen ze mij ophalen.
Lange tijd heb ik echt niet meer alleen durven rijden omdat ik de LR niet vertrouwde.
Corné is wat dat betreft minder bang uitgevallen; maar die is dan ook wat jonger dan ik (69 jr) en die zit al jaren in de bush.
De bush moet je maar voorstellen net zoals in die twee filmpjes van Ex-fietser. Schitterend, die filmpjes, trouwens. Ik kan het mij heel goed voorstellen.
Inmiddels ben ik wel over de ergste angsten heen; maar in het donker in de bush rijden dat geeft nog steeds de nodige spanning. Stel je maar eens voor; in het donker op een smal kronkelig pad in de bush en dan plotseling iets donkers op je pad; een olifant bijvoorbeeld. Je kunt geen kant uit. Het beste wat je kunt doen is maar stoppen en stil blijven staan al dan niet met "doodsangst". Ik ben ooit een keer in de bush, in het donker van de weg af gesukkeld en kwam vast te zitten. Een heel verhaal. Daar heb ik volgens mij deze "fobie" aan overgehouden.
Gelukkig heb je op dit forum heel wat "therapeuten" zitten met heel veel ervaring. Jij bent nog jong neem ik aan en dat zal best gaan lukken.
Ik wens je veel succes toe met de "therapie" en ik hoop dat mijn "medeleven" daar een steentje toe bij zal dragen.
Nu lag ik inmiddels om al die belefenissen.
Groet,
Jan
P.S. We hadden altijd wel een kist met gereedschap bij ons.
Re: beetje genant, maar hulp gevraagd
Geplaatst: zo 15 aug 2010, 17:16
door Scotty
Oh jee,... 'ietwat' aandacht had ik wel verwacht, (ben onderhand best wel bekend met het fonomeen 'laro-virus'), maar in no-time zoveel reacties!
Dat op zich helpt me al een beetje (!) over m'n terughoudendheid heen.
Ik ga zo alle reacties nog (!) eens op m'n gemak doorlezen, (gelukkig een hoop waarvan ik toch wel een glimlach krijg).
Er zijn sowieso al wel een paar mensen die ik binnenkort ga benaderen.
Tot zover al bedankt voor alle reacties tot nu toe!
Re: beetje genant, maar hulp gevraagd
Geplaatst: zo 15 aug 2010, 20:43
door Bram90
Je bent duidelijk niet enigste die dit probleem heeft! Ik heb herken het bij mij zelf ook wel een beetje, mijn 90 uit 85 staat ondertussen ook al 3 maanden op assteunen omdat ik met allerlei klusjes bezig ben en enigszins bang ben om weer te gaan rijden Ik denk dat het zaak is om gewoon de belangrijkste problemen aan te pakken zodat je weer rustig kan rijden (in de regio), dan kan je weer vertrouwen opbouwen in de auto en met veel plezier rijden en sleutelen.
Helaas kan ik je met je technische problemen niet helpen, ik ben zelf nog maar een beginnend sleutelaar maar een rondje mee of achter je aan rijden moet lukken Ik kom overigens uit Voorhout.
Re: beetje genant, maar hulp gevraagd
Geplaatst: do 30 sep 2010, 20:39
door raoul
beste scotty,
ik ken je gevoel en ach iedere landrover eigenaar heeft z'n ups en downs maar voornamelijk hij zorgt er altijd voor dat je thuiskomt. En als er wat is staat altijd een hele community voor je klaar om je te helpen. Iedere landrover rijder kent de gemakken en zeker ook z'n gebreken maar ook aan die gebreken zijn lol in te vinden en ook vaak goede vriendschappen.
ik zou zeggen bekijk je deze cartoons eens:
klik op deze link
ze kloppen allemaal stuk voor stuk
met name:
man1: is hij kapot?
serie rijder: Kapot?...ben je gek, een golf gaat kapot bij een landrover is dat karakter.
en:
carburateur kapot, verdeler naar de klote...
bij een golf een drama bij een landrover een perfecte zondag
groetjes mede landrover rijder,
raoul
Re: beetje genant, maar hulp gevraagd
Geplaatst: vr 01 okt 2010, 00:00
door TRonald
Scotty,
Nooit weg doen, heb dit zelf eens gehad met een tweetal kevers.... wattttt ja kevers
in een grijs verleden mijn eerste auto een VW kever gekocht van de buurvrouw met zuur verdiend geld. jaren mee gereden totdat.en met de nodige vernieuwingen van motor remmen enz. werdt deze dame afgekeurd... (niet de buurvrouw)
chassis goed carroserie niet..geen keuring dus parkeren en op jacht naar een oplossing.
gevonden in een VW kever die het zelfde had maar omgekeerd. al met al dus twee VW kevers op de parkeerplaats en niet rijden>>>> het idee om een dagje met wat vrienden de boel omzetten en laten keuren. dit is er nooit van gekomen en uiteindelijk...
nr.1 laten ophalen door sloopbedrijf...
nr. 2 verkocht aan limburgers die er een crossbak van gingen maken voor cross op Baarlo.
Kortom als ik de middelen indertijd had gehad dan had ik ze gestalt in een schuur en dan pas kijken wanneer ik de tijd had gehad om e.e.a. in orde te maken.
NU in het bezit van een ex.mil 109 soft /hardtop uit 1979 belastingvrij en wekelijks gebruik. natuurlijk met zijn kuren maar weg gaat hij niet... nooit
groet Ronald
Re: beetje genant, maar hulp gevraagd
Geplaatst: vr 01 okt 2010, 01:11
door paulus-109
ha hier ook een die spijt heeft van het verkopen van zijn eerste auto, een '57 er kever ovaal met vouwdak!
niet vanwege roest oid maar vanwege werk te ver weg...................... en geen grote buidel geld.
scotty, houden die kar wel een goede accu er in en rijden!
niet te veel stil laten staan, daar gaan vreemd genoeg de meeste dingen stuk door bij een laro..........................
paul
Re: beetje genant, maar hulp gevraagd
Geplaatst: vr 01 okt 2010, 17:38
door jaja
Stap al 23 jaar met gezonde tegenzin in de 40 jaar oude 2A ambu en elke keer op weg naar marokko is het weer de vraag "wat gaat er nu weer mis?" niet of het mis gaat maar wat! er mis gaat want stuk gaat het. En weet je wat? hij heeft me elke keer weer thuis gebracht, soms vraag je je af hoe in gods naam maar toch!!!!!!!!!!! en iedereen mag wat tegen de anwb hebben en dat heb ik ook maar soms heb je ze nodig en ondanks de echt grove fouten die ze maken blijf ik lid.
mijn complete gereedschapskist komt de auto ook niet uit, samen met de nodige boutjes slangetjes en duck tape.
En dan ga ik liever met een oude LR op weg dan met een moderne computer geregelde windows bestuurde luxe auto die als hij het laat afweten gelijk een draaikolk in je beurs veroorzaakt.
Kortom ik blijf lachen in mijn ambu en blijf rijden!!
Gr ja ja
Re: beetje genant, maar hulp gevraagd
Geplaatst: vr 01 okt 2010, 22:27
door vossehoff
Gewoon blijven rijden. Ik had de motor in mijn Series III LW zeer grondig onder handen genomen, alles vervangen door nieuwe onderdelen, voor de vakantie ...
... stond hij na 30km op weg al te koken als ik harder ging dan 75km/uur. Dus 1500km in slakke gang over de B-wegen.
... in de bergen ging het nog minder, dus daar maar wachten tot het avond was (de kou scheelde toch weer wat).
... valt de rechter koplamp uit. Dus nieuwe lamp gezocht in het buitenland (24v, niet makkelijk te vinden).
... nieuwe lamp er in, doet ie het nog niet. Groot licht wel, dus die maar aan en de koplampen naar beneden gedraaid om niemand te verblinden.
... valt midden in de nacht op een donkere weg het groot licht, met een grote vlam uit mijn zekeringkast, ook uit. Paar keer slaan op de zekeringkast en hij doet het weer (ik heb 6000km door scandinavie gereden met een dynamo die je elke 500km moest slaan om hem weer aan de praat te krijgen).
... na een tijdje nog een grote vlam en definitief geen koplampen meer. Gelukkig had ik ook werkverlichting op het dak dus daar maar mee verder gereden.
Had ik een leuke vakantie? In iedergeval wel genoeg avontuur gehad.
gr Niels (wou ik toch even melden)