Pagina 1 van 1

speling aandrijflijn 90 TD (86)

Geplaatst: ma 09 aug 2010, 17:48
door linkemink
Vandaag even alle oliƫn gecheckt, versnellingsbak en tussenbak, moesten beide iets olie in en de achterste dif ook.
Lag toch onder mijn 90 en draaide even met de hand aan de aandrijfas welke tussen het achterste differentieel en de tussenbak is geplaatst.
Ik voelde en zag dat de as een halve slag kon draaien waarbij de as inclusief kruiskoppelingen en het stukje na de koppeling/as welke de bak in gaan meedraaide. ( begrijp je het nog)
Dat is volgens mij dus niet de speling welke je met de kruisjes vervangen kan verhelpen.
Als ik de koppeling iets te abrupt los laat hoor je de speling ook.
Mee leren leven (hoort bij dit type auto) of alvast rondkijken naar een andere tussenbak?
GroteFoto-XTWRNAYF.jpg --> mod_embed_images_loadimage('646da42f6707187724b2f5e63ba9a116', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FGroteFoto-XTWRNAYF.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-XTWRNAYF.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FGroteFoto-XTWRNAYF.jpg', '', 12606849, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Land Rover rijden voegt geen jaren toe aan je leven, maar voegt leven aan je jaren toe!



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09/08/2010 16:27 door linkemink.

Re: speling aandrijflijn 90 TD (86)

Geplaatst: ma 09 aug 2010, 17:56
door Robert
Heb ik ook, volgens mij niets mis mee. Zit volgens mij altijd een "vrije slag " in..
Heb met de apk er nooit opmerkingen over gehad. Als je kruisjes zijn versleten zie je dat duidelijk en hoor je dat ook, soort van kloenken (begrijp je).
Zolang je kruisje van vet voorziet gaan ze lang mee, vervangen is ook niet het probleem.

Re: speling aandrijflijn 90 TD (86)

Geplaatst: ma 09 aug 2010, 18:17
door ToyRoverlander
Mee leren leven

Daar zit vrijwel altijd zoveel speling op, of alles moet nagelnieuw zijn, dan zit er iig minder speling op .

Een kwart tot een 3e slag is vrij normaal, een halve slag is denk ik iets meer dan normaal. Veel van die speling komt door het diff, slijtage he... Zo kan ie goed nog jaaaaaaaaren meegaan.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
- Toy-Rover, '65 Series IIa 112" 4deurs softtop
3B 3.4 diesel, H41 4bak, HDJ80 assen, dual E-locked, SOA, 48" voorveren, 5125series 14" Bilsteins rondom, 4:1 Orion tussenbak, 63" chevy achterveren, custom tank, Mitsu TD04L-13T turbo, Saab intercooler, Hellfire Fabworks High-steer, rolbeugel, Crow 4point harnesses. Alu radiator, 2x 24V Spal fans, OBA...En nog wat klein spul....
Rijdend en al! nu nog geluidsisolatie om het zaakje wat stiller te krijgen..

Re: speling aandrijflijn 90 TD (86)

Geplaatst: ma 09 aug 2010, 19:17
door Scratch
Een halve slag lijkt mij wel veel. Kontroleer anders eens de uitgaande as van je hoofdbak. Kan zijn dat je te maken heb met "the knock of death"

Re: speling aandrijflijn 90 TD (86)

Geplaatst: ma 09 aug 2010, 19:27
door Bart van Dessel
Is inderdaad veel speling, op de tussenbak zit aan de achterkant een ronde deksel die je los kunt schroeven, dan kun je de slijtage bekijken van de inputgear en de uitgaande as van je hoofdbak. Is daar veel slijtage te zien dan kun je alvast aan een andere bak denken en een nieuwe input gear in je tussenbak, het laatste is niet duur en niet veel werk, een andere hoofdbak is iets prijziger. Je differentieƫl is afstelbaar (door een kenner).

Gr, Bart

Re: speling aandrijflijn 90 TD (86)

Geplaatst: ma 09 aug 2010, 22:32
door willem
Hoi

Dit had ik nu ook,heel veel ellende mee gehad,ook heel veel goede tips gehad op het forum,want ik had voor het eerst een landrover defender 110 tdi 1992,maar het zit inderdaad in je tussenbak,en op een gegeven moment stond ik stil,door de wegenwacht thuis gebracht.wacht niet te lang,elke keer dat je optrekt krijgen de lagers waar je as in zit een hoop te verduren,ik ben ook gewaarschuwd door de jongens op het forum, ook door Bart.
Groeten Willem

Re: speling aandrijflijn 90 TD (86)

Geplaatst: ma 09 aug 2010, 23:03
door linkemink
Bedankt voor de tips.
Ik zal gaan kijken waar de speling in de tussenbak zit en proberen het eventueel te verhelpen.

Staat op mijn lijstje:

* Kachel repareren/gangbaar maken
* Blower weer laten functioneren
* Ruitenwisser beter afstellen (gaan nu soms over rubber rand)
* Kijken waar het water naar binnenkomt van boven als het hevig regent
* Lekkage aan versnellingsbak/tussenbak verhelpen
* Lekkage aan achterste dif verhelpen
* Gloeibougies vervangen, moet steeds langer voorgloeien voordat hij start
* Linker raam mechanisme vervangen ( raam valt soms een stuk naar beneden)
* Rubber rechter portier vervangen (tocht verschrikkelijk tijdens rijden)
* Schokbrekers achter vervangen (lekt)
* Kilometerteller werkt niet (oorzaak nog niet gevonden)
* Speling aandrijflijn verhelpen
* Nog niet ontdekte mankementen opsporen en verhelpen

En nog steeds heb ik geen spijt van mijn aankoop......... snap er niets van

Re: speling aandrijflijn 90 TD (86)

Geplaatst: di 10 aug 2010, 01:07
door Joost88
Stonden de achterwielen van de grond?
Als de as een halve omwenteling rond kan en de wielen staan op de grond en de versnellingspook staat in neutraal dan zit het toch in het achterdiff?

Staan de wielen van de grond en staat de versnellingspoken in een versnelling en is het dan nog dan zit het in je tussenbak of versnellingsbak.

Tenminste, dat is zoals ik ertegenaan kijk.

Re: speling aandrijflijn 90 TD (86)

Geplaatst: di 10 aug 2010, 09:52
door linkemink
De achterwielen stonden op de grond, de versnelling in zn vrij. De as inclusief de kruiskoppeling voor en achter draaien mee aan beide zijden (bak/dif).
Meningen zijn verschillend van dat het normaal is tot niet te lang mee doorrijden.

Re: speling aandrijflijn 90 TD (86)

Geplaatst: di 10 aug 2010, 11:01
door Bram90
Als hij in zijn vrij staat en dan meedraait dan zit probleem in ieder geval in je diff of verderop in je achteras (aandrijfflensen) lijkt mij. Of er ook speling in de bak zit zal je moeten testen door hem in zijn versnelling te zetten en dan proberen te draaien.
Correct me if i'm wrong

Re: speling aandrijflijn 90 TD (86)

Geplaatst: di 10 aug 2010, 12:22
door linkemink
Das een goeie, ga ik proberen ( regent nu )

Re: speling aandrijflijn 90 TD (86)

Geplaatst: di 10 aug 2010, 22:11
door Joost88
ik heb bij mij hetzelfde, maar bij mij zit de speling niet tussen pignon en kroonwiel.
Dat weet ik omdat ik onlangs het diff eruit heb gehad om een pakking te vervangen.
Bij mij zit de speling dus in de kleine tandwieltjes in het diff denk ik (ben ff de naam kwijt, zonnenwielen oid). Recht door doen die dingen niet zoveel dus ik geloof het verder wel.
Ik voel ook niks geks met optrekken of gas lossen trouwens.

Re: speling aandrijflijn 90 TD (86)

Geplaatst: wo 11 aug 2010, 18:38
door linkemink
Ik heb de bak in de 1e versnelling gezet en de aandrijfas tussen de tussenbak en achterste diff heeft dan geen mm speling.
Echter ik ben er nu achter gekomen dat de speling ( een kwart slag) zit in de aandrijfas tussen de tussenbak en het voorste differentieel.

Re: speling aandrijflijn 90 TD (86)

Geplaatst: wo 11 aug 2010, 21:25
door Bram90
Okey, dus dat betekend dat het probleem achter dus in je diff zit, maar daar was nu al achter toch? Voor vindt ik wat raar, hij draait een kwart slag terwijl hij in de versnelling staat? Dat zou volgens mij niet mogen, of misschien komt die speling uit het middendiff vandaan maar ik weet niet hoe dat in elkaar zit en of dat mogelijk is.



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11/08/2010 19:28 door Bram90.

Re: speling aandrijflijn 90 TD (86)

Geplaatst: wo 11 aug 2010, 21:41
door linkemink
Als de auto in de 1e versnelling staat is het volgens mij toch normaal dat je de aandrijfas naar het achterdiff niet kan draaien. Als je voldoende kracht op de aandrijfas zou zetten zou de auto gaan rollen.
De speling op de voorste as/dif is volgens mij niet goed en daar moet ik denk ik mee aan de gang.

Re: speling aandrijflijn 90 TD (86)

Geplaatst: wo 11 aug 2010, 22:17
door Dennis101
Tandwielen moeten altijd enige speling hebben, dus als je de achterste cardanas helemaal niet kan verdraaien als de 1e versnelling is gekozen zou je verwachten dat er iets goed mis is in de bak. Maar het meest waarschijnlijke is dat je de handrem er nog op had staan toen je deze test deed, want dan is de cardanas inderdaad helemaal niet verdraaien.

De slag die je met de hand met de cardanas kunt maken is afhankelijk van de kleinste speling in dit deel van de aandrijflijn.
Deze kwart slag komt dan of van de vooras met differentieel, aandrijfflenzen en homokinetische koppelingen of het komt vanuit de tussenbak waar ook een differentieel in zit. Maar dat betekent dus wel dat als bijvoorbeeld de kwart slag uit de vooras komt, dat de tussenbak meer als een kwart slag heeft.
Een indicatie over de speling in een van de onderdelen zal je dus niet kunnen krijgen als de cardanassen nog gemonteerd zijn, want je krijgt dan slechts een indicatie van de speling in het onderdeel met de minste speling.

Dennis B

Re: speling aandrijflijn 90 TD (86)

Geplaatst: wo 11 aug 2010, 22:57
door linkemink
Dennis101 Schreef:
-------------------------------------------------------
> Tandwielen moeten altijd enige speling hebben, dus
> als je de achterste cardanas helemaal niet kan
> verdraaien als de 1e versnelling is gekozen zou je
> verwachten dat er iets goed mis is in de bak. Maar
> het meest waarschijnlijke is dat je de handrem er
> nog op had staan toen je deze test deed, want dan
> is de cardanas inderdaad helemaal niet
> verdraaien.
>
> De slag die je met de hand met de cardanas kunt
> maken is afhankelijk van de kleinste speling in
> dit deel van de aandrijflijn.
> Deze kwart slag komt dan of van de vooras met
> differentieel, aandrijfflenzen en homokinetische
> koppelingen of het komt vanuit de tussenbak waar
> ook een differentieel in zit. Maar dat betekent
> dus wel dat als bijvoorbeeld de kwart slag uit de
> vooras komt, dat de tussenbak meer als een kwart
> slag heeft.
> Een indicatie over de speling in een van de
> onderdelen zal je dus niet kunnen krijgen als de
> cardanassen nog gemonteerd zijn, want je krijgt
> dan slechts een indicatie van de speling in het
> onderdeel met de minste speling.
>
> Dennis B

Inderdaad Dennis , stond nog op de handrem (stom)
Je uitleg is duidelijk, bedankt!

Harry

Re: speling aandrijflijn 90 TD (86)

Geplaatst: wo 11 aug 2010, 23:01
door RufusXXL
Misschien een idee om een van beide cardanassen er tussenuit te halen en een stukje te rijden. Zo zou je er iig achter moeten komen of het probleem voor of achter zit? Sluit je zomaar 50% uit.

Robert......met het zelfde euvel en nog altijd op zoek.

Re: speling aandrijflijn 90 TD (86)

Geplaatst: vr 13 aug 2010, 11:25
door Jos Daalmans
Hoi Linkemink,

Ook op deze site kom ik je tegen. Geweldig die lijst wat je hebt, heerlijk wat een klussen. Mijn nieuwe lijfspreuk is dan ook:

"Dirty hands are dirty, except dirty by a Land Rover"

en je snapt wel, mijn vrouw is het daar niet altijd mee eens.

Ik moet zeggen, met mijn Defender 90 uit 1986 heb ik ook wel een aantal van die punten.

Mijn "Dads Dinky Toy" aandrijflijn heeft een speling van (als je deze met de schaal van een klok vergelijkt) van ongeveer 5 minuten. Dat lijkt mij rekening houdend met de spelingen allemaal opgeteld van het pionwiel (kleine tandwiel door de cardanas aangedreven)+ kroonwiel (grote tandwiel om differentieel), de planeet + sateliet tandwielen (het differentieel zelf dus), de steekassen tussen differentieel en de naaf en de overgang tussen de steekas en de naaf redelijk. De speling die jij beschrijft lijkt mij wel erg veel. Als je de bak uit elkaar haalt, kijk uit met de versnellingsbak olie, deze kan allergische reacties (geirriteerde huid) aan je handen/armen/ellebogen en wie weet misschien wel schouders veroorzaken.

Voor de inwerking van vocht hebben ze bij Land Rover een handleiding (LR Water Ingress.pdf zoek maar eens op Google) gemaakt waar je op moet letten om water van boven en van beneden uit je LaRo te houden. Ik kan je de handleiding toezenden, moet ik even je Email adres hebben.

Als een raam naar beneden valt (altijd leuk op het moment dat je druk met andere dingen bezig bent) zal wel een totaal versleten mechanisme zijn. Je kunt proberen het grote tandwiel op te lassen en weer de vorm van een tandwiel te maken, is even een handigheidje. Je kunt bij b.v. Paddock ook een nieuwe unit bestellen.

Succes en veel sleutelplezier,

Jos Daalmans

Re: speling aandrijflijn 90 TD (86)

Geplaatst: vr 13 aug 2010, 22:56
door linkemink
Hoi Jos,

Ik moet nog eens een keer onder de auto gaan liggen en uit gaan vogelen wat de oorzaak van de speling precies is.
Ik heb al die Water Ingress pdf dus dat gaat ook lukken.
Het tandwiel van het raammechanisme mist een paar tandjes en ik denk dat ik daar een nieuw mechanisme voor bestel.
Nb ik wacht al meer dan een week op de gloeibougies van Paddock, zijn ook wel een sneller geweest.
Heb trouwens weer een nieuw puntje voor op de lijst: Zekering van de ruitenwisser klapt er soms uit.

Mijn vrouw is de oorzaak van dit virus, zij heeft vanaf het begin dat ik haar ken altijd al gehad over die auto met dat wiel op de motorkap.
Ik heb uiteindelijk mijn super de luxe BMW 325 de deur uit gedaan en ben weer terug naar de basis ( wat een flintstone auto) maar een lol dat we hebben!

Waar ben je mij nog meer tegen gekomen (iPhone of BMW GS club?)

Groet,
Harry (linkemink)

Re: speling aandrijflijn 90 TD (86)

Geplaatst: za 14 aug 2010, 20:20
door jos daalmans
Hoi Harry,

Ik ben je allen maar op de twee Laro sites tegengekomen.

Dat met die ruitenwisser kan speling in het mechanisme zijn. Er zitten bij het wormwiel van de ruitenwissermotor een aantal banen die een kontaktje indrukken in rusttoestand. De motor wordt dan als het ware kortgesloten waardoor deze meteen stopt.
Dat kortsluiten gebeurt op het moment dat de de ruitenwisser-schakelaar in de uit-stand zet en de motor in de ruststand komt. Daar kan door speling wel een iets misgaan. De motor mag niet teveel axiale speling op de wormwiel-as hebben. Daar hadden mini's van vroeger ook wel eens last van en deze motor is nog steeds dezelfde.

Uiteraard kan ook de kabel bij de motor verkeerd zijn afgeklemd waardoor er daar kortsluiting bij wat rammelen kan ontstaan. Een Laro kan nou eenmaal een beetje rammelen .

Kijk eens naar de motor,dan hoor ik wet wel.

Tot wedersleutelen,

Jos

Re: speling aandrijflijn 90 TD (86)

Geplaatst: zo 15 aug 2010, 01:05
door BEN110
In de tussen bak zit en messing ring ( diflok ) hier kan ook behoorlijk veel speling op zitten