Pagina 1 van 1
Distributiepomp overleden?
Geplaatst: ma 09 aug 2010, 14:49
door Mudbuster
Heb al jullie adviezen opgevolgd op mijn lucht in de diesel probleem Zie vorige posting. Vooral de tip om alle leidingen voor transparante leidingen (tijdelijk) te vervangen heeft me een hoop geleerd. Tot aan de opvoerpomp is er geen lucht zichtbaar. De leiding die van onderen uit de distributiepomp komt en via de opvoerpomp (met een T-banjo) naar het dieselfilter gaat heeft lucht. De lucht verplaatst zich ook in die richting naar het filter.
Het enige zinnige wat ik nu nog kan verzinnen is dat de distributiepomp ergens een klein lekje heeft. De opvoerpomp is al drie keer voor een nieuwe vervangen de afgelopen 20 kilometer.
Greetz, Marcel
larofilm.gif --> mod_embed_images_loadimage('149a6b60366e5c60fa38b0d6b78f9a95', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fevertzen.com%2Flaro%2Flarofilm.gif', 'http://evertzen.com/laro/larofilm.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fevertzen.com%2Flaro%2Flarofilm.gif', '', 12605765, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Hypo S3 109" LHD 2.25 D / Willem S2 88" RHD 200Di
Re: Distributiepomp overleden?
Geplaatst: do 12 aug 2010, 11:17
door Mudbuster
Heeft iemand een idee anders dan de distributiepomp? Ben bang dat het anders een erg dure grap gaat worden
Greetz, Marcel
larofilm.gif --> mod_embed_images_loadimage('7f56312d2188fe4174d2d839fac3ecfe', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fevertzen.com%2Flaro%2Flarofilm.gif', 'http://evertzen.com/laro/larofilm.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fevertzen.com%2Flaro%2Flarofilm.gif', '', 12621477, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Hypo S3 109" LHD 2.25 D / Willem S2 88" RHD 200Di
Re: Distributiepomp overleden?
Geplaatst: do 12 aug 2010, 15:08
door Nick
Dat ligt eraan van waaruit je de lucht ziet komen. De T-banjo is alleen een aanvoer-leiding (drukleiding van de opvoerpomp) het gedeelte dat naar de distibutiepomp gaat, onderaan de voet, is alleen voor de smering van de pomp. De andere leiding die van de T-banjo naar de filter gaat is de diesel die je motor ingespoten gaat worden en dus ook je distibutiepomp weer in gaat maar dan aan de bovenkant. Als je lucht van de opvoerpomp naar de filter ziet gaan zou je toch zeggen dat er ergens bij de banjo/de opvoerpomp iets niet goed zit. Als het lek namelijk bij de distibutiepomp zou zitten, zou hij gewoon de diesel eruit persen, hij zuigt niet aan die leiding. Hoe snel zie je de lucht nadat je de motor hebt gestart? Misschien is het namelijk mogelijk om de leiding die naar de voet van de distributiepomp gaat heel eventjes af te doppen, ik weet niet of dan gelijk alles in de soep draait binnen je pomp maar dat weet iemand anders misschien. Ga dat dus niet gelijk doen, want ik weet niet of het kwaad kan!!! Anders is het misschien een optie om met een losse spuit o.i.d. de diesel onder in de voet van de pomp te sluiten terwijl je de leiding van de opvoerpomp afgedopt houdt, dan kun je iig zien of het nu van de distirbutiepomp komt of van de opvoerpomp.
Of misschien heeft iemand nog een reservepomp voor je liggen die je mag lenen..
Gr. Nick,
Land Rover Series 2A Ambulance ex Engels Rijnleger
landrover109.mijnalbums.nl
Re: Distributiepomp overleden?
Geplaatst: zo 15 aug 2010, 01:23
door paulus-109
marcel,
zodra ik weer thuis ben stuur ik mijn pomp op naar je.
door wat kleine probleempjes aan de auto ben ik waarschijnlijk eerder thuis
dan eind van de maand.
sorry dat het voor de vakantie niet meer lukte.
paul
Re: Distributiepomp overleden?
Geplaatst: zo 15 aug 2010, 11:10
door Mudbuster
Hoi Paul
Ik hoop niet dat je met jouw 109 op vakantie bent want die kennen toch geen problemen?
Richard78 wilde mij ook al zijn pomp uitlenen om een en ander te testen. Ik heb alleen begrepen dat wanneer je een pomp wisselt deze ook afgesteld dient te worden. Rickske had nog een idee om de retourleiding niet via het filter maar rechtstreeks de tank in te gooien. Klink interessant genoeg om nog eerst uit te proberen. Hou jouw aanbod in mijn achterhoofd en succes met jouw auto
Greetz, Marcel
larofilm.gif --> mod_embed_images_loadimage('05e7d1dada395fd499042c82f48e83b7', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fevertzen.com%2Flaro%2Flarofilm.gif', 'http://evertzen.com/laro/larofilm.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fevertzen.com%2Flaro%2Flarofilm.gif', '', 12635191, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Hypo S3 109" LHD 2.25 D / Willem S2 88" RHD 200Di
Re: Distributiepomp overleden?
Geplaatst: zo 15 aug 2010, 11:39
door Exfietser
Pomp kun je er zo opzetten. Op de pomp staat een streepje en dat moet je in lijn zetten met het metalen pijltje op het blok (Je hebt toch een 2.25D.) Voor de zekerheid kun je met een kraspen een kras op de flens van de pomp doorlopend naar je blok zetten. Je kunt de pomp dan altijd weer op de oude plek terug plaatsen.
Een andere pomp zet je gewoon op de pijl. De motor moet dan gewoon werken.
Arnold.
Re: Distributiepomp overleden?
Geplaatst: zo 15 aug 2010, 13:32
door lucht
ben je echt heel zeker dat direct na de opvoerpomp geen lucht komt? moeilijk te zien omdat de diesel daar snel stroomt, als je goed kijkt kan je soms een vaag sliertje in de stroom zien maar dat is voldoende lucht om problemen te veroorzaken.
vervang bij de uitgang de T banjo door een enkele aansluiting en hang die even met een doorzichtige slang in een glazen potje en pomp met de hand, pas dan weet je dat zeker en moet je het in de inspuit pomp zoeken maar omdat die onder druk staat zou daar geen lucht in moeten kunnen komen en vind ik het een merkwaardige situatie.
ik weet niet wat voor aansluiting er zit aan de aanzuig kant van de opvoerpomp, kan met knelring zijn of met een opgebolde buis en rubber sokje (soms zelfs knelring met ruber sokje) maar beide zijn gevoelig voor scheurtjes. heb je dat rubbertje er wel zitten?
ik blijf gokken op die aansluiting.
Re: Distributiepomp overleden?
Geplaatst: zo 15 aug 2010, 23:09
door Cees Spithoven
voordat je de zaak gaat vervangen kun ook even de aansluiting bovenop de distributiepomp uit elkaar halen, hier zit soms een klein filtertje in.
Cees Spithoven
Re: Distributiepomp overleden?
Geplaatst: zo 15 aug 2010, 23:59
door keteldijk
Hallo,
Dat filtertje hoort in elke dpa pomp te zitten.
verder zijn er een heleboel plaatsen waar deze pomp lek kan zijn.
dit kunnen o-ringen, pakkingen, keeringen, breukjes/scheurtjes, slijtage, etc. zijn let op voordat je vanalles gaat
aantrekken en natrekken e.d. de kans dat je dingen afdraait is erg groot.
groet Robert Ketelaar
Re: Distributiepomp overleden?
Geplaatst: ma 16 aug 2010, 00:34
door Strange Rover
Aansluitingen op de brandstoffilter in goede volgorde aangesloten?
Strange Rover
Re: Distributiepomp overleden?
Geplaatst: ma 16 aug 2010, 13:16
door Mudbuster
Ik zie de lucht echt van de distributiepomp retour via de opvoerpomp (T stuk) naar het filter lopen, vandaar komt het vanzelfsprekend weer in de sutributiepomp. Ik verdenk de opvoerpomp ook steeds, zeker nadat ik een nieuwe met een haarscheurtje heb ontdekt, maar ik heb inmiddels al zo vaak de opvoerpomp, de banjo, de leidingen en de koperen ringen vervangen dat ik dit wel (bijna) kan uitsluiten.
Ik zie veel lucht uit de distribitiepomp komen en niets erin. Kan het natuurlijk mis hebben
Greetz, Marcel
larofilm.gif --> mod_embed_images_loadimage('0aa7674fa7acf64c31ca1f47ae4fe47e', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fevertzen.com%2Flaro%2Flarofilm.gif', 'http://evertzen.com/laro/larofilm.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fevertzen.com%2Flaro%2Flarofilm.gif', '', 12641473, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Hypo S3 109" LHD 2.25 D / Willem S2 88" RHD 200Di
Re: Distributiepomp overleden?
Geplaatst: di 17 aug 2010, 17:52
door paulus-109
nee door papiertechnische problemen heb ik de reis met mijn 109 moeten vergeten.
ben nu met een defender 110 td 5 van een maat op pad.
heb onderweg al veel tegenslag gehad met de remmen, kapot gedraaide aandrijfflenzen, en nu een lekkende uitlaat.
morgen ga ik kijken of ik een forse lekage aan de achteras kan oplossen, maar heb dit al geprobeerd met een nieuwe keerring aan de aandrijfas.
moet nu dagelijks het niveau van het diff controleren en dat ben ik zat.
als ik dus een lek hou ga ik naar huis, anders ben ik 30 augustus weer thuis.
pomp kan je zo wisselen.
paul