Pagina 1 van 1
Laro 6 cylinder zijklepper
Geplaatst: vr 06 aug 2010, 22:24
door Kiek Oudewortel
Vraag voor de kenners.
Ik heb interesse in een 109 pickup ,met een 6 cyl zijklepper .,met nieuwe gas installatie, 1978.
Zijn dat geen zuipers, en kunnen die motoren goed op gas rijden?
Bij voorbaat dank,
Kiek Oudewortel.
Re: Laro 6 cylinder zijklepper
Geplaatst: vr 06 aug 2010, 22:45
door Marco 109
Hoi,
Ik heb een 109 met 6 cyl.
De meningen over wel of niet geschikt voor LPG lopen erg uitéén. Er zijn mensen die zeggen dat het echt niet lang goed kan gaan, maar er zijn gevallen bekend van vele 10duizenden km op LPG zonder aanpassingen.
De mijne heeft ook een gas installatie, en loopt daar echt perfect op (ook op benzine trouwens).
Verbruik is wel aan de hoge kant, op benzine zo 1 op 5 á 6 op LPG is 1 op 4,5 het maximale dat ik ooit gehaald heb.
Maar wel een leuke auto met behoorlijke power.
Veel wijsheid!
Marco
Re: Laro 6 cylinder zijklepper
Geplaatst: vr 06 aug 2010, 22:54
door rodietje
Heb zelf een 6cyl en gebruik hem veel. Best een fijne machine mits goed onderhouden. Een probleem kan optreden als er wat oliewissels zijn overgeslagen én de kleppen niet regelmatig zijn gesteld. Oliedruk is dan laag door slijtage. Onderdelen voor onderhoud zijn redelijk makkelijk te vinden, maar onderdelen zoals spruitstukken wat lastiger.
Verbruik op gas weet ik niet (heb zelf geen gas in de 6cyl), benzine ligt ong. op 1:6 én wat meer in het terrein... Voor mij redelijk acceptabel.
Re: Laro 6 cylinder zijklepper
Geplaatst: vr 06 aug 2010, 23:36
door edgar
Hoi,
Wij hebben nu enige tijd een 6 cylinder die ook op gas rijdt.
Deze doet op lpg en benzine ongeveer 1 op 5/6 afhankelijk van wat je met je auto doet.
Laatste 2 maanden nog een trip van 6500 km door Zweden en Noorwegen gemaakt.
Geen grote problemen gehad, motorisch geen problemen gehad.
Wij vinden deze motor erg fijn en niet per defenitie een moeilijke, mits je een beetje handig bent.
(dit zoals trouwens voor elke landrover)
Succes met je zoektocht,
Edgar
Re: Laro 6 cylinder zijklepper
Geplaatst: za 07 aug 2010, 02:28
door Oane Visser
De bedoelde 6 cilinder is niet helemaal een zijklepper. De inlaatkleppen hangen in de kop en de uitlaatkleppen staan in de zij. Een F-kop heet dat (ik weet tenminste niet beter). Deze 6 cil. motoren lopen uitstekend op gas. De motor die in mijn landrover stond toen ik hem kocht - 1983 - heeft een paar honderd-duizend kilometer op gas gelopen en nooit problemen mee gehad. De motor is in het verleden ook niet gespaard omdat ik jaren bij een hoveniersbedrijf gewerkt heb en de Landrover tegen een leuke kilometervergoeding ook voor dat werk gebruikte. Bij een hoveniersbedrijf rij je veel met een geladen aanhangwagen. De lading bestaat dan vaak uit grond, zand of stenen of ander zwaar spul. Zo'n aanhangwagen wordt dan meestal stevig over beladen want wat heb je in zulk werk een een paar kruiwagens zand of grond als je een tuin in orde moet maken. Drie ton op de aanhangwagen was normaal en soms meer. Toen de problemen kwamen was de motor ook finaal versleten en heb ik hem daarop door een revisiemotor vervangen.
Zuipen? Bij mij was het op gas gemiddeld 1 : 5 en op benzine 1 : 6. De motor moet wel goed onderhouden worden. D.w.z.: niet te zuinig met nieuwe bougies zijn en de kleppen op tijd stellen. En ook niet te zuinig op nieuwe olie zijn, plus iedere verversingsbeurt een nieuw oliefilter. De brandstofafstelling moet ook prima zijn. Het toerental van de motor moet ook niet boven de 3000 komen, behalve bij het optrekken dan ga ik tot tegen de 3500 toeren. Als je aan deze voorwaarden gaat voldoen heb je naar mijn mening een prima motor die jaren en jaren mee zal gaan. Bij mij is de vorige motor tenminste nooit uit elkaar geweest (de revisiemotor tot nu trouwens ook niet).
Oane Visser
Landrover 109" stawag 6 cil, 1969
Re: Laro 6 cylinder zijklepper
Geplaatst: za 07 aug 2010, 10:49
door G-men (Gargamel)
Bij e zespitter kun je prima gas bgebruiken.
Hij heeftechter standaard geen geharde klepzittingen, en hoort dan ook officieel op gelode benzine te lopen.
Aangezien gas natuurlijk heel droog is, en ook nog eens heter verbrand zou ik persoonlijk een flashlube setje (of vergelijkbaars) monteren.
Dit is een dispencer die werkt op de onderdruk van de carburateur en een kleine hoeveelheid van een speciale olie in het inlaatgas verdampt. (geen aandelen overigens.

)
Dat smeert en koelt de kleppen, klepzittingen en afdichtingen.
Re: Laro 6 cylinder zijklepper
Geplaatst: zo 08 aug 2010, 12:50
door Kiek Oudewortel
dank jullie wel voor het advies.
Kiek.