Pagina 1 van 1
beste startmotor?
Geplaatst: vr 06 aug 2010, 13:30
door peter
Enkele maanden geleden begaf m'n oude startmotor het; liep telkens vast (tikken maar geen actie). Helaas, maar kan gebeuren na vele jaren trouwe dienst.
Nieuwe gekocht en deze begon na enkele weken het zelfde euvel te vertonen. Misschien te goedkoop gekocht (?)..
Daarom nu op zoek naar een betrouwbare 'mean motherfo*&##r' van een startmotor!
iemand suggesties?
gr. Peter
Re: beste startmotor?
Geplaatst: vr 06 aug 2010, 13:54
door peter
misschien wel handig om bij te vermelden dat het een V8 uit 2001 betreft (uit een discovery en nu in RR)
Re: beste startmotor?
Geplaatst: vr 06 aug 2010, 14:31
door sjorsboomschors/aka/PP
Wilkes in A'dam reviceerd, alle autodealers hier in A'dam e.o. komen hier voor dynamo's & startmotoren, ook nieuw btw!!
Re: beste startmotor?
Geplaatst: vr 06 aug 2010, 14:39
door D&G
Ik zou je oude laten reviseren.... Zit in 't Gooi een zaak die dat doet:
Re: beste startmotor?
Geplaatst: vr 06 aug 2010, 15:20
door G-men (gargamel)
Ik heb destijds de oude (grote) startmotor vervangen door de nieuwe kleine versie, mede ivm een andere uitlaat en het (soms) tikken van het startrelais. Die draait veel sneller, waardoor het spul ook nog eens een stuk sneller start,
Nieuwe is een Denso/Magnetti Marelli. Kwam bij Paddock vandaan, volgens mij ook niet voor de hoofdprijs. (OE)
Gerrit
Re: beste startmotor?
Geplaatst: vr 06 aug 2010, 15:23
door G-men (gargamel)
Overigens kan tikken van de startmotor ook veroorzaakt worden door een overgangsweerstand in het contactslot. Het startrelais krijgt dan te weinig spanning, en slaagt er niet in het tandwiel in de starterkrans te duwen waardoor de hoofdcontacten ook niet sluiten en de startmotor dus niet draaid. . Even checken !!! Je moet echt 12v op de dunne draad van het startrelais hebben om hem betrouwbaar te laten werken !
Kun je ook testen door even een losse 12v direct van de accu of de dikke aansluiting op de startmotor te halen.
Gerrit
Re: beste startmotor?
Geplaatst: vr 06 aug 2010, 15:31
door Paul Rasch
Beste Peter,
Wat is er aan de hand? Is de oorzaak de zelfde, of juist verschillend, ligt de oorzaak niet elders (bv. wat G-men suggereert, een slechte voeding van het relais via het contactslot of een slechte verbinding met de accu).
Ik zou eerst de oorzaaak (oorzaken) achterhalen alvorens er weer een (nieuwe) op te schroeven.
Kan je met de huidige motor niet terug om deze te laten beoordelen en een beroep te doen op garantie?
In een eerder bericht wordt geadviseerd om de startmotor te laten reviseren. Dat kan duur uitpakken, tot een veelvoud van de kosten voor een betrouwbare nieuwe, zie eerdere draadjes.
Succes.
Re: beste startmotor?
Geplaatst: vr 06 aug 2010, 16:13
door D&G
Ik was voor revisie van mijn startmotor 115 euro kwijt... Niet te duur dacht ik.
D&G
Re: beste startmotor?
Geplaatst: vr 06 aug 2010, 16:20
door Paul Rasch
Beste D&G,
€ 115,= voor de revisie van een startmotor komt me redelijk voor.
De V8 startmotor is echter zeer algemeen verkrijgbaar (anders dan die voor de sommige oudere Rover en LandRover modellen).
Een nieuwe startmotor voor de V8 staat voor €55 pond bij een goede engelse leverancier op de prijslijst.
Inclusief verzenden ruim onder de € 100.=
Paul Rasch
Re: beste startmotor?
Geplaatst: vr 06 aug 2010, 16:22
door Jackthe
Ik heb een jaar geleden vergelijkbaar probleem gehad met een startmotor. Alleen het tikkende geluid van het relais. Bij mij was de oorzaak niet schone contacten.
Na het schoonmaken van alle contacten (staalwol/fijn schuurpapier) was het probleem verholpen.
Denk er aan wel alle contacten te doen dus:
- contacten startmotor
- aarde startmotor
- aarde vanaf accu (deze wordt vaak vergeten)
Bij mij waren sommige contacten letterlijk zwart, was de geleiding niet ten goede kwam...
Re: beste startmotor?
Geplaatst: za 07 aug 2010, 01:08
door peter
Allemaal bedankt voor bovenstaand advies!!
Heb ondertussen vandaag de startmotor uit elkaar gehaald en daar bleek de contacten in de solenoid versleten te zijn en ook de koolborstels van de motor zelf waren volledig afgesleten, dus die was echt op..
Op advies van Gerrit en Jackthe alles contacten schoongemaakt en vervolgens direct 12V op de contactslot nippel van de 'nieuwe' startmotor geplaatst. Startmotor reageerde direct op volle kracht!! Starten vanaf het contactslot bleef problematisch.
Dus bedankt voor het advies, startmotor is oke! Nu nog het euvel zoeken in de stroomdraad van contactslot naar startmotor. Zitten daar nog storingsgevoelige plekken tussen, zoals contactslot zelf of relais? Zou wel balen zijn als contactslot versleten is heb geen zin in nieuwe sleutels....
Bedankt voor het advies!
gr. Peter
Re: beste startmotor?
Geplaatst: zo 08 aug 2010, 00:17
door Jackthe
alle contactpunten even schoonmaken. Het schoentje van de kabel vanaf het contactslot vlak bij de startmotor is waarschijnlijk vuil. Oplossing: cola in een plastic bekertje. Dat uiteinde in de cola hangen en halve dag laten zitten. Dan is alle roest verdwenen! (cola is niet bijtend hoor...) Wel even de accu loskoppelen.
ook eventueel contacten in het contactslot schoonmaken.
mocht je in de buurt zitten van A'dam, kun je gerust ff langsrijden help ik ff...
Re: beste startmotor?
Geplaatst: zo 08 aug 2010, 12:27
door G-men (Gargamel)
Het kan heel goed het contactslot zelf zijn; maar ik zou zeker eerst even de kabels en stekkertjes controleren.
Overigens kun je de schakelaar van het contactslot los vervangen zonder het sleuteldeel te vervangen.
Het contactslot schoonmaken e.d. zou ik persoonlijk niet doen. het zit op een rotplek en een nieuwe kost maar een paar euro. Je wilt dat niet over een half jaar weer helemaal gaan slopen.
Let bij de oude modellen wel op het kleine busje dat tussen het schakelaardeel en het sleuteldeel zit.
Als je het schakelaardeel eraf haalt kan dit eruit vallen, en als je het kwijtraakt ben je de klos.
Is namelijk niet meer los leverbaar en dan zitr je dus wel aan alles nieuw vast !!!
Er is overigens nog een alternatief en dat is dat je een klein relais monteerd om de stroom naar het startrelais te schekelen. Een klein relais trekt veel minder stroom en zal veel minder last hebben van die overgangsweerstand. (normaal startrelais trekt toch al snel zo'n 5-10 ampere, omdat hij ook het tandwiel in de starterkrans moet schuiven.....)
Ik heb dat bij een bootje toegepast waar een nieuwe schakelaar niet paste en het werkt al jaren probleemloos.
Gerrit
peter Schreef:
-------------------------------------------------------
> Allemaal bedankt voor bovenstaand advies!!
>
> Heb ondertussen vandaag de startmotor uit elkaar
> gehaald en daar bleek de contacten in de solenoid
> versleten te zijn en ook de koolborstels van de
> motor zelf waren volledig afgesleten, dus die was
> echt op..
> Op advies van Gerrit en Jackthe alles contacten
> schoongemaakt en vervolgens direct 12V op de
> contactslot nippel van de 'nieuwe' startmotor
> geplaatst. Startmotor reageerde direct op volle
> kracht!! Starten vanaf het contactslot bleef
> problematisch.
>
> Dus bedankt voor het advies, startmotor is oke! Nu
> nog het euvel zoeken in de stroomdraad van
> contactslot naar startmotor. Zitten daar nog
> storingsgevoelige plekken tussen, zoals
> contactslot zelf of relais? Zou wel balen zijn
> als contactslot versleten is heb geen zin in
> nieuwe sleutels....
>
> Bedankt voor het advies!
>
> gr. Peter
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08/08/2010 10:31 door G-men (Gargamel).