Pagina 1 van 1

serie III 6cilinder en aanhanger 2000kg

Geplaatst: do 05 aug 2010, 13:14
door leon de klein
Heeft iemand ervaring met een serie III 6 cilinder en het ermee trekken van een aanhanger van 2000kg?
Is hiermee goed over de snelweg te rijden?
graag hoor ik wat bevindingen.

Re: serie III 6cilinder en aanhanger 2000kg

Geplaatst: do 05 aug 2010, 13:59
door Dirk109
Hallo Leon met een zes cylinder heb ik geen ervaring wel met een 2,25 4cyl.
Ik heb dus een 109 met 4 cyl. 2.25 lpg en trek hier af en toe een tweepaards trailer mee.
De belading zal dan ongeveer 1500kg zijn en dit gaat net.Tot zijn drie trek hij goed door
maar in zijn vier duurt het wel even voordat ik de 85 haal.Als ik dus op gang ben gaat het prima.
Ik ga er nooit ver mee en eigenlijk niet op de snelweg dan gaat het allemaal prima.
Wat betreft wegligging etc zit het wel goed de combinatie ligt prima op de weg.

Als je met de zescylinder lange einden wilt rijden en de motor ook nog een beetje heel houden zou ik misschien voor een 8 cyl. gaan.(zijn er ook genoeg).
Ik heb de auto van iemand gekocht die zij dat gaat prima een paarden trailer, maar in de praktijk is de motor niet zwaar genoeg als je nog iets over wilt houden.

Gelukkig hangt de trailer er bijna nooit achter en dan ook nog enkel een beetje in de buurt gaat het prima, aan tegenwind heeft hij een hekel.
Wel heb ik gemerkt dat de toestand van de motor erg belangrijk is voor die zware klussen.Lang heb ik er over gedaan om de motor helemaal perfekt te laten lopen(kleppen,onsteking,verdamper) en dit was dus net de mogelijkheid om dan in zijn vier te rijden.Soms schakel ik over op benzine omdat dit iets meer vermogen geeft.

succes Dirk 109

Re: serie III 6cilinder en aanhanger 2000kg

Geplaatst: za 07 aug 2010, 12:52
door Oane Visser
Het trekken van een aanhanger met een totaal gewicht (gewicht aanhanger + toegestane lading) van maar 2000 kg gaat met een 6 cil. prima. Of je op een snelweg, autoweg of provinciale weg rijdt maakt niet uit. Je mag toch niet harder dan 90 c.q. 80 km/uur. In het verleden heb ik jaren bij een hoveniersbedrijf gewerkt. Tegen een leuke kilometervergoeding gebruikte ik daar mijn Landrover en reed veel met een aanhangwagen die vaak 100% (of soms nog meer) overbeladen was. Nooit problemen gehad of dat het moeilijk ging.

Wanneer je echter met een aanhanger die in totaal 2000 kg mag wegen met een BE rijbewijs op de snelweg wilt rijden moet je er rekening mee houden dat je bij een (grote) verkeerscontrole een bekeuring kunt krijgenomdat je geen geldig rijbewijs voor die combinatie hebt (op andere wegen kan dat natuurlijk ook maar is de kans veel kleiner). Voor een combinatie (6 cil) Landrover met een aanhanger van 2000 kg moet je namelijk een C-rijbewijs hebben omdat die combinatie in totaal dan zwaarder mag zijn dan 3500 kg. 3500 kg is het maximum totaal gewicht wat je met een BE-rijbewijs mag rijden (totaal gewicht is: lege auto + personen en eventueel lading/bagage + gewicht lege aanhangwagen met wat die aanhanger mag laden). Nog leuker wordt het als je ook nog eens (incl.bestuurder een Landrover hebt waar 10 personen in kunnen of in zitten. Dan moet je daarvoor ook nog rijbewijs D hebben. Samengevat: voor een Landrover waar 10 personen in zitten en een aanhanger van een totaal gewicht van 2000 kg moet je rijbewijs C, D en E hebben.

Oane Visser
Landrover 6 cil stawag, 1969

Re: serie III 6cilinder en aanhanger 2000kg

Geplaatst: za 07 aug 2010, 14:42
door René de Geeter
Oane Visser Schreef:
-------------------------------------------------------
...
> Wanneer je echter met een aanhanger die in totaal
> 2000 kg mag wegen met een BE rijbewijs op de
> snelweg wilt rijden moet je er rekening mee houden
> dat je bij een (grote) verkeerscontrole een
> bekeuring kunt krijgenomdat je geen geldig
> rijbewijs voor die combinatie hebt (op andere
> wegen kan dat natuurlijk ook maar is de kans veel
> kleiner). Voor een combinatie (6 cil) Landrover
> met een aanhanger van 2000 kg moet je namelijk een
> C-rijbewijs hebben omdat die combinatie in totaal
> dan zwaarder mag zijn dan 3500 kg. 3500 kg is het
> maximum totaal gewicht wat je met een BE-rijbewijs
> mag rijden (totaal gewicht is: lege auto +
> personen en eventueel lading/bagage + gewicht lege
> aanhangwagen met wat die aanhanger mag laden). Nog
> leuker wordt het als je ook nog eens
> (incl.bestuurder een Landrover hebt waar 10
> personen in kunnen of in zitten. Dan moet je
> daarvoor ook nog rijbewijs D hebben. Samengevat:
> voor een Landrover waar 10 personen in zitten en
> een aanhanger van een totaal gewicht van 2000 kg
> moet je rijbewijs C, D en E hebben.
>
> Oane Visser
> Landrover 6 cil stawag, 1969


Wat een GROTE onzin.

Je hebt pas je C rijbewijs nodig als je trekkende voertuig meer dan 3500 kilo kan en mag wegen (TTM). Je mag met elke Land Rover met aanhanger tot het maxiamale trekgewicht (serie's 2000 kg, defender en Range 3500 kg) met BE rijbewijs rijden.

Wat wel klopt is als je Land Rover gekeurd zou zijn voor het vervoeren van meer dan 9 persone (de bestuurder meegerekend) je je D rijbewijs moet hebben

Re: serie III 6cilinder en aanhanger 2000kg

Geplaatst: za 07 aug 2010, 15:27
door Dirk109
Mijn Serie uit 83 heeft 3500 kg trekgewicht op het kenteken.
Dirk 109

Re: serie III 6cilinder en aanhanger 2000kg

Geplaatst: za 07 aug 2010, 15:43
door Dennis101
Klopt ook niet helemaal.
Als de auto een personenwagen kenteken heeft mag je in elk geval nooit een zwaardere aanhanger trekken dan de maximum massa van het trekkende voertuig.
Aangezien geen enkele Land Rover (op de 101 na, maar daar is weer geen goedgekeurde trekhaak voor) een maximum massa heeft van 3500 kg, zal je dus ook nooit een aanhanger van 3500 kg mogen trekken met een Land Rover met personenwagen kenteken. Welk rijbewijs je hebt maakt in zo'n geval ook niet meer uit.

Dennis B

Re: serie III 6cilinder en aanhanger 2000kg

Geplaatst: za 07 aug 2010, 16:48
door Marco 109
Waar kom deze kennis vandaan?
Als ik de diverse sites die het kunnen weten bekijk (zoals o.a. de site van RDW en CBR) vind ik niet anders dat met rijbewijs BE een samenstel gereden mag worden bestaande uit een voertuig uit de categorie B (personenauto maximum massa 3500 kg en max 9 personen) en een aanhanger met een hogere toegestane masse dan 750 kg.

Zie: [www.rdw.nl]

en zie: [www.cbr.nl] Deze is wel het duidelijks........

Re: serie III 6cilinder en aanhanger 2000kg

Geplaatst: za 07 aug 2010, 18:07
door Dennis101
Lees eerst eens echt wat ik geschreven heb, want er staat nergens dat je geen aanhanger van meer als 750 kg mag trekken.
In de regeling voertuigen kun je lezen hoe de maximum massa van de aanhanger voor een voertuig is bepaald.
Ook is in de regeling voertuigen te lezen dat de maximum massa die in het kenteken van een personenwagen is vermeld niet overeen hoeft te komen met de maximum massa die ook daadwerkelijk met de personenwagen getrokken mag worden.
E.e.a. is ondertussen al zo vaak op het prikbord voorbij gekomen dat ik geen zin heb om dat voor de zoveelste keer uitgebreid te herhalen of het artikel te vermelden waar je dit kunt terugvinden in de regeling voertuigen.
Wie informatie wil hebben mag er ook zelf wat moeite voor doen.

Dennis B

Re: serie III 6cilinder en aanhanger 2000kg

Geplaatst: za 07 aug 2010, 18:32
door Marco 109
Dennis,

Misschien moet je zelf even beginnen met lezen.
Ik beweer namelijk nergens dta jij zegt dat een aanhanger maximaal 750 kg mag wegen.

Ik lever alleen twee sites waarin je duidelijk kunt lezen dat met rijbewijs BE de maximale massa van een aanhanger is bepaald door de gegevens op het kentekenbewijs betreffende die maximale aanhangermassa.
De in de regeling voertuigen art 5.18.18a genoemde maximale massa trekkende voertuig staat bij mij niet op de kentenbewijzen. Daar staat alleen een massa ledig voertuig op.

Maar ondertussen begint dit een andere discussie te worden. Leon vraagt of een 6 cilinder 2000 kg aanhanger kan trekken, en het antwoord is dus ja.
En als Leon een BE rijbewijs heeft dan mag dat ook.

Re: serie III 6cilinder en aanhanger 2000kg

Geplaatst: za 07 aug 2010, 21:52
door Joost88
hee, weer een aanhangerdiscussie bye.gif --> mod_embed_images_loadimage('97b43a96727b9e6dc16c7843b448cf00', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.motor-forum.nl%2Fglobal%2Fsmileys%2Fbye.gif', 'http://www.motor-forum.nl/global/smileys/bye.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.motor-forum.nl%2Fglobal%2Fsmileys%2Fbye.gif', '', 12596811, 600, 600, 'Loading image ...', false);

met een 6 cilinder moet je best een aanhanger van 2000kg kunnen trekken, ook op de snelweg (= 90 km/h)

Re: serie III 6cilinder en aanhanger 2000kg

Geplaatst: zo 08 aug 2010, 12:49
door Oane Visser
René de Geeter Schreef:
-------------------------------------------------------
> Je hebt pas je C rijbewijs nodig als je trekkende
> voertuig meer dan 3500 kilo kan en mag wegen
> (TTM). Je mag met elke Land Rover met aanhanger
> tot het maxiamale trekgewicht (serie's 2000 kg,
> defender en Range 3500 kg) met BE rijbewijs
> rijden.

Het bovenstaande heb je in die zin gelijk in dat de motorvoertuig voor een B of BE rijbewijs niet zwaarder mag zijn dan 3500 kg. Hoeveel daarnaast de aanhanger bij een BE rijbewijs ook weegt maakt voor je rijbewijs niet uit. Het CBR (voor de zekerheid even nagelezen) stelt dat het getrokken gewicht dan onbeperkt is. Ik had dit blijkbaar omtrent het BE rijbewijs niet goed onthouden.
Je haalt hier echter nog wel een paar zaken door elkaar. Voor je rijbewijs maakt het, in tegenstelling tot wat jij suggereert, niet uit wat de auto mag trekken. Maximale belading en of trekgewicht zijn namelijk eisen die aan het voertuig zelf gesteld worden en die hebben niets met de eisen die aan een bestuurder gesteld worden te maken.

> Wat wel klopt is als je Land Rover gekeurd zou
> zijn voor het vervoeren van meer dan 9 persone (de
> bestuurder meegerekend) je je D rijbewijs moet
> hebben

Ook hier haal je een paar zaken door elkaar. Voor het rijbewijs maakt het niet uit of de auto wel of niet goed gekeurd is voor het vervoer van meer dan 8 personen (exl. bestuurder). Met een B of BE rijbewijs mag je nooit meer dan 8 personen vervoeren. Met een D rijbewijs mag je op grond van dat rijbewijs meer dan 8 personen vervoeren. Dit zijn dus ook eisen die aan bestuurders gesteld worden. Of daarnaast het motorvoertuig voldoet aan de eisen van het personenvervoer zijn weer voertuigeisen, die los staan van het rijbewijs.

Je bent trouwens niet de enige hier in deze discussie die de voertuigeisen en eisen voor een geldig rijbewijs doorelkaar haalt.

Oane Visser
Landrover 109"stawag 6 cil, 1969

Re: serie III 6cilinder en aanhanger 2000kg

Geplaatst: zo 08 aug 2010, 23:19
door leon de klein
Beste allemaal,

Mijn vraag is nu duidelijk!
Mijn viercilindertje heeft wat moeite met een zware kar en een 6 cilinder dus niet dat wilde ik even weten.
Overigens heb ik netjes mijn BE rijbewijs hoor

Re: serie III 6cilinder en aanhanger 2000kg

Geplaatst: zo 08 aug 2010, 23:50
door Joost88
volgens mij weten we nog steeds niet of over benzine of diesel gaat?
Een 4 cilinder diesel zou niet veel moeite moeten hebben met 2000kg, met benzine geen ervaring

Re: serie III 6cilinder en aanhanger 2000kg

Geplaatst: ma 09 aug 2010, 00:32
door leon de klein
Het gaat om een vier cilinder benzine.
Hij komt uiteindelijk wel op snelheid.
maar ik durf er de snelweg niet mee op, en als je de 80 haalt dan heb je echt geen gas meer over.

Re: serie III 6cilinder en aanhanger 2000kg

Geplaatst: ma 09 aug 2010, 17:47
door Marijn & Simba
Mwa, op de JubJam een aantal aanhangertjes getrokken die iets zwaarder wogen dan 2000kg en dat doet mijn 4 cilinder dieseltje met gemak. Op snelheid komen was ook geen probleem.
Is alleen geen LR-motor

T ligt meer aan t koppel dan aan t vermogen denk ik zo...

Marijn & Simba & Serious

Since I've got my Land Rover, my other car needs therapy.

prikavatar.jpg --> mod_embed_images_loadimage('1c47ae27cc48e98dab9c37aa9e1676b6', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', 'http://i777.photobucket.com/albums/yy53/atmosferic/Land%20Rover%20-%20Simba/prikavatar.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', '', 12606843, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: serie III 6cilinder en aanhanger 2000kg

Geplaatst: ma 09 aug 2010, 21:11
door Joost88
Ik dacht al dat ik op jubjam iets bekends aan je motor hoorde, maar het was dus een indenor

Ik heb zelf trouwens de hele dag in lage gearing gereden, dan trekt hij makkelijk alles mee

Re: serie III 6cilinder en aanhanger 2000kg

Geplaatst: ma 09 aug 2010, 21:41
door Marijn & Simba


Marijn & Simba & Serious

Since I've got my Land Rover, my other car needs therapy.

prikavatar.jpg --> mod_embed_images_loadimage('b306d1c39b235e863007960161e3d068', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', 'http://i777.photobucket.com/albums/yy53/atmosferic/Land%20Rover%20-%20Simba/prikavatar.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', '', 12607967, 600, 600, 'Loading image ...', false);