Pagina 1 van 1
Probleempje in Zweden (Vacuumpomp serie III)
Geplaatst: wo 04 aug 2010, 18:28
door Robin
Menschen,
Is er toevallig iemand met z`n Struik Rover of is iemand bekend met liefhebbers of goede garage's in Zweden?
Ik zit namelijk met (naar wat ik denk) een kapotte vacuumpomp en hier bij de garage in Jokkmokk kunnen ze mij niets verder helpen. Zelf weet ik ook niet meer waar ik het moet zoeken... Opzich kan ik er nog wel mee rijden, maar voordat ik de remmen kan gebruiken moet ik eerst druk opbouwen. Anders heb ik geen remkracht.
Als iemand mij voort kan helpen graag!
Best ben ik bereikbaar op mijn mail vospuntrobinapenstaartjegmailpuntcom
Met vriendelijke groet,
Robin Vos.
Re: Probleempje in Zweden (Vacuumpomp serie III)
Geplaatst: wo 04 aug 2010, 19:34
door Peter
Robin,
Vervelend probleem maar niet onoverkomelijk, immers je moet het rempedaal wat harder intrappen en iets eerder reageren, maar prettig is het niet. Ik neem aan dat je het over de vaccuumpot van de rembekrachtiging hebt, tenzij je er een aparte vaccuumpomp op hebt gemonteerd. Standaard wordt de onderdruk voor de vaccuumpot van de rembekrachtiger geleverd via een spruitstuk in het luchtinlaat systeem. Controleer eerst of hier nergens een lek in zit. Mijn ervaring is dat, met name kunstof tussenstukjes nog wel eens willen scheuren. Is dit het geval dan is dit eenvoudig op te lossen. Is de vaccuumpot zelf stuk dan zou je er eentje in Nederland kunnen bestellen en deze op laten sturen (tel. VIS: 0031-70-3502155 of Jansen 0031-13-5115080). Verder heb ik even gekeken op de website van de Zweedse landroverclub, wellicht dat ook zij je verder kunnen helpen, hieronder alvast enige telefoonnummers.
1 Tillförordnad ordförande #1784 Thomas Björklin 0730-312075
2 Sekreterare #3650 Palle Carlsson 0708-804684
3 Ledamot #3749 Pelle Liljeqvist 070-325 17 24
4 Kassör #1953 Lars Larsson 070-352 13 80
5 Ledamot #4101 Ann Willhans 0247-30 114
6 Ledamot #3603 Carl-Johan Amilon 0765-27 36 02
7 Suppleant #4041 Hielke Chaudron 0730-67 37 96
8 Suppleant #3673 Malin Bruce 070-664 36 22
Succes ermee
Peter
Re: Probleempje in Zweden (Vacuumpomp serie III)
Geplaatst: wo 04 aug 2010, 19:40
door peter
Robin,
Hier nog een webshop in Zweden om eventueel een nieuwe/gebruikte vaccuumpot te bestellen: [www.4x4shop.se]
Peter
Re: Probleempje in Zweden (Vacuumpomp serie III)
Geplaatst: wo 04 aug 2010, 19:48
door Exfietser
Als jouw vacuumpomp defect is blijven de remmen gewoon functioneren. Je moet alleen harder trappen. Als jij meerdere keren moet pompen ligt dat ergens anders aan en niet aan je vacuumpomp. De pomp helpt alleen met het indrukken van de pedaal. Mijn series twee heeft geen remservo of vacuumpomp en die remt ook zonder te trappen. En het systeem is vrijwel hetzelfde.
Ik denk dat je andere garage moet zoeken waar ze weten hoe een remsysteem werkt.
Mogelijke oorzaken van jou probleem:
Lekke hoofdremcilinder.
Lekke remcilinder.
In bovenstaande oorzaken raak je waarschijnlijk vloeistof kwijt tenzij de cilinder intern lekt. Je pedaal zakt dan ook langzaam weg.
Verder:
Versleten trommels.
Versleten schoenen.
In deze gevallen raak je geen vloeistof kwijt en blijft de pedaal hard. De cilinder moet gewoon zover uitschuiven dat je meerdere keren moet pompen om de schoen tegen de trommel aan te krijgen. Als de trommels en schoenen nog niet te ver versleten zijn kun je dit bijstellen met de kommavormige stelschroeven.
En uiteraard:
Lucht in je systeem.
Ik neem aan dat je remmen goed werkten toen je naar zweden vertrok. Dan is er dus onderweg lucht in gekomen. Dat kan alleen als er ergens iets stuk is gegaan en dan kom je weer bij de eerste oorzaak, lekkende cilinders. Er van uitgaande dat al je leidingen nog in orde zijn.
Ik hoop dat je hier iets aan hebt. Dat die garage jou wijs maakt dat het aan de pomp ligt begrijp ik niet helemaal. Dat is echt niet het probleem. Een remsysteem dat afhankelijk is van de werking van een vacuumpompje zou ik niet willen hebben. In mijn series 3 diesel werd het vacuum van het inlaatspruitstuk afgetapt. Negen van de tien keer werkt dat systeem dus gewoon k.... zeg maar. En als het goed werkt smoort het je motor weer enzo. Hoe beroerd het ook werkte, mijn remmen hebben het altijd zonder problemen gedaan. Zonder vacuum moet je alleen een stevige voet hebben.
Ik ben er overigens vanuit gegaan dat je met series drie op stap bent.
Arnold..
Re: Probleempje in Zweden (Vacuumpomp serie III)
Geplaatst: wo 04 aug 2010, 20:43
door dirk
beste robin
ik kan even niet uit je verhaal opmaken of er een 2,25 of een 2,5 liter motor in zit
bij een 2,25 komt de vacuüm uit het inlaat spruitstuk bij een 2,5 zit er een vacuum pomp boven op de motor waar bij een 2,25 de dieselpomp zit vandaar de vraag
groet dirk
Re: Probleempje in Zweden (Vacuumpomp serie III)
Geplaatst: do 05 aug 2010, 20:18
door Mudbuster
Een electrische vacuumpomp van een Volvo plaatsen. Zo gebeurd en werkt bijzonder goed
Greetz, Marcel
larofilm.gif --> mod_embed_images_loadimage('166ff06b603e10aea9b3b9455a17bba8', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fevertzen.com%2Flaro%2Flarofilm.gif', 'http://evertzen.com/laro/larofilm.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fevertzen.com%2Flaro%2Flarofilm.gif', '', 12586593, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Hypo S3 109" LHD 2.25 D / Willem S2 88" RHD 200Di
Re: Probleempje in Zweden (Vacuumpomp serie III)
Geplaatst: do 05 aug 2010, 22:30
door dwarsligger
Robin,
Wat voor motor heb je in je seriesIII en wat voor vacuumsysteem?
De 2,25 Benzine haalt zijn vacuum uit het inlaatspruitstuk, heeft dus geen pomp.
Een standaard 2,25 Diesel heeft een vlinderklep in het inlaatspruitstuk, welke dicht gaat bij gas loslaten.
Als je een mechanische vacuumpomp hebt (bijvoorbeeld uit een peugeot 205D) kan het ook zijn dat het membraam van de pomp gescheurd is, dit is redelijk eenvoudig te repareren.
Zonder vacuum remmen gaat trouwens prima, je moet alleen wat harder trappen (been there, done that, vanuit Frankrijk naar huis)
Als je zoals jij het beschrijft tweemaal moet trappen om druk te krijgen in het waarschijn de afstelling van je trommelremmen en geen probleem van het vacuumsysteem.
Groet, Victor
seriesIII 109 ambulance "Dwarsligger"
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05/08/2010 20:32 door dwarsligger.