Pagina 1 van 1

plop plop

Geplaatst: za 31 jul 2010, 14:10
door Ben
Mijn RRC maakt tussen 1800-2300 en 2800-3300 toeren plop geluidjes en houdt ietwat in. Dit gebeurt alleen op LPG. Bij benzine geen problemen.
Gisteren reed ik met een lege paardentrailer achter de auto en toen nam het geplop en het inhouden toe.
Heeft iemand een idee waardoor dit kan komen?
Ontstekingstijdstip misschien? Scheurtje in uitlaatspruitstuk? Iets anders??
Ik heb al nieuwe bougies, bekabeling, rotor en kap gemonteerd.
Graag jullie tips, want het voelt toch wat ongemakkelijk!
Dank alvast,
Ben

Re: plop plop

Geplaatst: za 31 jul 2010, 14:53
door G-men (Gargamel)
Klinkt alsof ie pingels.
Check even de vacuumvervroeging en eventuele contactpunten en als je daar niets vind even ontstekingstijdstip checken. LPG heeft liever wat meer vervroeging als Benzine....... (benzine 6-7 graden, LPG 10-12) Ik ga dan even uit van een 3.5 met conventionele ontsteking.

Gerrit

Re: plop plop

Geplaatst: za 31 jul 2010, 15:23
door sjeroens
Kijk ook nog even of de membranen in de carburateurs heel zijn. desnoods vervangen, kosten weinig.
sccs,
J

Re: plop plop

Geplaatst: za 31 jul 2010, 19:50
door RoLandrover
Plop geluiden ontstaan ook als je inlaatspruitstukpakking (valley-gasket) op wat voor manier dan ook word opgeblazen door carterdruk. hij gaat dan bol staan naar buiten en elke keer als de lucht er uit kan plopt het,. druk bouwt weer op en plopt weer en zo door.

gaat overigens ook zo goed als zeker gepaard met olielekkage vanaf de achterkant van het blok.

grtn

RoLandRover

Re: plop plop

Geplaatst: zo 01 aug 2010, 15:19
door Peter
Hoi,
Je vacuum vervroeging hoef je voor deze toerentallen niet meer te testen, want daar is geen
vacuum want je gaskleppen staan open. De vacuum vervroeging werkt maar tot 1200 t/m dacht ik. Daarna neemt de centrifugaal vervroeging het over. Om deze te kontroleren moet je de rotor kap erafnemen en de rortor bewegen, deze moet je iets kunnen verdraaien, als je hem los laat moet hj terug veren, desnoods een drupje olie in het asje als je de rotor voorzichtig gedemonteerd hebt. Deze kan vast zitten dus doe het voorzichtig zodat je niets kapot trekt, bij twijfel "specialist" raadplegen.

Peter

Re: plop plop

Geplaatst: zo 01 aug 2010, 16:02
door Dennis101
Zowel de vacuüm als de centrifugaal vervroeging werken over het gehele toerengebied.
Het verschil is dat de centrifugaal vervroeging compenseert op toerental (de tijd van een slag neemt af bij stijgend toerental), terwijl de vacuüm vervroeging compenseert op belasting (gesloten gasklep hoog vacuüm, lage belasting en open gasklep laag vacuüm, hoge belasting).

Pingelen zoals Gerrit verwacht lijkt me uitgesloten, want dat zou op benzine dan alleen maar erger worden.
Defecte membranen zouden op benzine ook problemen geven en ook een defecte inlaatspruitstuk pakking blijft op benzine net zo defect.

Aangezien het probleem bij de RR van Ben zich uitsluitend op LPG voordoet lijkt mij het meest voor de hand liggend dat hier ook het probleem gezocht moet worden.
Het inhouden en de geluiden lijken op een te arme afstelling van de LPG installatie.

Dennis B

Re: plop plop

Geplaatst: zo 01 aug 2010, 17:18
door Peter
Dennis,
Toch snap ik het dan niet helemaal, zoals je schrijft: "open gasklep laag vacuum, hoge belasting", je hebt dan toch
door het lage vacuum heel weinig vervroeging.

Peter.

Re: plop plop

Geplaatst: zo 01 aug 2010, 17:55
door Dennis101
Juist, en dat is nou net de bedoeling.
Vergeet niet dat je de vacuüm en centrifugaal vervroeging en de statische timing bij elkaar op moet tellen om aan de totale vervroeging bij een bepaald toerental en belasting te komen.
Zou je bij hogere toerentallen en open gasklep naast de centrifugaal vervroeging ook de volle vacuüm vervroeging geven, dan wordt de totale vervroeging te hoog voor de snelle gasstroom en gaat de motor mogelijk detoneren. Bij hogere toerentallen en gesloten gasklep is de gasstroom een stuk lager, waardoor de hoge totale vervroeging wel mogelijk wordt.
Bonus bij die hoge totale vervroeging is het lagere verbruik en het beter oppakken van de motor bij plotseling gas geven.
Er zijn zelfs Land Rovers die helemaal geen vacuüm vervroeging gebruiken, zoals de 24 volt versie van de 2.25 en de V8 benzinemotoren waar de afgeschermde ontsteking het zonder vacuüm vervroeging moet stellen.

Dennis B

Edit: opmaak gewijzigd



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01/08/2010 15:55 door Dennis101.

Re: plop plop

Geplaatst: ma 02 aug 2010, 19:15
door Ben
Dag Gerrit,
Dank voor je tip.
Het betreft een 3.9 injectie met electronische ontsteking.

Re: plop plop

Geplaatst: ma 02 aug 2010, 19:16
door Ben
Dank je maar is niet nodig, het betreft een 3.9 met injectie

Re: plop plop

Geplaatst: ma 02 aug 2010, 19:18
door Ben
Overigens staat ie op ca. 13 graden

Re: plop plop

Geplaatst: do 05 aug 2010, 13:03
door Ben
Wat mij overigens nog opvalt is dat wanneer ik bij de genoemde problemen overschakel naar benzine dat die dan voorbij zijn.
Ook wanneer ik daarna weer terugga naar LPG blijven de problemen de eerste kilometers weg.
Daarna treden ze weer gewoon op.
Zegt dat misschien iemand iets???
Groet,
Ben

Re: plop plop

Geplaatst: do 05 aug 2010, 18:17
door Dennis101
Is het koelvloeistof niveau nog op peil?
Om het vloeibare LPG te verdampen onttrekt de verdamper warmte uit de koelvloeistof die door de verdamper stroomt.
Bij een (te) laag niveau heeft direct invloed op de werking van de verdamper.
Als na het rijden op benzine wordt overgeschakeld op LPG is de verdamper nog op temperatuur, maar zal daarna in temperatuur afnemen.
E.e.a. blijft goed totdat de temperatuur van de verdamper weer te ver zakt.
Het lijkt dus raadzaam om eerst het koelvloeistof niveau te controleren en als dit in orde is de toestand van de verdamper te controleren en de afstelling van de LPG installatie.

Dennis B

Re: plop plop

Geplaatst: za 07 aug 2010, 14:06
door Ben
Er zijn inderdaad koelingsproblemen. Ontdekte gisteren dat de vloerbekleding aan de bestuurderskant helemaal doorweekt is met koelvloeistof. Lekke kachelradiateur waarschijnlijk.
Ik heb de verwarming afgekloppeld en koelvloeistof bijgevuld.
Nu maar hopen dat ie op LPG beter gaat lopen!
Heeft er overigens iemand ervaring met het in- en uitbouwen van die kachelradiator??

Vriendelijke groeten,
Ben

Re: plop plop

Geplaatst: za 07 aug 2010, 14:47
door Ben
Net stukje proefgereden.
Helaas euvel van inhouden is onveranderd.
Op naar een inbouwstation om afstelling te laten optimaliseren!