Pagina 1 van 1
kleppen stellen
Geplaatst: do 29 jul 2010, 16:05
door Kaaskop
Hallo,
Sinds vorige week heeft mijn 110 v8 last van backfires. Bougies, verdelerkap en bougiekabels zijn vervangen. Hij rijdt op gas en men zegt dat dat de boosdoener kan zijn bij een oudere motor. Nu gaan ze maandag de kleppen afstellen, hopelijk blijft het daarbij want ik heb begrepen dat de volgende stap bijna een revisie is van de motor. Heeft iemand enig idee wat zo'n grapje kost?
Groet, Maikel
Re: kleppen stellen
Geplaatst: do 29 jul 2010, 16:48
door Dennis101
De kleppen van de Rover V8 zijn hydraulisch bediend en zelfstellend.
Dennis B
Re: kleppen stellen
Geplaatst: do 29 jul 2010, 17:01
door Frans Bonnes
Kijk eerst eens of de ontsteking nog op tijd staat.
En zoals Dennis al schreef, van een V8 kun je geen kleppen stellen.
De garage die je dat wijs gemaakt heeft, kan beter sluiten.
fb
Re: kleppen stellen
Geplaatst: do 29 jul 2010, 17:05
door paulus-109
heeft hij backfires nadat je de verdeler en kabels hebt vervangen of heb je dat gedaan in de hoop het probleem op te lossen?
zoals frans al aangeeft, eerst de ontsteking goed op tijd zetten.
backfires na het vervangen van die delen, dan moet je het daar zoeken.
paul
Re: kleppen stellen
Geplaatst: do 29 jul 2010, 17:32
door bram-rrc
Wat voor een verdelerkap, rotor, bougies etc.
Is hier al vaak voorbij gekomen, maar ook uit eigen ervaring. Alleen orgineel erop, in ieder geval
verdelerkap, rotor en bougies. Bougiekabels orgineel of van die dikke, heb ik ook, werkt ook perfect.
Idd wel een echte specialist, eerst kleppen stellen die er niet zijn en daarna meteen een hele revisie,
waarschijnlijk gezien met de motorkap dicht.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29/07/2010 15:34 door bram-rrc.
Re: kleppen stellen
Geplaatst: do 29 jul 2010, 19:44
door Kaaskop
Hij had al backfires. De bougies enz zijn vervangen inderdaad in de hoop het euvel op te lossen. Ontsteking is ook op tijd gezet. Compressie is nog niet gemeten, maar na controle van de bougiekabels schijnen twee cilinders niet mee te doen.
Re: kleppen stellen
Geplaatst: do 29 jul 2010, 19:56
door Kaaskop
Dus niet zelf te stellen? Die monteur had het gevraagd aan de dealer in Den Bosch en die had gezegd dat ze te stellen waren. Vreemde zaak.
Re: kleppen stellen
Geplaatst: do 29 jul 2010, 20:04
door Kaaskop
Tja, het merk zou ik niet weten van de verdelerkap en rotor. Ik heb het door Maanrover laten doen. Hij is overigens NIET de garage waar ik het eerder over had.
De bougiekabels zijn 7 mm silicone, heb ik erop zien staan. Bougies zijn van Champion of NGK meen ik me te herinneren. In ieder geval niets anders.
Hij heeft ontsteking ook op tijd gesteld. Maar goed, hij backfirede nog steeds.
Het wordt ook erger sinds gisteren. Het is alsof de motor heel weinig toeren maakt en daardoor geen power heeft.
Re: kleppen stellen
Geplaatst: do 29 jul 2010, 23:28
door Roy Bruurs
Dan betwijfel ik toch of je verdeler goed staat. Even uit mijn hoofd heb je bij lpg een vooronsteking (correct me if im wrong)
ab4l87.jpg --> mod_embed_images_loadimage('a6ec7051716f086bca27c1a1e6cdaf4c', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi53.tinypic.com%2Fab4l87.jpg', 'http://i53.tinypic.com/ab4l87.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi53.tinypic.com%2Fab4l87.jpg', '', 12552261, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Dagelijkste auto Land Rover Freelander 1 2001 1.8i
Hobby auto Land Rover Ninety 1984 200Tdi
(Totall los) Land Rover Ninety RHD 1984 2,5N/A
Verkocht Land Rover series III 109" RHD 2,25B
Re: kleppen stellen
Geplaatst: vr 30 jul 2010, 14:37
door Tom_RRC
Klopt, meer voorontsteking.. En bougiekabels van 7mm zijn meestal niet echt geweldig.... Zoek eens high-performance uitvoeringen van 8 of 8,5mm.
Waarom werken er 2 bougies niet? Dit is al verdacht en backfire oorzaak.
Kijk daarnaast of je ontstekingvervroeger wel werkt, dit is 7-10x het probleem bij deze wagens.
Laat de wagen eerst even nakijken door een deskundige voordat je iets open gaat schroeven!
Succes
Re: kleppen stellen
Geplaatst: za 31 jul 2010, 00:46
door Kaaskop
Maandag gaat ie naar de garage. Ik zal dit zeker meegeven aan de monteur. Bedankt voor jullie reacties zover.
Maikel
Re: kleppen stellen
Geplaatst: za 28 aug 2010, 23:01
door Kaaskop
Na mijn laatste bericht volgt hier een update:
Ik heb (nog) niet zoveel verstand van de v8 motor, dus ik zal proberen niet teveel onzin uit te kramen.
Na het geleur met mijn 110 ben ik nu bij een monteur beland die stap voor stap de motor is gaan nalopen, waar hem nu de oorzaak zit van het backfiren.
We hebben er een nieuwe ontsteking opgezet, een 123 ignition. Dacht dat dat de oozaak zou zijn. Daarmee startte hij al veel beter, maar had bij het gas intrappen nog steeds die BF's. Klepdeksels eraf gehaald en zichtbaar liepen er twee kleppen niet goed mee. De binnenkant van de motor is erg vies, het lijkt wel olie gemengd met zand en zit aangekoekt tegen de binnenwand. Op zich komt het er makkelijk vanaf. Monteur meent dat de nokkenas is versleten. Hij heeft zijn twijfels bij de conditie van de rest van de onderdelen zoals bv krukaslagers, zuigers. Hij heeft vandaag de motor afgeperst en sommige kleppen lekken iets.
Omdat er best eea vervangen moet gaan worden lijkt het hem beter, niet noodzakelijk, om het blok te ruilen tegen een gereviseerd ruilblok. Dit om het risico te voorkomen dat als straks alles er weer op zit het blok het toch begeeft.
De motor reviseren is ook een optie. Ik had het graag eens zelf willen doen, maar heb ook nog een verbouwing om handen. Bad timing dus van mijn Landrovertje, die ik toch ook als trekpaard heb gekocht voor deze verbouwing.
Ik wil een goed overwogen beslissing nemen dus zou ik graag jullie mening hierin willen horen.
Alvast bedankt, Maikel
Re: kleppen stellen
Geplaatst: zo 29 aug 2010, 10:22
door Reinoud W
Ik zou ook een gereviseerde motorblok erin doen .
Heb ik ook eens gedaan met mijn vroegere 88 ,ik heb er geen spijt van gehad
Re: kleppen stellen
Geplaatst: zo 29 aug 2010, 12:00
door Bart van Dessel
Ik zou persoonlijk het blok nog een laatste kans geven en hem voorzien van nieuwe nokkenas en stoters. Duur zijn de onderdelen niet en het werk is redelijk te doen. Krukaslagers kun je vervangen zonder het blok eruit te halen. Dit is een low-budget oplossing en dan kun je na de verbouwing gaan denken over een ander blok, misschien is dat niet eens nodig. Maar veel sludge en vieze aanslag in je blok duid op slecht onderhoud, daarom gaat je nokkenas eraan. Goedkoop = duurkoop.
Gr, bart
Re: kleppen stellen
Geplaatst: zo 29 aug 2010, 14:17
door Benno
Als tijdelijke oplossing loont het misschien ook een keer hem goed inwendig te reinigen, kleppendeksels en bovenkant kun je zelf doen meen beetje geduld en voorzichtigheid.. Olie aanvullen met een halve tot een liter ATF (even opletten dat hij niet te vol wordt) en goed warmrijden. Na een kilometer of honderd olie aftappen en de extra oplossende middelen in de ATF zullen een hoop zooi uit je blok gespoeld hebben. Hierna schoon filter en schone olie steken en rijden. Soms is dit al voldoende om in ieder geval nog een tijdje te kunnen rijden. de v8-en zijn op zich erg tolerant tegen vervuiling en slijtages en blijven het gewoon doen (wel iets minder dan normaal maar toch). Het is natuurlijk wel uitstel en geen definiitieve oplossing. Eventueel kun je ook nog via de inlaat spuitbussen in je blok leegspuiten om de verbrandingskamer te reinigen. Deze top-cleaning producten reinige de inlaat en uitlaatkanalen en de verbrandingsruimte. Bij extreme vervuilingen doen ze het best goed. Een gewoon onderhouden blok profiteert er amper van. Je hebt een paar merken (10K-boost, redex, seafoam, top-end cleaner). Ik heb het zelf wel eens op mijn eigen zwaar vervuilde motor gebruikt (ook een v8) en die draait nog steeds prima zes jaar later.). De het beste spul spuit je als een soort schuim in de motor in via de inlaat terwijl deze stationair draait. Zodra de motor goed wit begint te roken zet je de motor uit en laat het goedje een paar uurtjes intrekken. Daarna weer starten, rest van de spuitbus in de inlaat sproeien en de motor verhoogd stationair laten lopen totdat de rook weg is. Daarna gaan rijden en af en toe een keertje flink gas geven zodat de zuigerveren zich kunnen zetten.
Ik zeg al bij mij werkte het prima wat de rest er ook van zal zeggen.
als e.e.a. mechanisch is dan zou ik zeker overwegen de nokkenas en lift-units te vervangen samen met de distributieketting en tandwielen. Niet al te duur (200 euro ben je al een eind) en op zich nog een leuke klus ook. Ik heb het toen ook gedaan, mijn nokkenas miste vijf van de zestien nokken zo ongeveer en de rest as ook niet al te fris. Nu loopt deze motor nog steeds als een treintje.
P8140010.JPG --> mod_embed_images_loadimage('d646c76d90d4670c0f4ad6b34347b810', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.udcn.nl%2FFOTO%2FP8140010.JPG', 'http://www.udcn.nl/FOTO/P8140010.JPG', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.udcn.nl%2FFOTO%2FP8140010.JPG', '', 12714307, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Succes,
Benno
Re: kleppen stellen
Geplaatst: zo 29 aug 2010, 14:22
door Marc Frencken
Hey Maikel,
Da's niet best zo om te horen en je verwacht ook niet hier al zo snel mee te worden geconfronteerd.
Zelf zou ik de kosten voor een revisieblok afwegen tegen de kosten om je huidige blok te laten reviseren en daar mijn conclusie uit trekken.
Voordeel van een gereviseerd blok lijkt me wel dat hier toch wel een soort garantie op gegeven wordt en zal in verhouding misschien wat duurder zijn dan je huidige blok gangbaar te laten maken. Tevens zijn de hoofdzakelijke onderdelen in je blok weer fris alleen zal het een tijdje duren voordat je weer met de 110 de weg op kan.
Maar als je snel weer op de weg wil met je 110 dan lijkt me dat het huidige blok voorzien van de nu even noodzakelijke onderdelen voorlopig de betere optie is.
Groeten,
Marc Frencken
Landrover 110 3.5L V8 CSW "Toller"
[picasaweb.google.nl]...
[picasaweb.google.com]
Re: kleppen stellen
Geplaatst: zo 29 aug 2010, 14:44
door rodietje
Is niet erg slim om een blok wat al versleten is en waarschijnlijk vol carbonafzetting zit inwendig te reinigen als je er nog even mee wil blijven doorrijden... Juist dan heb je helemaal geen compressie meer.
Re: kleppen stellen
Geplaatst: zo 29 aug 2010, 17:13
door Benno
onzin, mijn eigen blok wat zwaar vervuild was is er alleen maar beter op geworden. Slechte compressie duidt vaak op vastgekoekte zuigerveren of lekkage langs de kleppen. De koolafzetting want dat is het verdwijnt gedeeltelijk door de reiniging anderszijds door met beleid door te trappen en veel wisselende toeren te rijden. Kwestie van de koolafzetting los krijgen en verbranden.
Doorpruttelen en frutsen maakt dat de motor steeds slechter wordt.
Enige risico met dit soort acties is dat de motor echt al te slecht was en door deze spoeling gaat lekken op seals etc. Dan was hij toch al toe aan een beste revisie. Mijn tip dus:
Atf en top end clean erin. Lekker los rijden en na 100 km filter en olie wisselen voor een fatsoenlijke minerale olie (geen volsyntheet want dan gaat alles zoiezo lekken in zo'n oude kist). Daarna doorrijden met wisselende lasten. Gaat er na een paar honderd kilometer niets lekken en is alles nog in orde dan je nokkenas en distributie aanpakken en nog veel plezier hebben van je V8
groet,
benno
Re: kleppen stellen
Geplaatst: zo 29 aug 2010, 17:15
door bas88pickup
Benno Schreef:
-------------------------------------------------------
de v8-en zijn op zich erg tolerant
> tegen vervuiling en slijtages en blijven het
> gewoon doen
Hé, dat is nieuw, dan heb jij een bijzondere V8, 99% van de V8en is erg intolerant ten opzichte van vervuiling, en slecht onderhoud. (beurten om de 7500 km is zeker voor een V8 geen onnodige luxe.
ff van de site van RPI getrokken:
How can I tell the condition of my engine, by looking inside?
We all need to start somewhere, and this is for sure the best and most reliable place to start!
Take a good look inside even if only through the oil filler hole.
Oh, and you will need a torch, a Penlight is best.
A good look inside the rocker covers through the oil hole will help you to determine the internal condition (and the minimum parts you will need for a successful job).
if your are unsure, it will fall into one of the following categories.
Silver Alloy surfaces? Sounds like a new engine
Brown tarnished? Very low mileage, dark brown? Perhaps higher mileage, but well cared for.
Black? Getting poor, a full rebuild/replacement should be considered.
Black Coated & becoming dense? Very poor condition, A rebuild is normally required
Black and very sludgy? Dead on its feet.
Re: kleppen stellen
Geplaatst: zo 29 aug 2010, 18:52
door mark
He Maikel,
er is hier veel gezegd over ontsteking en nu over het mechanische deel. Ik mis nog de brandstof kant.
Mijn 90V8 op LPG had recent een soortgelijk verschijnsel, veel backfires, weinig kracht bij lage toeren. Met weinig gas optrekken ging goed maar langzaam.
Ik heb dat laten afstellen bij AG Landrovers Unlimited in Genderen. Het bleek dat een klep in de rechter carburateur niet goed opende en dus die kant niet goed meeliep.
Na eenvoudig schoonmaken,beetje smeren en afstellen loopt ie weer als een trein. Dus voordat je drastisch gaat sleutelen, check dat ook even.
Groet, Mark
re: kleppen stellen
Geplaatst: zo 29 aug 2010, 19:29
door Kaaskop
@ Mark: Hij rijdt op LPG en benzine uiteraard en heeft bij beide brandstoffen backfires.
@ Benno: Het klinkt best als een mooie oplossing, maar ook met risico. Wat vervelend en misschien slecht voor de motor is, is doorrijden met die backfires. Punt een is het onplezierig en je mist vermogen om lekker door te trappen. Denk niet dat ik het zo doe, maar toch bedankt.
@ iedereen: Stel ik zou gaan voor een ruilblok, wat is een goed adres? (in Nederland)
Wat is een goed adres voor een revisie?
Is het een idee om een andere motor, bv een 3.9 erin te leggen, kan dat zomaar?
Wat kosten ruilblokken waar bewegende onderdelen al inzitten gemonteerd?
Groet, Maikel
Re: kleppen stellen
Geplaatst: zo 29 aug 2010, 19:32
door Benno
Ruilblokken is altijd een vraag wat je krijgt. Er zijn stapels met blokken te vinden nl. en het merendeel is niet voor niets uitgebouwd. een 3.9 zou ik niet doen, staat slechter bekend en heeft relatief vaak last van scheurtjes in het onderblok. Het past allemaal best hoor, dat is het probleem niet.
enige zekerheid is een gereviseerd blok van een erkend bedrijf afnemen of je eigen blok overhalen. Weet je ook tenminste wat je had en hebt.
Succes met beslissen,
Benno
Re: kleppen stellen
Geplaatst: zo 29 aug 2010, 19:40
door mark
Ha Maikel,
Je vraagt, Stel ik zou gaan voor een ruilblok, wat is een goed adres? (in Nederland)
Wat is een goed adres voor een revisie?
Gebaseerd op je eerdere mails gok ik dat je in Brabant woont. Daar ken ik uit eigen ervaring Landroverspecialist Janssen in Oisterwijk en AG Landrover Unlimited in Genderen als goede adressen. Janssen heeft in hun winkel ruilblokken liggen van allerlei types. Helaas heb ik van prijzen geen idee.
Maanrover ken ik van horen zeggen, zeker niet slecht, maar die zit volgens mij meer in de gebruikte spullen dan in ruil of revisie blokken.
Groet, Mark
Re: kleppen stellen
Geplaatst: zo 29 aug 2010, 20:34
door Roy Bruurs
Voor revisie (ook er vanui gaande dat je brabant wooont) zit er in Tilburg Bols en kooiman. Als je jouw eigen blok wilt reviseren.
ab4l87.jpg --> mod_embed_images_loadimage('e8b7588974fd1e902385dc6f1c435248', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi53.tinypic.com%2Fab4l87.jpg', 'http://i53.tinypic.com/ab4l87.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi53.tinypic.com%2Fab4l87.jpg', '', 12716370, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Dagelijkste auto Land Rover Freelander 1 2001 1.8i
Hobby auto Land Rover Ninety 1984 200Tdi
(Totall los) Land Rover Ninety RHD 1984 2,5N/A
Verkocht Land Rover series III 109" RHD 2,25B
Re: kleppen stellen
Geplaatst: zo 29 aug 2010, 20:48
door Kaaskop
Ik woon nabij Den Bosch inderdaad.
Re: kleppen stellen
Geplaatst: zo 29 aug 2010, 20:50
door BEN110
Bols en kooiman is en goed adres is overigens verhuisd naar Goirle
Hier laat ik mijn kopen vlaken en voor onderdelen is dit en goed adres
Re: kleppen stellen
Geplaatst: zo 29 aug 2010, 20:52
door Roy Bruurs
BEN110 Schreef:
-------------------------------------------------------
> Bols en kooiman is en goed adres is overigens
> verhuisd naar Goirle
> Hier laat ik mijn kopen vlaken en voor onderdelen
> is dit en goed adres
Oke wist ik niet. Mijn buurman heeft daar gewerkt en is altijd makkelijk iemand met zoveel kennis van verschillende motoren die langs je woont.
Waar zitten die nu ergens in goirle? Vlak bij het zwembad? of meer richting de bouwmarkten?
ab4l87.jpg --> mod_embed_images_loadimage('4da08f43f2fd8f41d5a44c70c5324e21', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi53.tinypic.com%2Fab4l87.jpg', 'http://i53.tinypic.com/ab4l87.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi53.tinypic.com%2Fab4l87.jpg', '', 12716456, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Dagelijkste auto Land Rover Freelander 1 2001 1.8i
Hobby auto Land Rover Ninety 1984 200Tdi
(Totall los) Land Rover Ninety RHD 1984 2,5N/A
Verkocht Land Rover series III 109" RHD 2,25B
Re: kleppen stellen
Geplaatst: zo 29 aug 2010, 21:20
door BEN110
Op het industrieterrein in de Nobelstraat 4, Goirle maar op het internet staat nog Tilburg en vlegel en beetje onduidelijk