Pagina 1 van 1
Motor revisie
Geplaatst: wo 28 jul 2010, 19:31
door bas110
Ik wil het blok in mijn 110 laten reviseren, het is een 2.4VM TD uit een Range Rover, Ik heb echter geen idee hoe en waar ik dit het beste
kan laten uitvoeren.
De problemen zijn: - het luchtfilter zit snel vol met olie dat via de retour komt, - als ik optrek gaat dit redelijk tot de 80km/ph hierna duurt
het toch wel een tijdje dat ik bij de 120 kom (dit is dan ook echt de max), - aanhangers trekken is gegarandeerd rook pluimen.
Wat is nu wijsheid gericht vragen om alleen de cilinders+wand na te kijken of vrij brief te geven aan het revisie bedrijf? Heeft iemand misschien ook
een goede tip waar ik dit in de buurt van Tilburg kan laten doen (woon zelf in Dongen).
Alvast bedankt voor de tips en adviezen.
Re: Motor revisie
Geplaatst: wo 28 jul 2010, 19:32
door bas110
Vergeet ik erbij te vermelden: olie verbruik is nihiel tot te verwaarlozen.
Re: Motor revisie
Geplaatst: wo 28 jul 2010, 20:16
door Bart van Dessel
Ik kan niet direct een antwoord op je vraag geven, maar heb je misschien ook gedacht aan een motorconversie? De VM staat nou niet zo geweldig positief aangeschreven, een ideaal blok is een 200 of een 300 tdi, die zijn zo'n beetje bullit-proof. Een conversie hoeft niet meer te kosten dan revisie van jouw blok, als je die revisie volledig wilt uitbesteden. Ik heb verschillende RRC VM's gehad en ik vind het persoonlijk echt bagger. Ik heb in totaal een stuk of 30 Range Rovers en Discovery's gehad met 200 en 300 tdi en vrijwel probleemloos. Mijn 300 tdi is vandaag op 500.000 gesprongen.
Groetjes, Bart
Re: Motor revisie
Geplaatst: wo 28 jul 2010, 21:03
door Exfietser
Ik ben het Bart eens dat een 300tdi transplant geen slechte optie is. Het zijn hele goede probleem loze motoren. Ik ken ze met 300 en 400 en zelfs een met 750 op de teller.
Een echte complete revisie is zeer kostbaar en waarschijnlijk (behoorlijk) duurder dan een transplant. Ik denk dat een revisie begint bij 2000 euro. Let op begint En ik weet wel hoe het is want ik heb het al twee keer gedaan. En dat was een gewone 2.25 n/a. Dus geen turbo's en andere moeilijke onderdelen.
Arnold.
Re: Motor revisie
Geplaatst: wo 28 jul 2010, 21:17
door Bart van Dessel
Nadeeltje bij conversie van VM naar tdi is dat je de chassissteunen aan je chassis moet veranderen en de 5 bak past niet. Tussenbak is wel hetzelfde. Een VM gebruikt dezelfde chassis-steunen als de V8, De 5-bak is ook hetzelfde als de V8-bak alleen koppelingshuis is anders. Maar dit zijn allemaal redelijk te overbruggen probleempjes. 5 bakken zijn er genoeg.
Groetjes, bart
Re: Motor revisie
Geplaatst: wo 28 jul 2010, 22:48
door bas110
Hoi Bart en Arnold,
Heb ik zelf ook al aan gedacht maar is het niet zo dat als ik een 300tdi blok 2de hands
koop ik hem ook nog moet laten reviseren de gemiddelde blokken die hier worden aangeboden
zitten ook al ruim boven de ton.
Ik heb dan de kosten van het nieuwe blok + revisie + uit en inbouw tegenover alleen revisie.
Misschien zie ik het fout maar volgens mij is de revisie dan toch goedkoper?
Re: Motor revisie
Geplaatst: wo 28 jul 2010, 23:49
door Bart van Dessel
Km-stand van boven de ton is normaal en totaal geen probleem, eigenschappen en kwaliteit van VM's zijn totaal niet te vergelijken met de tdi's. Als je een blok koop dan het beste om proef te rijden als ie nog ingebouwd is. Een tdi is redelijk goed te controleren op z'n kwaliteit, ik heb ook een speciale diesel-compressietester, dat zegt ook wel wat over de kwaliteit. Ik mag hier eigenlijk geen reclame maken maar ik heb een 300 tdi Disco die we misschien voor demontage gaan gebruiken. Van eind 1997 met veel roestschade, teveel waarschijnlijk voor de apk.
Groetjes, Bart
Re: Motor revisie
Geplaatst: wo 28 jul 2010, 23:56
door Bram109
Ik ken de gewone schrijvende compressiemeters voor benzine en een voor diesel.
Maar wat heeft jouw speciale compressie meter wat een gewone niet heeft?
Bram.
Re: Motor revisie
Geplaatst: do 29 jul 2010, 00:07
door Bart van Dessel
Je hebt compressiemeters voor benzine die tot ca. 15 bar gaan en je hebt compressiemeters voor diesels die tot 70 bar gaan, en daar is dit er eentje van. Dus een gewone compressiemeter die "speciaal" voor diesels is bedoelt. Eentje van Midlock.
Groetjes, Bart
Re: Motor revisie
Geplaatst: do 29 jul 2010, 00:12
door Bram109
Ik ken deze gewone set: 6236031101.jpg --> mod_embed_images_loadimage('fe65b60fc6cbf594318c26d092b1f353', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.gereedschapland.nl%2Frepository%2Fproduct%2Ffull%2F6236031101.jpg', 'http://www.gereedschapland.nl/repository/product/full/6236031101.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.gereedschapland.nl%2Frepository%2Fproduct%2Ffull%2F6236031101.jpg', '', 12547015, 600, 600, 'Loading image ...', false); .
Vandaar dat ik benieuwd was wat er zo speciaal aan was.
Bram.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28/07/2010 22:17 door Bram109.