Pagina 1 van 1

LW met 2,5 N/a: watertemp volgens meter aan de hoge kant

Geplaatst: zo 25 jul 2010, 23:15
door Schumi
Dag Prikkers:

Om de vraag overzichtelijk te houden geef ik de feiten even staccato weer:

-Onze 24V ex-leger LW uit 1981 heeft een 2,5 N/a van Turner Engineering sinds februari 2010.
-De watertemp.meter op het instrumentenpaneel staat de laatste tijd halverwegen de N en H. Te warm dus zou je zeggen.
-De sensor is dezelfde als in ons vorige N/a blokkie en toen stond ie altijd aan de bovenkant van de N, maar niet hoger.
-Thermometer in de koelvloeistof geeft ondanks de hogere stand 72 graden Celsius aan. Prima dus.
-We hebben een 4 vins ventilator.
-Toch blijft mijn oog tijdens lange ritten, of ritten met de caravan (uit 1977...past perfect) of tijdens warm weer steeds vallen op de meter. Een beetje unheimlich gevoel terwijl je weet dat er eigenlijk niets mis is.

Wat zijn de opties? Grotere vin, andere sensor (welke), andere meter (liever niet...24V is lastig te krijgen), etc.

Ben benieuwd naar jullie wijze advies!

Met vriendelijke groeten,


Schumi

P.S. Ook nog op zoek naar een goede rechterbrandstoftank (tanken onder de zitting) dus wie er één over heeft...

Re: LW met 2,5 N/a: watertemp volgens meter aan de hoge kant

Geplaatst: zo 25 jul 2010, 23:40
door Roy Bruurs
het eerste wat in mij opkomt is de vraag of dit wel een 24V sensor is?

Bij mijn 2,5N/A in mijn ninety staat de wijzer ook halverwege dus lijkt mij niet iets waar je je eigen druk over moet maken.

ab4l87.jpg --> mod_embed_images_loadimage('04e909d231855b064561515869192b9a', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi53.tinypic.com%2Fab4l87.jpg', 'http://i53.tinypic.com/ab4l87.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi53.tinypic.com%2Fab4l87.jpg', '', 12530049, 600, 600, 'Loading image ...', false);


Dagelijkste auto Land Rover Freelander 1 2001 1.8i
Hobby auto Land Rover Ninety 1984 200Tdi
(Totall los) Land Rover Ninety RHD 1984 2,5N/A
Verkocht Land Rover series III 109" RHD 2,25B

Re: LW met 2,5 N/a: watertemp volgens meter aan de hoge kant

Geplaatst: zo 25 jul 2010, 23:53
door Schumi
Er zat een sensor in het huidige Turner blok toen wij het toegezonden kregen. Die hebben we eerst laten zitten, maar met die sensor werd het blok totaal niet warm. Althans...de naald kwam amper omhoog. Naar ik begrepen heb, moet de sensor met de meter overeenkomen en andersom. We hebben toen dus de oude sensor gepakt en die er met een adapterring ingezet. Dat ging prima want de naald stond toen aan de bovenkant van de N (zoals ie ook altijd stond bij het vorige 2,5 N/a blok). De laatste tijd staat (oké...het weer is warmer en het blok moet wat harder werken (Ardennen of caravan)) de naald hoger. En dat terwijl bij een vriend met een 90 2,5 TD de naald strak op de N blijft staan in de Ardennen.

Zoals gezegd...de koelvloeistoftemp is goed, en me echt druk maken doe ik ook niet maar het is ook een gevoelskwestie.

Schumi

Re: LW met 2,5 N/a: watertemp volgens meter aan de hoge kant

Geplaatst: ma 26 jul 2010, 00:00
door Marijn & Simba
Weet je zeker dat t de meter is, en niet wat anders?

Had t tot vandaag ook met mijn Indenor, maar daar was ik de spanningsstabilisator van 10V vergeten ertussen te zetten.
Nu staat alles (ook de brandstofmeter) op de juiste (logischere) plek. Ik had de sensor ook gewisseld, maar de nieuwe gaf een nog hogere temperatuur aan... Anyway, daar zat t niet, bleek na logisch redeneren.
Jij geeft aan een 24V blok te hebben, daar zit t stabilisatiegedeelte in de meter, dus zou t gewoon moeten werken.
Als je in de buurt woont, ik heb wel eentje van 24V die t altijd goed gedaan heeft, die zou je kunnen proberen. Als t verschil maakt kun je weer conclusies trekken en anders is er weer wat uitgesloten.

Marijn & Simba & Serious

Since I've got my Land Rover, my other car needs therapy.

prikavatar.jpg --> mod_embed_images_loadimage('280eb7323d9bcbfc865655295e5ffe38', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', 'http://i777.photobucket.com/albums/yy53/atmosferic/Land%20Rover%20-%20Simba/prikavatar.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', '', 12530197, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: LW met 2,5 N/a: watertemp volgens meter aan de hoge kant

Geplaatst: ma 26 jul 2010, 00:33
door Schumi
Dag Marijn & Simba,

Even door de duidelijkheid: het blok is 12V. Althans...de brandstofpomp is 12V. Gloeipluggen en sensor zijn overgezet van het vorige blok (ook een 2,5 N/a). Waar de sensor verder vandaan komt (het originele 2,25 ltr dieseltje bijvoorbeeld) weet ik niet aangezien de 2,5 er al in lag toen wij hem kochten. In het vorige blok gaf de huidige meter met de huidige sensor vrijwel voortdurend iets boven het midden aan. Sinds februari ligt er nu dus een 2,5 N/a in van Turner. Dat loopt perfect en ook nu pas valt het mij op dat de meter wat hoger uit slaat. Daarom snap ik het niet zo goed.

Maar wat heb jij 24V liggen? Meter of sensor?

En de woonplaats is trouwens Tilburg.

Groeten,


Schumi

Re: LW met 2,5 N/a: watertemp volgens meter aan de hoge kant

Geplaatst: ma 26 jul 2010, 11:07
door Puffino
Heb je een infraroodthemometer bij de hand? Dan kun j eook een rondje langs het blok om temperaturen te meten.

Ik heb hetzelfde probleem, met mijn vorige en hiudige blok. Meter staat altijd precies opde zelfde plek, maar wel tussen normaal en net niet tegen rood aan.... Geen leuke plek, maar hij gaat ook zelden hoger, en heeft totaal geen rare kuren die ik hieraan toe zou willen schrijven.

Voelt ook niet verkeerd aan allemaal.

Ergens zal ik ook een spannings-dinges missen, denk ik.

PS: in eerder draadje (jaar of twee terug?) schijnt ontmaskerd te zijn dat de 12 en 24 V sensoren hetzelfde zijn..... Meen ik me te herinneren.

Sander Lelieveld


Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V

Snorkel.Runde.NL

Re: LW met 2,5 N/a: watertemp volgens meter aan de hoge kant

Geplaatst: ma 26 jul 2010, 11:44
door G-men (gargamel)
Houd er ook rekening mee dat een net gerviseerd blok nauwere toleranties heeft en nog moet inlopen. Dat hij dan met hoge belastingen en temperaturen wat hoger staat lijkt mij niet vreemd.
Ik heb net een nieuwe V8 in mijn 110 zitten en daar merkte je ook heel duidelijk dat de olietemperatuur bij langer snelweggebruik op dagen met 30-35 graden al snel 5 graden hoger ligt als bij een buitentemperatuur van 15-20.

Zolang hij daar blijft zou ik hem lekker laten voor wat het is.
Gerrit