Pagina 1 van 1

lt95 wissel koppelingsplaat verkeerd om?

Geplaatst: zo 25 jul 2010, 17:51
door sjeroens
Ik ben op dit moment met een v-bak wissel bezig.
Oude bak is eruit. Nieuwe hangt horizontaal op de goede hoogte (denk ik).
nou wil mijn as niet in de koppelingsplaat. (getande as) (vliegwiel huis nog zo'n 3 cm van de motor af)
we hebben geprobeerd:
Schudden, motor handmatig rondgedraait, bak wat hoger/lager/ schuiner
Iemand nog tips?

betreft lt95, 3.5 v8, 101fc ambu
Groet, jeroen

update 1:
=>> zoals gezegd, bak zit weer op zijn plek. vandaag koppelingshendelcilinder weer op de bak vast gemaakt. koppeling geprobeerd.=> weinig tot geen druk.
met ingedrukte koppeling motor handmatig rondgedraaid, uitgaande assen bewegen. Dit betekend dus dat de koppeling niet vrij komt.
cilinder eraf gehaald, lekt vloeistof.
Mijn gedachtes:
1. koppelingsplaat niet gecentreerd, priseas duwd plaat weg?
2. cilinder is lek (raar want er is niks mee gebeurt)
3. Heuvel+ lager verkeerd geschoten (over gezet van origineel)

* Hoever moet de stift (die de cilinder wegdrukt) uitsteken. (hij valt nu iets naar binnen)
* Hoe kan ik testen of de priseas goed zit.
- Ik ga nu kijken of ik met een lijmtang de stift kan indrukken en of de plaat vrij komt.
- Sowieso een revisie set voor cilinder kopen.
willen jullie meedenken?
Jeroen



3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30/07/2010 06:58 door sjeroens.

Re: lt95 wissel

Geplaatst: zo 25 jul 2010, 18:00
door paulus-109
bliven klooien, eens valt hij er in.
je kan wel twee daadeinden of lange bouten monteren die de bak geleiden naar de goede plek.
heb je de prise as bekeken? hetzelfde als de oude?

succes, paul

Re: lt95 wissel

Geplaatst: zo 25 jul 2010, 18:06
door sjeroens
Paul,
koppelings binnen werk (heuvel + lager/sleeve) overgezet van de oude.
En ik geloof niet dat er binnen de 101 2 versies zijn van een prise-as (exc 101 onderdeel)
maar we gaan nog wat morrelen.
Ik zat ook nog te denken om de bak "op slot" te zetten en dan de motor nog een keer te draaien.
iig thnks voor het meedenken.
Jeroen

Re: lt95 wissel

Geplaatst: zo 25 jul 2010, 18:51
door Boelo
Jeroen, heb je de koppelingsplaat goed gecentreerd in de drukgroep?
Groet Boelo

Re: lt95 wissel

Geplaatst: zo 25 jul 2010, 20:54
door sjeroens
Koppelingsplaat op het zicht gecentreerd, was een karwei om die weer terug te zetten.

Met wat wringen, duwen, trekken, liften, zakken en de motor handmatig ronddraaien schoot hij erin.
Bak zit nou op zijn plek, morgen kabels en de rest aansluiten.
Thanks voor de hulp
Jeroen

ps neef henk, ik dacht dat jij dat met Jorm in 2 uur deed?, ik ben al 2 dagen bezig

Re: lt95 wissel

Geplaatst: zo 25 jul 2010, 21:20
door Bart van Dessel
Plaat moet je niet op het oog centreren maar met gereedschap, anders kun je heel lang klooien voordat de prise-as erin gaat. Ik heb een aantal stukjes prise-assen van kapotte bakken als centreerhulp, gaat perfect, hij glijd er altijd lekker in Ook een beetje invetten met wat vet wil helpen.

gr, bart

Re: lt95 wissel update1

Geplaatst: di 27 jul 2010, 15:38
door sjeroens
update 1:
=>> zoals gezegd, bak zit weer op zijn plek. vandaag koppelingshendelcilinder weer op de bak vast gemaakt. koppeling geprobeerd.=> weinig tot geen druk.
met ingedrukte koppeling motor handmatig rondgedraaid, uitgaande assen bewegen. Dit betekend dus dat de koppeling niet vrij komt.
cilinder eraf gehaald, lekt vloeistof.
Mijn gedachtes:
1. koppelingsplaat niet gecentreerd, priseas duwd plaat weg?
2. cilinder is lek (raar want er is niks mee gebeurt)
3. Heuvel+ lager verkeerd geschoten (over gezet van origineel)

* Hoever moet de stift (die de cilinder wegdrukt) uitsteken. (hij valt nu iets naar binnen)
* Hoe kan ik testen of de priseas goed zit.
- Ik ga nu kijken of ik met een lijmtang de stift kan indrukken en of de plaat vrij komt.
- Sowieso een revisie set voor cilinder kopen.
willen jullie meedenken?
Jeroen

Re: lt95 wissel update1

Geplaatst: di 27 jul 2010, 15:48
door Exfietser
Je denkt dat er niet is gebeurt met je slave. Maar hij is los geweest en de zuiger is op plaatsen geweest in de cilinder waar die normaal niet komt. Daar kan een oxide randje gezeten dat door het verder dan normaal indrukken van de zuiger de cupjes heeft beschadigt. Met een lek tot gevolg. Ik dat je uit de brand bent met een nieuwe slave. En de pen steek niet buiten het koppelingshuis maar er iets in.

Oh ja centreren doe je met een centreerhulp zoals gezegd door bart anders lukt het je echt niet. Jij hebt zo te horen mazzel gehad dat het zo gelukt is.

Arnold.

Re: lt95 wissel update1

Geplaatst: di 27 jul 2010, 16:16
door sjeroens
arnold,
pen steekt er idd iets in.
Heb in middels de slave eraf gehaalt. er zit 1 cupje in en ziet er niet slecht uit.
Ik voel wel aan de binnenkant van de cilinder een holte waar de plunjer op en neer beweegt.
ik ga kijken naar een revisieset, of eventueel een nieuwe slave.
zowel cilinder als plunjer zijn wat ovaal geworden. plunjer 22 / 22,1 mm, cilinder 22,5 /22,8 mm

Het blijkt dus dat ik geluk heb gehad het op het oog centreren (goed timmermansoog.... ), Kan ik dat gedeelte dus uitsluiten?
thnks, jeroen



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27/07/2010 14:35 door sjeroens.

Re: lt95 wissel update1

Geplaatst: wo 28 jul 2010, 00:08
door neef Henk
Beter om een nieuwe cylinder er in te gooien, kost maar een paar tientjes............

Het ontluchten gaat bijna vanzelf, een nachtje laten staan en je kan meestal al weer goed koppelen. Ja, ik deed het wisselen in ongeveer 2 uurtjes maar daarvoor had ik natuurlijk al flink geoefend.

Groeten neef Henk

Re: lt95 wissel update1

Geplaatst: wo 28 jul 2010, 00:29
door G-men (Gargamel)
Nachtje laten staan werkt niet altijd, en dan is het knoeien als ie niet precies horizontaal staat.

Makkelijkste is voor je hem in de bellhouse schroeft.
Slangen aansluiten, reservoir vullen. Dan cilinder rechtop houden met de vulnippel als hoogste punt. Dan ontluchtingsnippel open en de zuiger naar boven duwen.
Werkt altijd, snel en 100% zeker.

Gerrit

Re: lt95 wissel update 2

Geplaatst: do 29 jul 2010, 15:47
door sjeroens
heren,
ik heb een nieuwe slave gekocht, ontlucht zoals gerrit zei, laten hangendaarna een nacht laten staan, op de bellhouse bevestigd.
Geprobeerd, geen koppelingsdruk, weer ontlucht. nog geen druk.
Ik ga nu nieuwe dot-4 halen, want hij is op.
Daarna nog een keer proberen te ontluchten. Het vervelende is dat ik geen aangrijpingspunt voel van de lager op de plaat.
Ik zat te denken: heb ik per ongeluk de koppelingsplaat omgedraaid? Volgens mij heb ik de kant waarop staat ' flywheel side' naar de motorkant gemonteerd.
Jeroen
toevallig nog een foto gemaakt:
Sj203.jpg --> mod_embed_images_loadimage('ef102a880b85eb496b2e3cd421d0fd1e', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2F4.bp.blogspot.com%2F_7fHeIp5dXb0%2FTFAU2tuPBTI%2FAAAAAAAAAOs%2FHmeNL4Vf8Oo%2Fs1600%2FSj203.jpg', 'http://4.bp.blogspot.com/_7fHeIp5dXb0/TFAU2tuPBTI/AAAAAAAAAOs/HmeNL4Vf8Oo/s1600/Sj203.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2F4.bp.blogspot.com%2F_7fHeIp5dXb0%2FTFAU2tuPBTI%2FAAAAAAAAAOs%2FHmeNL4Vf8Oo%2Fs1600%2FSj203.jpg', '', 12549363, 600, 600, 'Loading image ...', false);



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29/07/2010 13:50 door sjeroens.