Verbruik V8 - TD5
-
Danny
Verbruik V8 - TD5
Hallo allemaal,
Dit is vast al eerder aan de orde geweest maar kan ik niet vinden:
Ik overweeg een 110 aan te schaffen, een V8 of TD5 (of toch TDI).
Wat is jullie ervaring met verbruik van een V8 en een TD5?
Danny
Dit is vast al eerder aan de orde geweest maar kan ik niet vinden:
Ik overweeg een 110 aan te schaffen, een V8 of TD5 (of toch TDI).
Wat is jullie ervaring met verbruik van een V8 en een TD5?
Danny
-
bareld
Re: Verbruik V8 - TD5
Mijn TD5 verbruikt ongeveer 1 op 8.
Een V8 schat ik 1 op 5 a 1 op 6 maar daar heb ik geen ervaring mee.
Een V8 schat ik 1 op 5 a 1 op 6 maar daar heb ik geen ervaring mee.
-
Beaub
Re: Verbruik V8 - TD5
hoi danny,
onze 109 v8 rijdt op gas 1 op 5. Op benzine ongeveer 1 op 7.
Zal met een 110 vergelijkbaar zijn neem ik aan.
Groet,
beau
onze 109 v8 rijdt op gas 1 op 5. Op benzine ongeveer 1 op 7.
Zal met een 110 vergelijkbaar zijn neem ik aan.
Groet,
beau
-
Larosaurus
Re: Verbruik V8 - TD5
TD 5 gehad, 1 op 10,5 diesel. nu een V8 op gas, 1 op 4,3. Kijk ik dan even naar de kosten aan brandstof per km dan is dat voor gas en diesel beiden ongeveer 10 ct per km, ik tank wel in belgie. Wat overigens ook nog een overweging is, is bijvoorbeeld motorolie, in de v8 kan normale minerale olie van een euro of 4 per liter terwijl in de td5 hoogwaardige syntheet moet van een euro of 10 per liter, je kunt met die syntheet echter wel weer 3 keer zo lang rijden waardoor ook deze kosten zo ongeveer tegen elkaar weg te strepen zijn. Dus kun je gaan kijken naar zaken als rijcomfort en beschikbaarheid. Ik vindt een diesel meer landrover dan een benzine en zeker een td5 is geweldig om mee te rijden, lekker veel vermogen onderin in tegenstelling tot de v8 die je behoorlijk moet doortrappen. TD5 is volgens mij ook beter beschikbaar en zou zeker als ik geen belastingvrij plannen had mijn voorkeur hebben.
-
Boelo
Re: Verbruik V8 - TD5
Mijn V8 rijdt op benzine gemiddeld 1 op 6,5 en op LPG 1 op 4,5.
Persoonlijk vind ik dat je wel kiest tussen twee uitersten, hoeveel km rijdt je per jaar?
Met een gezonde V8 en evt een goede LPG installatie, als je wat meer km's rijdt, heb je een hoop rijplezier en niet al te veel onderhoud, wel olie verversen om de 5000km!.
Rij je veel, 15K +, dan zou ik voor een TD5 gaan, altijd koppel aanwezig en betrouwbaar(der).
Groet Boelo
Persoonlijk vind ik dat je wel kiest tussen twee uitersten, hoeveel km rijdt je per jaar?
Met een gezonde V8 en evt een goede LPG installatie, als je wat meer km's rijdt, heb je een hoop rijplezier en niet al te veel onderhoud, wel olie verversen om de 5000km!.
Rij je veel, 15K +, dan zou ik voor een TD5 gaan, altijd koppel aanwezig en betrouwbaar(der).
Groet Boelo
-
Bart van Dessel
Re: Verbruik V8 - TD5
Qua verbruik is een tdi zuiniger als een TD5, maar is een tdi niet geschikter voor Bonaire? Met een TD5 heb je vaak speciaal uitlees- en resetapparatuur nodig. Een tdi is wat meer spartaanser en zeker makkelijker om zelf aan te sleutelen en véél goedkoper in onderdelen en onderhoud.
gr, Bart
gr, Bart
-
Andrew Colville
Re: Verbruik V8 - TD5
Ik heb het V8 idee al gedumpt, ik heb die dingen ondertussen wel gezin en kies voor een Td5.
Ja er zit elektronica op, maar niet ingewikkelder dan een golfje 3 qua elektronica, toch is er goed mee te leven, diagnose apparatuur is te koop, en ook zeker de lichte investering waard.
onderdelen zijn ook goed te krijgen maar wel een stukje duurder dan b.v. bij een tdi of V8.
vooral het koppel van de td5 onderin is geweldig stad rijden gaat gewoon in zijn 3 en je koffer bak zit niet vol met een 120L gas tank dus materiaal laden of wat dan ook in het koffer kan ook.
Td5 1:8 -- 1:12
Tdi 1:7 -- 1:10
V8 benzine 1:5 -- 1:7,5 max
V8 lpg 1:3 -- 1:6,5 max
Het verbruik varieert enorm, dit ligt aan type auto,gebruik( stad/snelweg/combinatie) gewicht, rijstijl, maat banden, extra's die op de auto zitten ( roofrack, lier , bullbar,ezv.)
Succes met je keuze
Groetejs, Andrew
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26/07/2010 01:25 door Andrew Colville.
Ja er zit elektronica op, maar niet ingewikkelder dan een golfje 3 qua elektronica, toch is er goed mee te leven, diagnose apparatuur is te koop, en ook zeker de lichte investering waard.
onderdelen zijn ook goed te krijgen maar wel een stukje duurder dan b.v. bij een tdi of V8.
vooral het koppel van de td5 onderin is geweldig stad rijden gaat gewoon in zijn 3 en je koffer bak zit niet vol met een 120L gas tank dus materiaal laden of wat dan ook in het koffer kan ook.
Td5 1:8 -- 1:12
Tdi 1:7 -- 1:10
V8 benzine 1:5 -- 1:7,5 max
V8 lpg 1:3 -- 1:6,5 max
Het verbruik varieert enorm, dit ligt aan type auto,gebruik( stad/snelweg/combinatie) gewicht, rijstijl, maat banden, extra's die op de auto zitten ( roofrack, lier , bullbar,ezv.)
Succes met je keuze
Groetejs, Andrew
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26/07/2010 01:25 door Andrew Colville.
-
G-men (gargamel)
Re: Verbruik V8 - TD5
V8... met mijn oude blok met 180k op de teller zat je met gas op 1:3.5 en benzine rond de 1:4,5.
Met de nieuwe ongeveer op 1:4,5 op gas, als je heel rustig rijdt bent kom je op 1:5. Benzine zal zo rond de 1:6 liggen....
Laatste tankje was iets minder (1 op 4)..... 150km snelweg met 130 hakt er aardig in qua verbruik.
Als het blok in orde is, zul je ook zat koppel hebben. Ik rijd ook het halve dorp door in zijn 3, is stiller en het klinkt toch een stuk lekkerder als zo'n knikkerbak onder de motorkap. Maar dat is natuurlijk heel persoonlijk.
Betreft overigens een 110.
Gerrit
Met de nieuwe ongeveer op 1:4,5 op gas, als je heel rustig rijdt bent kom je op 1:5. Benzine zal zo rond de 1:6 liggen....
Laatste tankje was iets minder (1 op 4)..... 150km snelweg met 130 hakt er aardig in qua verbruik.
Als het blok in orde is, zul je ook zat koppel hebben. Ik rijd ook het halve dorp door in zijn 3, is stiller en het klinkt toch een stuk lekkerder als zo'n knikkerbak onder de motorkap. Maar dat is natuurlijk heel persoonlijk.
Betreft overigens een 110.
Gerrit
-
Jean1
Re: Verbruik V8 - TD5
Ik rij 2 defenders 110 (1 lhd en 1 rhd):
- 200Tdi, 1986 met roofrack en 236x85x16 A/T: 1 op 8,5 a 1 op 9 (normaal gebruik, mix snelweg/binnendoor).
- 300Tdi, 1996 met roofrack en 265x75x16 M/T: 1 op 9,5 ongeveer, dus ietsje zuiniger als de 200.
ik denk dat de 300Tdi de zuinigste is van de td5, v8, 200tdi, 300tdi.
Groeten,
Jean
- 200Tdi, 1986 met roofrack en 236x85x16 A/T: 1 op 8,5 a 1 op 9 (normaal gebruik, mix snelweg/binnendoor).
- 300Tdi, 1996 met roofrack en 265x75x16 M/T: 1 op 9,5 ongeveer, dus ietsje zuiniger als de 200.
ik denk dat de 300Tdi de zuinigste is van de td5, v8, 200tdi, 300tdi.
Groeten,
Jean
-
louis
Re: Verbruik V8 - TD5
heb 'n 110 td5 HCPU uit 2003, en ik kom redelijk in de buurt van 1:10. Ondanks de aanwezigheid van hefdak en andere zware extra's.
Banden zijn Michelin 7.50R16 XZY.
let wel rijd (praktisch) nooit harder dan 90/95
mvg, louis
Banden zijn Michelin 7.50R16 XZY.
let wel rijd (praktisch) nooit harder dan 90/95
mvg, louis
-
Marc-my-Words
Re: Verbruik V8 - TD5
bareld Schreef:
-------------------------------------------------------
> Mijn TD5 verbruikt ongeveer 1 op 8.
>
> Een V8 schat ik 1 op 5 a 1 op 6 maar daar heb ik
> geen ervaring mee.
Bareld, wat doe je met jouw Td5 om zoveel te verbruiken?
Ik reed, met een standaard 110, op basis van langjarige metingen tussen de ± 1:10 en 1:12 ('s winters dus rond die 1:10 en 's zomers tot rond 1:12), met een overdrive (of een disco-tussenbak) zijn de cijfers eventueel nog iets beter. Een en ander hangt natuurlijk wel van rijstijl, banden en beladingen af.
Met echt goede wil bleek zelfs 1:12,5 over langere afstanden haalbaar (Zweden, Noorwegen of Franse N-wegen) maar dan moet je je echt richten op extra zuinig (je haalt dan dus wel 1000 km uit een tank).
Marc
-------------------------------------------------------
> Mijn TD5 verbruikt ongeveer 1 op 8.
>
> Een V8 schat ik 1 op 5 a 1 op 6 maar daar heb ik
> geen ervaring mee.
Bareld, wat doe je met jouw Td5 om zoveel te verbruiken?
Ik reed, met een standaard 110, op basis van langjarige metingen tussen de ± 1:10 en 1:12 ('s winters dus rond die 1:10 en 's zomers tot rond 1:12), met een overdrive (of een disco-tussenbak) zijn de cijfers eventueel nog iets beter. Een en ander hangt natuurlijk wel van rijstijl, banden en beladingen af.
Met echt goede wil bleek zelfs 1:12,5 over langere afstanden haalbaar (Zweden, Noorwegen of Franse N-wegen) maar dan moet je je echt richten op extra zuinig (je haalt dan dus wel 1000 km uit een tank).
Marc
-
Def130 Traveling in Style
Re: Verbruik V8 - TD5
Hallo,
Defender 130 Td5 op 285-75-16 MT; 2" verhoogd; roofrack met reservewiel erop en diverse lompzware zooi erop geschroefd en over het algemeen korte stukjes en gechipt tot 150 pk / 375 Nm (Terschelling e.o.) Verbruik 1 : 6
Groeten,
Tsjip
05092010189.jpg --> mod_embed_images_loadimage('c92791a8627e6908dcc681916c6b4a30', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh5.googleusercontent.com%2F-NouK9NhrWRM%2FTIdWI0uqUoI%2FAAAAAAAAAI8%2F5jN2Ca2kb54%2Fs800%2F05092010189.jpg', 'https://lh5.googleusercontent.com/-NouK9NhrWRM/TIdWI0uqUoI/AAAAAAAAAI8/5jN2Ca2kb54/s800/05092010189.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh5.googleusercontent.com%2F-NouK9NhrWRM%2FTIdWI0uqUoI%2FAAAAAAAAAI8%2F5jN2Ca2kb54%2Fs800%2F05092010189.jpg', '', 12578566, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Defender 130 Td5 op 285-75-16 MT; 2" verhoogd; roofrack met reservewiel erop en diverse lompzware zooi erop geschroefd en over het algemeen korte stukjes en gechipt tot 150 pk / 375 Nm (Terschelling e.o.) Verbruik 1 : 6
Groeten,
Tsjip
05092010189.jpg --> mod_embed_images_loadimage('c92791a8627e6908dcc681916c6b4a30', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh5.googleusercontent.com%2F-NouK9NhrWRM%2FTIdWI0uqUoI%2FAAAAAAAAAI8%2F5jN2Ca2kb54%2Fs800%2F05092010189.jpg', 'https://lh5.googleusercontent.com/-NouK9NhrWRM/TIdWI0uqUoI/AAAAAAAAAI8/5jN2Ca2kb54/s800/05092010189.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh5.googleusercontent.com%2F-NouK9NhrWRM%2FTIdWI0uqUoI%2FAAAAAAAAAI8%2F5jN2Ca2kb54%2Fs800%2F05092010189.jpg', '', 12578566, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-
Marc-my-Words
Re: Verbruik V8 - TD5
NB Hoewel ik schreef standaard moet ik toegeven dat op de weegbrug bij een graansilo de auto teruggerekend naar zijn "kale" gewicht (dat wil zeggen met alles wat ik normaal meeneem en/of er semi-permanent aan geschroefd zat) dat dit "kale" gewicht meer dan 10% boven het kentekengewicht zat.
Rijdt je dus echt kaal en standaard en met name de korte ritjes of veel in (zeer) druk verkeer dan moet het nog weer iets zuiniger kunnen want ruim 10% minder gewicht (rolt het eenmaal met een constante snelheid dan is het verschil niet zo groot meer).
Marc
Rijdt je dus echt kaal en standaard en met name de korte ritjes of veel in (zeer) druk verkeer dan moet het nog weer iets zuiniger kunnen want ruim 10% minder gewicht (rolt het eenmaal met een constante snelheid dan is het verschil niet zo groot meer).
Marc
-
Andrew Colville
Re: Verbruik V8 - TD5
ben nu op de west kust van Schotland, en ben via Duinkerke Dover overgegaan.
Het verbruik over net geen 1400 km was 1:9,3 ik heb gereden met discovery 2 Td5 handgeschakeld verhoogd met 235/85-16 mud banden, lier en een reserve disco 1 motorkap op dak gebonden ( voor mijn vader ).
Ik heb +- 130 -140 gereden op de snelwegen en een gemiddelde snelheid bereikt van 111,7 km/h over de gehele afstand ( inclusief boot overtocht en fille)
terug weg op de zelfde route zonder disco 1 kap op dak verwacht ik iets zuiniger te zijn.
Groetjes Andrew
Het verbruik over net geen 1400 km was 1:9,3 ik heb gereden met discovery 2 Td5 handgeschakeld verhoogd met 235/85-16 mud banden, lier en een reserve disco 1 motorkap op dak gebonden ( voor mijn vader ).
Ik heb +- 130 -140 gereden op de snelwegen en een gemiddelde snelheid bereikt van 111,7 km/h over de gehele afstand ( inclusief boot overtocht en fille)
terug weg op de zelfde route zonder disco 1 kap op dak verwacht ik iets zuiniger te zijn.
Groetjes Andrew
-
Marc-my-Words
Re: Verbruik V8 - TD5
Nou dat valt dus nog best mee, want om 111,7 km/u gemiddeld te halen moet je aardig doortrappen.
(Ik heb ooit 120 km/u gemiddeld gehaald, maar over een kortere totaal-afstand en met een oudere Seat, en dat ging alleen dankzij de Duitse autobahnen. Bedenk dat je een klein snelheidsdipje of andere tegenslag moet bekopen met hele einden "topsnelheden" om het gemiddelde weer op te halen.)
Marc
(Ik heb ooit 120 km/u gemiddeld gehaald, maar over een kortere totaal-afstand en met een oudere Seat, en dat ging alleen dankzij de Duitse autobahnen. Bedenk dat je een klein snelheidsdipje of andere tegenslag moet bekopen met hele einden "topsnelheden" om het gemiddelde weer op te halen.)
Marc
-
Raymond
Re: Verbruik V8 - TD5
Mijn 110 v8 uit 1984 met een 100 L gastank 265/75/15 en een roofrack rijdt max 1:5 Met een snelheid van 100 km/h op de gps teller. Als je een zuinige auto wilt neem dan een Aygo en wil je veel comfort ga dan citroen rijden, als je een snelle auto wilt etc etc.
Inderdaad de gastank is wel groot in de auto maar de motor is veel prettiger om aan te sleutelen.
Kortom elk voordeel heb z'n nadeel.
Groeten
Inderdaad de gastank is wel groot in de auto maar de motor is veel prettiger om aan te sleutelen.
Kortom elk voordeel heb z'n nadeel.
Groeten
-
Bart van Dessel
Re: Verbruik V8 - TD5
Ik heb net een weekje Zeeland achter de rug, met RRC 300 tdi, heb flink doorgereden, verbruik gemiddeld 1:11. Heb geen Citroën nodig voor comfort, Range Rover zegt genoeg...., en een 300 tdi is vlot genoeg, tegenwoordig heb je helemaal niks meer aan een snelle auto, in Nederland tenminste. Sleutelen niet nodig aan een 300 tdi.
Groetjes, Bart
Groetjes, Bart
-
Tinus 110
Re: Verbruik V8 - TD5
mijn 200 TDi met tussenbak 1:4 een lier van 200 kg (totaal gewicht is 2.200kg) rijdt normaal (beetje dorps en tussen-dorpsverkeer) ongeveeer 1;7,5
deze vakantie met caravan van ronde de 1.800kg en berg op berg af (serieuze passen) haalde hij 1:6,6 - helemaal niet ontevreden.
v8 is natuurlijk erg kicken maar de knip wil ook wat.
deze vakantie met caravan van ronde de 1.800kg en berg op berg af (serieuze passen) haalde hij 1:6,6 - helemaal niet ontevreden.
v8 is natuurlijk erg kicken maar de knip wil ook wat.
-
Marc-my-Words
Re: Verbruik V8 - TD5
Tinus 110 Schreef:
-------------------------------------------------------
> mijn 200 TDi met tussenbak 1:4 een lier van 200 kg
> (totaal gewicht is 2.200kg) rijdt normaal (beetje
> dorps en tussen-dorpsverkeer) ongeveeer 1;7,5
>
> deze vakantie met caravan van ronde de 1.800kg en
> berg op berg af (serieuze passen) haalde hij 1:6,6
> - helemaal niet ontevreden.
>
> v8 is natuurlijk erg kicken maar de knip wil ook
> wat.
Of die lier 200 kg in de schaal werpt wil ik niet betwisten (of misschien juist wel), er is nl in het algemeen nogal een wig tussen kenteken-, rijklaar- en praktisch rijklaargewicht, een totaal rijklaargewicht van 2200 kg is helemaal niet zo extreem.
Mijn 110Td5HT kwam met een bescheiden reisbagage en mijzelf op zo'n 2300 kg. Desondanks reed hij 1:10 tot 1:12.
Is mijn voorzichtige conclusie juist als ik opmaak dat je ook met de Tdi van kicken houdt? Ik zou toch op basis van de berichten moeten verwachten dat een Tdi zuiniger rijdt als een Td5. (Of is de 1,4 tussenbak de schuld, want je "mist" een hele versnelling.)
Marc
-------------------------------------------------------
> mijn 200 TDi met tussenbak 1:4 een lier van 200 kg
> (totaal gewicht is 2.200kg) rijdt normaal (beetje
> dorps en tussen-dorpsverkeer) ongeveeer 1;7,5
>
> deze vakantie met caravan van ronde de 1.800kg en
> berg op berg af (serieuze passen) haalde hij 1:6,6
> - helemaal niet ontevreden.
>
> v8 is natuurlijk erg kicken maar de knip wil ook
> wat.
Of die lier 200 kg in de schaal werpt wil ik niet betwisten (of misschien juist wel), er is nl in het algemeen nogal een wig tussen kenteken-, rijklaar- en praktisch rijklaargewicht, een totaal rijklaargewicht van 2200 kg is helemaal niet zo extreem.
Mijn 110Td5HT kwam met een bescheiden reisbagage en mijzelf op zo'n 2300 kg. Desondanks reed hij 1:10 tot 1:12.
Is mijn voorzichtige conclusie juist als ik opmaak dat je ook met de Tdi van kicken houdt? Ik zou toch op basis van de berichten moeten verwachten dat een Tdi zuiniger rijdt als een Td5. (Of is de 1,4 tussenbak de schuld, want je "mist" een hele versnelling.)
Marc
-
Tinus 110
Re: Verbruik V8 - TD5
hoi Marc - inderdaad het gevoel soms nog wel een 6de versnelling te kunnen gebruiken, maar ja die is er niet vwb het gewicht is meten-weten. Voor liermontage toonde de weegbrug 2-ton aan daarna 2.180kg. Zwaar liertje ... vraag Bowy maar heeft hem in z'n 1-tje gemonteerd
200Tdi is erg kicken hoor (vergelijk hem nml met de 2.5D n/a die eruit ging) maar die V8 klinkt zo mooi ... en tja, dat verbruik - ik had natuurlijk wat erachter hangen in vergelijk met jouw 2.300kg. Denk dat ons totaal gewicht 2.200kg auto + 4 inzittenden (200kg) + bagage 200kg + 1.800 kg aanhanger = totaal gewicht 4.4 ton ... dus 1:6,6 treur ik niet zo over.
zal wel x goede meting doen zonder al die gewichten, kijken of ik in de buurt van die 1:10 kan komen want dat is wel een mooie waarde.
200Tdi is erg kicken hoor (vergelijk hem nml met de 2.5D n/a die eruit ging) maar die V8 klinkt zo mooi ... en tja, dat verbruik - ik had natuurlijk wat erachter hangen in vergelijk met jouw 2.300kg. Denk dat ons totaal gewicht 2.200kg auto + 4 inzittenden (200kg) + bagage 200kg + 1.800 kg aanhanger = totaal gewicht 4.4 ton ... dus 1:6,6 treur ik niet zo over.
zal wel x goede meting doen zonder al die gewichten, kijken of ik in de buurt van die 1:10 kan komen want dat is wel een mooie waarde.
-
110_county
Re: Verbruik V8 - TD5
V8 1985:
Gemiddelde bij 100km/uur over 500km verbruik 1:6,2
Gemiddelde bij 110km/uur eveneens gemeten over 500km verbruik 1:5,8
Ofwel: niet goedkoop, maar wel 1000km heerlijke muziek van een V8!!
Gemiddelde bij 100km/uur over 500km verbruik 1:6,2
Gemiddelde bij 110km/uur eveneens gemeten over 500km verbruik 1:5,8
Ofwel: niet goedkoop, maar wel 1000km heerlijke muziek van een V8!!