Pagina 1 van 1

Coleman kookpit

Geplaatst: zo 25 jul 2010, 11:58
door laro
Hallo, ik heb een 2-pits Coleman brander, heb er altijd brandstof in gedaan van Coleman,kan ik er ook gewone benzine in doen of wat gebruiken jullie,waar brandt hij het beste op ?

Re: Coleman kookpit

Geplaatst: zo 25 jul 2010, 12:27
door dimitri
alles wat ongelood is gaat prima
maar ik vindt dat hij gewoon het beste brand op coleman fuel

Re: Coleman kookpit

Geplaatst: zo 25 jul 2010, 12:27
door Benno
Gewone benzine kan hij van gaan verstoppen. Ik opteer vaak voor wasbenzine. Brandt bijna net zo goed als origineel maar walmt een klein beetje bij het opstarten van de brander.

groet,

benno

Re: Coleman kookpit

Geplaatst: zo 25 jul 2010, 12:37
door sjeroens
coleman fuel: brand schoon weinig walm
wasbenzine: brand schoon iets meer walm + reuk
ongelood: brand wat met meer roet tijdens opstarten, walmt iets meer, + iets meer reuk.

in principe kook ik altijd op coleman, behalve als ik zonder zit, dan pak ik uit de 101 wat benzine
j.

Re: Coleman kookpit

Geplaatst: zo 25 jul 2010, 12:45
door richard78
Wij gebruikte altijd coleman totdat het op was en we het niet snel konden verkrijgen. Dan liepen we naar de benzine pomp om wat benzine te halen. We gebruikte dus alleen benzine indien coleman niet voor handen was. Het werkt goed maar zoals al gezegdt produceert wat meer roet. Maar als je het niet te vaak gebruikt spoelt het wel weer schoon.

Richard78

Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!

handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('1443f6454548dfba49b0b9028b5fc704', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 12526739, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: Coleman kookpit

Geplaatst: zo 25 jul 2010, 13:19
door dwarsligger
Wij gebruiken al ongeveer 6 jaar gewone ongelode benzine voor onze twee-pitter, werkt goed, heb eigenlijk geen idee of het meer roet dan de originele coleman fuel.

Groet, Victor

seriesIII 109 ambulance "Dwarsligger"

Re: Coleman kookpit

Geplaatst: zo 25 jul 2010, 14:02
door Erik One-ten+LW
Net als Victor gebruik ik ook enkel gewone benzine, euro95. Dat is juist het gemak van zo'n ding. Benzine is overal verkrijgbaar. Coleman fuel zeker niet.
Gebruiken hem al zo'n jaar of 8. In de vakanties en kampeerweekenden 's ochtends de oven erop voor broodjes, 's avonds voor het avondeten. Thuis wordt ie gebruikt om sliptongetjes te bakken

In al die tijd heb ik 1 keer de 'generator' vervangen.

Erik

Re: Coleman kookpit

Geplaatst: zo 25 jul 2010, 14:28
door Arjan
15 maanden 2 x daags ongelood gebruikt zonder problemen met benzine verzameld uit heel afrika.

Maar nu na 15 maanden een 3 pits gas toestel dat is pas feest

Gr Arjan
www.houdoe-overland.nl

Re: Coleman kookpit

Geplaatst: ma 26 jul 2010, 17:15
door klaaskoets
Ik doe ook gewoon euro-95, geeft als hij koud is wel iets meer roet, maar als hij warm is een prachtige paars vlam

Gr. Klaas

Re: Coleman kookpit

Geplaatst: ma 26 jul 2010, 23:36
door Schoentje
Ik gebruik ook gewoon euro 95 of 98
soms Vpower = iets heter!! ruikt iets anders!!

Schoentje

Re: Coleman kookpit

Geplaatst: di 27 jul 2010, 00:15
door wschutte
Onze 2 pits Coleman gaat al zo'n 20 jaar mee en brandt op de benzine die voorhanden is ( geheveld uit de brandstof tank van de auto) wel heb ik 2 generator setjes, 1 in bedrijf en de andere schoongemaakt op reserve. Oorspronkelijk is onze dus gebouwd voor loodhoudende benzine en er gaat nu probleemloos loood vrij in. Groet, Wiecher.

Re: Coleman kookpit

Geplaatst: di 27 jul 2010, 12:00
door Apen-nootjes
Wat we bij Scouting doen is gewoon euro 95 gebruiken... Wel 1x per jaar voor zomerkamp een keer goed door branden met Coleman Fuel, dan brandt alles weer schoon, hoef je niet moeilijk te doen met schoonmaken enzo

Voor mijn eigen 2pitter gebruik ik wel alleen maar coleman fuel maar dat is meer omdat ik het handig vindt dat het dan in een flesje zit

Re: Coleman kookpit

Geplaatst: ma 02 aug 2010, 15:06
door landyjur
voor het schoonmaken gooi ik er soms een busje injector cleaner in, werkt perfect. Verder brandt hij altijd op Euro95.

Re: Coleman kookpit

Geplaatst: do 05 aug 2010, 14:22
door Cor
Hoi Laro,

Ik loop voor mijn colemanbrander en MRS-brander even het kruidvat in (praxis, gamma, verfwinkel, enz. kan ook, prijs vergelijken) en haal dan een fles wasbenzine, stukken gezonder dan Euro95 met al zijn toevoegingen, o.a. benzeen en n-hexaan.

Coleman fuel = wasbenzine.
Coleman bevat maar 1 a 2% n-hexaan wat volledig verbrand.
Wasbenzine ?% n-hexaan, ik heb ergens gelezen nog minder.

Dus even met de dagelijkse boodschappen en niet ergens bij een midden in het nergens kampeer winkel :-)

Cor

Re: Coleman kookpit

Geplaatst: do 05 aug 2010, 15:58
door Exfietser
Dit schijnt dus niet waar te zijn: QuoteCor Coleman fuel = wasbenzine.
Er is hier ooit een posting geweest over de verschillen tussen wasbenzine, kerosine, parafine, diesel, en de verschillende benaming voor dergelijke stoffen in het buitenland. etc.

Het kwam er op neer dat coleman fuel constant van kwaliteit is. Dus overal hetzelfde. Autobenzine in principe ook. Tenzij je ranzige drap bij een witte pomp haalt. De samenstelling huishoud spullen als wasbenzine, petroleum, terpentine enz. verschilde heel erg per merk en zelfs de samenstelling van een merk gedurende een jaar was niet constant. Voor huishoudelijke middelen is het absoluut niet interessant wat de samenstelling is. Het schoonmaken van je kwasten lukt heus wel.

Dat is een van de reden dat het relatief goedkoop is. Het is ook een van de redenen dat de coleman brander het bij de ene persoon prima doet op wasbenzine en bij de andere persoon alleen maar narigheid en verstoppingen veroorzaakt. De wasbenzine is gewoon niet hetzelfde.

Edit:

Ik heb nog even voor je gezocht: link

En Fred101 kun je gerust geloven hoor.

Arnold.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05/08/2010 14:05 door Exfietser.

Re: Coleman kookpit

Geplaatst: do 05 aug 2010, 16:33
door sjorsboomschors/aka/PP
net eentje gekocht, op gas
klikk
waarom op benzine? gas/butaan/propaan is in mijn ogen veiliger, schoner en makkelijker, toch?( & hogere calorische waarden)
als je op safari gaat ed. snap ik het nog wel, maar hier in Europa op de camping....

Re: Coleman kookpit

Geplaatst: do 05 aug 2010, 16:37
door offroadanimal
Gebruik altijd euro 95 en einde herftvak gaat er een litertje coleman door. Ik vind de 5 eurie voor een litertje coleman feul echt compleet van de wereld, er komt ieder jaar een halve euro tot een euro per liter bij. Het zou mijn generator moeten behoeden tegen vervuiling en vervolgens verstopping. Na een paar liter brandstof heb je je generator al flink terug verdient.

Groet, Sjoerd

Re: Coleman kookpit

Geplaatst: do 05 aug 2010, 16:47
door Exfietser
Je hebt deels gelijk Sjors. Wat eenvoud, veiligheid en een schone verbranding betreft ja.

Maar dit is niet juist:Quote( & hogere calorische waarden)
Gas heeft een veel lagere calorische waarde. Bovendien zul je merken dat butagas niet werkt op grote hoogten en als het koud is. Als het onder nul is moet je overgaan op propaan omdat butaan niet meer verdampt. Als je dus boven op een hele hoge alp wil kamperen heb je grote kans dat je een boterhammetje moet smeren. De lekkere kop hete soep kun je vergeten. Het zelfde geld als je in de winter naar de Noordkaap wilt rijden.

Arnold

Re: Coleman kookpit

Geplaatst: do 05 aug 2010, 17:02
door sjorsboomschors/aka/PP
Hi Arnold, echt??
dacht toch echt dat LPG/Butaan/Propaan hogere calorische waarde had dan benzine.
Higher heating value (HHV) en Lower Heating value (LHV) s van enkele brandstoffen[1] Fuel? HHV MJ/kg? HHV BTU/lb? HHV kJ/mol? LHV MJ/kg?


Higher heating value (HHV) en Lower Heating value (LHV) s van enkele brandstoffen[1] Fuel? HHV MJ/kg? HHV BTU/lb? HHV kJ/mol? LHV MJ/kg?
Waterstof 141.80 61,000 286 121.00
Methaan 55.50 23,900 889 50.00
Ethaan 51.90 22,400 1,560 47.80
Propaan 50.35 21,700 2,220 46.35
Butaan 49.50 20,900 2,877 45.75
Pentaan 45.35
Benzine 47.30 20,400 44.40
Alkaan 46.00 19,900
Kerosine 46.20 43.00
Diesel 44.80 19,300
Steenkool (Antraciet) 27.00 14,000
Steenkool (Lignite) 15.00 8,000
Hout 15.00 6,500
Turf (damp) 6.00 2,500
Turf (droog) 15.00 6,500



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05/08/2010 15:05 door sjorsboomschors.

Re: Coleman kookpit

Geplaatst: do 05 aug 2010, 18:35
door Exfietser
je hebt gelijk Sjors. Ik heb alles even nagezocht maar kom ook op een hogere calorische waarde. Ik ben wel verbaasd want ik dacht dat altijd de reden was dat je op een liter diesel meer km's maakt dan op een liter benzine. Dan kan dat alleen verklaard worden door een motorprincipe dat een hoger rendement geeft.

Feit blijft wel dat campinggas en propaan en butaan minder goed werken op grote hoogten en in koude toestanden.

Ik heb ooit een keer een kanovakantie in Frankrijk gedaan. Daarbij huurde je een tent met kookspullen waaronder een coolman benzine vergasser. Die camping zat nogal hoog in de bergen. Er waren ook mensen die zelf campingas bij zich hadden. Ik zal nooit vergeten dat ik een litertje soep in 10 minuten kokend had en zij op het campinggastoestel een uur nodig hadden om dezelfde liter kokend te krijgen. Benzine doet het echt veel beter daarboven.

Blijft de vraag waarom? De luchtdruk is natuurlijk ook een stuk lager wat er eigenlijk voor zorgt dat water bij een lagere temperatuur kookt en niet bij 100 graden. Je zou ook kunnen stellen dat de druk in de gastank lager kan zijn omdat de buitendruk lager is. Het zou dus eigenlijk beter moeten branden. Helaas is dat in de praktijk niet zo. Ra ra hoe kan dat. Een benzine brander moet je met hand oppompen en dan kun je dus de druk aanpassen aan de omstandigheden door meer of minder te pompen. Alleen is dat weer de vloleistof druk en niet de gasdruk die eigenlijk ontstaat door de warmte van de vlam.

Een andere factor is het zuurstof gehalte van de lucht dat hoog in de bergen duidelijk lager is. Is de vlam daardoor misschien minder heet. Dan zou er ook een onvolledige verbranding moeten zijn. Ik kan me alleen niet herinneren dat de campingasvlam daarboven gaat walmen ofzo.

Effin vraagtekens? Ik weet alleen uit de praktijk heel zeker dat een benzine brander het boven in de bergen echt veel beter doet dan een gasbrander.

Ik heb (of had want mijn auto is gesloopt) overigen een campingas-stel in gebouwd in mijn 109. Ik zag het niet zitten om met een benzine brander in mijn wagen aan de gang te gaan. Ondanks dat ik het veel beter vind koken. Ik heb het wel eens fout zien gaan met een coleman. En dan krijg je heel grote vlammen. Dat was bij mensen die niet begrijpen hoe je zo'n apparaat moet aansteken en gebruiken.Het is nu eenmaal iets lastiger als een gewoon gaspitje.

Hier nog een linkje met verbrandingswaarden:[www.worldlingo.com]

Arnold.



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05/08/2010 16:38 door Exfietser.

Re: Coleman kookpit

Geplaatst: vr 06 aug 2010, 12:56
door Marc-my-Words
Een litertje diesel geeft iets minder warmte als een litertje benzine omdat - kort door de bocht - er bij benzine iets meer H aan de kortere aardolie-ketens zit, bij diesel dus iets langere ketens met netto iets minder H (en kijk maar eens bij de verbrandingswaarde van waterstof).
En wat betreft het butagas-probleem: butagas vergast moeilijk bij lagere temperaturen, en bijna alle gasbranders lopen op de gasfase, door het uitstromende gas en door de verdamping koelt een en ander nog weer verder af. Bijna alle benzinebranders hebben een syteem waarbij de benzine actief verwarmd/vergast wordt voor de benzine bij de sproeier komt (daarom dus het voorverwarmen) -- het oppompen dient overigens alleen maar ervoor om de benzine in de vergasser te krijgen (probeer maar eens een lege benzinebrander op alleen benzine-gas te laten branden - je pompt je het leplazerus). Bij ernstige kou moet je dus je butagasflas zelf boven het vuur houden (een twijfelachtig idee).

Verder terug bij de vraag: ik heb een paar MSR whisperlite branders (en een MSR allesbrander die zijn goede naam niet waar maakt). De Whisperlites branden prima op (loodvrije) benzine. En de MSR heeft als groot voordeel dat je hem desnoods diepweg in de rimboe met minimaal gereedschap nog kan demonteren en schoonmaken -- ik kreeg ooit op een fietsvakantie benzine van dubieuze herkomst, en kon dus een paar dagen later mezelf redden toen de overjarige benzine de aanvoerleiding had dichtgekoekt. (Het gaat overigens makkelijker als je een tweede vuurtje hebt: je kan dan de staaldraad-kabel makkelijk even schoonbranden, dat is makkelijker als met benzine uitwassen.)

Marc

Re: Coleman kookpit

Geplaatst: vr 06 aug 2010, 22:47
door sjorsboomschors/aka/PP
heb er al eentje besteld!!!
klikkkkkkk