Pagina 1 van 1
Ervaringen heavy duty stuurstangen Paddock
Geplaatst: za 24 jul 2010, 22:40
door Nick
Ik ben best wel benieuwd of iemand ervaring heeft met bovengenoemde stuurstangenset van Paddock.
het gaat om deze
Deze set is namelijk goedkoper dan een set normale nieuwe stuurstangen en kogels, en tegelijkertijd sterker (volgens paddock). De kogels die erin zitten zijn van Lemforder, dus ook prima. Wat mij betreft dus een prima deal. Alleen heb ik toch een paar vragen.
1. Ik wil/ga een diff-beschermer op mijn voorste diff-huis plaatsen, ik heb gezien dat bij originele stangen deze al erg dicht bij zo`n beschermer in de buurt komen. Dus ik vraag me af of deze stangen niet aan gaan lopen i.c.m. een diff-beschermer. Hoe dik zijn die stangen eigenlijk?
2. Wat is de kwaliteit van de set? Ik lees dat je de kogels niet met klemmen vast zet, maar met bouten, weet iemand hoe dit werkt?
3. Is er een goede reden om in plaats van deze stangen gewoon een set nieuwe normale stangen met lemforder kogels te kopen, eventueel series 3 stangen i.v.m. verkrijgbaarheid/kosten van de stuurkogels voor een 2A?
Ik vind de set interessant, omdat mijn spoorstang t.h.v. de bladveer een deukje/knikje heeft, je ziet het nauwelijks maar toch... Ook beginnen sommige stuurkogels een beetje slecht te worden. En als je dan alles bij elkaar op gaat tellen wordt zo`n set van paddock wel interessant, bovendien is het meegenomen dat het dikkere stuurstangen zijn. Niet dat ik zoveel en extreem terreinrijdt met mijn ambu maar het is altijd wel lekker als het extra stevig is. Ook weet ik dan zeker dat ik de goede stuurkogels heb en dat deze goed vast zitten.
Nu zijn dit eigenlijk vragen die ik ook aan paddock kan stellen, maar ik wil graag een objectief oordeel voordat ik de keuze maak tussen deze set of nieuwe normale stangen en kogels.
Bij mijn stuurstangen zitten nu op sommige plekken trouwens kogels met volledige draad, iets wat normaal niet zou mogen op een Series 2A volgens mij. Kan ik controleren of ik Series 3 stangen heb, en er dus geen probleem is of dat ik series 2A stangen heb en er dus kogels in zitten die er niet in mogen?
Gr. Nick,
Land Rover Series 2A Ambulance ex Engels Rijnleger
landrover109.mijnalbums.nl
Re: Ervaringen heavy duty stuurstangen Paddock
Geplaatst: za 24 jul 2010, 23:31
door ToyRoverlander
Wat LIJKT op de foto is dat de buitendiameter nagenoeg hetzelfde is, maar het is een nogal onduidelijke foto. Daarover zou ik paddocks es mailen als ik jou was. Als die hetzelfde is.... ik weet het niet 100% zeker, maar volgens mij was buis sterker dan massief, wat deze dus zijn. Ik zou liever zien dat de buitendiameter vergroot word. Als dat kan idd, niet dat eea aanloopt tegen een diff of diff beschermer.
Het is idd wel fijn dat je dan gewoon de goede stuurkogels hebt, en als het ook nog eens goedkoper is is dat helemaal mooi meegenomen. Met als bonus dat je van die mieterige klemmetjes afbent en een fatsoenlijke borging hebt met een locknut (oftewel, er zit een losse moer nog bij op die je aandraait tegen de stuurstang waardoor je hem vastzet. Zie het als 2 moeren die je tegen mekaar indraait)
Zelfs als ie niet sterker is is het dus wel interessant.
EDIT:
Ik was nieuwsgierig dus ik heb het even opgezocht. Een massieve staaf is idd sterker dan een holle buis van DEZELFDE diameter. Maar het is maar een heel klein verschil. Even een korte quote van een ander forum waar ze hadden over 4link achterwielophanging en het gebruik van massief vs hol:
Quote A 2" solid bar over a 2.00 x 0.375" tube will take an 18% higher load to reach yield stress and will weight 64% more. It's not worth the strength to weight trade-off.... unless you're getting it for free. You still also have to pay someone to drill and tap the ends for heims. In dit geval dus maar 18% sterker...... Denk dat je van de stuurstangen niet veel meer hoeft te verwachten dan dat. Dus dat ze 'indestructable' zijn volgens de Paddocks site zou ik dus ook maar met een korreltje zout nemen........
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
- Toy-Rover, '65 Series IIa 112" 4deurs softtop
3B 3.4 diesel, H41 4bak, HDJ80 assen, dual E-locked, SOA, 48" voorveren, 5125series 14" Bilsteins rondom, 4:1 Orion tussenbak, 63" chevy achterveren, custom tank, Mitsu TD04L-13T turbo, Saab intercooler, Hellfire Fabworks High-steer, rolbeugel, Crow 4point harnesses. Alu radiator, 2x 24V Spal fans, OBA...En nog wat klein spul....
Rijdend en al! nu nog geluidsisolatie om het zaakje wat stiller te krijgen..
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24/07/2010 21:40 door ToyRoverlander.
Re: Ervaringen heavy duty stuurstangen Paddock
Geplaatst: ma 26 jul 2010, 15:57
door Marco de Lange
Ik heb Britpart stuurstangen van Paddock op mijn 130, zijn prima. Wel heb ik er direct betere kogels in gezet aangezien ik daar niet zo veel vertrouwen in had...
Groeten,
Marco
[www.marcodelange.nl]
Re: Ervaringen heavy duty stuurstangen Paddock
Geplaatst: ma 26 jul 2010, 15:59
door Marco de Lange
Zie in je link dat er Lemforder kogels op zitten, die hoef je dus niet te vervangen dat is OEM kwaliteit.
Re: Ervaringen heavy duty stuurstangen Paddock
Geplaatst: ma 26 jul 2010, 22:43
door Tim Prins
Ik heb ze op mn 110, met lemforder kogels.... Zien en voelen goed solide
Re: Ervaringen heavy duty stuurstangen Paddock
Geplaatst: ma 26 jul 2010, 23:54
door bowy
Buiten diameter is ca 1,7 x zo groot als standaard en ze zijn hol maar met met 4 a 5 mm wanddikte ipv 2 mm.
Oftewel stuk sterker en redelijke kwaliteit. Enige wat jammer is is de matige staalkwaliteit. Orginele Dan Bars zijn wat duur maar ook veel sterker/stijven. Aan de andere kant bij normaal offroad gebruik heb ik nog nooit een paddocks stang krom zien gaan. Hooguit stuurkogels zien afbreken...... (heel veel eigenlijk maar dat lag dan weer aan de auto icm gewicht en lomp gedrag van een zeker Allergoeiste )
Gr Bowy die daardoor voldoende oefening kreeg om uiteindelijk onder de minuut een kogel te vervangen in een beekje........
Re: Ervaringen heavy duty stuurstangen Paddock
Geplaatst: di 27 jul 2010, 21:49
door ToyRoverlander
Quote Buiten diameter is ca 1,7 x zo groot als standaard en ze zijn hol maar met met 4 a 5 mm wanddikte ipv 2 mm. Mijn stuurstang op de Series was de originele stuurstang van een oude RRC maar die had ook een 5mm wanddikte. Het stuk bij de kogel is idd wat dunner, maar daarna zijn ze wel dikker.
Ach, ik heb nu toyota stuurstangen . Zijn zo'n 28mm dik, wanddikte 5mm... lijkt me sterk zat
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
- Toy-Rover, '65 Series IIa 112" 4deurs softtop
3B 3.4 diesel, H41 4bak, HDJ80 assen, dual E-locked, SOA, 48" voorveren, 5125series 14" Bilsteins rondom, 4:1 Orion tussenbak, 63" chevy achterveren, custom tank, Mitsu TD04L-13T turbo, Saab intercooler, Hellfire Fabworks High-steer, rolbeugel, Crow 4point harnesses. Alu radiator, 2x 24V Spal fans, OBA...En nog wat klein spul....
Rijdend en al! nu nog geluidsisolatie om het zaakje wat stiller te krijgen..
Re: Ervaringen heavy duty stuurstangen Paddock
Geplaatst: wo 28 jul 2010, 00:15
door Nick
Ik heb Paddock een mailtje gestuurd mbt het aanlopen als je een diff-beschermer gemonteerd hebt. Zij zeggen dat als je tussen de originele stangen en de diff-beschermer 1 cm ruimte overhoudt, deze stangen gewoon prima passen zonder aan te lopen.
Gr. Nick,
Land Rover Series 2A Ambulance ex Engels Rijnleger
landrover109.mijnalbums.nl
Re: Ervaringen heavy duty stuurstangen Paddock
Geplaatst: wo 28 jul 2010, 11:29
door Puffino
Nick, met het plaatsen van HeavyDuty spul in "een keten van onderdelen" (ik kijk nu naar stuur, stuurstangen, stuurhuizen, kogels, als keten van stuur naar wiel) kun je bij ellende er op wachten dat een knal ergens anders gevolgen gaat krijgen dan op de oorspronkelijke plek.
Nu zullen, zoals Bowy bijv. aangeeft, kogels knappen en niet meer stuurstangen krom gereden worden. Kogels zijn kleiner dan stangen om mee te nemen, dat is een voordeel. Ook is het vervangen van EEN kogel makkelijker dan twee (aangenomen dat je alleen een stang zonder kogels in de voorraadbox bij je hebt, dat kan anders zijn...).
Bedenk je of je dat wel wilt.
Let op dat ik niets weet betreffende kwaliteit van Paddock-spulleboel. Ik weet alleen dat in het algemeen (wat dus niets hoeft te zeggen over een los geval) geldt dat deze firma goedkoop spul levert dat "slecht tot wel aardig is". Erg precies zijn ze vaak niet. Origineel spul is vaak makkelijker bij vervanging onderweg. Maar ook dat is "algemeen gebabbel".
Sander Lelieveld
Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V
Snorkel.Runde.NL
Re: Ervaringen heavy duty stuurstangen Paddock
Geplaatst: wo 28 jul 2010, 12:55
door Nick
Sander, je hebt helemaal gelijk dat als je op 1 plek gaat verstevigen dat je er vanuit kunt gaan dat er gewoon op een andere plek iets kapot gaat. Als er iets kapot gaat zal het zwakste kapot gaan, en als je dat vervangt door iets sterkers dan gaat datgene kapot wat daarna de zwakste schakel is. Alleen lijkt mij het mij in dit geval "handiger" dat bijvoorbeeld een stuurkogel afbreekt dan dat een stuurstang krom gereden wordt, zoals je al zegt is een stuurkogel makkelijk mee te nemen en een complete stang niet. Een ambulance leent zich prima voor (offroad)reizen dus ook dat is misschien goed om bij na te denken als ik de keuze ga maken
Ook vwb je standpunt over Paddock ben ik het wel eens, slijtage en belangrijke onderdelen bestel ik er dan ook niet tenzij er OEM spul geleverd kan worden. In het geval van deze stuurstangen kan er niet heel veel mis zijn, de kogels zijn OEM (Lemforder) en daar zal dus niks mis mee zijn, blijft over de kwaliteit van de stangen zelf en die is misschien wat minder gezien de prijs.
Ik ga er nog even over nadenken, maar ik denk wel dat ik een weloverwogen keus kan gaan maken nu. Bedankt allemaal!
Gr. Nick,
Land Rover Series 2A Ambulance ex Engels Rijnleger
landrover109.mijnalbums.nl
Re: Ervaringen heavy duty stuurstangen Paddock
Geplaatst: wo 28 jul 2010, 20:00
door Eric
Ik had op mijn oude offroad RR deze stangen ook gemonteerd nadat mijn standaard stangen constant krom gingen deze heb ik nog nooit krom gehad en tevens heb ik ook nog nooit een stuurkogel ermee gebroken ik reed toen nog met 33inch banden.
In mijn ogen zijn ze dus zeker een verbetering en moet je dit altijd doen.. !!
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28/07/2010 18:00 door EricRR.