Pagina 1 van 1

Achter as 90 onder 110.

Geplaatst: za 24 jul 2010, 00:11
door Niels 110 dcpu
Hallo allemaal,

Ik heb onder mijn project (110 dcpu) een nieuwe achter as van een 90 uit 1998 gezet (voornamelijk omdat ik dan schijfremmen heb).
Eigenlijk de complete aandrijf lijn, motor (300tdi) versnellingsbak en de assen.
Nu las ik een tijdje terug op een engelse site dat de as (rover) van een 90 niet onder een 110 zou passen omdat dan deze kapot zou gaan. Ze hadden het over het aantal 'splines' dat niet voldoende zou zijn voor een 110.
Ik kan het forum niet meer vinden waar dit in stond.

De bedoeling is dat ik met de 110 uiteindelijk naar Kaapstad ga rijden. Jullie snappen dat ik niet zit wachten om ergens in de Sahara met een kapotte as kom te staan.

Weet iemand of dit voor problemen gaat zorgen? In mijn beleving lijkt het me geen probleem omdat de completen aandrijf lijn niet is verandert, behalve dat de aandrijfaas naar de achter as wat langer is geworden.

Mvg Niels 110 dcpu

Re: Achter as 90 onder 110.

Geplaatst: za 24 jul 2010, 00:37
door ToyRoverlander
Het verschil is/was dat onder de 90's een Rover achteras zit en onder de 110's de Salisbury achteras. Dit is een heavy duty as, stukje steviger dan de Rover as. Nouja, volgens mij waren de steekassen nagenoeg dezelfde maat, en 24splines, maar het diff zelf is gewoon veel sterker (en een beter ontwerp.....).

Maar er is een jaartal, maar volgens mij was dat na 2000zoveel dat er overgestapt werd op P38 stijl diffs. Vandaar dat ook onder nieuwe 110's/130's geen Salisbury as meer zit. De P38 diffs zijn redelijk sterk, maar de Salisbury IS sterker.

Of het kapot gaat? Waarschijnlijk niet, je zal eerder een steekas slopen dan het diff. Tenzij je een locker in de achteras zet, dan is de kans dat je het diff breekt al wat groter.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
- Toy-Rover, '65 Series IIa 112" 4deurs softtop
3B 3.4 diesel, H41 4bak, HDJ80 assen, dual E-locked, SOA, 48" voorveren, 5125series 14" Bilsteins rondom, 4:1 Orion tussenbak, 63" chevy achterveren, custom tank, Mitsu TD04L-13T turbo, Saab intercooler, Hellfire Fabworks High-steer, rolbeugel, Crow 4point harnesses. Alu radiator, 2x 24V Spal fans, OBA...En nog wat klein spul....
Rijdend en al! nu nog geluidsisolatie om het zaakje wat stiller te krijgen..

Re: Achter as 90 onder 110.

Geplaatst: zo 25 jul 2010, 16:25
door Niels 110 dcpu
Toyrover bedankt voor je reactie. Ik denk dat ik het dan maar zo laat voorlopig.

Dan kan ik nu de aandrijf as verlengen.

Groeten Niels 110dcpu.

Re: Achter as 90 onder 110.

Geplaatst: zo 25 jul 2010, 16:46
door ToyRoverlander
graag gedaan.
Heb je al een adresje om dat te laten doen? of doe je het zelf?

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
- Toy-Rover, '65 Series IIa 112" 4deurs softtop
3B 3.4 diesel, H41 4bak, HDJ80 assen, dual E-locked, SOA, 48" voorveren, 5125series 14" Bilsteins rondom, 4:1 Orion tussenbak, 63" chevy achterveren, custom tank, Mitsu TD04L-13T turbo, Saab intercooler, Hellfire Fabworks High-steer, rolbeugel, Crow 4point harnesses. Alu radiator, 2x 24V Spal fans, OBA...En nog wat klein spul....
Rijdend en al! nu nog geluidsisolatie om het zaakje wat stiller te krijgen..

Re: Achter as 90 onder 110.

Geplaatst: zo 25 jul 2010, 19:33
door 110
Ik zou me iets meer oriënteren wat betreft de as sterkte.
Neem eens contact op met Ashcroft transmissions (http://www.ashcroft-transmissions.co.uk/) en laat je goed voorlichten.



Succes

Re: Achter as 90 onder 110.

Geplaatst: zo 25 jul 2010, 19:42
door ToyRoverlander
Voor het geval mijn bericht misschien wat verkeerd begrepen werd of iets dergelijks.

Die 90 achteras is dus een gewone Rover achteras. Hij zal wel 24spline zijn maar dat weet ik ook niet zeker. Het was pas na 2003 dat er overgestapt werd op P38 stijl diffs voor de defenders.
( quote van een ander forum, reactie was van ashcroft: Quote yes the P38 type 4 pin is used in the 110 rear from about 2003 onwards after the salisbury but it was never used in the Disco II's).

Dus het is wel één van de 'zwakste' assen. Een achteras van een latere, na 2003 dus, of een Salisbury (van na '94, heb je tenminste schijfremmen) is een betere optie.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
- Toy-Rover, '65 Series IIa 112" 4deurs softtop
3B 3.4 diesel, H41 4bak, HDJ80 assen, dual E-locked, SOA, 48" voorveren, 5125series 14" Bilsteins rondom, 4:1 Orion tussenbak, 63" chevy achterveren, custom tank, Mitsu TD04L-13T turbo, Saab intercooler, Hellfire Fabworks High-steer, rolbeugel, Crow 4point harnesses. Alu radiator, 2x 24V Spal fans, OBA...En nog wat klein spul....
Rijdend en al! nu nog geluidsisolatie om het zaakje wat stiller te krijgen..



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25/07/2010 17:43 door ToyRoverlander.

Re: Achter as 90 onder 110.

Geplaatst: zo 25 jul 2010, 20:10
door 110
Een Salisbury onder een 90 lijkt me niet zo'n goede oplossing
(vanwege de lengte van het diff-huis aan de voorkant, daar waar de pignon-as doorheen loopt).


Succes

Re: Achter as 90 onder 110.

Geplaatst: zo 25 jul 2010, 20:14
door ToyRoverlander
Lees de eerste zin nog eens van het eerste bericht

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
- Toy-Rover, '65 Series IIa 112" 4deurs softtop
3B 3.4 diesel, H41 4bak, HDJ80 assen, dual E-locked, SOA, 48" voorveren, 5125series 14" Bilsteins rondom, 4:1 Orion tussenbak, 63" chevy achterveren, custom tank, Mitsu TD04L-13T turbo, Saab intercooler, Hellfire Fabworks High-steer, rolbeugel, Crow 4point harnesses. Alu radiator, 2x 24V Spal fans, OBA...En nog wat klein spul....
Rijdend en al! nu nog geluidsisolatie om het zaakje wat stiller te krijgen..

Re: Achter as 90 onder 110.

Geplaatst: zo 25 jul 2010, 22:19
door 110
Ha !
Of de titel.

Een Salisbury, met schijfremmen ! Mooier kan haast niet ! Meteen doen !


Succes

Re: Achter as 90 onder 110.

Geplaatst: ma 26 jul 2010, 11:54
door Niels 110dcpu
Nou twijfel ik toch weer. Misschien idd even een mailtje naar ashcroft doen.
Aan de andere kant, wat zou er mis moeten gaan. De hele aandrijf lijn is orgineel en zit nu alleen een stukje verder uit elkaar.

Morgen op vakantie dus ik heb even de tijd om er over na te denken.

Gr Niels 110 dcpu