Pagina 1 van 1
Wegzakkende koppeling Defender
Geplaatst: di 20 jul 2010, 00:32
door Jean1
Beste LR-specialisten,
Sinds kort valt langzaam mn koppelingsdruk weg. Bij koude start is de koppeling prima, maar na een uurtje rijden 'pakt' de koppeling steeds dieper, en na een paar keer goed koppelen, pomp je als t ware de druk weer op en doet ie t weer goed, echter . . . .
als je dat (na 1,5 uur rijden) niet doet valt de koppeling geheel uit en kun m je dus ook niet meer 'oppompen', met als gevolg geen werkende koppeling meer, ook niet als ie weer koud is. Dus een heel raar probleem. Wie heeft zoiets ook eens gehad, en wat doe je er aan, want het is erg irritant.
Alvast veel dank voor de reacties,
O ja, in het oliereservoir is het oliepeil goed, dus tot aan de rand en er zit volgens mij ook geen lucht in de leiding.
Groeten,
Jean
Defender 110, 300Tdi
jean@heed.nl
Re: Wegzakkende koppeling Defender
Geplaatst: di 20 jul 2010, 01:03
door Exfietser
Dat is helemaal geen raar probleem. Hoofdcilinder waarschijnlijk intern lek.
Arnold
Re: Wegzakkende koppeling Defender
Geplaatst: di 20 jul 2010, 01:19
door Jean1
Het oliereservoir blijft vol en er lekt ook geen olie onder de auto. Kan toch de die cylinder "intern" lek zijn. Wat bedoel je met "intern".
Tx
Groeten, Jean
Re: Wegzakkende koppeling Defender
Geplaatst: di 20 jul 2010, 02:13
door Dennis101
Als het kopklepje in de hoofdcilinder lekt wordt geen/minder druk opgebouwd terwijl er geen uitwendige lekkage te zien is.
Het kopklepje zorgt ervoor dat bij het intrappen van het pedaal de weg naar het reservoir wordt afgesloten.
Dennis B.
Re: Wegzakkende koppeling Defender
Geplaatst: di 20 jul 2010, 20:58
door Huub
Een van de reden waarom het voorvermelde klepje niet goed werkt is als je te weinig vrije slag hebt. De zuiger komt dan niet ver genoeg terug.
Just my two cents worth,
Huub
Re: Wegzakkende koppeling Defender
Geplaatst: di 20 jul 2010, 23:28
door Jean1
Dank voor de reacties. De mastercylinder wordt nu vervangen en ik ga weer rijden; we zullen zien en zal het hier weer posten of t geholpen heeft..
Ik zag op t net dat er ook reparatiesetjes voorhanden zijn voor de mastercylinder maar gezien de prijs lijkt t mij beter om het hele ding te wisselen.
Groeten, Jean1
Re: Wegzakkende koppeling Defender
Geplaatst: di 20 jul 2010, 23:32
door Boelo
Beste Jean,
Wellicht kun je gelijk alles maar beter vervangen, dus ook de sleve cilinder en met name ook de rubber slang tussen sleve en stalen leiding richting hoofdcilinder. Die rubber leiding wil wel eens slecht worden en zet dan uit (misschien verklaart dat de problemen bij warmte), een dreigend 'aneurisma' zeg maar! Wanneer deze uitzet valt de druk ook weg. Ik heb dezelfe klachten bij mijn 110 gehad.
Succes,
groet Boelo
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20/07/2010 21:33 door Boelo.
Re: Wegzakkende koppeling Defender
Geplaatst: wo 21 jul 2010, 00:52
door Jean1
Hi Boelo, Dat is inderdaad een goed idee; Dit is ook het eerste wat ik hoorde, omdat het inderdaad na een uurtje rijden is als de boel lekker is opgestookt. Ik zal morgen nog vragen of ze deze slang eens extra goed bekijken en indien voorhanden vervangen.
Je hoort t en ook bedankt voor de tip.
Groeten, Jean1
Hungarian Defender 110 300Tdi.
Re: Wegzakkende koppeling Defender
Geplaatst: wo 21 jul 2010, 01:08
door Eric&Betty Boop
Er hoort onder de slave ook nog een hitteschildje op de uitlaatpijp te zitten.
Zit die er ook nog op? Iedere graad die de koppelingsvloeistof opwarmt is er 1 te veel en bij deze buiten temperaturen loopt de temperatuur onder de motorkap behoorlijk hoog op en de slave zit behoorlijk dichtbij die hete uitlaatpijp,tenminste bij mijn 110 met 2,5TD.
Bij een 300tdi zal dat niet anders zijn vermoed ik.
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('fc0d108389e69c1fb8c3fe3eee40d879', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 12505647, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('269452164cc259928497ddceecf5ea9e', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 12505647, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Wegzakkende koppeling Defender
Geplaatst: wo 21 jul 2010, 01:22
door Jean1
ik dacht juist dat deze bij een 300 aan de andere kant zat; zeg maar de 'kouwe' kant; hoe t met een hitteschildje zit weet ik niet.
gr
Re: Wegzakkende koppeling Defender
Geplaatst: wo 21 jul 2010, 01:59
door Eric&Betty Boop
Zou zomaar kunnen hoor.
Jij hebt een R380 bak toch? Ik heb nog ff in het onderdelen boek gekeken en daar vindt ik tekeningen van R380 Bellhousen met de slave links en met de slave recht en de tekeningen in het onderdelenboek kan je niet echt op vertrouwen.
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('ac111b884b7e513fcae8350ac1ad01d0', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 12505881, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('2a1f534d2cdbec81c71b2dfa0e1a7cef', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 12505881, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20/07/2010 23:59 door Pepé le Pew&Betty Boop.
Re: Wegzakkende koppeling Defender
Geplaatst: wo 21 jul 2010, 11:45
door Jean1
Ik weet niet wat voor bak eronder ligt. Ik zal t es navragen, maar inmiddels is het sleutelen begonnen. K hoop dat de clutch weer gaat clutchen. 1500 km rijden zonder is vrij lastig vooral als je moet tanken of in de file komt. das helemaal een ramp vooral als het steeds stilstaat (!).
Gr e et'z,
Jean1
Hungarian Defender 110, 300Tdi
Re: Wegzakkende koppeling Defender
Geplaatst: wo 21 jul 2010, 12:48
door G-men (gargamel)
Pepé le Pew&Betty Boop Schreef:
-------------------------------------------------------
> Er hoort onder de slave ook nog een hitteschildje
> op de uitlaatpijp te zitten.
> Zit die er ook nog op? Iedere graad die de
> koppelingsvloeistof opwarmt is er 1 te veel en bij
> deze buiten temperaturen loopt de temperatuur
> onder de motorkap behoorlijk hoog op en de slave
> zit behoorlijk dichtbij die hete
> uitlaatpijp,tenminste bij mijn 110 met 2,5TD.
> Bij een 300tdi zal dat niet anders zijn vermoed
> ik.
De koppelingsvloeistof is gewone remvloeistof, en dat geeft pas problemen als het tegen de 180 graden wordt. Mits er niet teveel water inzit natuurlijk.Daar zal je probleem niet direct liggen.
BIj het plaatsen van een sport uitlaat onder een V8 loopt hij zelfs nog iets dichter als de originele pijp langs de slave, en past het hitteschildje niet meer. De slave wordt in dat geval (gemeten) iets van 70-80 graden, voor het mooie wat te heet, maar het zou op het functioneren geen effect mogen hebben. Remmen bereiken ook makkelijk deze temperaturen.
Gerrit
.
Re: Wegzakkende koppeling Defender
Geplaatst: wo 28 jul 2010, 00:50
door Jean1
UPDATE:
Heb ik weer! Wat is er gebeurd voor dit probleem. Mastercylinder nagekeken en afgesteld, alles zag er goed uit. Het probleem van de langzaam wegzakkende koppeling bleef na ca. 150 km begint het steeds; oppompen en alles ok, maar na 30 km zelfde.
Dan: Mastercylinder vervangen; maar. . . . probleem nog steeds, maar nu al na ca. 40 km zakt koppelingsdruk omlaag.
Morgen wordt vervangen de Slavecylinder en de tussenslang.
Ik hoop echt dat het dan verholpen is! Zoniet; iemand andere ideeën? Misschien het koppelingsmechanisme in de bak of de drukgroep?? Het lijkt me echt zo sterk !!!
. . . . . wordt dus vervolgd.
Zaterdag moet ik er echt 1500km mee rijden, beladen en 4 kids! dus ik hoop dat t morgen beter is.
Groeten en vast bedankt!
Jean
Hungarian Defender 110, 300Tdi (96)
Re: Wegzakkende koppeling Defender
Geplaatst: do 29 jul 2010, 12:05
door Jean1
Gisteren is vervangen de slave-koppelingscylinder en de tussenslang.
Wat denk je? Alles in orde en koppeling blijft in ieder geval na 200 km prima werken, zakt niet meer terug en koppelt heel soepel.
Dus de tip om alles maar direct te vervangen bij koppelingsprolemen is een hele goeie denk ik.
Behalve bij een slippende plaat natuurlijk.
Iedereen bedankt voor de input.
Groeten, Jean
Hungarian Defender 110, 300Tdi
Re: Wegzakkende koppeling Defender
Geplaatst: do 29 jul 2010, 13:06
door paulus-109
prettige vakantie dan he........................................