Pagina 1 van 1
Nieuwe aanwinst en info nodig over een disco 1
Geplaatst: zo 18 jul 2010, 15:54
door roony
Gisteren een disco 1 300tdi automaat (1995 330.000 km) gekocht voor een reisje naar afrika (+/- 15.000 km roundtrip).
Uiteraard met de gebruikelijke roest en gebrekken en ....
Ik was op de hoogte van achterstallig onderhoud maar dat is ook in de prijs gereflecteerd.
De motor en automaat hebben beide een goede beurt nodig en de startmotor heeft extra aandacht nodig.
Distributieriem, olie en filters voor de motor en filter en olie voor de automaat.
Nu loop ik tegen een klein kennis probleem aan namelijk: hoe vul ik de automaat, via de peilstok of op andere wijze?
Momenteel zit er nog een catalysator onder maar ik wil deze vervangen voor een hole pijp, waar moet ik rekening mee houden? Gewoon de catalysator er onderuit halen de electriek afknippen, andere pijp en klaar?
De huidige distributieriem zit er zo'n 100.000 km op ik heb de nieuwe al besteld. Wat is wijsheid ook de spanrollen preventief vervangen of eerst de kwaliteit beoordelen?
Het doel is de aandrijflijn over te houden voor een transplantatie naar mijn 109 dus de roest kan mijn r**t roesten maar de techniek wil ik wel betrouwbaar hebben voor de reis.
Daarna heb ik alle tijd voor de transplantatie en als de motor het goed heeft gedaan echt te verwennen. Zijn er bepaalde motorische punten waar ik extra aandacht aan moet besteden voor het korte termijn denken?
De keuze voor een automaat is gebaseerd op de rijvaardigheid van mijn vrouw. Schakelen, oja dat moet ook nog. Gasgeven dat kan ze als de beste en misschien wel beter zowel verhard en onverhard dus om problemen te voorkomen een automaat.
Groet,
Roony
Re: Nieuwe aanwinst en info nodig over een disco 1
Geplaatst: zo 18 jul 2010, 16:48
door Bart van Dessel
ATF inderdaad via de peilstok vullen, Motor stationair in de N laten draaien voor te peilen. Ook het filter vervangen! Daarvoor moet je carterpan eronderuit en misschien 1 baksteun los om er goed bij te komen. De distributie moet je altijd volledig vervangen, dus riem, looprol en spanrol, kijk ook dat je de juiste set hebt voor het juiste bouwjaar. Daarna kleppen stellen. Waarom wil je de katalysator trouwens verwijderen? Zit geen electronica aan vast, geen lambda of zo want het is een diesel. Verstoppen van kat heb ik nooit gezien en ik heb er heel veel in m'n werkplaats gehad. Ik zou eerder je koelsysteem een goede beurt geven, preventief alles flushen, nieuwe thermostaat, nieuwe thermofan, radiateur misschien laten afpersen of gewoon vernieuwen.
Groetjes, Bart
Re: Nieuwe aanwinst en info nodig over een disco 1
Geplaatst: zo 18 jul 2010, 16:50
door Alex aka Grizzly
Automaat en hitte in de woestijn gaan niet zo goed samen dus een extra oliekoeler voor je automaat is geen overbodige luxe.
mvg
Alex / Grizzly
Landrover Defender 110
[www.lr-discovery.nl]
Re: Nieuwe aanwinst en info nodig over een disco 1
Geplaatst: zo 18 jul 2010, 16:57
door Bart van Dessel
Discovery heeft al een grotere koeler dan van een RRC bijvoorbeeld. Als je met verstand rijdt dan moet het geen probleem zijn. Een grotere zou je uit voorzorg natuurlijk altijd kunnen plaatsen.
Gr, Bart
Re: Nieuwe aanwinst en info nodig over een disco 1
Geplaatst: zo 18 jul 2010, 17:06
door roony
Mijn idee is een olie-koeler van een serie ergens tussen de slangen te monteren.
Ik sta open voor suggesties.
Groet,
Roony
Re: Nieuwe aanwinst en info nodig over een disco 1
Geplaatst: zo 18 jul 2010, 17:09
door roony
De looprol en spanrol kreeg ik niet gevonden bij Paddock vandaar mijn eerste keus alleen de riem vervangen. Ik had de idee dat het niet echt nodig zou zijn omdat het anders wel als set aangeboden zou worden.
Groet,
Roony
Re: Nieuwe aanwinst en info nodig over een disco 1
Geplaatst: zo 18 jul 2010, 17:18
door Erik One-ten+LW
Bij Paddock wordt het juist als set aangeboden, mooi compleet en voldoende kwaliteit.
bijvoorbeeld;
kit
Erik
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18/07/2010 15:20 door Erik One-ten+LW.
Re: Nieuwe aanwinst en info nodig over een disco 1
Geplaatst: zo 18 jul 2010, 17:46
door Tim Prins
Bericht aangepast, na telefoontje...
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18/07/2010 15:49 door Tim Prins.
Re: Nieuwe aanwinst en info nodig over een disco 1
Geplaatst: zo 18 jul 2010, 18:07
door Bart van Dessel
??
Re: Nieuwe aanwinst en info nodig over een disco 1
Geplaatst: zo 18 jul 2010, 20:28
door bram-rrc
Als je zeker wilt zijn, kan je een temp meter voor de olie van de automaatbak plaatsen.
Was voor 5 tientjes klaar. nieuwe spul van VDO, meter en sensor.
gemonteerd in de carterbak van de automaat. Dan weet je wanneer je bak warm loopt en je
meer toeren moet gaan maken, of even een pauze inlassen..
Re: Nieuwe aanwinst en info nodig over een disco 1
Geplaatst: zo 18 jul 2010, 21:54
door Bart van Dessel
Bram, vertel je ervaringen eens qua temperatuur, vooral de laatste weken....
gr, Bart
Re: Nieuwe aanwinst en info nodig over een disco 1
Geplaatst: zo 18 jul 2010, 22:27
door Alex aka Grizzly
Bart ik ben wel geen Bram maar de ervaringen die ik gezien heb met automaten bij Discovery's zijn een V8 en een 300Tdi.
De V8 had problemen in de woestijnduinen kon daar absoluut geen snelheid of toeren maken door de duinen en het constant met de buik door het zand rijden doet de bak ook geen goed waardoor de boel ging slippen na 2 uur in de duinen te rijden.
De 300Tdi reed hier in NL op het strand zomers s'nachts en ook deze moest regerlmatig door de diepere sporen van de vrachtwagens en tractoren rijden na een uurtje of 4 rijden begon deze ook aardig door te slippen, advies was om er een extra oliekoeler te plaatsen.
Oja de snelheid lag bij beide voertuigen tussen de 5 tot 35km/u.
mvg
Alex / Grizzly
Landrover Defender 110
[www.lr-discovery.nl]
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18/07/2010 20:28 door Alex de Witte.
Re: Nieuwe aanwinst en info nodig over een disco 1
Geplaatst: zo 18 jul 2010, 22:41
door Bart van Dessel
Dan zijn jouw ervaringen wat minder helaas, ik heb veel met een Discovery 300 tdi automaat gereden met auto-trailer en RRC of Disco achterop, dan heb je toch een kleine 3000 kg aan de trekhaak, ook in UK en Duitsland door bergachtig gebied, nooit problemen gehad. Het kan natuurlijk wel zo zijn dat door de rijwind de boel flink afkoelde. Ik reed meestal rond de 100 tot 110 km/uur. Heb je ook een oliekoeler aan de R380? Ik heb nog zo'n setje liggen,
Gr, Bart
Re: Nieuwe aanwinst en info nodig over een disco 1
Geplaatst: zo 18 jul 2010, 23:08
door roony
Begrijp ik het goed: des te warmer de olie des te hoger de viscociteit wordt waardoor de frictie afneemt en kracht overbrenging afneemt. Dus de olie moet koel zijn/blijven.
Is het dan geen optie om in de zandbak er dikkere olie in te doen?
Groet,
Roony
Re: Nieuwe aanwinst en info nodig over een disco 1
Geplaatst: ma 19 jul 2010, 00:20
door bram-rrc
Hallee,
De sensor zit onderin het carter van de auto.bak. Dit op advies van een specialist in tilburg.
Temp zit normaal altijd onder de 80 graden.
Ben naar de Belgische ardennen geweest. Bij Luik, vol omhoog stampen in zijn D dan loopt de
temp op naar de 90gr. Maar door handmatig te schakelen en de toeren te verhogen tot rond de 2000
zakt zakt te temp. weer.
Dat zei jij ook al Bart, je moet zorgen dat er genoeg olie over de oliekoeler gaat. Dat was ook het
advies van de specialist. Als je met een zware aanhanger omhoog moet, zorgen dat je rond de 2 a
2500 toeren zit.
Maar denk dat dat ook geld als je op lage snelheid door de duinen rijd, of de bak moet in D al niet
verder komen dan zijn 1, maar kan me niet voorstellen dat een V8 niet vooruit komt..
Op de normale weg, ook afgelopen weken met 35 graden, en stevig doorrijden (test) komt de temp niet boven de
80 a 85 graden.
Ben in ieder geval blij dat ik de temp nu in de gaten kan houden, nadat ik door een kapotte temp. schakelaar
van de olietemp m'n vorige automaat bak heb gesloopt.
Binnenkort weer met de autoambu. op pad, ben benieuwd wat de temp. dan doet.
Re: Nieuwe aanwinst en info nodig over een disco 1
Geplaatst: ma 19 jul 2010, 10:54
door Huub
Ben door de sahara gereden met een 300tdi disco 1 automaat. Loopt inderdaad heet in langdurige mul zand trajecten. Met tussentijdse pauzes was dit in de hand te houden. Maar als je persee dagen mul zand wil rijden is een extra oliekoeler en temperatuurmeter m.i. wel de aangewezen weg.
Huub
Re: Nieuwe aanwinst en info nodig over een disco 1
Geplaatst: za 31 jul 2010, 01:59
door paul van der linde
Bram-RRC, waar heb je het VDO-setje gekocht? En vooral, welke sensor gebruik je en hoe heb je de sensor gemonteerd, een gat geboord in de carterpan?
Paul