Heeft iemand in het land een Defender 200Tdi met airco?

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Marco de Lange

Heeft iemand in het land een Defender 200Tdi met airco?

Bericht door Marco de Lange »

Zoektocht... Het blijkt moeilijk om een juist voorbeeld te krijgen van een 200Tdi Defender motor (dus niet 200Tdi uit een Discovery) waar een originele airco op zit, heeft iemand in het land zo'n 200Tdi Defender met originele airco? Het gaat dan met name om de montage van de compressor op de motor, type compressor en bracket. Alle info welkom.

Groeten,
Marco
[www.marcodelange.nl]
Carrie

Re: Heeft iemand in het land een Defender 200Tdi met airco?

Bericht door Carrie »

Heb een Defender (Tomb Raider) TD5 met originele airco. Heb je daar wat aan?

Carrie.
Bram109

Bericht door Bram109 »

Een TD5 is geen 200 Tdi. Dus het antwoord kan je zelf al geven.
Exfietser

Bericht door Exfietser »

Ik kan je niet helpen hiermee. Maar als je nu probeert de partsmanual van jouw wagen te pakken te krijgen. Dan staat daar toch exact in wat je nodig hebt. Je weet dan alle onderdeel nummers. Die bestel je gewoon en dan is het kwestie van bold on. Als je een paar foto's hebt van iemand zijn wagen weet je alleen hoe het er uit moet zien. Maar welke onderdelen dat zijn blijft nog steeds een vraag.

Arnold.
Marco de Lange

Berdankt. Ik geloof alleen dat ik hier niet echt verder kom, inderdaad Td5 is geheel anders en onderdeel nummers uit de parts catalogue bestellen werkt ook niet. Het is zeker niet 'bolt on', dat kan alleen als je een aantal obscure delen kunt kopen voor weinig zoals front cover en bracket en natuurlijk de pomp. Ik denk dat het zelfbouw gaat worden.

Groeten,
Marco
[www.marcodelange.nl]
110

Bericht door 110 »

In het werkplaats handboek staan meerdere afbeeldingen van de compressor en zijn bevestiging.

Succes
Jurjen

Bericht door Jurjen »

Is het bij een defender 300 TDI ook heel anders?
Jurjen
Marco de Lange

Inderdaad 300Tdi ook anders, daar kun je zo van de plank een kit voor kopen. Grootste verschil is dat de 300Tdi een serpentine belt heeft die alles aan drijft + dito pomp pulley. Verder ook een andere front cover.

200Tdi heeft een aparte v-snaar voor de airco pomp en dus een pomp met een smalle pulley. Met tekeningen uit de diverse handboeken kom je niet veel verder, zeker omdat er in de manuals nog diverse varianten staan met V8 etc. etc. Ik denk dzelf at er zeer weinig 200Tdi met airco zijn geleverd in NL en rondrijden... 1990-1994 korte productie periode.

Het plan op dit moment is een 300Tdi kit te kopen en dan de pomp door te verkopen + de rest op maat er bij te maken. Een rijdend voorbeeld zou dan dus handig zijn.
Eric_1

Bericht door Eric_1 »

Hoi Marco

ik heb een 110 200Tdi van 1993 gehad met airco; maar volgens mij zat dat er allemaal hetzelfde op als bij een Discovery 200Tdi. Is wel een poos geleden maar ik kan me ook niet echt voorstellen waarom het veel anders geweest zou zijn...
Andrew Colville

Bericht door Andrew Colville »

Ik verwacht hetzelfde als bij de 200tdi disco, de pomp is hetzelfde als van een rangerover, de beugel waar de pomp in vast zit wordt op het distrebutie huis gebout ( zie de 4 bout gaten met draad op jouw motor) je waterpomp krijgt een tweede poelie ( dit zal lastig zijn om te vinden) en een spanrol Uit mijn hoofd ook gebruikt op rangerover V8.

de poelie van elke airco pomp kan uitgewisseld worden, je zou de pomp kunnen behouden, en enkel de spoel en poelie/kopeling overzetten van b.v. een rangerover pomp, dit is niet heel ingewikkeld en zo passen je slangen etc allemaal wel.

dan kun je hoogst waarschijnlijk zelf wel een steun fabriceren voor de pomp al past de disco steun ook volgens mij.

dan moet je enkel nog opzoek naar de tweede poelie van een 200tdi motor met airco en de spanrol riem erop en rijden maar.

Ik zie in ieder geval niet waarrom je de onderdeel nrs van de disco 200tdi niet kunt gebruiken om je ontbrekende delen te bestellen.

Gr Andrew
Marco de Lange

Dank, een aantal van de onderdelen heb ik al gekocht, krukas poelie met 3 gleuven (waterpomp, stuurpomp en airco), v-snaar is er ook en de idler poelie + bracket zijn ook leverbaar. Tevens radiator slang die iets platter is dan de normale. Front cover van de 200Tdi motor is bij mij 'non airco' en mist daardoor bevestigings punten (met airco niet leverbaar of extreem duur deel). Daar zal ik zelf een bracket voor moeten maken, als pomp poelies gewisseld kunnen worden dan zal dat aanzienlijk schelen. Wordt vervolgd.
Andrew Colville

Bericht door Andrew Colville »

Ik heb in het verleden ook zelf een spanrol gemaakt voor Bart van dessel dat was een oude looprol van een 300tdi distributieriem en wat staal.

Ik heb al even geen 200tdi meer gezin van dicht bij maar zit daar niet een afdek plaatje voor de pomp poelie op net als bij de 300tdi?? zo ja dan past wellicht de spanrol van een 300tdi!?

Het is een landrover dus alles is te maken

Gr Andrew
Marco de Lange

Ja er zit een afdekplaatje en daar zit dan bij een 200Tdi een spanrol, die delen zijn te koop.

Zie deze link: [www.brit-car.co.uk]

De bevestiging van de pomp zal gemaakt moeten worden, de front cover van mijn motor heeft namelijk geen bevestigingspunten.
110

Bericht door 110 »

Ik heb mijn dynamo staan daar waar normaal de airco-compressor staat, een " mariniers" opstelling dus (met de 24 Volts dynamo en beugel van een 2.5 N/A).
De vier gaten voor draadstuds heb ik daarvoor zelf geboord in de front cover (er zit ook een extra steun naar het gietijzeren deel van het motorblok).

Succes
Plaats reactie